Vilken GoPro kamera?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
ser ingen jämförelse med contouren så här kommer en från min 1080P kamera.

[YOUTUBE-ID]qOM-b8Ubrbs[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=qOM-b8Ubrbs

klockren kamera tycker jag, skitlätt att använda och att stänga av/på under körning.

kan vara lite klurig att få till rätt vinkel på i början dock, har en heldel filmer som pekar antingen rakt ner i backen eller rätt upp i himlen :gnissla
men bildkvalitet, batteritid och filmkapacitet med ett 8gigs minneskort går inte att klaga på:tummenupp

smidig kamera att montera med eftersom man kan vrida linsen i 90grader åt båda hållen.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Eftersom jag tydligen inte varit så jävla snäll i år så måste jag köpa allt skit själv :hihi
Skulle någon kunna skicka över ett filmklipp (förslagsvis inte nån superlång snutt) så man kan kolla på det i kvalité som inte Youp....tube har sunkat ner vore det tacksamt :)
Skulle vara intressant att se kvalitén "på riktigt" så att säga innan man lägger en order.

På mail kanske inte är det lättaste med tanke på storleken men msn kan alltid tuffa på... :tummenupp

YouTube stödjer väl 1080p i 30FPS som är övre gräsen för kameran.
Finns här http://www.goprocamera.com/videos/
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Vanliga plastfästet med klister (orginal)
på tank = filma framåt
på vindrutan = filma bakåt (mig)
på sving = filma bakåt med däck
Extrahjälmen = som headcam (lätt att vinden stör)

Provat sugproppen på vindrutan, höll iaf i 200km/h, men litar inte på den.

sugproppen testade jag på bilen min, försökte sedan dra loss den, men jag vågade inte slita mer för det började låta om plåten... så över 200 pallar den, men som sagt man vill kanske inte chansa :D
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
sugproppen testade jag på bilen min, försökte sedan dra loss den, men jag vågade inte slita mer för det började låta om plåten... så över 200 pallar den, men som sagt man vill kanske inte chansa :D

Har kört med sugproppen på alla ställen där den kan få fäste.. inklusive hjälmen. Den fixar full gas utan problem - det enda som riskerar att ryka för gott är nacken vid "periskopmontering" på hjälmen:)

Blir skojiga filmer om man har rätt upplösning med kameran på krukan. Tyvärr verkar flera redigeringsprogram ha problem med 960p vilket är att föredra..
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är sugen på en actioncam nu, främst för att filma på hoj, men också vindsurfing, skidåkning, cykling och andra dumheter man kan hitta på.

Gopro verkar vara bra, bra bild, ljud och vattentålig. Blev sugen på Bikes erbjudande (HD Hero 960) så jag jämförde lite mellan den och motorsports HD. Skulle vilja filma i 720p 60 fps också eftersom jag har tänkt lära mig redigera lite och hålla på med sånt (någon sa att 60 fps var bättre vid specialeffekter t.ex).

Min budget är på runt 2000 bananer och jag velar mellan att antingen ta erbjudandet eller beställa hem en motorsports HD från andra sidan pölen. Vill ju gärna ha de extra fästena med för att kunna få så många vinklar som möjligt.

http://viewitem.eim.ebay.se/GOPRO_GO_PRO_HD_1080P_HERO_MOTORSPORTS_VIDEO_CAMERA/140488273689/item

Detta är den billigaste jag hittar på Ebay. Vad skulle slutpriset bli när jag har den i handen? Vad finns det för tricks för att få ner priset? Vet att man kan skriva ner priset på varan en aning (om företaget nu är villigt att göra det). Hur stor är risken att man råkar ut för tull?

Tittade på tullverkets sida ang avgifter och då såg jag att de tar 4,9-14 % tull för videokameror och ingen tull för digitalkameror (25% moms på båda dock). Kan man skriva att det är en digitalkamera? Skiljer ju inte så mkt.. :rolleyes:

Kör lugnt i vinter ni som kör. Ni som inte kör får polera lugnt eller något :tummenupp
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hur är det med att ladda batterierna!? Vad jag hittar på webben så verkar man vara tvungen att ockupera själva kameran för att ladda batteriet!? :va
Måttligt osmart och osmidigt att inte kunna ladda sitt/sina extra batterier samtidigt som man vill vara ute och filma diverse misslyckanden, krascher, smärtsamma och pinsamma ögonblick :hihi
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur är det med att ladda batterierna!? Vad jag hittar på webben så verkar man vara tvungen att ockupera själva kameran för att ladda batteriet!? :va
Måttligt osmart och osmidigt att inte kunna ladda sitt/sina extra batterier samtidigt som man vill vara ute och filma diverse misslyckanden, krascher, smärtsamma och pinsamma ögonblick :hihi

Gå in på GoPros hemsida. Där har de tillbehör. Ett skal med hål för att kunna koppla in konstant laddning/ström via cigg uttaget på bilen. Problemet kan vara väta om man kopplar det på motorcykeln. Skalet lär inte vara vattentätt i och med hålen. I bilen är det dock ett utmärkt tillbehör troligtvis. Funderar på att skaffa det själv.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Fast... innebär inte just det att man måste ockupera själva kameran för att ladda batteriet?... Är det jag vill undvika - jag vill ha möjligheten att kunna ladda batterier samtidigt som jag är ute och filmar (i skidbacken, på hojen, på wakeboarden osv.)

Alltså ladda batterierna hemma medan jag är iväg/ute och filmar.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vill skaffa mig en kamera, GoPron är väll den som håller inom min budget.

Billigast(?) och hållbaraste(?).

Vill lära mig klippa och hålla på lite, sen är det ju roligt att se när man faller i skogen ibland också :rolleyes:.

Vill ha sugproppen och något extra fäste. Har tänkt sätta ett riktigt bra kardborre på det ena istället för klistret. Då kan jag använda samma fäste på flera ställen.

Vilken GoPro ska jag skaffa mig? Är det motorsport som gäller? :va
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Japp, Gopro HD Motorsport är det som gäller. Mest film för pengarna och den är galet hållbar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur är det med att ladda batterierna!? Vad jag hittar på webben så verkar man vara tvungen att ockupera själva kameran för att ladda batteriet!? :va
Måttligt osmart och osmidigt att inte kunna ladda sitt/sina extra batterier samtidigt som man vill vara ute och filma diverse misslyckanden, krascher, smärtsamma och pinsamma ögonblick :hihi

Borde väl gå att använda en extern laddare till extrabatterier. Jag hade min GoPro nere på Nürburgring i höstas. Filmade lite från bilen och batteriet är den svagaste länken i slutändan. Särskilt som jag fick tag i en dålig cigarett adapter till USB kabeln som inte passade min bil. När batteriet var slut så var det slut. Lite frustrerande. Till nästa år kommer jag nog att skaffa det här skalet så att kameran får ström hela tiden.

http://www.goprocamera.com/products/hd-skeleton-housing.php

Vill ha sugproppen och något extra fäste. Har tänkt sätta ett riktigt bra kardborre på det ena istället för klistret. Då kan jag använda samma fäste på flera ställen.

Vilken GoPro ska jag skaffa mig? Är det motorsport som gäller? :va

Köp motorsportpaketet så ingår fästet med sugproppen. Riktigt bra, sitter som berget. Sedan kan du köpa till eventuella vettiga fästen beroende på vad du ska använda kameran.

Titta på deras hemsida så ser du att det finns en del att välja på.

http://www.goprocamera.com/products/?area=2
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Fan att jag köpte Battlefield Bad Company 2 :mad: :huvet. Dock var det ju på rea men endå...

Börjat spara igen :banana
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Borde väl gå att använda en extern laddare till extrabatterier. Jag hade min GoPro nere på Nürburgring i höstas. Filmade lite från bilen och batteriet är den svagaste länken i slutändan. Särskilt som jag fick tag i en dålig cigarett adapter till USB kabeln som inte passade min bil. När batteriet var slut så var det slut. Lite frustrerande. Till nästa år kommer jag nog att skaffa det här skalet så att kameran får ström hela tiden.

http://www.goprocamera.com/products/hd-skeleton-housing.php

Fast... innebär inte just det att man måste ockupera själva kameran för att ladda batteriet?... Är det jag vill undvika - jag vill ha möjligheten att kunna ladda batterier samtidigt som jag är ute och filmar (i skidbacken, på hojen, på wakeboarden osv.)

Alltså ladda batterierna hemma medan jag är iväg/ute och filmar.

:va
Jag vill ha möjligheten att kunna ladda extra batterierna på t.ex. hotellrummet medan jag är ute med kameran och filmar.
(säg att jag åker snowboard i Åre, då finns inte tillgång till cigarrladdare eller el på annat sätt, och jag vill inte vara tvungen att behöva välja mellan att ladda batterier i kameran eller vara ute med kameran och filma)


*EDIT*

Efter att ha kollat på lite mer högupplösta bilder av batterierna... är inte det där vanliga Digitalkamera-batterier!? typ Canon/Nikon - och därmed kanske kan använda mig utav min Canon-laddare?
http://www.comparestoreprices.co.uk/images/ca/canon-battery-charger-lc-e5e-for-eos-450d--1000d.jpg

(Annars så är de det jag undrar, har GoPro en sådan batteriladdare? som man kan placera sitt extra batteri i och låta laddas medan man använder kameran till att filma)
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
*EDIT*

Efter att ha kollat på lite mer högupplösta bilder av batterierna... är inte det där vanliga Digitalkamera-batterier!? typ Canon/Nikon - och därmed kanske kan använda mig utav min Canon-laddare?
http://www.comparestoreprices.co.uk/images/ca/canon-battery-charger-lc-e5e-for-eos-450d--1000d.jpg

(Annars så är de det jag undrar, har GoPro en sådan batteriladdare? som man kan placera sitt extra batteri i och låta laddas medan man använder kameran till att filma)

Jag vet inte om det är likadana batterier som sitter i Canon/Nikon kameror, men jag tror knappast att man har någon speciallösning från GoPro. Kontakta dem och fråga så vet du säkert.

Jag har inte sett någon laddare till själva batteriet på GoPros hemsida eller någon annan återförsäljare som t ex iceman. Nya tillbehör kommer hela tiden till kameran. Ett extra batteri pack ska komma som fördubblar kapaciteten samt ett bakstycke med LCD skärm som gör att man kan se det man spelat in utan tillgång till dator.

Söker man på nätet finner man:

"Charging: Currently, there is no external battery charger for the HD Hero battery and we are not aware of any GoPro plans to produce a stand-alone battery charger. Battery can be charged with any USB charger (plugging into the camera). There are different output chargers so charge time may vary. You can also charge and run the camera at the same time if the charger is powerful enough. Normal charging mode is to connect to a computer with a USB cable."

Märkligt nog hittade jag tillslut den här när jag sökte vidare (US & Canada enbart). Med en adapter till svenska eluttag borde den fungera utmärkt. Undra om den finns i europeisk version någonstans?

http://www.launchhelmetcams.ca/bog/gopro-wall-charger
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Går ju ganska fort att ladda batteriet så man borde ju kunna ladda ena under kvällen och andra under natten så har man ju två färska batterier på morgonen.

Laddare kan man ju köpa på vilken el-kedja som hest, 230v eller 12v till usb.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Samt ett bakstycke med LCD skärm som gör att man kan se det man spelat in utan tillgång till dator.

Finns en smidigare lösning än nytt bakstycke med display. Köp en billig portabel dvd spelare för nån hundring så har man iaf 7" att kika på i bilen/hotellrum osv osv och radera dåliga klipp. Bara använda tv-ut kabeln som medföljer.

Här finns väggladdaren för 50$ (ca 340kr) inkl frakt. http://cgi.ebay.com/WALL-CHARGER-RE...s_Chargers&hash=item33636d946b#ht_2930wt_1139

Däremot behövs en reseapter från us till svensk.. 80kr på teknikmagasinet. Så den passar i våra vägguttag :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top