Vilken av dessa gamla hojar?

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Munkedal
Hoj
Kawa GPz750
Hej gott folk, jag är ny här och slänger upp en tråd som de flesta säkert kommer skratta åt. Saken är den att jag skall ta MC-kort till våren, och behöver en skitbillig gammal båge att ha och slita på i början. Tanken är att köpa båge nu, och fixa lite med i vinter, och sedan ha som brukshoj till våren. Jag har suttit och kikat på blocket en stund, och har plockat ut några objekt som jag är sugen på. Vad tror ni om dessa gamla godingar? Någon som jag skall sortera bort på en gång? Alla synpunkter och info är välkommet, jag är har bara grejat med bilar förut och är ganska grön på motorcyklar.

Yamaha XJ550 -82
http://www.blocket.se/view/5899669.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Honda CB650 -80
http://www.blocket.se/view/6468785.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Kawasaki GPZ750
http://www.blocket.se/view/6347636.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Honda CX500 -78
http://www.blocket.se/view/6248338.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Suzuki GSX400E -82
http://www.blocket.se/view/6347393.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0
 
jag tycker suzuki'n va latt den snyggaste av dom dar, men det viktigaste ar val at få med en mc kunnig kompis och titta?. Kawasaki'n har val mest motor och handan har minst motor....stilen på yamman ogillade jag iaf..

Edit: minst motor har val cx 500'an och jag trodde yamman va en soft chopper vilket den inte va...
 
Utan att vara hemman på alla hojar maskinellt så skulle jag kolla på den första XJ550 och den sista suzukin GSX400E

Mest för att dom ser välvårdade och renoverade ut,annars kan det lätt bli dyrt med en gammal hoj.
 
Last edited:
Här blev det många svar på en gång. Verkligen kul!

Jag misstänkte att suzukin skulle få bäst betyg. Den ser ju klart fräschast ut. Problemet är att den finns rätt långt från där jag bor bara, så jag åker helst inte dit bara för att kolla.

Hojarna som DEZ och wonderwizard länkar till ser bra ut, men är inte riktigt den typ som jag är ute efter. Jag vill ha en med lite gammaldags landsvägsstuk, den skall vara fulsnygg. Kawasakin ser ut precis som jag vill, men jag läste någonstans att den var överdrivet tung och klumpig, så därför drar jag mig lite för den.
 
Baalzamon skrev:
Jag vill ha en med lite gammaldags landsvägsstuk, den skall vara fulsnygg. Kawasakin ser ut precis som jag vill, men jag läste någonstans att den var överdrivet tung och klumpig, så därför drar jag mig lite för den.


Denna kanske ?
http://www.blocket.se/view/6292629.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0


alternativet är ju att du köper suzuki gsx 750 es/ef & strippar den från kåporna, så får du kanske det som du är ute efter
 
Last edited:
Ska du ta tungt kort och du tänkt köra upp med din egna hoj så är det kanske lika bra att skaffa en 750 eller större på en gång?

Annars får sukkan min röst också.
 
wonderwizard skrev:

Den var helt okay faktiskt. Frågan är om jag behöver så mycket motorvolym bara? Det är ju trotts allt en första motorcykel jag är på jakt efter. Jag kommer ju köpa en betydligt nyare och fräschare så småningom förstås

Halogen skrev:
Ska du ta tungt kort och du tänkt köra upp med din egna hoj så är det kanske lika bra att skaffa en 750 eller större på en gång?

Annars får sukkan min röst också.

Jo, jag har tänkt på det. Det kostar väll en dryg tusenlapp att hyra hoj av körskolan för uppkörningen. Förvisso en del pengar, men jag tänker inte låta det styra valet av hoj.
 
Baalzamon skrev:
Den var helt okay faktiskt. Frågan är om jag behöver så mycket motorvolym bara? Det är ju trotts allt en första motorcykel jag är på jakt efter. Jag kommer ju köpa en betydligt nyare och fräschare så småningom förstås


jo, jag förstår vad du menar, men som jag & Halogen påtalar är att om du ska köra upp som privatist, så räcker det inte med en 400cc/550cc

du måste upp till 750 cc


EDIT.

ska du hyra hoj till uppkörningen, så hade mitt val varit gsx 400 fws
 
Hittar du en Honda CB900 -82 o frammåt så köp den istället för dina föslag i inlägg #1. Skottsäker motor med lagom mos och hojen ser inte übertöntig ut.

-82 o frammåt för då blev framgaffeln grövre (fr 81mm till 83 mm om jag minns rätt) vilket var ett problem med de tidigare årsmodellerna.
 
Zee skrev:
Hittar du en Honda CB900 -82 o frammåt så köp den istället för dina föslag i inlägg #1. Skottsäker motor med lagom mos och hojen ser inte übertöntig ut.

-82 o frammåt för då blev framgaffeln grövre (fr 81mm till 83 mm om jag minns rätt) vilket var ett problem med de tidigare årsmodellerna.

En sån här?
http://www.blocket.se/view/6091335.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Tja, hade väll funkat om man plockat bort kåpan
 
Baalzamon skrev:
Frågan är om jag behöver så mycket motorvolym bara? Det är ju trotts allt en första motorcykel jag är på jakt efter.

Det är inga problem för en "nybörjare" att hantera tex en gammal 750, såvida du inte är jättejättegrön. Jag tog det som att du har körkort för bil, o då har du ju någorlunda koll på hur man växlar o så. Har du dessutom kört moppe så sitter ju det i ryggmärgen.

Jag skulle säga minst 750 direkt. Själv har jag övningskört med farsans gamla Z750. Lätthanterlig och "lagom" med mos. Hade tänkt ha den nu till våren från början. Men jag gillar mos, så den räcker inte :hihi
 
tarmac skrev:
Det är inga problem för en "nybörjare" att hantera tex en gammal 750, såvida du inte är jättejättegrön. Jag tog det som att du har körkort för bil, o då har du ju någorlunda koll på hur man växlar o så. Har du dessutom kört moppe så sitter ju det i ryggmärgen.

Jag skulle säga minst 750 direkt. Själv har jag övningskört med farsans gamla Z750. Lätthanterlig och "lagom" med mos. Hade tänkt ha den nu till våren från början. Men jag gillar mos, så den räcker inte :hihi

Visst har jag körkort, och har haft i ett antal år. Jag har även en hyfsat snabb bil, men det jag har kommit fram till är att man vänjer sig vid effekten, och bara vill ha mer. Anledningen till att jag är skeptisk till att skaffa en 750 eller större, är att jag är rädd att cykeln skall bli tung och klumpig. Hellre 40hk på en smidig hoj än 120hk på en Goldwing om man säger så...
 
Baalzamon skrev:
Visst har jag körkort, och har haft i ett antal år. Jag har även en hyfsat snabb bil, men det jag har kommit fram till är att man vänjer sig vid effekten, och bara vill ha mer. Anledningen till att jag är skeptisk till att skaffa en 750 eller större, är att jag är rädd att cykeln skall bli tung och klumpig. Hellre 40hk på en smidig hoj än 120hk på en Goldwing om man säger så...

Isf skulle jag tippa på att denna är käck:
http://www.blocket.se/view/6349819.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

ER5'an nämns ju i stort sätt alltid i "förstahojsammanhang" i mctidningar tycker jag.

Vill du lägga mindre pengar så tycker jag denna verka bra:
http://www.blocket.se/view/5968366.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Få miltal och ser välvårdad ut. Veteranförsäkrad så kostar den dig ungefär 1200spänn/år.
 
Baalzamon skrev:
Hej gott folk, jag är ny här och slänger upp en tråd som de flesta säkert kommer skratta åt. Saken är den att jag skall ta MC-kort till våren, och behöver en skitbillig gammal båge att ha och slita på i början. Tanken är att köpa båge nu, och fixa lite med i vinter, och sedan ha som brukshoj till våren. Jag har suttit och kikat på blocket en stund, och har plockat ut några objekt som jag är sugen på. Vad tror ni om dessa gamla godingar? Någon som jag skall sortera bort på en gång? Alla synpunkter och info är välkommet, jag är har bara grejat med bilar förut och är ganska grön på motorcyklar.

Yamaha XJ550 -82
http://www.blocket.se/view/5899669.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Honda CB650 -80
http://www.blocket.se/view/6468785.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Kawasaki GPZ750
http://www.blocket.se/view/6347636.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Honda CX500 -78
http://www.blocket.se/view/6248338.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Suzuki GSX400E -82
http://www.blocket.se/view/6347393.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Alla dom här du räknat upp så är det väl egentligen ingen som är speciellt lätt eller smidig.Gamla hojar i överlag släpar på en del vikt,sen må det vara 400:or eller 750:or,och du ska definitvt inte kika på en CB 900 om du vill ha ngn lätt och smidig cykel. Haft en själv,otroligt slitstark men ett blysänke.

Får man vara partisk så kika du på en Gsx 750 ES,brukar dyka upp lite småskabbiga runt 10000 då och då.Själv gav jag 7000kr för min,och den var garanterat utan kåpor.. :hihi
Så var inte rädd för kubiken utan generellt så är de har gamla hojarna rätt otympliga hela högen,om du ni inte skulle ha en 2-taktare,en RD 350 kanske?Men passar väl inte om man ska ha minst 750 vid uppkörningen.....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top