Vilket hojmärke överskattar sina hojar mest?

Chris Ash skrev:
Antagligen det att man har batterisyra, olja med mera. Fantasisiffror gör väl ingen glad (förutom vid McDonalds). Om det hade visat sig att min hoj (uppgiven vikt 71.5 kilo) skulle väga 80 i verkligheten skulle jag bli toksne.
Det är dock ingen hemlighet vad torrvikt innebär, det är det de klarar sig på, sen att folk inte vill förstå (inte ens pressen) det är ju en annan saga.
Hojarna är ju inte direkt övertunga för gatåkning heller, är det ren racing så förstår jag om man ojjar sig över några kilon.

Silwer skrev:
Det är dock ingen hemlighet vad torrvikt innebär, det är det de klarar sig på, sen att folk inte vill förstå (inte ens pressen) det är ju en annan saga.
Hojarna är ju inte direkt övertunga för gatåkning heller, är det ren racing så förstår jag om man ojjar sig över några kilon.

28 kilo är en del.....och det märks definitivt. "Halvtorr" är utan soppa och det är de viktuppgifterna som riktiga racerhojar och Ducati uppger/uppgav, "torr" är ju hojen efter det att den plockats ihop. Men vilka jäkla vätskor väger 28 kilo? Du kommer nog inte upp i tio ens på de mest vätskefyllda hojarna.

Chris Ash skrev:
28 kilo är en del.....och det märks definitivt. "Halvtorr" är utan soppa och det är de viktuppgifterna som riktiga racerhojar och Ducati uppger/uppgav, "torr" är ju hojen efter det att den plockats ihop. Men vilka jäkla vätskor väger 28 kilo? Du kommer nog inte upp i tio ens på de mest vätskefyllda hojarna.

Ord :tummenupp

Men som tur är så finns det mc tidningar som väger hojarna de testar.

Chris Ash skrev:
tja de slutar ju ändå runt 200kg fulltankade.
Nu vet jag iofs inte om nya Hondan var tyngre än förr?
Bensin väger ju en del på en hoj eller hur menar du?

Vad gäller Ducatis effektangivelser så lämnar jag ett exempel på bänkkörning
angiven effekt inom parantes.

Suzuki GSXR-1000 137.7 (160)
Yamaha YZF-R1 131.9 (152)
Honda CBR900RR 126.5 (152)
Kawasaki ZX9R 118.4 (147)
Ducati 996 113.2 (118)

Det framgår ganska tydligt vilka som är mest konservativa och riktiga i sina uppgifter.

Långa farbron skrev:
Med hjälp av försäkringstatestiken borde det ju vara R1 ägarna......eller så är det så att dom överskattar sig själva.

Har du inte lärt dig av alla tidigare trådar. R1 Är dålig på alla punkter...

Silwer skrev:
tja de slutar ju ändå runt 200kg fulltankade.
Nu vet jag iofs inte om nya Hondan var tyngre än förr?
Bensin väger ju en del på en hoj eller hur menar du?

Bensinen är inte med nånstans, Hondan väger 198 kilo med tom tank angiven torrvikt är väl runt 170? Tycker du det verkar rimligt?

Chris Ash skrev:

Ducati 996 113.2 (118)

Det framgår ganska tydligt vilka som är mest konservativa och riktiga i sina uppgifter.

Det kan väl inte stämma, att ZX9R:en har 118 bakhjulshästar eftersom den nya ZX6R:en har 118 hk på bakhjulet.

Bojje skrev:
Det kan väl inte stämma, att ZX9R:en har 118 bakhjulshästar eftersom den nya ZX6R:en har 118 hk på bakhjulet.

Nja, det tror jag inte på...
Finns det några dokument som styrker detta? Bromspapper?

Dessutom kan man aldrig jämföra bänkar. Har nån fått 118 hästar ur en standard ZX6R så är det antagligen i diskbänken.....

Chris Ash skrev:
Dessutom kan man aldrig jämföra bänkar. Har nån fått 118 hästar ur en standard ZX6R så är det antagligen i diskbänken.....
Kan ju bara tillägga att när jag var hos McXpress med min cykel undrade jag vad de ungefär brukar bromsa standard, och då stod en av Veidec-hojjarna där, en Suzuki GSX600R -04 ny från fabrik och då sas det att innan de började bygga om den så låg den på 103hk på bakhjulet. Efter ~132hk :kär

*Edit, från suzuki´s uppgifter: Effekt kW (hk)/varv: 92,7 (126)/13000

Last edited:
OlleR skrev:
Kan ju bara tillägga att när jag var hos McXpress med min cykel undrade jag vad de ungefär brukar bromsa standard, och då stod en av Veidec-hojjarna där, en Suzuki GSX600R -04 ny från fabrik och då sas det att innan de började bygga om den så låg den på 103hk på bakhjulet. Efter ~132hk :kär

Jepp, ca 100-105 för en ny 600 låter rimligt.

Måste bara få tillägga en sak. Inte meningen att vara en besserwisser men är inte en bromsbänk något man kör motorn i och på så sätt får vev-effekt uppmätt. Hjuleffekt får man från en sk rullande landsväg(Dyno(=Dynamometer?)). Eller är det godtagbart att räkna med en godtycklig transmissionsförlust på bänkningen?

Jaja, carry on...

Mvh

Chris Ash skrev:

Ducati 996 113.2 (118)

Jag undrar över Ducatin, det är förmodligen en R som mätts och den har ju mer effekt än 118hk.

Detta får jag av att En 996 sps mättes till 114hk i en bänk där en 98ans R1 fick 130hk.
Du måste förstå att exemplar skiljer sig. Jag tror absolut att Ducati är de som möjligen uppger lägre värden, men det handlar inte om bakhjulsmätningar.

Angående vikten så letar du ju upp värsta senariot, vist ljuger de men jag mätte min gamla häck till 205kg (har jag för mig)fulltankad.
De uppger 177kg torr, då utan batteri o allt du kan tänka dig, ok det diffar säkert på en 3-4 kg mot vad det vorde vara men det går alltså inte att säga hur mycket de ljuger.

Baltazar skrev:
Måste bara få tillägga en sak. Inte meningen att vara en besserwisser men är inte en bromsbänk något man kör motorn i och på så sätt får vev-effekt uppmätt. Hjuleffekt får man från en sk rullande landsväg(Dyno(=Dynamometer?)). Eller är det godtagbart att räkna med en godtycklig transmissionsförlust på bänkningen?

Jaja, carry on...

Mvh
På bilsidan finns både dynamiska och statiska bänkar.
På hojsidan menas säkert den du menar där man driver upp en rulle med akhjulet.

Veveffekt går inte lätt att mäta, jag tror de mäter förlusten i allt på motorn (generator, oljepump o mycket annat) och sen plusar de på det på vad de lyckats mäta på kopplingen eller utgående drev eller var de nu kan tänkas mäta effekten på fabriken.

Silwer skrev:
Jag undrar över Ducatin, det är förmodligen en R som mätts och den har ju mer effekt än 118hk.

Detta får jag av att En 996 sps mättes till 114hk i en bänk där en 98ans R1 fick 130hk.
Du måste förstå att exemplar skiljer sig. Jag tror absolut att Ducati är de som möjligen uppger lägre värden, men det handlar inte om bakhjulsmätningar.

Angående vikten så letar du ju upp värsta senariot, vist ljuger de men jag mätte min gamla häck till 205kg (har jag för mig)fulltankad.
De uppger 177kg torr, då utan batteri o allt du kan tänka dig, ok det diffar säkert på en 3-4 kg mot vad det vorde vara men det går alltså inte att säga hur mycket de ljuger.

Ja varför skulle jag inte leta upp värsta scenariot? Hade jag letat upp det mest överenstämmande hade det inte varit så mycket att klaga på eller?

Inom racingen mäter man vikt med tom tank, precis som Ducati gör. Vad är det för poäng att mäta "utan allt jag kan tänka mig" och därför uppge en ur konsumentsynpunkt totalt ointressant siffra som inte går att kontrollera eftersom man inte vet vad de vägt(nu är jag dock ganska säker på att de bara hittar på men det är en annan femma).

Chris Ash skrev:
Ja varför skulle jag inte leta upp värsta scenariot? Hade jag letat upp det mest överenstämmande hade det inte varit så mycket att klaga på eller?

Inom racingen mäter man vikt med tom tank, precis som Ducati gör. Vad är det för poäng att mäta "utan allt jag kan tänka mig" och därför uppge en ur konsumentsynpunkt totalt ointressant siffra som inte går att kontrollera eftersom man inte vet vad de vägt(nu är jag dock ganska säker på att de bara hittar på men det är en annan femma).
Nej, som jag säger så skulle jag vilja se bakhjulseffekt och vikt utan bensin som värden och inget annat.
De väger utan alla vätskor, utan batteri och verktyg bla, men i de värsta fallen som du även nämner måste det helt enkelt vara total dikt.

Men saken är att ljugandet börjar först när modellen man byggt inte passar ihop med idén på pappret (vilket måste gälla hondan du nämner).
Finns en del andra riktiga lögnerier med givetvis.
Siffror säljer helt enkelt.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...