Viktminskning 2005

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Det där med att göra av med mer energi än man stoppar i sig är väl en ganska enkel förklaring som är lätt att förstå men som inte stämmer i verkligheten.
Va? :va

Last edited:
ktmjacke skrev:
Intressant,då borde jag ju nästan ha träffat dig,e ju inte så många tävlande byggare i alingsås.Brukar va där ganska ofta o tränar hos ingvar då jag är på besök,grymt fint gym faktiskt.Christian lindahl va där nåra ggr då jag tränade,seriös kille.
Jag tävlade -96 och -97. Men på den tiden bodde jag i Göteborg, och tränade sedemera också där.
Däremot så tränade jag mellan 93 till sommaren 96 på "hälsostudion" hos Ingvar. De va han som hjälpte mig med kostprogramet (under deffen) och den obligatoriska poseringen.
De fria skötte jag själv med viss inrådan från min bror (som också tävlat lite).

Vilken viktklass gick du i, och när tävlade du/i vilka tävlingar?

Trango_B skrev:
Sandstream

Jag tycker du verkar vara jävligt mycket vettigare än det stora flertalet GI-nissar :tummenupp Du har sett GI i ett större perspektiv än dom flesta som argumenterar för GI-metoder. För personer som du är inte GI ett problem.
Det är den okunniga massan som endast fokuserar på GI som ligger farozonen för att misslyckas.
Tack det värmde! :)
Och jag håller med dig till 100%

Valmers och Acrid: Jag får nog ta tillbaka det! :rodnar
Visst är det så att mängden energi i förhållande till förbrukad energi är avgörande.
Men jag är inte helt övertygad så jag ska nog kunna hitta någon rapport som säger att det inte är så ;)

Vad är det som är så svårt med grundläggande matematik? Redan i lågstadiet får man lära sig att addera och subtrahera.

sandstream skrev:
Tack det värmde! :)
Och jag håller med dig till 100%

Valmers och Acrid: Jag får nog ta tillbaka det! :rodnar
Visst är det så att mängden energi i förhållande till förbrukad energi är avgörande.
Men jag är inte helt övertygad så jag ska nog kunna hitta någon rapport som säger att det inte är så ;)

Lycka till! :tungan

hej trango
så..nu har jag läst igenom ditt låååånga inlägg :fatta! :D
Måste säga att jag kände igen texten en aning, vet inte varfrån bara, kan
hända att jag inbillar mig bara. :3freak

Att äta hälsosam och näringsriktig mat är inte alltid helt lätt och kräver en hel del kunskaper. Din slutsats är helt riktig – man kan inte välja livsmedel bara utifrån vilket GI-värde det har. Men GI är ett bra riktvärde, sen får man ha kunskap om vilka livsmedel som är bra och inte bra.

Titta på fettinnehåll i produker, finns ett antal magra livsmedel som har högt GI och omvänt, därfår måste det tas hänsyn till både GI och fettinnehåll i produkten. Dessutom ska man vara medveten om hur mycket kolisar som livsmedlet innehåller, innehåller det lite kolisar blir GI mindre intressant och detsamma gäller fettkvalitén. Vegetabiliska fetter och fiskfetter är mycket bättre än de animaliska. Man måste också kolla på innehåll av vitaminer, mineraler och antioxidanter så att enbart gå utifrån GI funkar ju inte och det har inte Herr Paulun sagt iheller i någon bok. Men GI funkar på det sättet att de produkter med högt GI ska man passa sig för, det kan man ha som tumregel lika så produkter med mycket fett (förutom fisk). Bra mat är frukt, grönsaker, linser, bönor, magert kött och såklart då fisk - fet eller mager spelar ingen roll. För går man bara på GI då kan man ju se att en FET korv har samma GI värde som t.ex Bönor..och det går ju inte.

Vad gäller morötter för att boosta - dessa livsmedel innehåller så pass lite kolhydrater att det i praktiken inte är nån vits med att tillämpa GI för detta. En grundregel för GI är att INTE tillämpa det på kolhydratfattiga produkter.

Hur bestäms GI, tja..en grupp (minst 6 personer) äter 50 g kolhydrater från ett livsmedel på fastande mage. Efter detta mäts blodsockerhalten med
jämna mellarum under 2 timmar och därefter mäts arean under den kurva
som detta ger.

För att jämföra stegringen av blodsockret med något gör man samma mätning men där man använder ett livsmedel som referens oftast då vitt bröd eller glukos. Sen mäter man vilken arean under insulinkurvan som ref.produkten ger. Efter detta så jämför man de olika areorna av de uppmätta produkterna och får fram en kvot som man multiplicerar med 100 och får på detta sätt
fram ett GI.

Arean (livsmedel X) / Arean (referens) * 100 = GI

Referensarean innebär att det är en blodsockerökning för referensprodukten.

så visst blir det fel..men jag hänvisar återigen till att man ska ha som grundregel att inte använda GI på kolhydratfattiga produkter. (vilket också Herr Paulun förespråkat i T.ex Blodsockerblus seminariet)

Paulun har aldrig mig veterligen bara sagt rakt av att kör enligt GI enbart så går ni ner i vikt, utan alltid påpekat att GI är ett bra hjälpmedel och bra att använda sig av. Men i hans böcker står det även HUR man ska använda tabellerna.

Hade han menat att man bara skulle följa GI så hade han bara printat ner GI tabellerna och gett ut boken och sagt - ät så här och det gör han inte ju, utan man får ju läsa hela boken och sätta sig in i helheten av det.

Seeen håller jag med om att inom alla områden kommer ständigt nya forskarrön och vissa uppgifter ändras men även här tycker jag paulun är duktig som forskar en hel del själv och översätter dessa konstiga former och rön som finns inom näringsfysiologin till ren svenska, för jag kan säga att öppna en näringsfysiologi bok och försök använd den...hehe det går inte, rena kinesiskan för en vanlig lekman.

/Martin

Startvikt: 121,1 kg
Startdatum: 2005-01-03

Målvikt: 90-95 kg
Slutdatum: 2005-04-24 + livet ut.............

Dagensvikt: 116,3 kg (2005-01-17)

- 4,8kg

tackar tackar,,, nu ere lixom sköj när man ser att det man gör ger resultat.. att sen folk grattar till bra jobb gör ju inte saken sämre :tummenupp

det är jäkligt skönt och få beröm..för hur som helst så är det en
stor personlig för att komma ner i vikt. Kämpa på
bara som du gör nu :)

toca1 skrev:
tackar tackar,,, nu ere lixom sköj när man ser att det man gör ger resultat.. att sen folk grattar till bra jobb gör ju inte saken sämre :tummenupp

Last edited:
toca1 skrev:
Startvikt: 121,1 kg
Startdatum: 2005-01-03

Målvikt: 90-95 kg
Slutdatum: 2005-04-24 + livet ut.............

Dagensvikt: 116,3 kg (2005-01-17)

- 4,8kg

Ojoj det var inte dåligt, keep up the good work :) :)

Mr K skrev:
en liten motivationsbild för er alla duktiga viktminskare ...

Själv e jag nöjd med min vikt men borde nog få lite bättre kondis .....
optn.gif
Här kommer mera motivation ..... och tips ....

http://212.130.37.178/sites/ifo_mave/iform_video.swf

-3 kg, -3cm i midja på lite mindre än en månad.. Känns motiverande.. Lagom nedgång på en månad!
Start typ 77kg nu 74kg skall väl ner till 70-71 nåt.. Kommer gå fint :tummenupp

Tillvägagångsätt, bra mat i mindre portioner, (normala portioner) styrketräning, långdistanslöpning samt backintervall (HIIT) när jag har ont om tid..

Hur går det för er andra?

Good work :tummenupp keep on going :yoparty

Börjar smygdiet den 17 januari - gått ner från 93 kg till 91.5 kg och då har jag
ändå ätit lite brownies och glass vissa dagar...men jag har skärpt till maten övelag och rört mig lite mer cardiomässigt.

Börjar ordentligt med dieten den 1 februari inför SM kvalet i AF mot tävlingsvikten 80 kg vilket ska vara nått 10 maj.

Proteinet har kommit, så nu är det bara vågen kvar. Startar på måndag 31/1.

Blev ett Maxmål igår :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...