Vilket hojmärke överskattar sina hojar mest?

Silwer skrev:
Det är inte bakhjulseffekt på Ducati heller iofs.
Visst är det larv med vevaxeleffekt och torrvikt, för det lustiga är at även med våtvikt och bakhjulseffekt är de värst på marknaden iaf, så varför inte nöja sig med det kan man undra.

Jag har för mig att både 748 och 916 (95 resp 112 angivna) hade ganska exakt dessa siffror på hjulet. Var iofs ett tag sen jag var hyperintresserad av gathojar så de senaste modellerna har jag inte samma koll på.

Chris Ash skrev:
Jag har för mig att både 748 och 916 (95 resp 112 angivna) hade ganska exakt dessa siffror på hjulet. Var iofs ett tag sen jag var hyperintresserad av gathojar så de senaste modellerna har jag inte samma koll på.
det är möjligt, men jag tror de uppger effekt på kopplingen eller liknade nu.

Deras 135hk hojar ger ju ofta runt 120hk på slangen.

Jag tror de börjar luta åt att ge högre siffror de med.

De du nämner låter väldigt korrekta får jag säga, så skulle det vara.

Har någon bänkat ZX10:an ännu?

Isåfall, vad visade den? Vill se hur pass kawasaki överskattar sin värsta hoj.

Bojje skrev:
Har någon bänkat ZX10:an ännu?

Isåfall, vad visade den? Vill se hur pass kawasaki överskattar sin värsta hoj.

Jepp..Allt om MC, den hade ca 155 på slangen... :gnissla

Mycket konstigt snack i denna tråden.
Om en tillverkare lyckas få folk att tycka att den är bäst i världen och att alla går och dregglar efter den utan att ha något bakom så skulle jag vilja anställa den marknadsavdelningen själv, de måste ju vara hur bra som helst!
Allt handlar om att sälja.

Sakfrågan måste ju vara hur väl det som snges stämmer med verkligheten.
Med andra ord, hur stor skillnad är det mellan uppgiven fakta och verklig fakta.
Ett stort problem här är att det är väldigt svårt att mäta effekt på ett rättvist sätt. Folk vill ha så mycket effekt som möjlgt och uppger då givetvis den effektmätning där de fått mest.... Trots att den bänken inte kalibrerats de senaste 5 åren och siffrorna inte har något med verkligheten att göra...

Men visst "ljuger" tillverkana. Min Blade från 00 skall enligt uppgift ha 151 hk i motorn. När jag nu har justerat in den med helsystem och PCIII så ger den 135 på bakhjulet, vilket är en siffra som stämmer ganska bra tror jag då de flesta brukar hamna där omkring. Men att det då skulle ha varit 151 i motorn orginal är jag jäkligt skeptisg till...

M:et skrev:
Mycket konstigt snack i denna tråden.
Om en tillverkare lyckas få folk att tycka att den är bäst i världen och att alla går och dregglar efter den utan att ha något bakom så skulle jag vilja anställa den marknadsavdelningen själv, de måste ju vara hur bra som helst!
Allt handlar om att sälja.........................

men det är som när Nintendo lanserades... de vände sig till rätt grupp, hade bra marknadsföring osv... men när dem lanserades så var dem absolut inte bäst maskinellt...

wdac skrev:
men det är som när Nintendo lanserades... de vände sig till rätt grupp, hade bra marknadsföring osv... men när dem lanserades så var dem absolut inte bäst maskinellt...

NES (Nintendo Entertainment System), ävent känt som "åttabitarskonsoll" låg i absoluta fronten när den lanserades.
Varken Atari eller Sega hade något att sätta emot.

Dagens Nintendokonsoller däremot är en helt annan tråd. :felämne

Henkmaster skrev:
NES (Nintendo Entertainment System), ävent känt som "åttabitarskonsoll" låg i absoluta fronten när den lanserades.
Varken Atari eller Sega hade något att sätta emot.

Dagens Nintendokonsoller däremot är en helt annan tråd. :felämne
Det beror om man menar den japanska/amerikanska lanseringen 83, eller när den kom till europa flera år senare.

Inte för att jag ser någon mer konkurrent på just konsollsidan ens då mer än sega mastersystem.

Jag var själv mer intresserad av speldatorer så jag hade en c64.

wdac skrev:
Köper man ett nintendo så gör man ju inte det för att det är snyggast å häftigast, det här var ett bra exempel på hur motorcykelmarknaden ser ut. De som tycker om att spela små gulliga spel med mycke känsla köper en nintendo medans de som vill visa upp hur häftiga de är köper en xbox. Nu är det grovt överdrivet, men lite så är det.

Sen tycker jag att xboxen som är så hypad inte alls har visat samma kvalité som PS2an, halvtaskiga spel och inte alls så grym grafik som man trodde det skulle vara efter att ha läst specifikationerna.

Spelar väl ingen roll vad dem anger för effekt det som spelar roll är hur hojen går? jag menar när jag hade en gammal CB900 Boldór som enligt honda skulle ge 95hk medans tester visade 85hk & den gjorde som bäst (iofs. lite moddad;) ) 235km/h i toppfart så spelade inte det någon roll för mig att alla påpekade att hondas effekt var glädjesiffror speciellt inte dem som man passerade på motorvägen... :banana

Som min gamla CBR1000F, enligt honda så ska den ge 132-136hk?? Spelar ingen roll för mig om den bara ger 100hk i verkligheten för den varvar fullt ut på 6:an dvs. mellan 10300-10500rpm på 6:ans växel beroende på hur han mår :fakta

Last edited:
skruvis skrev:
Spelar väl ingen roll vad dem anger för effekt det som spelar roll är hur hojen går? jag menar när jag hade en gammal CB900 Boldór som enligt honda skulle ge 95hk medans tester visade 85hk & den gjorde som bäst (iofs. lite moddad;) ) 235km/h i toppfart så spelade inte det någon roll för mig att alla påpekade att hondas effekt var glädjesiffror speciellt inte dem som man passerade på motorvägen... :banana
i 235 på de där var det så spännande, då satt man inte o tänkte på motoreffekter alls.

235 var fortare förr.

Säkert någon som har hunnit före men jag hade verkligen inte tid att läsa igenom hela tråden...Ursprungsfrågan kanske inte heller var tänkt att tolkas så som jag har tolkat den, att den handlar om angivna prestanda, men men...Nu till saken:

När bike gör Custom-test så brukar de ju ofta ha med en HD. I ett test, som jag läste nu i morse, så gav HD:n runt 80 hästar i bänken när angiven effekt var runt 60 hästar. Då börjar man ju undra...

Bike borde väl fatta att de har fått ett preparerat exemplar, för att ange en lägre effekt än vad den verkligen ger verkar ju minst sagt märkligt.

Har jag sett detta i andra tester också när det gällde Ducati-cyklar.

Funderar lite på om Ducati kanske anger sin effekt på bakhjulet... Isåfall kan det nog stämma.

Bingo skrev:
Jag menar bara att Ducati ljuger minst med de uppgivna siffrorna. Vikt- och effektskillnaden mellan Ducati och valfri japan är mindre än vad respektive produktblad ger sken av. De mäter ju olika saker. Ducatis sätt att mäta är ärligare elelr i vart fall betydligt intressantare för en konsument. Det är ju ganska ointressant hur mycket bågen väger utan olja i bakdämparen, utan batterisyra osv.

Hur menar du då...?

RoLLER skrev:
Hur menar du då...?

Antagligen det att man har batterisyra, olja med mera. Fantasisiffror gör väl ingen glad (förutom vid McDonalds). Om det hade visat sig att min hoj (uppgiven vikt 71.5 kilo) skulle väga 80 i verkligheten skulle jag bli toksne.

Nu väger den 71.2 utan soppa men med olja ochvatten (lättad med lite titanskruv mm :) ) så ska det vara!

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet