Vilket hojmärke överskattar sina hojar mest?

Om man tar Bikes mätning av de nya 1000cc hojarna så hade Honda den största effektskillnaden mellan två exemplar (Kawa minst). Även när jag var intresserad av 2t 125:or så hade Honda mycket svårt att komma upp i angiven effekt. Har för mig att MBX125 skulle ha 24 hk men gav 14. Yamaha RD125LC skulle ha 20 och hade...20. :tummenupp

Sedan tycker jag det är fånigt att sätta centralsystem på hojarna om man inte använder det i MotoGP där man kan välja fritt. Yamaha och Honda har båda centralt dragna avgassystem som gör dem tyngre än Kawan (Honda 13 kg tyngre) men i MotoGP har båda pipor på sidan (Honda både och).

Jag valde Kawa för att de har konventionell asskickerteknik som levererar. Och råaste motorljudet. :yoparty

Således tycker jag Honda (flera orsaker) och sedan Yamaha (avgassystemet för syns skull) är mest överskattade. Mest underskattad tycker jag Suzuki är, de gör inte mycket väsen av sig trots fina hojar med stora framgångar i Endurance t ex.

Last edited:
Bingo skrev:
Jag tolkade frågan som: vilken tillverkare överdriver prestanda på sina bågar mest? Ducati är väl de vars uppgivna effekt- och viktsiffror ligger närmast de man får fram på de bromsbänkar och vågar som vi och MC-pressen använder. Siffror säger dessutom mindre än man kan tro. Det är inte bara att gasa sig förbi en välkörd Ducce eller Aprilia-Twin precis. De går ruggigt hårt ut ur kurvorna.

Nu e jag inte me....

Kay skrev:
Gathojar: Ducce... Ligger ju aldrig bättre till än jappsare varesig när det svänger eller rakt fram, prismässigt eller kvalitetsmässigt.
Haha, du vill ha en Ducce egentligen :hihi :7peta

Ducce mäter ju inte samma saker som japsen så det är ju givet att siffrorna ser konstiga ut. Duccevikt = Hoj + ALLA vätskor utom bensin...Japanvikt = Hoj(inga vätskor alls, inte ens batterisyra...) Ducceeffekt = på kopplingen... Japseffekt = på veven. Så sluta o läsa siffror för guds skull och känn efter själv :yoparty En typisk R1:a från 00 orginal är uppgiven effekt 150 hk och ger i rullen 133-138 hk en 996SPS är angiven 123 och ger 123-128 BRETT... :hihi

Mechanic_D skrev:
Själv tycker jag att Ducatis är väldigt överskattade både prestandamässigt och designmässigt. *Tar Skydd*

Ducati slår dom flesta på fingrarna gällande design.. Ok.. jag hänger inte med en R1.. Men vém fångar allas blickar.. som Ducatis underbara Twin ljud o design.. Inte många.. :yoparty

två bokstäver HD

HD tycker jag är märket som är mest överskattat, men det är ur mitt perspektiv då jag ju inte kan förstå det roliga eller bra med en sådan på något vis.

Sen fins det fanatiker i alla läger, jag är mest less på märkesblindhet, alla hojar har sina svagheter.

Har själv aldrig haft nån hoj jag inte kan ge kritik.
Underbart ljud o själ kan ta sig i häcken imho.

Last edited:
TomTom skrev:
Haha, du vill ha en Ducce egentligen :hihi :7peta

Ducce mäter ju inte samma saker som japsen så det är ju givet att siffrorna ser konstiga ut. Duccevikt = Hoj + ALLA vätskor utom bensin...Japanvikt = Hoj(inga vätskor alls, inte ens batterisyra...) Ducceeffekt = på kopplingen... Japseffekt = på veven. Så sluta o läsa siffror för guds skull och känn efter själv :yoparty En typisk R1:a från 00 orginal är uppgiven effekt 150 hk och ger i rullen 133-138 hk en 996SPS är angiven 123 och ger 123-128 BRETT... :hihi

Där har du det! Sen kan tilläggas att Aprilia Millens mätare inte ljuger som en japps! Hastighet mätt med laser = 270 km/h, hastighet på mätare = 273 km/h.

Känner mej ganska trött på alla blade 98 åkare osv som tror och säger att deras hojar toppar minsann 290-300 km/h för det är vad mätaren står på. Så där har man inte en chans!! :rolleyes:

Va det inte ett test i bike för något nummer sedan där en ducce och en R750 04:a testades? Har för mej att duccens angivna effekt stämde med den uppmätta, men R750 hade tappat 20 hk....

RSV_R skrev:
Va det inte ett test i bike för något nummer sedan där en ducce och en R750 04:a testades? Har för mej att duccens angivna effekt stämde med den uppmätta, men R750 hade tappat 20 hk....
Jag har ett test där mille-r 04a testas mot gsxr750 -04.
Suckan har mer effekt dock lägre vrid såklart.

Tror det var 130hk på suckan och 118hk eller nåt på millen.

Så det finns olika test om det är det man går på.

Problemet finns väl oftare hos ägarna än hos tillverkaren. Men det finns ingen, varken tillverkare eller ägare, som överskattar sina bilar så mycket som hos BMW.

Silwer skrev:
Jag har ett test där mille-r 04a testas mot gsxr750 -04.
Suckan har mer effekt dock lägre vrid såklart.

Tror det var 130hk på suckan och 118hk eller nåt på millen.

Så det finns olika test om det är det man går på.

Mmmm, stämmer nog... Men vore konstigt om millen bara skulle ha 118 hk som standard. Då har dom ju arbetat ner effekten från tidigare modeller?

Men det jag hänvisade till var mellan suckan och duccen! :7peta

RSV_R skrev:
Mmmm, stämmer nog... Men vore konstigt om millen bara skulle ha 118 hk som standard. Då har dom ju arbetat ner effekten från tidigare modeller?

Men det jag hänvisade till var mellan suckan och duccen! :7peta

tja bänkar är olika, även en 999S finns med den gav 120hk(eller om det var nån kuse till kanske?) på slangen.

HD är väl mest överskattat, eller så har bara inte jag fattar varför vissa vill ha HD.

Annars så är det väl föraren som sätter stopp.
Det är ju inte bara o köpa en Gixxer1000/R1/osv... och sen är man snabbast,
man måste ju kunna hantera hojen oxå.

Annars tycker jag det var en kul tråd. :tummenupp

Bojje skrev:
Som rubriken lyder: Vilket hojmärke överskattar sina hojar mest? Då menar jag prestanda osv...

Lite svårtolkad fråga. Om man med hojmärke menar tillverkare och med hojar menar gathojarar så är det definitivt Hondas 5års garanti på XR650

Om man menar hojägare som överskattar sin hojsmöjligheter ligger R1:an bra tillhands...

Men ar man racehoj måste det ju vara Suzuki eller Kawa som överhuvdtaget startar i motoGP :hihi

En tråd där svaret endast kan fås genom handgemäng.

triple skrev:
Om man menar hojägare som överskattar sin hojsmöjligheter ligger R1:an bra tillhands...
Hur menar du här?
Vadå för möjligheter?

Eller menar du alla som drömmer om R1or och menar att de går 380km/t osv?

För gamla R1or är ingen ägare impad av längre, de är billiga och finns många att välja av.

Last edited:
SM 570 RR skrev:
En tråd där svaret endast kan fås genom handgemäng.

Jag är inte med. :( Vill inte göra illa varken gashand eller kopplingshand :tungan

Föresten, hur skall det ge något bra svar.
Frågan var ju inte.
Vilka förare av vissa hojar slåss bäst ?? eller :va

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet