Vikten

Poängen med videon var väl just att dom inte pajjar av "det där" som många tror. :)
Ja, jag var helt övertygad om att fälgarna inte skulle må bra alls av den där behandlingen! Jag hade ingen aning om att dom tålde sånt där våld! Man lär sig något nytt varje dag :)

En delaminerad kolfiberfälgär ju totalt livsfarlig, i synnerhet som det inte alls är säkert att det syns utanpå. Vilket ju iofs inte alltid syns utanpå sönderstressad metall heller, men ändå.

Ja, jag var helt övertygad om att fälgarna inte skulle må bra alls av den där behandlingen! Jag hade ingen aning om att dom tålde sånt där våld! Man lär sig något nytt varje dag :)

Hade han kastat en magnesiumfälg sådär i backen hade resultatet varit något helt annat däremot. :D

En delaminerad kolfiberfälgär ju totalt livsfarlig, i synnerhet som det inte alls är säkert att det syns utanpå. Vilket ju iofs inte alltid syns utanpå sönderstressad metall heller, men ändå.
Genom åren har man ju läst en del om kolfiberfälgar och att de kan spricka när som helst men frågan är om de inte ligger på samma nivå som vilken annan metallfälg gör nuförtiden?

BST-fälgarna är tex TüV-godkända efter ett par miljoner repetitioner i olika maskiner där de bland annat testar hållfastheten:
http://www.blackstonetek.com/pages/technical_info.php

Nog skulle jag vara lite restriktiv med att kasta kolfiberfälgar i backen som på klippet. Skadorna som förmodligen uppstår behöver inte vara synliga eller märkas direkt utan kan visa sig när man ligger i 250km/h ett par år efteråt. Bara idioti att stå och kasta dom i backen sådär då det inte bevisar något alls.

Last edited:
Genom åren har man ju läst en del om kolfiberfälgar och att de kan spricka när som helst men frågan är om de inte ligger på samma nivå som vilken annan metallfälg gör nuförtiden?

BST-fälgarna är tex TüV-godkända efter ett par miljoner repetitioner i olika maskiner där de bland annat testar hållfastheten:
http://www.blackstonetek.com/pages/technical_info.php

Jag har faktiskt varit nere hos TÜF SÜD i höstas och tittade i deras labb där dom testar däck och fälgar.. Jävligt maffiga maskiner dom spänner upp fälgarna i och kör tills dom spricker, brukar tydligen ta ett par veckor för en vanlig bilfälg med normal belastning i maskinen.

Nog skulle jag vara lite restriktiv med att kasta kolfiberfälgar i backen som på klippet. Skadorna som förmodligen uppstår behöver inte vara synliga eller märkas direkt utan kan visa sig när man ligger i 250km/h ett par år efteråt. Bara idioti att stå och kasta dom i backen sådär då det inte bevisar något alls.
Jo, det är ju den interna delamineringen som är farlig, och som inte syns. Men som han säger, gör man sådär med en Mg-fälg så är det nog inte mycket kvar efter första smällarna i backen. En alufälg hade nog inte mått så bra heller. Fast, kontentan är nog iaf att man inte ska stå å kasta sina fälgar i backen :)

Ni som vet, finns det någon åldersgräns på kolfiber och magnesiumfälgar, eller max antal mil innan man kasserar eller måste undersöka dom? :va

magnesiumfälgar testas(röntkas) om man vurpar med dom, lite olika beroende på tillverkare och typ av fälg.
moderna carbon fälgar har ingen maxålder

Jo, det är ju den interna delamineringen som är farlig, och som inte syns. Men som han säger, gör man sådär med en Mg-fälg så är det nog inte mycket kvar efter första smällarna i backen. En alufälg hade nog inte mått så bra heller. Fast, kontentan är nog iaf att man inte ska stå å kasta sina fälgar i backen :)

Ni som vet, finns det någon åldersgräns på kolfiber och magnesiumfälgar, eller max antal mil innan man kasserar eller måste undersöka dom? :va

Bst har en milgräns för sina då de måste in på service till dem själva vilket de gör gratis!

...bättre investerade pengar än att racea på flong nya hojar som vissa (inga namn nämda:D)...
Har du säkert rätt i, om man ska ta det ekonomiska perspektivet.

Här är det amerikaner som testar och jämför kolfiberfälgar med original. Jag blir själv ruskigt sugen och hade faktiskt ingen aning om att skillnaden kunde vara så stor.

[YOUTUBE-ID]hsi-QoOYEkM[/YOUTUBE-ID]

Jag vetat ALLT detta hela tiden. Vi kommer tävla med kolfiberfälgar samt även sälja dom, så du är välkommen anytime, Radare. :)

Last edited:
Här är det amerikaner som testar och jämför kolfiberfälgar med original. Jag blir själv ruskigt sugen och hade faktiskt ingen aning om att skillnaden kunde vara så stor.
Fast, det han säger ju typ att hojen vart mycket bättre bah, typ, lixom. Typ svängde lättare bah å bromsade lättare lixom. Inga tider, inga jämförelser i kurvhastighet, inga jämförelser i bromspunkter osv. Jag kan göra en likadan film och säga att ett par gjutjärnsfälgar är otroligt mycket bättre... :rolleyes:

Därmed inte sagt att kolfiberfälgarna är dåliga, eller gör hojen sämre, men det hade fortfarande varit trevligt med lite hårda sifferfakta och inte bara lite häftiga fraser och säljsnack i filmen.

OT: Men var det bara jag som störde mig på att ingen respekterade vita randen vid depåutfarten? :va

Bst har en milgräns för sina då de måste in på service till dem själva vilket de gör gratis!
Vet du vad den gränsen är?

Läste på BSTs sajt att man inte ska lämna fälgarna under väldigt lång tid i direkt solsken då det påverkar ytskiktet negativt.

@BigRed: Vad kommer ni att ta för ett par fälgar?
Är det BST?

Vet du vad den gränsen är?

Läste på BSTs sajt att man inte ska lämna fälgarna under väldigt lång tid i direkt solsken då det påverkar ytskiktet negativt.

@BigRed: Vad kommer ni att ta för ett par fälgar?
Är det BST?

Tror faktskt de har en UV-tålig klarlack från fabrik (men vill man vara på den säkra sidan lägger man ett ytterligare "vanligt" lackskikt på dem)
Du får väl helt sonika ge 17 i allt parkera dom i direkt solljus hela tiden = KLART!!

Pris: Ja du, det under förhandling (beror lite på hur många jag säljer/år osv.) INTE under 30papp/set, utpris kund, i Swe ialla fall.

Här har du lite mer allmän info t BMW'n din:
http://www.blackstonetek.com/images/articles/FBK August 2010 BST on BMW Staff Bike.pdf

Bildtext:Nate Kern on the BMW S1000RR prepared by Brocks Performance with BST wheels - he won the Unlimited Superbike and the GTO races on his first weekend on BSTs.

Brocks Performance set up this radical BMW S1000RR and it hit 158.46 miles per hour doing the quarter mile in 8.49 seconds. The mods include BST carbon fiber wheels.

Bifogat

• NateKern_S1000RR.jpg
    NateKern_S1000RR.jpg
    32.7 KB · Visningar: 242
  • Brocks_S1000RR.jpg
    Brocks_S1000RR.jpg
    24.9 KB · Visningar: 60
Fast, det han säger ju typ att hojen vart mycket bättre bah, typ, lixom. Typ svängde lättare bah å bromsade lättare lixom. Inga tider, inga jämförelser i kurvhastighet, inga jämförelser i bromspunkter osv. Jag kan göra en likadan film och säga att ett par gjutjärnsfälgar är otroligt mycket bättre... :rolleye:
Den stora tidningen Fast Bikes mäter att skillnaden i toppfart och varvtid mellan original och lätta fälgar är riktigt stor. En av USAs största MC-sajter testar skillnaden och säger att den är jättestor. I WSBK och MotoGP är så lätta fälgar som möjligt en självklarhet. På raceanpassade versioner av europeiska sporthojar sitter alltid lättare fälgar än original.

Din slutledning:

”Det där med lätta fälgar verkar överskattat.”

Förstår du själv hur du hamnar i den slutsatsen? :)

Last edited:
Den stora tidningen Fast Bikes mäter att skillnaden i toppfart och varvtid mellan original och lätta fälgar är riktigt stor. En av USAs största MC-sajter testar skillnaden och säger att den är jättestor. I WSBK och MotoGP är så lätta fälgar som möjligt en självklarhet. På raceanpassade versioner av europeiska sporthojar sitter alltid lättare fälgar än original.

Din slutledning:

”Det där med lätta fälgar verkar överskattat.”

Förstår du själv hur du hamnar i den slutsatsen? :)

Litar du på allt tidningar och webbsidor skriver?

För några år sedan snackade alla om hur mycket bättre Wave skivor var. De skulle ge si och så mycket bättre varvtider och ge mindre gyro osv. Alla tidningar sjöng med i lovsången för att inte missa annonsintäkter....
Idag har inte 1/3 av WSBK cyklarna Wave och vissa tillverkare har gått tillbaka till klassiskt skivmönster.

Men visst fan är kolfiberhjul bra. Fast så bra som dessa partsinlagor säger? Glöm det!

...

Var väll en kolfiberfälg som gick sönder på ett gatrace på 90-talet. Med en av dom äldre Dunlopbröderna? Så det var kanske lite barnsjukdom på dom. För tunna för att jaga vikt. Men även magnesiumfälgarna var det massor av problem med på 90-talet. Marvic hade väll mest problem där massor av fälgar sprack vid ekrarna. Speciellt på enkelsvingshojar som RC30 och RS250R.

Back