Vilken GoPro kamera?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Finns en smidigare lösning än nytt bakstycke med display. Köp en billig portabel dvd spelare för nån hundring så har man iaf 7" att kika på i bilen/hotellrum osv osv och radera dåliga klipp. Bara använda tv-ut kabeln som medföljer.

Den lilla LSD displayen kan också användas till att ställa in kameran som man vill ha den. Kan vara smidigt även om den vida vinkeln gör att det inte behöver vara så exakt.

Blev till att kolla resultatet på hotellrummet på kvällen när jag var på ringen. Hade med mig en laptop. Ett extra batterit hade varit guld värt eftersom cigarett USB adaptern jag köpte på Elgiganten inte passade uttaget i min bil. Blev ingen kontakt om man inte skulle hålla upp den med handen. Fick reklamera det när jag kom hem.

Jag kommer antagligen att köpa det extra skalet som tillåter att man kopplar in sladdar i kameran och försöka hitta ett cigarett adapter som passar min bil.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Fast... innebär inte just det att man måste ockupera själva kameran för att ladda batteriet?... Är det jag vill undvika - jag vill ha möjligheten att kunna ladda batterier samtidigt som jag är ute och filmar (i skidbacken, på hojen, på wakeboarden osv.)

Alltså ladda batterierna hemma medan jag är iväg/ute och filmar.

borde ju faktiskt finnas nån lösning då de säljer lösa batterier, de har ju oneklingen tänkt till gällande storlek o allt på kameran så det verkar ju lite rubbat att dom inte tänkt på att man ska kunna ladda batteriet vid sidan av.

ska leta runt. om nån hittar nåt kan ni ju posta här.

edit: behövde inte leta länge men frågan är hur pass seriös den är.
http://www.rpmgear.com/gopro-hd-wall-charger.html

en annan
http://cgi.ebay.com/BATTERY-CRADLE-...380?pt=Batteries_Chargers&hash=item43a409ff14
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Kolla även ContourHD 1080 som är en helt jämförbar kamera med vissa fördelar. Jag valde den efter mycket velande eftersom den är betydligt mindre och smidigare...

...Dessutom har Contouren inte lika mycket vidvinkel som GoPro vilket är en stor fördel när man skall ligga nära och filma någon annan. Med GoPron måste man ligga rätt upp i arslet på vederbörande, annars så blir denne någon bara en fluglort i bilden.
Där lurade du mig nästan ett tag... GoPron är 60x42x30 mm och Contouren är 95x53x34 mm. Visst kanske GoPron blir lite större med huset på men nån större skillnad är det inte. Frontarean är förvisso mindre på Contouren och det kan ju vara en fördel.

Dock var infon om vidvinklarna bra. Nu vet jag inte längre vilken jag vill ha helst :huvet
Jag ska förhoppningsvis till alperna på mc i sommar så vidvinkel kanske inte är fel... :rolleyes:
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Där lurade du mig nästan ett tag... GoPron är 60x42x30 mm och Contouren är 95x53x34 mm. Visst kanske GoPron blir lite större med huset på men nån större skillnad är det inte. Frontarean är förvisso mindre på Contouren och det kan ju vara en fördel.

Dock var infon om vidvinklarna bra. Nu vet jag inte längre vilken jag vill ha helst :huvet
Jag ska förhoppningsvis till alperna på mc i sommar så vidvinkel kanske inte är fel... :rolleyes:

GoPro med hus och fästen är jättestor jämfört med Contour med fäste, du måste hålla dem i handen och ha dem på hjälmen så kommer du att förstå... Dessutom är Contouren avlångt formad och GoPro tvärsöver, gör väldigt stor skillnad i 200 blås...
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
GoPro med hus och fästen är jättestor jämfört med Contour med fäste, du måste hålla dem i handen och ha dem på hjälmen så kommer du att förstå... Dessutom är Contouren avlångt formad och GoPro tvärsöver, gör väldigt stor skillnad i 200 blås...
Like I said...

Har din Contour funkat bra då? En kompis är inne på sin tredje nu... Haft mycket strul med dem... :(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tycker inte det är så pjåkigt i alla fall, här är som exempel en liten oredigerad snutt från Mittsverige i Augusti, filmad med Contour 1080 monterad direkt på tanken: [YOUTUBE-ID]CLpgs-jReR8[/YOUTUBE-ID]

Jag hade tidigare en vanlig GoPro och skulle nog vilja påstå att den nya HD och Contouren är ungeför lika bra - eller dåliga - på att återge motorljud, det vattensäkra höljet en fördel för GoPro men formatet och enkelheten i handhavandet (stooor av- och påknapp, bara en sån sak:)) en klar fördel för Contouren.

Mina 2p

Dock har Contouren låtit skit i hög fart i alla videor jag sett..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Like I said...

Har din Contour funkat bra då? En kompis är inne på sin tredje nu... Haft mycket strul med dem... :(

Min har gått som en klocka, både på banan och utanför men jag vet andra som haft problem. Iofs så vet jag folk som haft problem med GoPro också så det är nog lika. De är ju dock väldigt enkla och biliga kameror byggda till en budget...
Vill man ha kvalitet finns det ju proffessionella HD-pennkameror som klara att släppas från 5 meters höjd, kostar dock en 60-70 papp också...

Jag tycker inte det är så pjåkigt i alla fall, här är som exempel en liten oredigerad snutt från Mittsverige i Augusti, filmad med Contour 1080 monterad direkt på tanken: [YOUTUBE-ID]CLpgs-jReR8[/YOUTUBE-ID]

Jag hade tidigare en vanlig GoPro och skulle nog vilja påstå att den nya HD och Contouren är ungeför lika bra - eller dåliga - på att återge motorljud, det vattensäkra höljet en fördel för GoPro men formatet och enkelheten i handhavandet (stooor av- och påknapp, bara en sån sak:)) en klar fördel för Contouren.

Mina 2p

Man kan sätta en tejpbit över mic-hålet så blir ljudet bättre. Är man riktigt seriös så kan man öppna kameran och dra sladdarna från micen till ett externt micjack istället. sen sätter man en riktig mikrofon i vindskyddat läge.

Din startmotor till hoj hänger ju med BMW:n bra:tummenupp Är det tyskens hoj du jagar i början Roffe? Och vem är bytet på slutet?
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jag tycker inte det är så pjåkigt i alla fall, här är som exempel en liten oredigerad snutt från Mittsverige i Augusti, filmad med Contour 1080 monterad direkt på tanken: [YOUTUBE-ID]CLpgs-jReR8[/YOUTUBE-ID]

Jag hade tidigare en vanlig GoPro och skulle nog vilja påstå att den nya HD och Contouren är ungeför lika bra - eller dåliga - på att återge motorljud, det vattensäkra höljet en fördel för GoPro men formatet och enkelheten i handhavandet (stooor av- och påknapp, bara en sån sak:)) en klar fördel för Contouren.

Mina 2p

Trevlig film!
Rätt sugen på en Contour gps 1080,
kostar 399 Åjro där jag bor, vad ligegr dom på i Noreuropa?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Våra kommer från www.sportkamera.se , tyvärr har den verksamheten av tragisk anledning upphört:(

www.sportscam.se är en annan kanal, dagsnotering 3 495:- för kameran. Import från USA/e-bay är nog det billigaste alternativet, å andra sidan är det bra att ha leverantören på örfils avstånd om problem skulle uppstå...:tummenupp

...Rätt sugen på en Contour gps 1080,
kostar 399 Åjro där jag bor, vad ligger dom på i Noreuropa?

Jupp, Jonas kör Bumsen och allas vår Sverre speedar runt sin Gixxer på hemmaplan. Dom kom ikapp mig på utvarvet och trots däcksvärmefobi gick det ju inte att stå emot...:rodnar
...Är det tyskens hoj du jagar i början Roffe? Och vem är bytet på slutet?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sorry att spamma i tråden, men - När Du säger det så, en 2004-2007 generation? Guben är ju mer än lovligt senil numera...:glömdet:död

Nähä...:) För mycket glögg kanske?:D

Back to topic:

Att välja mellan GoPro HD och Contour HD är som att välja mellan Expressen och Aftonbladet. Den slutliga filmen blir precis lika bra i bägge fallen. Bägge kamerorna har fördelar och nackdelar gentemot varandra så det är mer en fråga om tycke och smak.

Oavsett vilken ni köper så kolla verkligen att det är rätt version. Contour har en föregångare som heter HD och bara kör 720p. GoPro har sin gamla modell Hero Wide plus en 960HD. Ingen av dessa är i samma klass som 1080 versionerna av kamerorna. 720p på en Contour HD är inte samma sak som 720p på en Contour HD1080. Det är olika chip i kamerorna och det skiljer massor.

Vill man ha överjävlig kvalitet så verkar den nya POV 2.0 HD vara något i hästväg. De testfilmer jag sett från den är i en annan liga...så också priset...
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Någon som testat den här? http://www.aim-sportline.com/smartycam/on-board-camera.htm

Lite stor, dyr, utan batteri o bara 720p men har inbyggd GPS, 3D acc, Video Overlay och Ecu-koppling med kit för några mc.

Tydligen har ContourGPS bara 1hz GPS så det duger inte riktigt (+- 50m i 200). Tills någon släpper en kamera med 5Hz GPS får man väl fortsätta och synka data o video manuellt....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag valde också mellan GoPro och Contour när det begav sig. Läste en rad olika tester på nätet och för och nackdelar. Valet blev tillslut GoPro HD. Tyckte att det skulle passa mina ändamål bäst. Köper man motorsport paketet får man bra fästen. Kameran satt som berget på ringen i höstas fäst i bakrutan. Den banan är inte direkt jämn och fin om man uttrycker sig milt. Vågade aldrig att fästa den på utsidan av bilen. Vill inte riskera den skulle flyga av och träffa någon annan deltagares bil. Får testa ut det vid ett lämpligare tillfälle innan så att man får förtroende för att det sitter som det ska och att man fäst den rätt. Jag har vänner som haft sin monterad i 250+ km/h utan incidenter.

Kommer väl att sluta att man köper en Racelogic video vbox tillslut. Tyvärr inte i HD, men i övrigt verkar den rätt fullständigt perfekt. Åtminstone i en bil.

http://www.videovbox.co.uk/
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Man kan sätta en tejpbit över mic-hålet så blir ljudet bättre. Är man riktigt seriös så kan man öppna kameran och dra sladdarna från micen till ett externt micjack istället. sen sätter man en riktig mikrofon i vindskyddat läge.

Nja riktigt så enkelt är det inte, öppnar man kameran ser man snart att där sitter två styck mickar. men naturligtvis går det klippa trådarna och koppla på en adapter för 3,5 plug men då blir det jobbigt med en retur om det skulle behövas. Efter totalt 4 kameror vet jag att garantin är värdefull :huvet
Började iofs med en 720P

Jag tror nog det bästa är att köra med det vattentäta huset till kameran för att eliminera vindbrus, det finns ju möjlighet att ändra känsligheten på micken i mjukvaran. Ett annat alternativ om man vill ha bra ljud är ju att spela in ljudet i en annan källa med extern mic och mixa in det i videon vid redigeringen senare?.. kanske lite bökigt :gnissla

Vill efter mina fyra kameror ändå rekomendera www.sportscam.se tack vare deras snabba respons även på helger via mail samt snabba leveranser av returer och inget krångel! :Bugar

Här kan man bedömma själv vad man tycker..

[YOUTUBE-ID]wAQ10RamNOg[/YOUTUBE-ID]

//Danne
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nja riktigt så enkelt är det inte, öppnar man kameran ser man snart att där sitter två styck mickar. men naturligtvis går det klippa trådarna och koppla på en adapter för 3,5 plug men då blir det jobbigt med en retur om det skulle behövas. Efter totalt 4 kameror vet jag att garantin är värdefull :huvet
Började iofs med en 720P

Jag tror nog det bästa är att köra med det vattentäta huset till kameran för att eliminera vindbrus, det finns ju möjlighet att ändra känsligheten på micken i mjukvaran. Ett annat alternativ om man vill ha bra ljud är ju att spela in ljudet i en annan källa med extern mic och mixa in det i videon vid redigeringen senare?.. kanske lite bökigt :gnissla

Vill efter mina fyra kameror ändå rekomendera www.sportscam.se tack vare deras snabba respons även på helger via mail samt snabba leveranser av returer och inget krångel! :Bugar



//Danne

Håller med om att "direkt ur lådan färg" är lite naturligare i GoPro men eftersom jag gör all grading i Final Cut eller Color så tycker jag att det inte spelar någon roll, sedan spelar det stor roll hur ljuset ser ut där man filmar plus att man är noggrann med att ställa in kameran rätt. Sedan håller jag med fullständigt om att det bästa är att spela in ljudet separat med en bra mic och lägga in det i redigeringen. Jag tänkte börja med det till sommaren:tummenupp

Liten efter och före från Contouren. Det jag gillar med dessa kameror jämfört med tidigare generationer är att det finns ganska gott om information att skruva i, det var ett stort problem tidigare.
 

Bifogat

  • justerad.jpg
    justerad.jpg
    166.5 KB · Visningar: 158
  • original.jpg
    original.jpg
    134.2 KB · Visningar: 147
Last edited:

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Sedan håller jag med fullständigt om att det bästa är att spela in ljudet separat med en bra mic och lägga in det i redigeringen. Jag tänkte börja med det till sommaren:tummenupp

Detta med att spela in ljudet separat med annan källa, har du forskat i detta mer än mig kanske :D
Vad skall man använda för typ av inspelnings utrustning?
Mic har jag bra förutsättningar att fixa på egen hand.
Liten smidigt ljudminne med uttag för 3,5mm plugg till mic?

Edit:Denna kanske funkar?


//Danne
 
Last edited:

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Fråga från en total nybörjare på detta..

Köpte förra vintern en beg HD kamera Canon HV10 samt en extern 480 linjers lins från sportscam.se

Blir denna kombination bättre elller sämre än en GoPro 1080?

En del kabblar samt kamera att montera dock...

:va
 

Bifogat

  • 580tvl.gif
    580tvl.gif
    23.5 KB · Visningar: 746
  • Canonhdvgn.jpg
    Canonhdvgn.jpg
    16 KB · Visningar: 89
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fråga från en total nybörjare på detta..

Köpte förra vintern en beg HD kamera Canon HV10 samt en extern 480 linjers lins från sportscam.se

Blir denna kombination bättre elller sämre än en GoPro 1080?

En del kabblar samt kamera att montera dock...

:va

Upplösningen blir självklart mindre med en 480lins,
kvaliten däremot ingen aning.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top