Vilken GoPro kamera?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dessutom har Contouren inte lika mycket vidvinkel som GoPro vilket är en stor fördel när man skall ligga nära och filma någon annan. Med GoPron måste man ligga rätt upp i arslet på vederbörande, annars så blir denne någon bara en fluglort i bilden.

Vidvinkeln på GoPron är försumbar på 1080p och megastor på 960p, mellan på 720p så inget större problem.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och till nästa säsong kan man sukta efter POV1 HD, eller nya contouren med inbyggd GPS vilket med bra mjukvara skulle kunna ge en del intressanta möjligheter...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vidvinkeln på GoPron är försumbar på 1080p och megastor på 960p, mellan på 720p så inget större problem.

Jo det är ett stort problem eftersom jag vill filma i 720p60, inte 1080 och inte 960. Dels så vill jag ha 60 frames för att kunna göra schyssta effekter och dels är 720 en bra upplösning för det mesta, speciellt om man skal blanda film från olika kameror.
I 720 har Contouren 135 grader och GoPro hela 170 grader så det är en ganska stor skillnad. Om jag hade hållit på med till exempel fallskärmshoppning så är det grymt med mycket vidvinkel, om man skall filma sina polare på en bana så suger det fett...
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Köpte min gopro hd motorsports medhandle bar fäste oxå på ebay för 1900 från USA ingen tull han skicka det som gåva i satte ner värdet till 700
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
köpte min go pro hd på ebay kosta 2300 med tull å moms

galet nöjd med den hittils
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.

Sitter själv i tankarna om att skaffa sig en kamera o filma lite båge åka men även i fjällen i vinter.

Gopron verkar bra men man ser ju ut som en tellitubbi med den på huvet.
Hur är de med contouren är den någe vattentät /fukt utan skal?
Om man säger tappar den i snön?

Är de inbyggt batteri i contouren? kan man köpa till ett extra o byta om man vill?
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Sitter själv i tankarna om att skaffa sig en kamera o filma lite båge åka men även i fjällen i vinter.

Gopron verkar bra men man ser ju ut som en tellitubbi med den på huvet.
Hur är de med contouren är den någe vattentät /fukt utan skal?
Om man säger tappar den i snön?

Är de inbyggt batteri i contouren? kan man köpa till ett extra o byta om man vill?

Hej,

Köper du motorsport kit ingår det en "kameralåda" som är vattentät. Kan även användas vid surfing. Dessutom ingår det ett extra lock till den lådan som är öppet som man kan använda vid lägre farter för att kameran ska ta in ljud bättre.

Mvh,

Rickard
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hej,

Köper du motorsport kit ingår det en "kameralåda" som är vattentät. Kan även användas vid surfing. Dessutom ingår det ett extra lock till den lådan som är öppet som man kan använda vid lägre farter för att kameran ska ta in ljud bättre.

Mvh,

Rickard
Tror ni pratar olika kameror
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sitter själv i tankarna om att skaffa sig en kamera o filma lite båge åka men även i fjällen i vinter.

Gopron verkar bra men man ser ju ut som en tellitubbi med den på huvet.
Hur är de med contouren är den någe vattentät /fukt utan skal?
Om man säger tappar den i snön?

Är de inbyggt batteri i contouren? kan man köpa till ett extra o byta om man vill?

Som jag skriver ovan. Jag köpte några stycken Nokia batterier för 99 spänn styck. Så byter jag inför varje pass/filmtillfälle, det tar några sekunder. Eftersom batterierna är så billiga så kan man ha ett gäng som man laddar på kvällen så kör man hela dagen.

Vill man vara seriös så kopplar man in ett vanligt cigarettändaruttag på hojen, kostar inte många kronor. Det finns en billaddare till Contouren, som jag fick med i kitet, då har man ju ström hela tiden.

Helt sant :tummenupp

Jag pratar GoPro...

Finns som tillval till ContourHD också...
 
Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
lånar tråden lite, vad använder ni för fästen? har ej provat min kamera än det blir till våren =). och vart fäster ni den?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hej,

Köper du motorsport kit ingår det en "kameralåda" som är vattentät. Kan även användas vid surfing. Dessutom ingår det ett extra lock till den lådan som är öppet som man kan använda vid lägre farter för att kameran ska ta in ljud bättre.

Mvh,

Rickard
ja lägre farter under 160 blås :D

Ni självmordspiloter har lite skev uppfattning av lägre farter tror jag :tungan

Största problemet jag haft med GoPron är att man inser att man är kass!

90gig inspelat sommarn 2010 och inget bakhjulande eller annat spännande. Bara rakt fram på väg typ :D
Samma här fast jag fäste den på vinterhärket för att testa hur den funka, resultatet va att kameran fungera fint till att filma mitt snurrande och fastkörningar.. :hihi
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
lånar tråden lite, vad använder ni för fästen? har ej provat min kamera än det blir till våren =). och vart fäster ni den?

Vanliga plastfästet med klister (orginal)
på tank = filma framåt
på vindrutan = filma bakåt (mig)
på sving = filma bakåt med däck
Extrahjälmen = som headcam (lätt att vinden stör)

Provat sugproppen på vindrutan, höll iaf i 200km/h, men litar inte på den.
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Det där stället gav riktigt grymt resultat tycker jag. Coolt att man även ser framåt i visiret. :tummenupp:Bugar:rock

Jag gillar också vinkeln.. har dock inte klurat ut ngt sätt som kan minska vibrationerna tillräckligt för att det ska bli riktigt bra. Tacksam för tips vid montering på vindskyddet.

Här e senaste klippen också. Kameran monterad med klisterfäste och "förlängningsarm" på tanken.

tjoho

[YOUTUBE-ID]ZL3BAIP-HXE[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]fDFicu2-LN8[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Eftersom jag tydligen inte varit så jävla snäll i år så måste jag köpa allt skit själv :hihi
Skulle någon kunna skicka över ett filmklipp (förslagsvis inte nån superlång snutt) så man kan kolla på det i kvalité som inte Youp....tube har sunkat ner vore det tacksamt :)
Skulle vara intressant att se kvalitén "på riktigt" så att säga innan man lägger en order.

På mail kanske inte är det lättaste med tanke på storleken men msn kan alltid tuffa på... :tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top