Vilka årsmodeller av GSXR 1100 vobblar?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Kan man säga att vissa årsmodeller av gsxr vobblar, eller beror det på individuellt slitage? Sist jag körde en gsxr 1100 så vobblade den.
Ni som har en gsxr 1100: kan ni säga vilken årsmodell det är och om den vobblar eller ej?

Jadu, när inte ens mitt "järnstaket" wobblar så tror jag nog du kan avskriva just den funderingen på en GSXR 1100 oavsett årsmodell eller variant.
Allt under förutsättning att den är hel förstås.

När började den vobbla? Hög hastighet? Inbromsning?

Låter väldigt konstigt tycker jag. Har aldrig hört om att dom gamla GSXR:arna har haft sånna problem. Du får ju plåga en gammal 70-tals 1000 kubikare rätt ordentligt för att den ska börja beté sig illa. Svårt att tänka mig att en GSXR skulle ha problem då.

Jag skulle nog uteslutande säga att det berodde på dåliga lager eller något kraftigt felinställt med fjädringen eller övrigt fel på hojen.

Last edited:
När började den vobbla? Hög hastighet? Inbromsning?

Jag körde rakt fram så pendlade styret fram och tillbaka, jag kommer inte ihåg hastigheten, det här var -93, det var inte vid inbromsning. Jag har inte vågat köpa någon gsxr 1100 pga den där dåliga upplevelsen.

Jag hade sådan tendenser på en hoj. Men nytt styrlager och framaxel lager så vart det som bortblåst därefter.
Det kan också påverka.

Jag körde rakt fram så pendlade styret fram och tillbaka, jag kommer inte ihåg hastigheten, det här var -93, det var inte vid inbromsning. Jag har inte vågat köpa någon gsxr 1100 pga den där dåliga upplevelsen.

Kan mycket väl bero på att inte bakhjulet sitter riktigt rakt

shbladetonsdag.jpg

Med felslitet framdäck å fel lufttryck så wobblar de flesta skavånker...
Så de är inte mc-relaterat, det är ägarrelaterat om man lyckas få skiten att wobbla.

86 - 88 var iaf mer instabila än 89 å framåt...

Jag har haft 2 st 94:or och ingen av dom hade tendenser till wobbling oavsett fart. 94:an är väl i stort sett identisk med den 93:a du körde.

Hade en GSXR 1100 -93 i två år sålde den i somras, den har jag aldrig upplevt nått wobbel med... De exemplaret du testade var nog bara i dåligt skick i så fall.

Även K1:or i racetrim (höjdjusteringen bak på max, framändan sänkt så mycket som möjligt med bibehållen acceptabel markfrigång) uppträder på ett spännande sätt i på femman och sexan. :näsblod :skrämd

de första 86 och 87 med orginalfälgarna var väl inte så stabila och det berodde väl på att fälgarna var alldeles för mjuka, sen som sagt 89:an var väl lite nervös

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti