Viktor L
Moderator
Å andra sidan - skulle man våga köra med ett par om de hade pajat när han gjorde det där?
Poängen med videon var väl just att dom inte pajjar av "det där" som många tror.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Å andra sidan - skulle man våga köra med ett par om de hade pajat när han gjorde det där?
Ja, jag var helt övertygad om att fälgarna inte skulle må bra alls av den där behandlingen! Jag hade ingen aning om att dom tålde sånt där våld! Man lär sig något nytt varje dagPoängen med videon var väl just att dom inte pajjar av "det där" som många tror.![]()
Ja, jag var helt övertygad om att fälgarna inte skulle må bra alls av den där behandlingen! Jag hade ingen aning om att dom tålde sånt där våld! Man lär sig något nytt varje dag![]()
Genom åren har man ju läst en del om kolfiberfälgar och att de kan spricka när som helst men frågan är om de inte ligger på samma nivå som vilken annan metallfälg gör nuförtiden?En delaminerad kolfiberfälgär ju totalt livsfarlig, i synnerhet som det inte alls är säkert att det syns utanpå. Vilket ju iofs inte alltid syns utanpå sönderstressad metall heller, men ändå.
Ja, jag var helt övertygad om att fälgarna inte skulle må bra alls av den där behandlingen! Jag hade ingen aning om att dom tålde sånt där våld! Man lär sig något nytt varje dag
En delaminerad kolfiberfälgär ju totalt livsfarlig, i synnerhet som det inte alls är säkert att det syns utanpå. Vilket ju iofs inte alltid syns utanpå sönderstressad metall heller, men ändå.
Genom åren har man ju läst en del om kolfiberfälgar och att de kan spricka när som helst men frågan är om de inte ligger på samma nivå som vilken annan metallfälg gör nuförtiden?
BST-fälgarna är tex TüV-godkända efter ett par miljoner repetitioner i olika maskiner där de bland annat testar hållfastheten:
http://www.blackstonetek.com/pages/technical_info.php
Jo, det är ju den interna delamineringen som är farlig, och som inte syns. Men som han säger, gör man sådär med en Mg-fälg så är det nog inte mycket kvar efter första smällarna i backen. En alufälg hade nog inte mått så bra heller. Fast, kontentan är nog iaf att man inte ska stå å kasta sina fälgar i backenNog skulle jag vara lite restriktiv med att kasta kolfiberfälgar i backen som på klippet. Skadorna som förmodligen uppstår behöver inte vara synliga eller märkas direkt utan kan visa sig när man ligger i 250km/h ett par år efteråt. Bara idioti att stå och kasta dom i backen sådär då det inte bevisar något alls.
Jo, det är ju den interna delamineringen som är farlig, och som inte syns. Men som han säger, gör man sådär med en Mg-fälg så är det nog inte mycket kvar efter första smällarna i backen. En alufälg hade nog inte mått så bra heller. Fast, kontentan är nog iaf att man inte ska stå å kasta sina fälgar i backen
Ni som vet, finns det någon åldersgräns på kolfiber och magnesiumfälgar, eller max antal mil innan man kasserar eller måste undersöka dom?![]()
Har du säkert rätt i, om man ska ta det ekonomiska perspektivet....bättre investerade pengar än att racea på flong nya hojar som vissa (inga namn nämda)...
Jag vetat ALLT detta hela tiden. Jag kommer tävla med kolfiberfälgar samt även sälja dom, så du är välkommen anytime, Radare.![]()
Vilken klass skall du åka?
Fast, det han säger ju typ att hojen vart mycket bättre bah, typ, lixom. Typ svängde lättare bah å bromsade lättare lixom. Inga tider, inga jämförelser i kurvhastighet, inga jämförelser i bromspunkter osv. Jag kan göra en likadan film och säga att ett par gjutjärnsfälgar är otroligt mycket bättre...Här är det amerikaner som testar och jämför kolfiberfälgar med original. Jag blir själv ruskigt sugen och hade faktiskt ingen aning om att skillnaden kunde vara så stor.
Vet du vad den gränsen är?Bst har en milgräns för sina då de måste in på service till dem själva vilket de gör gratis!
Vet du vad den gränsen är?
Läste på BSTs sajt att man inte ska lämna fälgarna under väldigt lång tid i direkt solsken då det påverkar ytskiktet negativt.
@BigRed: Vad kommer ni att ta för ett par fälgar?
Är det BST?
Den stora tidningen Fast Bikes mäter att skillnaden i toppfart och varvtid mellan original och lätta fälgar är riktigt stor. En av USAs största MC-sajter testar skillnaden och säger att den är jättestor. I WSBK och MotoGP är så lätta fälgar som möjligt en självklarhet. På raceanpassade versioner av europeiska sporthojar sitter alltid lättare fälgar än original.Fast, det han säger ju typ att hojen vart mycket bättre bah, typ, lixom. Typ svängde lättare bah å bromsade lättare lixom. Inga tider, inga jämförelser i kurvhastighet, inga jämförelser i bromspunkter osv. Jag kan göra en likadan film och säga att ett par gjutjärnsfälgar är otroligt mycket bättre... :rolleye:
Den stora tidningen Fast Bikes mäter att skillnaden i toppfart och varvtid mellan original och lätta fälgar är riktigt stor. En av USAs största MC-sajter testar skillnaden och säger att den är jättestor. I WSBK och MotoGP är så lätta fälgar som möjligt en självklarhet. På raceanpassade versioner av europeiska sporthojar sitter alltid lättare fälgar än original.
Din slutledning:
”Det där med lätta fälgar verkar överskattat.”
Förstår du själv hur du hamnar i den slutsatsen?![]()
Genom åren har man ju läst en del om kolfiberfälgar och att de kan spricka när som helst men frågan är om de inte ligger på samma nivå som vilken annan metallfälg gör nuförtiden?
...
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning