Vikten

Kanske inte helt oväntat tycker jag tvärtom...
Tycker?

Det finns väl inte så mycket att ”tycka tvärtom” om i fallet med de lättare fälgarna som ger 10 km/h högre toppfart på flera ställen runt banan och 1,6 sek snabbare varvtid.

Vad innebär det att ”tycka tvärtom” alltså?

Jag tycker det är ganska uppenbart att du har målat in dig i ett hörn när du svarar att jag inte förstår. Det du har skrivit är inte precis kvantfysik.

Last edited:
Tycker?

Det finns väl inte så mycket att ”tycka tvärtom” om i fallet med de lättare fälgarna som ger 10 km/h högre toppfart på flera ställen runt banan och 1,6 sek snabbare varvtid.

Vad innebär det att ”tycka tvärtom” alltså?

Jag tycker det är ganska uppenbart att du har målat in dig i ett hörn när du svarar att jag inte förstår. Det du har skrivit är inte precis kvantfysik.
Ok, nu har du käbblat med några duktiga tävlingsförare som anser att det är viktigare att lägga pengarna på att få ekipaget snabbare än att bara göra hojen snabbare. Du verkar ha bestämt dig för att med lättare fälgar så går det automatiskt snabbare, oavsett vad andra säger. Om du är ute efter att motivera dig själv att våldta spargrisen och köpa magnesiumfälgar för att bli snabbast på bulten kanske det svider att coolaste och dyraste prylarna inte gör dig snabbast, när du så gärna ville ha dom?

Tycker? Det finns väl inte så mycket att ”tycka tvärtom” om i fallet med de lättare fälgarna som ger 10 km/h högre toppfart på flera ställen runt banan och 1,6 sek snabbare varvtid. Vad innebär det att ”tycka tvärtom” alltså? Jag tycker det är ganska uppenbart att du har målat in dig i ett hörn när du svarar att jag inte förstår. Det du har skrivit är inte precis kvantfysik.
Jag citerade Rash som tyckte att tråden spårat ur och att det kanske behövdes fler moderatorer. Läs först och svara sen ;)

Angående vikten har jag redan svarat dig vad jag anser och det varken gillade du eller ville förstå så varför fortsätta älta :va

Last edited:
Du verkar ha bestämt dig för att med lättare fälgar så går det automatiskt snabbare, oavsett vad andra säger.
Nja, nu är det ju inte så att ”andra” bara har en annan uppfattning.

”Andra” som bestämt menar att lättare fälgar är onödigt har ju varken själva testat skillnaden eller brytt sig om att kommentera artikeln i Fast Bikes. Det inger inte precis förtroende.

Axxexs verkar vara en kille med erfarenhet. Eller? Kolla in hans inlägg nedan. Vilken är din erfarenhet i ämnet, egentligen?

När kolfiberhjul var nytt provade Peter Sköld...1 sekund snabbare. Det på Knutstorp..

Att någon rookie inte tror att andra bygger seriöst är bara bra för dom andra... Av ungefär samma anledning skriver jag inte här vad jag har gjort med dom hojarna jag byggt. Är andra så lata så får dom inte halva jobbet med att tänka ut vad man kan göra av mig. Men klart man vägt massor av grejjer som man uppdaterat och modifierat. Tror jag har 5 olika vågar i verkstan bara för att kunna väga delar. En magnesiumkåpa till kopplingen var 198g lättare än orginal i aluminium osv osv..

Bifogat

• test.jpg
    test.jpg
    135.3 KB · Visningar: 58
Last edited:
Vad är det för kontrovers ang lätta fälgar? Det borde ju vara bland de absolut smartaste kilona att spara på en motorcykel då de dels är ofjädrade, dels minskar gyrokrafterna betydligt.

Nja, nu är det ju inte så att ”andra” bara har en annan uppfattning.

”Andra” som bestämt menar att lättare fälgar är onödigt har ju varken själva testat skillnaden eller brytt sig om att kommentera artikeln i Fast Bikes. Det inger inte precis förtroende.

Axxexs verkar vara en kille med erfarenhet. Eller? Kolla in hans inlägg nedan. Vilken är din erfarenhet i ämnet, egentligen?

Anders är den killen som bygger häftigast GP cyklar i Sverige och mannen som har flest kittprylar som knappt går att köpa för pengar så nog har han erfarenhet på området....

Kolfiberhjul är jättebra och jättedyrt det är alla på det klara med. Är du tillräckligt bra för att kolfiberhjulen skall vara väl spenderade pengar så tjacka dem och dominera i Råkie1000, du lär ju lätt åka 2sek snabbare än alla andra tack vare dina hjul...

Att säga att fiberhjul är jättebra för alla och väl investerade pengar på gräsrotsnivå efter att ha läst det i ett köpt test av PB är inte direkt god källkritik. Köper du Slick50 också? Tidningen tjänar mer pengar på annonser än prenumeranter....

Hahaha! Kanske kan denna tråden redan vara årets roligaste.

Frågan är ju om någon lägger ner deg på att rensa bort onödigt/överflödigt/överviktigt material, ba'fatt-man-kan.

Alltså:
Är någon, eller några på denna sida ena riktiga materialrunkare, alternativt prylfanatiker om man så behagar?

Inte:
Vad ger mest för pengarna, träning eller bättre material?

Olyckligt placerad i raceforumet kanske, är så många tår ömma efter att varit nerklämda i (lättade?) racestövlar allt för länge?

Hahaha! Kanske kan denna tråden redan vara årets roligaste.

Frågan är ju om någon lägger ner deg på att rensa bort onödigt/överflödigt/överviktigt material, ba'fatt-man-kan.

Alltså:
Är någon, eller några på denna sida ena riktiga materialrunkare, alternativt prylfanatiker om man så behagar?

Inte:
Vad ger mest för pengarna, träning eller bättre material?

Olyckligt placerad i raceforumet kanske, är så många tår ömma efter att varit nerklämda i (lättade?) racestövlar allt för länge?

Den tråden finns redan och heter Tråden för Oumbärliga prylar eller hur du blir pank på 5min

Jag är både amatör, långsam och prylbög:D..... har kört med BST carbon hjul wsb magnesium hjul, mag svingar m.m. m.m och har en skitlätt cykel
det jobbiga då man byter prylar t.ex. carbon hjul så tar det rejält med tid att ställa om hjärnan att man kan svänga in sjukt sent....
så mitt råd är byt allt innan säsong.... håller man på och småbyter under säsong blir risken att man blir långsammare då man behöver en ny chassi intällning med nya prylar som behöver en ny körstil.......:tuttar

sen det värsta.... man blir rädd om grejerna och det sänker inte varvtiderna:tungan

vem köper titanbanjobultar då det finns i alu:va

Vad är det för kontrovers ang lätta fälgar? Det borde ju vara bland de absolut smartaste kilona att spara på en motorcykel då de dels är ofjädrade, dels minskar gyrokrafterna betydligt.
Det är nog alla med på, vad Radare vägrar inse är att det kanske finns andra saker att spendera 20-30.000:- på och att ett par kolfiberhjul per automatik inte är den bästa investeringen för att sänka sina varvtider.

Det är nog alla med på, vad Radare vägrar inse är att det kanske finns andra saker att spendera 20-30.000:- på och att ett par kolfiberhjul per automatik inte är den bästa investeringen för att sänka sina varvtider.
Precis, grundfrågan, som tom Radare verkar ha glömt bort, var ju trots allt:

Finns samma nörderi, kunskap och hängivenhet bland roadracingförare och sporthojsmotorcyklister? Ägnar ni lågsäsongen åt att hitta och beställa delar i titan, magnesium och kolfiber för att göra hojen så lätt som möjligt? Vem har lättast tank, hjul, kedja, fälg och bromshandtag?

Och vi kan väl säga att ja, kunskapen finns, ja, vi tittar på teknikporr, men nej, vi lägger inte alla pengar vi har på det istället för att samla banmil.

...vad Radare vägrar inse är att det kanske finns andra saker att spendera 20-30.000:- på...
Det inser jag och jag skrev såhär:

Moral och plånbok avgör:

a) Köpa fälgar som i en handvändning sänker varvtiderna rejält.

b) Köra fram och tillbaka 17-18 gånger till närmaste bana [lika stor kostnad som fälgarna] och hoppas på samma resultat.

Och de som har råd gör både a och b.

...att ett par kolfiberhjul per automatik inte är den bästa investeringen för att sänka sina varvtider.
Trådens rubrik är ”Vikten” och handlar om olika sätt att göra hojen snabbare genom att göra den lättare.

Men du ger inte upp försöket att diskutera ANDRA sätt som du värderar som ”bättre”. Försöker du medvetet sabotera tråden, eller vad är grejen?

Last edited:
Försöker du medvetet sabotera tråden, eller vad är grejen?
Jag undrar samma sak, men ställer frågan till dig. Några har skrivit att träning är bättre investerade pengar, vilket väl är väntat att några tycker. Du kunde ha låtit dom kommentarerna ligga, och istället svarat på inlägg närmare ämnet. Istället verkar du så provocerad av att vissa inte tycker som dig, du oförstådde briljante trådskapare, att du nästan enbart svarar på sidospåret, och därmed ger det mer näring än huvudämnet.

Som i Radare:s alla andra trådar verkar syftet mynna ut i att han ska vara dryg. Du har ju sedan länge själv glömt bort vad tråden egentligen handlade om

"Finns samma nörderi, kunskap och hängivenhet bland roadracingförare och sporthojsmotorcyklister? Ägnar ni lågsäsongen åt att hitta och beställa delar i titan, magnesium och kolfiber för att göra hojen så lätt som möjligt? Vem har lättast tank, hjul, kedja, fälg och bromshandtag?"

Det finns folk som jagar gram så långt det bara går, på både professionell- och amatörnivå.

Sen kan vi nog också komma överens om följande:

Magnesium och kolfiberfälgar är bara fördel att ha. Men är det någon amatör som kommer gå och köpa fälgar för mellan 20 och 40 000kr? Förmodligen inte.

Last edited:
Jag är både amatör, långsam och prylbög:D..... har kört med BST carbon hjul wsb magnesium hjul, mag svingar m.m. m.m och har en skitlätt cykel
Du som har testat, vad är din erfarenhet av kolfiberfälgar (eller lättare fälgar öht)? Gjorde det stor skillnad för dig?

Nu får du gärna svara på min fråga
Ledsen, har kollat men hittar ingen fråga från dig.

Last edited:
Jag undrar samma sak, men ställer frågan till dig. Några har skrivit att träning är bättre investerade pengar, vilket väl är väntat att några tycker. Du kunde ha låtit dom kommentarerna ligga, och istället svarat på inlägg närmare ämnet. Istället verkar du så provocerad av att vissa inte tycker som dig, du oförstådde briljante trådskapare, att du nästan enbart svarar på sidospåret, och därmed ger det mer näring än huvudämnet.
Jag ger dig delvis rätt. Men tråden spårade snabbt ur med inlägg av typen ”det-lönar-sig-inte-att-köpa-lätta-prylar-det-är-mycket-bättre-att-träna”. Inläggen om lätta prylar har inte varit så många. Kanske är det symtomatiskt för svenska roadracingamatörer? Man satsar inte på lätta delar. Jag vet inte.

Ok. Jo jag undrade vad ditt batteri väger, eller om du vet vad det är för normal batterivikt på en 1000cc radfyresportis.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5043636#post5043636
Just det. Tack! :tummenupp

Nej, ingen aning faktiskt. Har aldrig vägt det. Men sex och ett halvt kilo lät väldigt tungt. Vad väger egentligen ett mer genomsnittligt hojbatteri? Kör de flesta roadracingförare runt med sina originalbatterier?

Last edited:
Back