Vilken av dessa gamla hojar?

Tack för alla tips!

Jag får väll finna mig i en lite klumpigare hoj kanske, som sagt så är jag bara på jakt efter någon billig cykel att ha i börja. Antar att man kan stå ut med en del då.

Tvåtakt blir det i alla fall inte. Visserligen är det kul med tvåtakt, men det blir lite väl mycket service och byte av slitdelar. Dessutom brukar dom väsnas en hel del.

Baalzamon skrev:
Tack för alla tips!

Jag får väll finna mig i en lite klumpigare hoj kanske, som sagt så är jag bara på jakt efter någon billig cykel att ha i börja. Antar att man kan stå ut med en del då.

Tvåtakt blir det i alla fall inte. Visserligen är det kul med tvåtakt, men det blir lite väl mycket service och byte av slitdelar. Dessutom brukar dom väsnas en hel del.

Jag har en 750e till salu om det kan vara intressant?

GPZ750 helt klart (den enda med charm av dessa bågar tycker jag) de övriga är så trista att jag får spel.

Kul med gammla hojar, men tex CX500 plastgrisen är hemsk.
GSX400E så trög att den var dålig redan när den var ny.
Jag började själv med sånna här hojar och de är ju bättre än inget, men jag vet nu hur slitna och omoderna dessa hojar är idag, jag lånade en polares GSX550 nyligen och det var verkligen en ögonöppnare för mig, jag har tidigare förordat sånna här hojar till nybörjare.
Men sen jag körde med dem (över 10 år sen) så har de slitits mer och blvit otroligt mycket mer omoderna.
Så jag vet inte längre vad jag ska säga om det här, men jag vet också att ekonomin styr.

10 papp är väldigt lite pengar när man ska välja hoj, aldeles för lite, det man får är ofta en grymt sliten motorcykel eller möjligen en liten 400.
Kolla in RD 350 med, den är lite sportigare, iofs 2t som är negativt men faktiskt än idag ganska kul.

Last edited:
Baalzamon skrev:
Hej gott folk, jag är ny här och slänger upp en tråd som de flesta säkert kommer skratta åt. Saken är den att jag skall ta MC-kort till våren, och behöver en skitbillig gammal båge att ha och slita på i början. , jag är har bara grejat med bilar förut och är ganska grön på motorcyklar.

På så gamla hojar är det bara skicket som avgör.

CX:en är troligen den "förnuftigaste" hojen, ur agande synpunkt driftsäkerhet osv. har ALDRIG hört om en CX som felat.
Motorn var från början tänkt som en BIL-motor i små tvåsitsiga saker i asien.
Därav växellådan UNDER motorn!
Udda bara det.
gemenligen kallad plastgrisen, oc ja, Hondaman som jag är KAN inte ens jag säga att den är snygg.
Men de som har den blir (blinda? :hihi) lite kära och försvarar den lika hårt som Göteborgare försvarar sin stad mot Stockholmare!

själv hade jag nog valt Gpz:an, givet att den är i skick.
Den var min tids fräna busraket, som oxå är ett historiskt dokument genom att det är den sista (i serieproduktion) handportade motorcykeln!!
jo, prestandakriget var mördande och för att Kawa skulle ha chans (inte nödvändigt säger kawafanatikerna, och menar på att det visade bara på ett TYDLIGARE sätt vart skåpet skulle stå!) så tog man till denna sista åtärd, och gud vad de gick som raketer!
(har tyvärr troligen satt sina spår oxå).

Men är den frisk på alla sätt och vis, hade jag aldrig tvekat, det är väl den som kan ge lite av mc-åkandets alla delar i den brokiga bukett du radat upp!
Övriga är ju vattenkammade brukshojar, där Hondas 650 marknadsfördes just som "pendlarhoj"
Icke förty skottsäker även den, och ett smart val om man vill slippa bekymmer. hur långt en sån kan gå finns det ännu inget svar på!

Jaha, då har jag bestämt mig, det blev kawasakin, GPZ750. Jäklar vad fet den var i verkligheten! Det som avgjorde var just det att den går att göra uppkörningen på, men jag trivdes med den på en gång. Jag får dock inte hem den förrän nästa vecka, men då skall den snyggas till lite. Visst är det en gammal cykel, men jag tyckte ändå den kändes hyfsat fräsch för att vara nästan lika gammal som jag själv. Sedan får vi se hur länge jag behåller den, och vad det blir för något nästa gång.

Nu gäller det bara att få tag på MC-ställ också, det lär väll kosta lika mycket som hojen...

Halogen skrev:
Ska du ta tungt kort och du tänkt köra upp med din egna hoj så är det kanske lika bra att skaffa en 750 eller större på en gång?

Annars får sukkan min röst också.

Håller helt med detta inlägg :tummenupp

Om du ska välja någon av dom du började tråden med så går jag mot strömmen o säger Honda CX 500.

Är du ute efter "fulsnygg" så är den ju helrätt :yoparty

V-2 (tvärstäld) ger lugn gång ( mindre slitna ) o kardandrift är ju så underhållsfritt det bara kan bli.

Skulle inte ta i en radfyra med 8000+ mil på mätaren med en 10 meters pinne ens. :3freak

Hade en gammal CB 750 själv o det där med skottsäker är en nyhet för mig, när mätaren slår över på 5000 mil kommer en total demolering av motorn som ett brev på posten, ramlager, vevstakslager o gud vet vad mer, blev billigare/ mindre jobb att bara byta hela motorn i sluändan. :huvet

Baalzamon skrev:
Jaha, då har jag bestämt mig, det blev kawasakin, GPZ750. Jäklar vad fet den var i verkligheten! Det som avgjorde var just det att den går att göra uppkörningen på, men jag trivdes med den på en gång. Jag får dock inte hem den förrän nästa vecka, men då skall den snyggas till lite. Visst är det en gammal cykel, men jag tyckte ändå den kändes hyfsat fräsch för att vara nästan lika gammal som jag själv. Sedan får vi se hur länge jag behåller den, och vad det blir för något nästa gång.

Nu gäller det bara att få tag på MC-ställ också, det lär väll kosta lika mycket som hojen...

Kul att du verkar nöjd!
Men du vet,du behöver kanske inte köpa ett nytt ställ?
Sen när du lekt av dig med Kawan och kanske köper ngt nyare cykel så ekiperar du upp dig helt enkelt.
Ett bra beg.Dainese-ställ t.e.x får du för ca 3000kr.
Om du absolut inte vill ha nytt då förstås...

Snorfen skrev:
Kul att du verkar nöjd!
Men du vet,du behöver kanske inte köpa ett nytt ställ?
Sen när du lekt av dig med Kawan och kanske köper ngt nyare cykel så ekiperar du upp dig helt enkelt.
Ett bra beg.Dainese-ställ t.e.x får du för ca 3000kr.
Om du absolut inte vill ha nytt då förstås...

Jag har absolut inget krav på att stället måste vara nytt. Men jag tycker det verkar vara svårt att hitta begagnade ställ. Nästan alla man ser är för damer av någon anledning

Zee skrev:
Hittar du en Honda CB900 -82 o frammåt så köp den istället för dina föslag i inlägg #1. Skottsäker motor med lagom mos och hojen ser inte übertöntig ut.

-82 o frammåt för då blev framgaffeln grövre (fr 81mm till 83 mm om jag minns rätt) vilket var ett problem med de tidigare årsmodellerna.

Fan jag har ju en 81 han kan få köpa för 15000.. Det duger väl?

Baalzamon skrev:
En sån här?
http://www.blocket.se/view/6091335.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Tja, hade väll funkat om man plockat bort kåpan

Köp min nu då... Fin e den. Ingen kåpa.

Bifogat

• boldor.JPG
    boldor.JPG
    60.3 KB · Visningar: 59
Last edited:
Baalzamon skrev:
Jag har absolut inget krav på att stället måste vara nytt. Men jag tycker det verkar vara svårt att hitta begagnade ställ. Nästan alla man ser är för damer av någon anledning

Undrar vad du kollar någonstan jag.... :tungan

Gjorde en sökning nu på Blocket och det ploppar upp en hel del.
Själv köpte jag mitt Dainese för 1500kr,visserligen ett 6 år gammalt men i bra skick med alla nödvändiga skydd.Hade inte råd med dyrare just då.Men vill du prova det först så kan det ju bli värre om det inte finns ett där du bor. Men dom flesta skickar gärna för någon hundralapp. Lär väl inte bli så mkt åka nu så du har hela vintern på dig att snoka!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti