Vikten

Har sett bilder på en MotoGP-hoj (Ducati GPxx) med BST-fälgar men är det någon som vet om något team använder dem på race?
(Vet att flera i 125 har dem och att de är förbjudna i Moto2)

MotoGP-teamen borde ju vara väldigt intresserade av att kapa minsta lilla hekto för att få en liten liten fördel.

Trevlig fråga! :) Christer Miinin kommer köra några inhopp i ERF-Sprint (klass: över 600cc) på "våran" test&utvecklingshoj: New Ninja Turbo-E85-SBK.

Allvar? Kul isf. Men kolla upp om du får köra på E85. Jag var sugen på att köra Superstock 600 på E85 2008 men det fick jag inte pga att banorna/funktionärerna inte hade brandsläckningsutrustning. Är det ändrade regler? Nyfiken!

Har sett bilder på en MotoGP-hoj (Ducati GPxx) med BST-fälgar men är det någon som vet om något team använder dem på race?
(Vet att flera i 125 har dem och att de är förbjudna i Moto2)

MotoGP-teamen borde ju vara väldigt intresserade av att kapa minsta lilla hekto för att få en liten liten fördel.

Tror bara jag sett ett team i 125GP-VM använda BST. Tuenti teamet tror jag det var. Men annars är kolfiberfälgar mycket vanliga där. Men då är det Dymag som gäller. Dom är finare och mera omtyckta i GP. Utanför VM är nog BST vanligast på 125GP hojarna. Dom förarna jag vet som inte gillat kolfiberfälgar i VM är Tom Luthi när han körde 125GP och Ryssen Ivanow gillade inte kolfiberfälgar på sin 250GP. Något med annorlunda känsla med sånna fälgar med att känna greppet pga att fälgarna är stummare.

I 500GP användes kolfiberfälgar ofta på kvalen. På racen något mera konservativt.

Last edited:
Den stora tidningen Fast Bikes mäter att skillnaden i toppfart och varvtid mellan original och lätta fälgar är riktigt stor. En av USAs största MC-sajter testar skillnaden och säger att den är jättestor. I WSBK och MotoGP är så lätta fälgar som möjligt en självklarhet. På raceanpassade versioner av europeiska sporthojar sitter alltid lättare fälgar än original.

Din slutledning:

”Det där med lätta fälgar verkar överskattat.”

Förstår du själv hur du hamnar i den slutsatsen? :)
Nej, jag har aldrig påstått att det är överskattat! :fakta Men jag har viss källkritik, i synnerhet när det inte ens presenteras några som helst siffror, och jag tror inte att materialet i sig gör såna underverk som du vill påskina. Självklart är lättare generellt sett bättre, men man ska ju sätta det i lite relation också. Om du så halverar torrvikten så är det inte många som kan utnyttja fördelarna det ger. Det mesta sitter trots allt i huvudet, och hur man utnyttjar informationen som man får både från hojen och genom att titta sig omkring. Toppen i Pro SBK i Sverige kanske inte blir spöade av nån annan på sin egen hoj, men annars kan nog nästan alla låna ut sin hoj till någon som kör fortare på den.

Dessutom ska man ta allt som står i tidningar med en nypa salt. Det betalas mycket under bordet i olika former till alla tidningar. Om några tidningar skrev att man kör fortare med blyfylld sving pga den bättre tyngdpunktsfördelningen och det högre marktrycket, både vid kraftig inbromsning och acceleration, och sen några häftiga youtube-klipp på det, skulle du rusa iväg och köpa 10kg bly för 10 papp och hälla i svingen då?

Sen finns det mode och utvecklingstrender, när gixxer 1000 kom med växelindikator sågades den för att den var en touringhoj med sånt krimskrams. Sen gick det något år, sen sågades dom få som inte hade växelindikator :rolleyes: När kolfiberfälgarna ersätts av något annat, styvare och lättare material, så kommer det nya materialet vara fruktansvärt överlägset, och kolfiberfälgar både tunga, långsamma och trögstyrda :rolleyes:

...jag har viss källkritik, i synnerhet när det inte ens presenteras några som helst siffror...
Inga siffror? Tvärtom.

http://www.bikehps.com/PDFFiles/BST/FastBikes_oct09_bst.pdf

Om du så halverar torrvikten så är det inte många som kan utnyttja fördelarna det ger.
Oj, du har verkligen en extrem inställning till det här med vikten på hojen. Vilka erfarenheter på banan har lett dig till den hållningen? Själv har jag upplevt raka motsatsen. En tusenkubikssporthoj känns ju till exempel som (och måste köras som) en traktor jämfört med en Aprilia RS250.

Last edited:
Oj, du har verkligen en extrem inställning till det här med vikten på hojen. Vilka erfarenheter på banan har lett dig till den hållningen? Själv har jag upplevt raka motsatsen. En tusenkubikssporthoj känns ju till exempel som (och måste köras som) en traktor jämfört med en Aprilia RS250.
Men likförbannat så går inte en RS250 dubbelt så fort :rolleyes: En anledning till att dom känns väldigt annorlunda kan ju vara chassit, jag gjorde snabbsökning och hittade bla styrvinkel och försprång på dels en TZ250 och en R1 -08:
TZ, styrvinkel: 22°
TZ, försprång, 82mm
TZ, hjulbas: 1342mm

R1, styrvinkel: 24°
R1, försprång: 101,6mm
R1, hjulbas: 1414,8mm

Där har du tre väldigt stora anledningar till att hojarna beter sig ganska olika. En hoj med 180hk skulle vara jobbigt nervös med samma chassimått som en 250 :näsblod Sen kan vi ju börja blanda in viktfördelning, tyngdpunkt mm också :rolleyes: Allt går inte att förklara med vågen! :fakta

Jo, faktiskt. I det aktuella exemplet var det ju bara vikten på fälgarna som förklarade skillnaden i 1,6 sek / varv.

:)

Jag säger inte heller emot att lätta fälgar är bättre. MEN om han hade börjat med att köra med kolfiberfälgarna och sen bytt till original hade det kanske sett annorlunda ut? Bankännedom, nya däck på kolfiberfälgarna och kanske bättre förhållanden vädermässigt kan ju spela in.

Jag tror definitivt inte att vikten på mina fälgar är faktorn som håller mig tillbaka. Jag har ett set originalfälgar och ett set magnesiumfälgar. Jag kan göra back to back-tester på Gotland och lämna rapport här sen.

Jag tror definitivt inte att vikten på mina fälgar är faktorn som håller mig tillbaka.
Du kör en 125 racer väl? Så du har säkert rätt i det.

De är ju inte precis några åbäken genom kurvorna, så vinsten är troligen mkt mindre på din hoj jämfört med en R1 som i jämförelse är ett åbäke att kasta hit och dit och bromsa.

Du kör en 125 racer väl? Så du har säkert rätt i det.

De är ju inte precis några åbäken genom kurvorna, så vinsten är troligen mkt mindre på din hoj jämfört med en R1 som i jämförelse är ett åbäke att kasta hit och dit och bromsa.

Eller precis tvärt om?

Med en R1 som har enorm gyrokraft från en stor vevaxel som väger svin och är bred spelar ett par hjuls lägre gyro mindre roll. Den minskade ofjädrade vikten är ju lika för båda...

Den minskade ofjädrade vikten är ju lika för båda...
Nej. Originalfälgarna på en RS 125 väger ju mkt mindre än originalfälgarna på en R1. Antalet färre kilon är många fler när en R1 byter till kolfiber. Så borde det vara.

Bifogat

• rs125.jpg
    rs125.jpg
    48.6 KB · Visningar: 49
  • 6336795531981726932009-Yamaha-R1.jpg
    6336795531981726932009-Yamaha-R1.jpg
    157.4 KB · Visningar: 60
Last edited:
Nej. Originalfälgarna på en RS 125 väger ju mkt mindre än originalfälgarna på en R1. Antalet färre kilon är många fler när en R1 byter till kolfiber.

Fast då borde även kolfiberfälgarna till en rs 125 vara lättare än till en r1 :rolleyes:

Nej. Fälgarna på en RS 125 väger ju mkt mindre än fälgarna på en R1. Antalet färre kilon är många fler när en R1 byter till kolfiber.

Det var ett tag sedan du fräschade upp gymnasiefysiken va?

Den minskade skillnaden i gyro tack vare 125gp mer racemässiga fälgar från början är inte i närheten av skillnaden i gyro från motorn i magnitud. Kör en RS125 så förstår du...

Det var ett tag sedan du fräschade upp gymnasiefysiken va?

Den minskade skillnaden i gyro tack vare 125gp mer racemässiga fälgar från början är inte i närheten av skillnaden i gyro från motorn i magnitud. Kör en RS125 så förstår du...

du har rätt i sak men på en stor tung hoj är det nog viktigare med lite mer lättahanterlighet än på en liten lätt..... men å andra sidan så vinner man rejält mycket mer på att inte slösa bort den lilla effekt man har på en 125a sååå jag vete faaan inte vad jag svamlar om:D

Back