Vilken GoPro kamera?

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Vill efter mina fyra kameror ändå rekomendera www.sportscam.se tack vare deras snabba respons även på helger via mail samt snabba leveranser av returer och inget krångel! :Bugar
//Danne

:tummenupp Kul med nöjda kunder! Man är ju själv konsument och hatar strulande företag som drar ut på tiden vid reklamationer...

/Jocke Sportscam.se
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Detta med att spela in ljudet separat med annan källa, har du forskat i detta mer än mig kanske :D
Vad skall man använda för typ av inspelnings utrustning?
Mic har jag bra förutsättningar att fixa på egen hand.
Liten smidigt ljudminne med uttag för 3,5mm plugg till mic?

Edit:Denna kanske funkar?


//Danne

Den funkar säkert. Enda haken är väl att den bara gör WMA format så du måste konvertera det till AIFF innan du kör in det i redigeringen.
Jag tänkte testa med iPhonen och en app som heter NightRec. Jag lägger den bara i kutsen och ser hur det låter.

Annars är det ju alltid bäst med en extern, bra mic som du blåsskyddar ordentligt.

Fråga från en total nybörjare på detta..

Köpte förra vintern en beg HD kamera Canon HV10 samt en extern 480 linjers lins från sportscam.se

Blir denna kombination bättre elller sämre än en GoPro 1080?

En del kabblar samt kamera att montera dock...

:va

Nej det blir inte lika bra. Kameran i sig har HD så kör du den på tanken blir det skitbra, bättre än både GoPro och Contour.
Den externa linsen är ju dock bara 480 linjer dvs gammal sur tv-upplösning plus att du ansluter den analogt. Utan att ha testat den specifika uppkopplingen gissar jag att det blir skit på ren svenska:)
 
Last edited:

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Nja riktigt så enkelt är det inte, öppnar man kameran ser man snart att där sitter två styck mickar. men naturligtvis går det klippa trådarna och koppla på en adapter för 3,5 plug men då blir det jobbigt med en retur om det skulle behövas. Efter totalt 4 kameror vet jag att garantin är värdefull :huvet
Började iofs med en 720P

Jag tror nog det bästa är att köra med det vattentäta huset till kameran för att eliminera vindbrus, det finns ju möjlighet att ändra känsligheten på micken i mjukvaran. Ett annat alternativ om man vill ha bra ljud är ju att spela in ljudet i en annan källa med extern mic och mixa in det i videon vid redigeringen senare?.. kanske lite bökigt :gnissla

Vill efter mina fyra kameror ändå rekomendera www.sportscam.se tack vare deras snabba respons även på helger via mail samt snabba leveranser av returer och inget krångel! :Bugar

Här kan man bedömma själv vad man tycker..

//Danne

på vilket sätt ändrar man känsligheten på micken i mjukvaran?

//djussi
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
på vilket sätt ändrar man känsligheten på micken i mjukvaran?

//djussi

Jag snackar Contour.. Ursäkta otydligheten :näsblod

contour.jpg
Som roffe_s skriver..
I Tools menyn välj där Configure camera sedan under "Audio & lighting" finns Mic Gain.

Inte helt lätta att göra dessa ändringar då man måste testfilma med rätt förutsättningar för kunna avgöra om det blev bättre eller sämre :gnissla
Finns en del annat gott i inställningsväg som man kan leka med.
Tror dock det är bättre att göra det mesta i efterhand.

//Danne
 
Last edited:

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Snart finns det GoPro 3D. Lite klumpigt paket men man behöver "bara" köpa en kamera till. Kanske mer intressant är att samma tillbehör kan användas för att trådlöst synka två olika kameror för 2D i olika vinklar.

http://www.goprocamera.com/ourheros
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kanske mer intressant är att samma tillbehör kan användas för att trådlöst synka två olika kameror för 2D i olika vinklar.

http://www.goprocamera.com/ourheros

Såg att man ska kunna filma i 3D när jag kollade hemsidan här om dagen. Inte alls intressant för min del. Däremot synka två kameror i 2D. Var kan man läsa om det? Hittade inget om det.
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

"When they want to use the cameras independently, people can break the 3-D camera casing apart, and give one to their son; then they can shoot with the other one and it's fantastic."

Så mjukvaran man köper synkar kamerorna även så att man kan filma dem i 2D samtidigt istället för ihop i 3D? Ser ut som man sätter en liten sändare i kontakten på bakstycket. Undra hur stark den är?

Får undersöka mer om det när mer information kommer ut.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Denna tråden spårade ju ur lite... :)

Väldigt bra jämförelsefilm Danne! Tydligt med färger och vidvinkel.

De flesta har säkert läst testet (som tyvärr saknar POV-kameran) i senaste Bajk (gratisutskick av i min mening en skräptidning men den diskussionen tar vi inte här) och nu har jag svängt tillbaks rejält. Ljud och bild är viktigare än luftmotstånd!
Trist om man ska behöva sitta och fixa ljus och färg i alla filmer i efterhand och gömma bruset...
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Denna tråden spårade ju ur lite... :)

Väldigt bra jämförelsefilm Danne! Tydligt med färger och vidvinkel.

De flesta har säkert läst testet (som tyvärr saknar POV-kameran) i senaste Bajk (gratisutskick av i min mening en skräptidning men den diskussionen tar vi inte här) och nu har jag svängt tillbaks rejält. Ljud och bild är viktigare än luftmotstånd!
Trist om man ska behöva sitta och fixa ljus och färg i alla filmer i efterhand och gömma bruset...

Nu är kanske inte Contouren den bästa kameran och inte heller den som denna tråd är tänkt att diskutera här men om vi exempelvis genomför vår lilla gemensamma tripp som finns i tankarna kan det vara smidigt med lika kameror för att kunna nyttja varandras fästen så man inte behöver flytta dessa vid eventuella förändrade kameravinklar. :tummenupp

Kan man byta linsglaset på GoPro kameran?
Detta tycker jag är en klar fördel med Contouren med tanke på att insekter och grus sliter på glaset.

//Danne
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Denna tråden spårade ju ur lite... :)

Väldigt bra jämförelsefilm Danne! Tydligt med färger och vidvinkel.

De flesta har säkert läst testet (som tyvärr saknar POV-kameran) i senaste Bajk (gratisutskick av i min mening en skräptidning men den diskussionen tar vi inte här) och nu har jag svängt tillbaks rejält. Ljud och bild är viktigare än luftmotstånd!
Trist om man ska behöva sitta och fixa ljus och färg i alla filmer i efterhand och gömma bruset...

Jo jag läste den och det är trist med "tester" där man bestämt på förhand vilken kamera som är "bäst".
Bara det att skriva upp två upplösningar och en framerate på Contour och alla upplösningar och framerates som GoPro har för att få det att låta som att den har mer.
Att skriva att 170 grader vidvinkel bara är positivt.
Att inte testa med olika inställningar på exponeringen som får Contour att få en jättebra bild, framförallt när man filmar under svåra förhållanden.
Att inte nämna att man kan byta linsskivor på Contouren, att inte nämna att man kan sätta på en linsadapter för 37mm standardfilter för till exempel gråfilter som förbättrar bildkvallan i starkt solljus och snö rejält.
Att klaga på ljudet på Contouren när de nämner i texten att det kanske beror på skyddshuset att GoPro har bättre ljud. Då kanske man skulle testat Contouren med sitt skyddshus?
...och slutligen att säga att GoPro har bättre fäste när det är exakt samma princip med fästen som man klistrar fast på olika ställen och kan flytta kameran på 2 sekunder mellan dessa. Sugkoppen till Contour är inte ett standardfäste utan ett tillbehör.

Sedan behöver man inte ljustera bilden, det ser bra ut i allafall, precis lika bra som GoPro. Kolla på de filmer jag lagt upp på Youtube, de är inte färgjusterade utan kommer direkt från kameran...

http://www.youtube.com/watch?v=UeWo41QS1Hs

Här är en test av en proffessionell filmare som filmer under vattnet, intressant läsning:

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/contour_hd_camcorder_douglas.html
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Att klaga på ljudet på Contouren när de nämner i texten att det kanske beror på skyddshuset att GoPro har bättre ljud. Då kanske man skulle testat Contouren med sitt skyddshus?

Skyddshuset är väl tillbehör på Contouren?
Då bör väl inte testet vara med extra krimskrams.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skyddshuset är väl tillbehör på Contouren?
Då bör väl inte testet vara med extra krimskrams.

Precis som sugkoppen som man testar och får det att låta som att det är det enda fästet då? ;)
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
nån som har tips på nån 2.5" skärm som man kan ha som "titt"
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Måste man ha ett kärnkraftverk till dator för att kunna jobba med filmerna? Har GoPro klipp i 720 60 fps som jag kör i Premiere Pro CS3 och det är löjligt tungjobbat.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Måste man ha ett kärnkraftverk till dator för att kunna jobba med filmerna? Har GoPro klipp i 720 60 fps som jag kör i Premiere Pro CS3 och det är löjligt tungjobbat.

Fick det inte att funka i CS4 men i CS5 ?

Men kräver en del ja..
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top