Vilken GoPro kamera?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Det räcker för att fylla ett 16gb minne iaf :)
Ska ju komma ett backpack så man kan köra med dubbla batterier sen.

Men det räcker bra än för egen del, kan jobbigt om man ska på långtur.

Jaha ok, det låter ju fullt dugligt. Det var nån som sa att det bara räckte 40 minuter med vanliga batterier.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
När vi körde på Gotland Ring bytte vi bara minneskort och filmade hela tiden en dag. Avbrott för lunch då batteriet fick laddas en kort stund, sen filma igen. Det räckte näääästan hela dagen, där har du en hint om batteriets kapacitet. Går ju även att köpa extrabatteri till.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
När vi körde på Gotland Ring bytte vi bara minneskort och filmade hela tiden en dag. Avbrott för lunch då batteriet fick laddas en kort stund, sen filma igen. Det räckte näääästan hela dagen, där har du en hint om batteriets kapacitet. Går ju även att köpa extrabatteri till.

Ja batteriet räcker väl en 3 timmar iaf. Jag köpte till ett extrabatteri men det man automatiskt saknar då är ju en separat batteriladdare...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är det lönt att skaffa ett 32 GB minneskort? Man kan ju i princip köpa två 16 GB för samma pengar. Tjänar man på att köpa ett högt klassat (1-10) SD kort?

Någon som har bra tips var man köper minneskort till bra priser. Tas tacksamt emot.

Filmar man med hög upplösning går väl minnet åt förhållandevis fort.

12 min per GB i högsta upplösning 1080p.
13 min per GB i 960p
16 min per GB i 720p

Enligt officiell information ska batteriet klara ca 2.25 timmar.

Köpte en Go Pro med motorsport paketet från USA. Fick betala tull och moms för ett par hundra kronor, men det lönade sig ändå. Blev billigare totalt sett.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är det lönt att skaffa ett 32 GB minneskort? Man kan ju i princip köpa två 16 GB för samma pengar. Tjänar man på att köpa ett högt klassat (1-10) SD kort?

Någon som har bra tips var man köper minneskort till bra priser. Tas tacksamt emot.

minst klass 4 enligt gopro själva.

Köpte mina kort på www.dustinhome.se vet dock inte om dom var billigast.

Åfan har inte googlat så noga, såg bara på sportscam att det fanns till contour men hittade inte till hero. Har du någon länk i bakfickan?

Hittar inte nu, är trött, men står tex på gopros hemsida

"Charging: via USB to computer or optional power adapter"

Kanske menas 230v -> USB laddarn förresten :va
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Är det lönt att skaffa ett 32 GB minneskort? Man kan ju i princip köpa två 16 GB för samma pengar. Tjänar man på att köpa ett högt klassat (1-10) SD kort?

Någon som har bra tips var man köper minneskort till bra priser. Tas tacksamt emot.

Filmar man med hög upplösning går väl minnet åt förhållandevis fort.

12 min per GB i högsta upplösning 1080p.
13 min per GB i 960p
16 min per GB i 720p

Enligt officiell information ska batteriet klara ca 2.25 timmar.

Köpte en Go Pro med motorsport paketet från USA. Fick betala tull och moms för ett par hundra kronor, men det lönade sig ändå. Blev billigare totalt sett.

Flera kort är ju bra om man är flera som kör och filmar på ex bana. Då kan man tömma ett kort medan det andra fylls på. Hög klassning har med läs- och skrivhastighet att göra. Satsa på ett med både läs- och skrivklass över 4, dels för att GoPron kräver lägst skrivklass 4, men också för att slippa vänta i evigheter när du kopierar över filerna till datorn. Fundera också kring hur långa filmer du tänkt göra? Vem orkar se 2 timmar landsvägskörning i sträck, ens i vinter?

Bästa resultat kvalitetsmässigt upplever jag är 720p@60fps. 1080 är något fuskläge den kör, då den fipplar med vidvinkeln (det står om det på gopros hemsida).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hög klassning har med läs- och skrivhastighet att göra. Satsa på ett med både läs- och skrivklass över 4, dels för att GoPron kräver lägst skrivklass 4, men också för att slippa vänta i evigheter när du kopierar över filerna till datorn. Fundera också kring hur långa filmer du tänkt göra? Vem orkar se 2 timmar landsvägskörning i sträck, ens i vinter?

Att kopiera över filerna så snabbt som möjligt är ju önskvärt. Får köpa ett så högt klassat kort om möjligt. Tanken är inte att göra långa filmer utan att fånga olika sekvenser som jag sedan kan klippa ut ur materialet. Därav tänkte jag att det kunde vara skönt att få med så mycket som möjligt. Då slipper man sätta av och på kameran.

Sitta och titta på långa av avsnitt där folk kör motorväg är knappast intressant. Även landsvägarna blir ointressanta efter ett tag hur natursköna de än må vara. Det är knappt man orkar se ett fullvarv på ringen med en kompetent förare på bil eller mc.

Kanske ska köpa ett kort med 16 GB till att börja med. De flesta elektronikkedjor har endast det. Tittade på Dustin och såg att de hade ett 32 GB, men ett högt klassat sådant kostar rätt mycket mer än ett 16 GB. Vet inte om jag tycker att det är motiverat. Kommer väl att gå ner pris med tiden.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns det någon inställning för mörker?

Filma lite tuffig nattkörning i stan, mycket gatbelysning, men allt blev i princip kolsvart, förutom polarns lyse som sken som en sol.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Finns det någon inställning för mörker?

Filma lite tuffig nattkörning i stan, mycket gatbelysning, men allt blev i princip kolsvart, förutom polarns lyse som sken som en sol.

Du kan ställa om ljusautomatiken mellan spot (utgår från hur ljust det är precis i mitten av bilden) eller average (medelvärde över ljuset i hela bilden).
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Kanske ska köpa ett kort med 16 GB till att börja med. De flesta elektronikkedjor har endast det. Tittade på Dustin och såg att de hade ett 32 GB, men ett högt klassat sådant kostar rätt mycket mer än ett 16 GB. Vet inte om jag tycker att det är motiverat. Kommer väl att gå ner pris med tiden.


Tänk på att GoPro HD kamerorna är kinkiga när det gäller minneskort av någon anledning, man måste köpa rätt märken/modeller...

/Jocke Sportscam.se
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Jag köpte min gopro HD i Vegas nyligen. Betalade 300 dollar och jag måste säga att det var väl investerade dollar. HD varianten är brutalt mycket bättre än wide imo.

Har monterat den på alla möjliga ställen på hojen och hjälmen och filmkvaliteten varierar osant mycket. Har inte hunnit lägga upp någon film när den e monterad på tanken eller när jag fäst den med sugmanicken på hjälmen men det kommer. De filmerna är väldigt mycket stabilare än de som är upplagda än så länge.

Bild- och ljudkvaliteten när jag fäste den på vindskyddet kan diskuteras. Kan vara att min 10a vibrerar för mycket eller att vägarna i Thailand är gropigare än genomsnittet.. men jag tror förstås att det är själva kameran som är lite väl känslig

Nevermind.. ball pryl hurom

[YOUTUBE-ID]tjIr_WjGIwc[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]tjKPY_LBBl0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Efter ett par månaders frånvaro är jag tillbaka i sadeln. Var ute o provkörde hojen lite häromdagen o gjorde en liten film samtidigt. Hojen är tillfälligt tillbaka i originalskick (förutom racefit pipan) men snart är alla moddar återigen på plats!

Första filmen efter att jag uppgraderat mjukvaran i min GoPro dessutom..

Enjoy

[YOUTUBE-ID]5zWQ-XQwPoo[/YOUTUBE-ID]
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Åfan har inte googlat så noga, såg bara på sportscam att det fanns till contour men hittade inte till hero. Har du någon länk i bakfickan?

Köpte en Jabra BT3030 (bluethooth grejja) till mobben, märkte att det är samma laddare så slipper ladda med dator nu iaf, ingen som hittat separat laddare för batteriet?

Någon som testat den nya snikversionen av kameran?
http://www.goprocamera.com/products/hd-hero-960-camera.php

Finns ju erbjudande i senaste Bike som är lite lockande. Dumt att inte köpa "fullversionen?

Tycker det kan vara dumsnålt, men det är ju upp till var och en :)

Filmar mest i 960p men vill filma i 60fps och detaljer kan vara trevligt att filma i 1080p (samt 960p är fet förvrängning ala fisheye)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kolla även ContourHD 1080 som är en helt jämförbar kamera med vissa fördelar. Jag valde den efter mycket velande eftersom den är betydligt mindre och smidigare. Den har något sämre ljud men också något bättre bild.
Eftersom den är mindre och lättare så är den också lättare att placera både med fästena (sugkopp, hjälmfäste) eller bara genom att tejpa fast den. Det sitter två stycken laserpekare på den vridbara linsen så den är busenkel att horisontera och placera så bilden blir som förväntat.

Ytterligare fördelar är att jag köpte ett gäng batterier från Batterikungen, samma batterier som en gammal Nokia (minns inte modellen) för 99 spänn styck, funkat klockrent hela sommaren.

Dessutom har Contouren inte lika mycket vidvinkel som GoPro vilket är en stor fördel när man skall ligga nära och filma någon annan. Med GoPron måste man ligga rätt upp i arslet på vederbörande, annars så blir denne någon bara en fluglort i bilden.
Contouren tar heller inte lika mycket vind eftersom den är så mycket mindre. Vattenhus måste dock köpas som tillbehör men jag kör bara hoj med den så det behöver jag inte.

Jo en sak till, det finns en adapter för standardfilter för systemkameror, då kan man sätta på ett gråfilter som gör underverk för att filma i mulet väder eller när man åker skidor, stooooor skillnad på bildkvalitén:tummenupp

Exempel med hjälmontage:

http://www.youtube.com/watch?v=UeWo41QS1Hs
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top