Viktminskning 2005

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Maverick_ou812 skrev:
GI med Atkins, Paúlun och allt vad dom heter är "gurus" som snart är glömda, väntar bara på en ny som i en avhandling förklarar hur farlig deras metod är och sen vänder alla åt det hållet istället.
Nu tycker jag att det är du som vänder på det hela lite och förkastar en metod som DU inte tror på.
Vad är det som är farligt? Tror du att den är farlig för att du inte vet vad den innebär?

Att jämföra Atkins med GI är HELT fel då Aktins förespråkar att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt för att ställa om kroppen helt till ketos.
Den metoden tror jag inte på!

GI-metoden bygger på att man ska äta rätt kolhydrater, dvs de långsamma och medelsnabba, och undvika de snabba som höjer blodsockret och ökar fettinlagringen (insulin ska enligt uppgift vara bra på det).

Trango_B skrev:
3. Nej, inte alls dålig. Mkt bättre än vitt bröd tex som var referensen i exemplet.
Vad jag menade var att om man vill få i sig mycket kolhydrater så finns det bättre saker att äta för att fylla det behovet (lite jobbigt att dra i sig 1 Kg morötter efter varje träning :hihi)
Morötter i sig är väl bra ur näringssynpunkt och jag äter dem glatt!
(Eftersom de små mängderna har så liten inverkan på det totala GI:et i en måltid).

Trango_B skrev:
4. Förstår inget av något av dom påståendena. Kan bara svara direkt att båda är fel, vill du veta på vilket sätt får du utveckla vad du menar.
Jag menar att om du gör en måltid med två livsmedel som båda består av 50 gram kolhydrater och som har ett lågt GI och sedan lägger till ett tredje med lika mycket kolhydrater som har ett högt GI så stiger det totala GI:et för måltiden.
Ska bli intressant att höra varför det inte stämmer :)

Trango_B skrev:
5. Nej, det är ju precis det som jag inte ignorerar :)
Så du menar att ett högt blodsockervärde är positivt och att de ständiga höjningarna av insulin i kroppen inte har någon betydelse?
Att blodsockret sjunker ner mot hypoglykemi har då inte heller någon betydelse?
Vill också höra din förklaring till att vi har så många typ 2 diabetiker i världen!

ojoj...det var en hel del skrivet här
jag kan bara säga så här...GI funkar kanon på mig och jag har alltid gått ner
inför tävling...så helt fucked up är det inte...man kan inte bara hänga i böcker och läsa ditt och datt och sen påpeka att saker funkar och inte funkar.

Jag har hjälpt 11 personer att nå sin målvikt med just användandet av GI, snabba och långsamma kolhydrater etc..och det har funkat varje gång plus
att dom behållt sin vikt genom att äta enligt GI tabellerna efteråt vilket även är lätt att lära sig.

Allt handlar om timing när det gäller att äta och vad man ska äta. Jag skulle också kunna gå in på det här rent näringsfysiologiskt iochmed att jag läst detta på högskolenivå men det orkar jag inte för bara jag vet att saker och ting fungerar genom beprövade metoder av mig själv..då räcker det bra.

Jag kan återgå till mig själv igen och jag kan säga att jag har nått väldigt "onaturligt" låg fettnivå i kroppen med just metoder som många säger är skit och inte funkar..tills dom provar själv. Vill absolut inte skryta nu men jag hade inte sett ut som på min avatar om saker och ting hade varit "fucked up" så är det bara. Jag och många andra är levande bevis på att saker fungerar om man ger sig lite tid och anstränger sig lite. :gnissla

Det brukar alltid vara så att den första annonsen eller tidningsbilagan man läser om en metod är den som fastnar och är "rätt". Men det som gäller är att läsa forskningsrapporter och försöka omsätta det till vardagen och se om det funkar - funkar det BRA funkar det inte...gå vidare till nästa metod. Allt är en kemisk process som ska stämma med den egna kroppen.

Men vi får se..jag hjälper några stycken här nu på forumet enligt mina egna metoder och går dem ner i vikt så är ju diskussionen avslutad där och översatt i rätt handlande istället, bevis styrker ju som det sägs så vi får väl se :tummenupp

Last edited:
Hej sandstream och pred!

Missförstå mig inte, jag dissar inte GI- metoden alls. Fungerar den för er så gör den, ville bara säga att det inte är den enda rätta vägen till viktminskning. Ok? :krama
Kommer definitivt att prova det där med kaffet/koffeinet innan morgonpromenaden och frukosten. Det lät otroligt intressant.

Maverick_ou812 skrev:
Hej sandstream och pred!
Missförstå mig inte, jag dissar inte GI- metoden alls. Fungerar den för er så gör den, ville bara säga att det inte är den enda rätta vägen till viktminskning. Ok? :krama
Kommer definitivt att prova det där med kaffet/koffeinet innan morgonpromenaden och frukosten. Det lät otroligt intressant.
Ingen fara!
Jag vet att man kan diskutera saker med dig utan att det blir en massa pajkastning :tummenupp

pred skrev:
inför tävling...så helt fucked up är det inte...man kan inte bara hänga i böcker och läsa ditt och datt och sen påpeka att saker funkar och inte funkar.
:tummenupp
Det bästa är ju att testa själv och för mig personligen har GI inneburit ett mycket bättre liv på bara 2 veckor.
Mår som en prins, har gått ner i vikt och är mer än nöjd (trodde inte att det skulle vara så enkelt) :)

sandstream skrev:
1. Jag menar att om du gör en måltid med två livsmedel som båda består av 50 gram kolhydrater och som har ett lågt GI och sedan lägger till ett tredje med lika mycket kolhydrater som har ett högt GI så stiger det totala GI:et för måltiden.
Ska bli intressant att höra varför det inte stämmer :)

2. Så du menar att ett högt blodsockervärde är positivt och att de ständiga höjningarna av insulin i kroppen inte har någon betydelse?
Att blodsockret sjunker ner mot hypoglykemi har då inte heller någon betydelse?
Vill också höra din förklaring till att vi har så många typ 2 diabetiker i världen!

1. Nu förstår jag hur du menar. Det kan vara precis som du skriver men det är i dom flesta fallen tvärtom. Det livsmedel som har högst GI i måltiden får lägre GI om du äter det tillsammans med dom övriga istället för om du käkat det ensamt. Och i 99 fall av 100 så äter man ju både fett och fibrer i en måltid och då sänks GI ännu mer.

2. Vi är alla överens om att överätande av kolhydrat leder till insulinpåslag som i sin tur - i längden - ökar riskerna för diabetes typ 2. Detta beviserligen delvis genom tidigare alstrad fettövervikt, men att använda sig av GI-listan är som att försöka skruva med en skiftnyckel. Det går säkert om du försöker länge, men ... Det finns bättre verktyg. GI-listan säger bara hur en viss typ av kolhydrat kommer att påverka bukpottskörtelns svar. Den säger däremot INGET om hur olika livsmedel gör detsamma. Eftersom GI-listan icke är ordnad efter livsmedel lämpar den sig uppenbarligen inte för ett verklighetsanpassat bruk. Detta kan vilken diabetiker som helst intyga för dig. Nu när du dessutom verkar ha kontakt med de senare... be en av dem äta en bit melon och sedan samma mängd pasta och observera sedan individens reaktioner. Även en ickediabetiker kan göra detsamma med några regelrätta blodsockermätningar och redogöra för ett retligt avslöjande. GI-listan jämför ju 50 g pasta-kolhydrat med 50 g melonkolhydrat. Detta blir på bordet ca 70 g pasta jämfört med ca 900 g melon. Det är sannerligen en skillnad på kolhydratmolekylerna i sig men återigen - det vesäntliga är vilken mängd kolhydratmat man äter i relation till indexet. Därmed kan vi även dra slutsatsen att GI inte går att använda bart. Ej heller kan man skruva med en skiftnyckel. Du lägger inte upp maten på tallriken efter hur mycket kolhydrat den innehåller utan snarare efter lagom mängd (om du är en motionär som värderar lite livskvalitet också). Kanske enligt tallriksmodellen tex. Trots allt är det så att en viktväktardiet ganska duktigt håller jämna glukosnivåer oavsett snabba eller långsamma kolhydrater.
Jag vill förtydliga mig i att jag inte menar att mycket insulin är bra utan precis som de flesta andra menar jag att insulin skall hållas lågt, men just GI är ett halvdant mått på vad fitnessfolket med Paulun i spetsen tror att det är.

Vill också höra din förklaring till att vi har så många typ 2 diabetiker i världen

Orsaken är överätning av kolhydrater.

Det som vissa vägrar fatta är att 100g långsamma kolhydrater skickar blodsockret och insulinet långt mkt högre än 50g snabba kolhydrater.

Det handlar inte on GI utan om kolhydratMÄNGDEN.

pred skrev:

Jag har hjälpt 11 personer att nå sin målvikt med just användandet av GI, snabba och långsamma kolhydrater etc..och det har funkat varje gång plus
att dom behållt sin vikt genom att äta enligt GI tabellerna efteråt vilket även är lätt att lära sig.

Allt handlar om timing när det gäller att äta och vad man ska äta. Jag skulle också kunna gå in på det här rent näringsfysiologiskt iochmed att jag läst detta på högskolenivå men det orkar jag inte för bara jag vet att saker och ting fungerar genom beprövade metoder av mig själv..då räcker det bra.

Jag kan återgå till mig själv igen och jag kan säga att jag har nått väldigt "onaturligt" låg fettnivå i kroppen med just metoder som många säger är skit och inte funkar..tills dom provar själv. Vill absolut inte skryta nu men jag hade inte sett ut som på min avatar om saker och ting hade varit "fucked up" så är det bara. Jag och många andra är levande bevis på att saker fungerar om man ger sig lite tid och anstränger sig lite. :gnissla

Det brukar alltid vara så att den första annonsen eller tidningsbilagan man läser om en metod är den som fastnar och är "rätt". Men det som gäller är att läsa forskningsrapporter och försöka omsätta det till vardagen och se om det funkar - funkar det BRA funkar det inte...gå vidare till nästa metod. Allt är en kemisk process som ska stämma med den egna kroppen.

Men vi får se..jag hjälper några stycken här nu på forumet enligt mina egna metoder och går dem ner i vikt så är ju diskussionen avslutad där och översatt i rätt handlande istället, bevis styrker ju som det sägs så vi får väl se :tummenupp

Pred

Läs detta inlägg igen och ta sedan dina näringsfysiologikunskaper från högskolan och utveckla vad som är fel. Det skulle vara intressant :)
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1126130&postcount=181

Jag tror säkert att både du och dina klienter har lyckats bra med träning/diet.
Men du kan inte hävda att det beror på att ni väljer mat med GI-listan.
Att du lyckats beror på att du haft koll på helheten i deras träning/diet.
Hade du ändrat ENDAST typen av kolhydrater och haft kvar exakt samma upplägg i övrigt så hade ditt/deras resultat varit lika bra.

Jag hävdar absolut inte att man inte ska äta långsamma/snabba kolhydrater med rätt timing. Det jag menar är att GI listorna är värdelösa som redskap för att utvärdera om ett livsmedel är bara eller ej. Anledningen till att jag tycker det finner du i ursprungsinlägget.

GI-metoden som den så fint kallas fungerar JA. Men paradoxalt nog inte för att man väljer livsmedel med GI-tabellen.

Grejen är att alla dietmetoder fungerar om man beräknar dom någorlunda rätt.
Det är bara frågan om hur snabbt det ska gå och hur skön resan blir under vägen.

sandstream skrev:
Som du baserar på?

Att det är mängden kolhydrater som avgör. Ex."GI-listan jämför ju 50 g pasta-kolhydrat med 50 g melonkolhydrat. Detta blir på bordet ca 70 g pasta jämfört med ca 900 g melon."

GI-tabellerna är inte vidare anpassade till ett normalt matintag då ingen räknar på det sättet, förutom vissa insatta. Däremot, precis som redan nämnts, så har SLV ett mer realistisk redskap, (se deras databas) för just mängd mat och då inte bara kolhydrater.

Visst kan man använda sig av olika verktyg, metoder, gurus osv., men det som är huvudpoängen i viktminskning är:

Ett energiintag som är lägre än energiförbrukningen, eller varför inte:
en energiförbrukning som är högre än energiintaget.

Sedan vad man gör för att uppnå detta är ju upp till var och en. Funkar det för dig eller någon annan så är det ypperligt :tummenupp !

pred skrev:
ahh ja...lite stark är man väl....körde marklyft på 210 kg häromdagen
och bänkade en 2:a på 160 kg igår..fast jag bara väger 89 kg nu :7peta
Kreatin - tänk på det finns i kött och lingonsylt..så du har nog också lite kreatin i kontoret :)

Aj fan då=)
Vet inte vad jag tar i marklyft inte vad jag tar i bänk heller 80 kg kanske i bänkpress marklyft 100kg garanterat =) Men när jag lyfter mina 80 kg så håller jag i dom ett tag. Seg jävel! brottas med kablar som väger bly hela dagarna. Vet inte vad som e värt mest att lyfta mycket eller verkligen kunna hålla i det man lyfter.

tjena
ingen fara...det finns många metoder som funkar och jag har ju intresserat mig för just GI grejjen för att jag tycker den funkar så väldigt bra.
ja för fan..testa det med koffeinet eller kaffet och berätta gärna hur det
går :banana

Maverick_ou812 skrev:
Hej sandstream och pred!

tjena trango...jajamen jag ska kolla igenom det..jag är lite slö idag bara. :kocko ..
kollar imorgon :tummenupp

ec2bme skrev:
Mina är också från byggning. De är bara de jag har tävlat i, bortsett från dB-ragrace. Men dom pokalerna som blev ifrån de, gick till financiären.
Intressant,då borde jag ju nästan ha träffat dig,e ju inte så många tävlande byggare i alingsås.Brukar va där ganska ofta o tränar hos ingvar då jag är på besök,grymt fint gym faktiskt.Christian lindahl va där nåra ggr då jag tränade,seriös kille.

Trango_B skrev:
1. Nu förstår jag hur du menar. Det kan vara precis som du skriver men det är i dom flesta fallen tvärtom. Det livsmedel som har högst GI i måltiden får lägre GI om du äter det tillsammans med dom övriga istället för om du käkat det ensamt. Och i 99 fall av 100 så äter man ju både fett och fibrer i en måltid och då sänks GI ännu mer.
Paulún har en relativt enkel beräkningsmodell i sin bok om GI där man lägger in mängden av ett livsmedel samt dess GI.
Så gör man för alla livsmedel som ingår i måltiden och kan sedan beräkna måltidens totala GI.
Svårare än så är det inte :)

Jag håller inte på så utan äter tex kött och sallad ihop med en god sås för jag vet vad dessa livsmedel har för GI.
Så länge man väljer livsmedlen från gruppen långsamma och medelsnabba kolhydrater så har kombinationen ingen större betydelse för en normal person som vill gå ner i vikt.

Trango_B skrev:
2. Vi är alla överens om att överätande av kolhydrat leder till insulinpåslag som i sin tur - i längden - ökar riskerna för diabetes typ 2. Detta beviserligen delvis genom tidigare alstrad fettövervikt, men att använda sig av GI-listan är som att försöka skruva med en skiftnyckel. Det går säkert om du försöker länge, men ...
Så du menar att de forskningsrapporter som finns där man låtit två grupper äta mat med högt och lågt GI och där gruppen som ätit lågt GI gått ner mer i vikt än dem som ätit högt bara är bluff?

Trango_B skrev:
Det finns bättre verktyg. GI-listan säger bara hur en viss typ av kolhydrat kommer att påverka bukpottskörtelns svar. Den säger däremot INGET om hur olika livsmedel gör detsamma.
För mig är ett livsmedel en produkt man kan köpa och stoppa i magen, lite grovt generaliserat.
Många av dessa finns med i GI-tabellerna så där förstår jag inte vad du menar?

Trango_B skrev:
Eftersom GI-listan icke är ordnad efter livsmedel lämpar den sig uppenbarligen inte för ett verklighetsanpassat bruk. Detta kan vilken diabetiker som helst intyga för dig. Nu när du dessutom verkar ha kontakt med de senare... be en av dem äta en bit melon och sedan samma mängd pasta och observera sedan individens reaktioner. Även en ickediabetiker kan göra detsamma med några regelrätta blodsockermätningar och redogöra för ett retligt avslöjande.
Jag håller som sagt inte med dig om GI-listan (se ovan) och min svärmor är nog inte så intresserad av att leka försöksperson.
Hon har precis kommit hem från ett behadlingshem pga sin diabetes och fått lära sig att äta enligt deras metod.

Trango_B skrev:
GI-listan jämför ju 50 g pasta-kolhydrat med 50 g melonkolhydrat. Detta blir på bordet ca 70 g pasta jämfört med ca 900 g melon. Det är sannerligen en skillnad på kolhydratmolekylerna i sig men återigen - det vesäntliga är vilken mängd kolhydratmat man äter i relation till indexet. Därmed kan vi även dra slutsatsen att GI inte går att använda bart. Ej heller kan man skruva med en skiftnyckel. Du lägger inte upp maten på tallriken efter hur mycket kolhydrat den innehåller utan snarare efter lagom mängd (om du är en motionär som värderar lite livskvalitet också). Kanske enligt tallriksmodellen tex. Trots allt är det så att en viktväktardiet ganska duktigt håller jämna glukosnivåer oavsett snabba eller långsamma kolhydrater.
Jag vill förtydliga mig i att jag inte menar att mycket insulin är bra utan precis som de flesta andra menar jag att insulin skall hållas lågt, men just GI är ett halvdant mått på vad fitnessfolket med Paulun i spetsen tror att det är.
Det du påpekar angående mängden påpekar också Paulún och läser man boken av honom om GI så är det inga problem.

Angående viktväktarna så tycker jag att du har fel eftersom den tillåter intag av vad som helst och att man kan spara points/prickar för att smaska i sig vad som helst.

Trango_B skrev:
Vill också höra din förklaring till att vi har så många typ 2 diabetiker i världen

Orsaken är överätning av kolhydrater.

Det som vissa vägrar fatta är att 100g långsamma kolhydrater skickar blodsockret och insulinet långt mkt högre än 50g snabba kolhydrater.

Det handlar inte on GI utan om kolhydratMÄNGDEN.
Det håller jag helt med dig om och har inte påstått något annat.
Mängden snabba kolhydrater som kommer från den raffinerade produkterna gör att vi blir konstant sugna på mer, vilket är precis vad producenterna vill.

Tyvärr så verkar många "motståndare" till GI haka upp sig på mängden kolhydrater men om du kollar i Pauluns bok så ser du att mängden av livsmedlet som behövdes för att nå 50 gram kolhydrater finns angivet. :)

Acrid skrev:
Att det är mängden kolhydrater som avgör. Ex."GI-listan jämför ju 50 g pasta-kolhydrat med 50 g melonkolhydrat. Detta blir på bordet ca 70 g pasta jämfört med ca 900 g melon."

GI-tabellerna är inte vidare anpassade till ett normalt matintag då ingen räknar på det sättet, förutom vissa insatta. Däremot, precis som redan nämnts, så har SLV ett mer realistisk redskap, (se deras databas) för just mängd mat och då inte bara kolhydrater.

Visst kan man använda sig av olika verktyg, metoder, gurus osv., men det som är huvudpoängen i viktminskning är:

Ett energiintag som är lägre än energiförbrukningen, eller varför inte:
en energiförbrukning som är högre än energiintaget.

Sedan vad man gör för att uppnå detta är ju upp till var och en. Funkar det för dig eller någon annan så är det ypperligt :tummenupp !
När det gäller mängden kolhydrater så har du rätt men den som är insatt i GI-metoden vet om detta (hoppas jag) och då är det inget problem.

Det borde ju finns en anledning till att forskarna gjort den lista de har och de funderade säkert på flera olika lösningar innan de bestämde sig för 50 gram kolhydrater.

Det där med att göra av med mer energi än man stoppar i sig är väl en ganska enkel förklaring som är lätt att förstå men som inte stämmer i verkligheten.
Tittar man lite mer noggrant på processen i kroppen när det gäller fettförbränning så måste tex de fria fettsyrorna frigöras osv så jag tror att det är betydligt mer avancerat än vad många försöker göra gällande.

Vill poängtera att när jag skriver om viktminskning så menar jag att man minskar fettet i kroppen.
Att gå ner i muskelmassa som man gör med många andra dieter lockar inte mig.

sandstream skrev:
När det gäller mängden kolhydrater så har du rätt men den som är insatt i GI-metoden vet om detta (hoppas jag) och då är det inget problem.

Det borde ju finns en anledning till att forskarna gjort den lista de har och de funderade säkert på flera olika lösningar innan de bestämde sig för 50 gram kolhydrater.

Det där med att göra av med mer energi än man stoppar i sig är väl en ganska enkel förklaring som är lätt att förstå men som inte stämmer i verkligheten.
Tittar man lite mer noggrant på processen i kroppen när det gäller fettförbränning så måste tex de fria fettsyrorna frigöras osv så jag tror att det är betydligt mer avancerat än vad många försöker göra gällande.

Vill poängtera att när jag skriver om viktminskning så menar jag att man minskar fettet i kroppen.
Att gå ner i muskelmassa som man gör med många andra dieter lockar inte mig.

Jag tror dock inte alla är insatta i GI-metoden. Och därför ska man heller inte krångla till det för mycket...Just därför jag påpekade det här med energiintag vs energiförbrukning. Du får gärna utveckla varför den inte stämmer i "verkligheten"?

Vid en höghaltig kolhydratdiet kommer mer kolhydrater användas som energi.
Vid en höghaltig fettdiet kommer mer fett användas som energi.

Vid promenader frisätts fett som mest i förhållande till hur mycket kolhydrater kroppen använder.
Vid intensivare arbete, ex. löpning, används mer kolhydrater i förhållande till fett.

Dock det som många inte tänker på är att ju intensivare arbetet blir desto mer energi behövs o frisätts, såväl kolhydrater som fett, jämfört med lågintensivt arbete. Alltså, totalt sett används mer fett vid löpning än vid promenad därför att själva energikravet ökar, men frisättningen av fett är fortfarande som störst vid lågintensivt arbete.

Visst upp till dig vad du menar med viktminskning...Jag ser viktminskning på följande sätt:

*nedgång i fettprocent (BF%)
* nedgång i vätska (vatten, blodplasma, intracellulärt osv)
* muskelmassa (då det är i stort sett omöjligt att inte tappa _något_ vid negativ energibalans)

Edit: stavfel

Last edited:
Sandstream

Jag tycker du verkar vara jävligt mycket vettigare än det stora flertalet GI-nissar :tummenupp Du har sett GI i ett större perspektiv än dom flesta som argumenterar för GI-metoder. För personer som du är inte GI ett problem.
Det är den okunniga massan som endast fokuserar på GI som ligger farozonen för att misslyckas.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla