Vilket hojmärke överskattar sina hojar mest?

kle1991 skrev:
R1 förare...ja menar det är ju löjligt!! Redan 1987 gjorde Yamaha FZR 1000 som kör jämt med dagens R1 :or, inte väghållning o bromsar därefter..men i alla fall!!

:fakta FZR:n gör 0-100 på 3 sek, roligt att åka med då många blir överaskade över hur bra den går. Pojkvännen har racat med R6:or och de går nästan exakt, men en R1, :va där går gränsen.

Mechanic_D skrev:
Själv tycker jag att Ducatis är väldigt överskattade både prestandamässigt och designmässigt. *Tar Skydd*

Ducati är väl dom enda som inte anger supereffekt :confused:
När det gäller design så är det ju svårt att diskutera hurvida något märke är överskattat eftersom "it´s in the eye of the beholder". Jag tycker det finns något snyggt, häftigt och stiligt med alla hojar. Givetvis gillar jag Tamburinis 916, 996 och 998 mest annars hade jag inte köpt den.

Japshojar är det ju utan tvekan, det är sorgligt att se deras angivna siffror smulas sönder i en våg eller bromsbänk. Speciellt viktsiffrorna är snudd på lurendrejeri. Var det inte CBR1000RR som vägdes till 198 kilo och som är angiven till 170 eller något?

Ducati är den enda hojtillverkaren som anger sanningsenliga (eller något så när) uppgifter.

HD överskattar sina hojar mest, dom tar över 200 000:- för en slö järnsläde med skitbromsar utan att skämmas :fakta
Sen att det finns folk som är dumma nog att betala är ju en annan femma...

Åt andra hållet då.... dom som INTE överskattar sina hojar.

Där måste ju KTM och Husaberg ligga bra till, dom anger ju inte ens nån effekt för det mesta :) 6månaders garanti har jag för mig att det är på KTM 660.

RoLLER skrev:
Nu e jag inte me....
Jag menar bara att Ducati ljuger minst med de uppgivna siffrorna. Vikt- och effektskillnaden mellan Ducati och valfri japan är mindre än vad respektive produktblad ger sken av. De mäter ju olika saker. Ducatis sätt att mäta är ärligare elelr i vart fall betydligt intressantare för en konsument. Det är ju ganska ointressant hur mycket bågen väger utan olja i bakdämparen, utan batterisyra osv.

MackeNo1 skrev:
Där måste ju KTM och Husaberg ligga bra till, dom anger ju inte ens nån effekt för det mesta :) 6månaders garanti har jag för mig att det är på KTM 660.
9kW :D :tummenupp
En annan sak som de gör bra är att sätta så korta intervall på servicen att de bara går å går så länge man gör servicen, inge överskattning där inte! (på 100 timmar hinner man gå igenom i princip hela maskinen, om inte för att byta så för att inspektera)
Honda underskattar ju iofs sina touringmaskiner oxo, har inte hört talas om nån som behövt ta ut något på garantin på sin Pan European eller Goldwing heller :)

Bingo skrev:
Det är ju ganska ointressant hur mycket bågen väger utan olja i bakdämparen, utan batterisyra osv.
Hur gör de egentligen, väger de alla grejjer INNAN de sätter ihop hojjen eller? Eller sätter de ihop hojjen först?

Edit, dålig fråga

Last edited:
DucatiRacer skrev:
Ducati är väl dom enda som inte anger supereffekt :confused:
.
De har heller ingen supereffekt, hehe nä jag förstår vad du menar.

Ägarna till Ducati överskattar nog sina hojar mer än tillverkaren.
Ofta får man uppfattningen att ägarna kan utnyttja varje uns av maskinens kapacitet överallt:lol

Chris Ash skrev:
Japshojar är det ju utan tvekan, det är sorgligt att se deras angivna siffror smulas sönder i en våg eller bromsbänk. Speciellt viktsiffrorna är snudd på lurendrejeri. Var det inte CBR1000RR som vägdes till 198 kilo och som är angiven till 170 eller något?

Ducati är den enda hojtillverkaren som anger sanningsenliga (eller något så när) uppgifter.
Det är inte bakhjulseffekt på Ducati heller iofs.
Visst är det larv med vevaxeleffekt och torrvikt, för det lustiga är at även med våtvikt och bakhjulseffekt är de värst på marknaden iaf, så varför inte nöja sig med det kan man undra.

Brutus skrev:
Lika rimligt påstående som att GSX1100R skulle dra jämnt med GSX1000R eller Fireblade -92 skulle dra jämnt med Fireblade -04...

En FZR1000 -87 har inte så värst mycket att ställa upp med jämfört med en R1...upp till kanske 150 skiljer det nog inte mycket, men det gör det ju inte mot nyare 600cc heller isf.

Honda verkar iaf vara ett av de märken som kommer närmast verkligheten när det gäller fabrikssiffrorna på sina maskiner f.ö.
ORD! det han skriver visar att han inte kört varken r1 eller fzr1000

OlleR skrev:
Hur gör de egentligen, väger de alla grejjer INNAN de sätter ihop hojjen eller? Eller sätter de ihop hojjen först?

Hur är det med fjädring, påverkar det överhuvudtaget vikten?
Här förstår jag inet vad du menar?
Det går ju alltid i lite gaffelolja i gaffeln tex, så lite vikt är det ju.

HD är ett jävla märkes åk... 1400cc å 40hk... sämmre än en Nissan Micra på 12cc å 55hk :P

EDIT: 1200cc

Last edited:
Silwer skrev:
Här förstår jag inet vad du menar?
Det går ju alltid i lite gaffelolja i gaffeln tex, så lite vikt är det ju.
Ursäkta, det var en dålig fråga, tänkte inte på att man kunde väga på olika punkter :rolleyes:

Men OM man nu skulle väga vikten på hjulen, skulle fjädringen spela nån roll då? (dvs själva fjädrarna, inte oljan i, dvs att fjädrarna "bär upp" resten av cykeln)

OlleR skrev:
Ursäkta, det var en dålig fråga, tänkte inte på att man kunde väga på olika punkter :rolleyes:

Men OM man nu skulle väga vikten på hjulen, skulle fjädringen spela nån roll då? (dvs själva fjädrarna, inte oljan i, dvs att fjädrarna "bär upp" resten av cykeln)

Du menar att hojen skulle väga mindre för att den har fjädring :confused:

Den bör ju väga lika mycket sönderplockad i delar som hopsatt.

OlleR skrev:

Edit, dålig fråga
Jo, de gör så här. De bygger en MC som är så stark och lätt som är ekonomiskt försvarbart. Sedan kollar de konkurrneternas maskiner. Därefter skriver de ett produktblad där de uppger två kilo mindre i vikt och två hästar mer i effekt än konkurrenterna. Jag tror inte att fabrikerna har en våg ens.

Silwer skrev:
Du menar att hojen skulle väga mindre för att den har fjädring :confused:

Den bör ju väga lika mycket sönderplockad i delar som hopsatt.
Oki, för jag var inte direkt medverkande på de här fysiklektionerna ;) Fick bara för mig att fjädrar påverkar kraften åt något håll (jämfört om man väger den lyft i ramen och med våg på hjulen). Tack för hjälpen iaf

OlleR skrev:
Oki, för jag var inte direkt medverkande på de här fysiklektionerna ;) Fick bara för mig att fjädrar påverkar kraften åt något håll (jämfört om man väger den lyft i ramen och med våg på hjulen). Tack för hjälpen iaf
så fort du lyfter på något så väger den förstås mindre på vågen.

Men man kan inte säga att fjädringen lyfter hojen, den vilar på fjädringen, men i helt stillastående så skulle den väga likadant med fungerande fjädring som om fjädringen skulle vara stum.

Silwer skrev:
Det är inte bakhjulseffekt på Ducati heller iofs.
Visst är det larv med vevaxeleffekt och torrvikt, för det lustiga är at även med våtvikt och bakhjulseffekt är de värst på marknaden iaf, så varför inte nöja sig med det kan man undra.

Det handlade inte om att vara värst. :mattias

Silwer skrev:
så fort du lyfter på något så väger den förstås mindre på vågen.

Men man kan inte säga att fjädringen lyfter hojen, den vilar på fjädringen, men i helt stillastående så skulle den väga likadant med fungerande fjädring som om fjädringen skulle vara stum.
Vad jag menade var om man vägde den genom att lyfta den i ramen, men jag fick ju svar ändå så det spelar ju mindre roll. Tackar, då har man kompletterat än en gång :)

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet