Vikten

Jag ger dig delvis rätt. Men tråden spårade snabbt ur med inlägg av typen ”det-lönar-sig-inte-att-köpa-lätta-prylar-det-är-mycket-bättre-att-träna”. Inläggen om lätta prylar har inte varit så många. Kanske är det symtomatiskt för svenska roadracingamatörer? Jag vet inte.
De flesta klasserna i Sverige där det borde finnas lite mer ekonomiskt utrymme (elitklasser) tillåter inte kolfiberfälgar (är väl endast 125GP) så därav att inte många kör med det. I rookie-klasser är det ju nybörjare och då blir det ju naturligt att man inte lägger pengarna på detta då man är i början av sin karriär och har så mycket annat att lägga pengarna på.

När det var tillåtet med magnesium i Pro Superbike så körde väl de flesta med det. Nu är det väl endast tillåtet med magnesium om motorcykeln har det i orginalutförande.

Jag ger dig delvis rätt. Men tråden spårade snabbt ur med inlägg av typen ”det-lönar-sig-inte-att-köpa-lätta-prylar-det-är-mycket-bättre-att-träna”. Inläggen om lätta prylar har inte varit så många. Kanske är det symtomatiskt för svenska roadracingamatörer? Man satsar inte på lätta delar. Jag vet inte.

Just det. Tack! :tummenupp

Nej, ingen aning faktiskt. Har aldrig vägt det. Men sex och ett halvt kilo lät väldigt tungt. Vad väger egentligen ett mer genomsnittligt hojbatteri? Kör de flesta roadracingförare runt med sina originalbatterier?

Ja det var den vikten jag också for efter. Men jag kan googla upp det. Bara att kolla på Yuasas hemsida vad deras rekommenderade batteri till tex en K9 väger.
Jag vet att en del använder just lifepo-celler. Men alla är nog inte så öppna att tipsa om det, eller glada att vi pratar om det här. Skaffar alla såna batterier så är det ju ingen fördel längre :D

Edit. Nu har jag googlat ett exempel på konventionellt sporthojsbatteri av blyacktyp.

Suzuki - GSX-R1000 2005-2010 1000cc:

Battery Family: Maintenance Free
Battery Type: YT12A-BS

Voltage: 12
Capacity: 9.5
Dimensions: 6" x 3.4375" x 4.1875"
Weight: 6.3 lbs.
Metric Dimensions: 150mm x 87mm x 105mm
Metric Weight: 2.8 kg
Polarity:
Acid Volume: 0.5
Amps: 1
C.C.A.: 175

Last edited:
Inläggen om lätta prylar har inte varit så många. Kanske är det symtomatiskt för svenska roadracingamatörer? Man satsar inte på lätta delar. Jag vet inte.
Så där ja, det tog ett par sidor men nu verkar poletten nästan ha trillat ner!

Den normale amatören vinner ingenting på att köpa den lättaste motorkåpan, hålborrade fotpinnar eller avgassystem i något extremt F1-material eftersom det finns så många andra begränsningar i deras körning. Sätt en bra Pro Superbike förare på valfri hoj som någon annan tävlar med i valfri klass och vips så går det ett par sekunder fortare enbart pga att de är duktigare förare.

Jag skulle gärna ha kolfiberfälgar, ett avgassystem i titan osv men jag skulle antagligen inte åka så mycket fortare än vad jag gör i dag och jag känner ingen som genom att lätta sin hoj plötsligt blivit 2 sekunder snabbare per varv. Däremot kan mental och fysisk träning göra under för varvtider.

Men som jag skrev i början av tråden så blir vikten mycket mer betydelsefull när du kommer upp på EM- och VM-nivå, men i Sverige kan det kvitta. Vinner du inte med en hoj som väger lika mycket som konkurrenternas kommer du inte att göra det om hojen väger 5 Kg mindre.

Du som har testat, vad är din erfarenhet av kolfiberfälgar (eller lättare fälgar öht)? Gjorde det stor skillnad för dig?
.

Nu är jag ju rätt usel på att köra så det är mer den råa känsla som lite gyromassa ger i en racehoj jag är ute efter.
Men att som vissa påstå att lätta fälgar är en dålig investering låter som ren okunskap... då det är bättre investerade pengar än att racea på flong nya hojar som vissa (inga namn nämda:D).... hojen blir betydligt kvickare och mer lättkörd med lätta fälgar...hojen svänger lättare, fjädringen funkar bättre vilket ger mindre däckslitage och stabilare cykel... bromsarna tar bättre..... hojen reagerar som du har några hk mer på slangen.... så har du råd och reglementet tillåter dig....... köp:tummenupp

Jag vet att en del använder just lifepo-celler. Men alla är nog inte så öppna att tipsa om det, eller glada att vi pratar om det här. Skaffar alla såna batterier så är det ju ingen fördel längre :D

Som du skriver så finns det en hel del vikt att snåla in på med batteriet.
Bly väger bly, annan typ väger mindre, mycket mindre.
Flyttar man sen placeringen från högt upp på hojen till långt ner närmare asfalten så blir det ännu mer effekt av det hela i kurvtagningen.
Varför bryta runt något 70cm upp när det kan sitta 20cm upp...
Visst. Alla hojar har inte utrymme för flytt men med cellerna i LiPo behöver inte sitta på samma ställe allihop:)
Räkna på moment-skillnaden där någon.

Dal-Mausen

Som någon skrev tidigare brukar Radares trådar spåra ur eftersom han inte är ett dugg intresserad av vad tråden handlade om från början, det är argumentationen som lockar honom.

Någon mer än jag som känner igen hans språk och argumentationsteknik? ;)

Som någon skrev tidigare brukar Radares trådar spåra ur eftersom han inte är ett dugg intresserad av vad tråden handlade om från början, det är argumentationen som lockar honom.

Någon mer än jag som känner igen hans språk och argumentationsteknik? ;)

Ja även jag kommer ständigt att tänka på en bannad SH-profil :D

Ähh sluta gnäll för faan, det här är fortfarande en alldeles kanoners vinter-långkörar SH-racingtråd jue...utan nån som helst moderatorinblandning heller :tummenupp

Att man sedan kan sälja kolfiberfälgarna lr att dom har minst dubbla livslängden mot Mg fälgarna är det ingen som tänkt på, så 30papp enbart kastat rakt i sjön: yeah right, my ass!! Tänk om, tänk rätt!!

Glada amatörer finns det tydligen gott om = tänker mot alla logiska resonemang o motsätter sig de fysikaliska lagar som gäller här o nu, o som på allvar tror att en veckas vårträning i Spanien skulle ge dem något! DET verkligen bortkastade pengar o en ren joyride för att bättra på solbrännan, in my opinion. Vad finns det för likheter med större Internationella banor o Svedalas, egentligen? Krasst sett DET den totala motsatsen o en helt annan sport...

Ja du BigRed, du verkar inte veta alltför mycket om RR, eller så döljer du det riktigt bra.

Likheten mellan svenska och utländska banor är helt ointressant eftersom "vi" svenskar åker tex till Spanien för att kunna köra, det är ju lite svårt att träna i Sverige på våren...

Att man sedan kan sälja kolfiberfälgarna lr att dom har minst dubbla livslängden mot Mg fälgarna är det ingen som tänkt på, så 30papp enbart kastat rakt i sjön: yeah right, my ass!! Tänk om, tänk rätt!!..

Skulle jag lägga 30 papp på ett par fälgar hade jag nog fått andra tankar i skallen än racing, typ "dom här får jag inte krasha sönder" "hoppas ingen kör in i mig nu" å det gör en bara långsammare på banan, jag fortsätter med mina repiga alufälgar å tänker istället "nu måste jag först in i böjen" ,, men det e jag det :krama

Skulle jag lägga 30 papp på ett par fälgar hade jag nog fått andra tankar i skallen än racing, typ "dom här får jag inte krasha sönder" "hoppas ingen kör in i mig nu" å det gör en bara långsammare på banan, jag fortsätter med mina repiga alufälgar å tänker istället "nu måste jag först in i böjen" ,, men det e jag det :krama
Och vem skulle våga byta däck på ett par kolfiberfälgar? :skrämd Ett par gamla alufälgar kan man ju våldföra sig på hur mycket som helst med däckjärnen.

Och vem skulle våga byta däck på ett par kolfiberfälgar? :skrämd Ett par gamla alufälgar kan man ju våldföra sig på hur mycket som helst med däckjärnen.

Det är bara att lära sig rätt teknik eller bära bort hjulen till den där bussen där de byter däck...

Jag har bytt däck många gånger på kolfiberfälgar. Är inget farligt. Bättre och enklare fälgar har jag inte bytt på. Klart bättre än magnesium. Våldföra gör man dock inte på någon typ av fälg. Att kolfiberfälgar skulle vara sköra och spricka lätt osv kan jag inte säga. Dom som säger så verkar inte ha någon erfarenhet av dom..

Jag har bytt däck många gånger på kolfiberfälgar. Är inget farligt. Bättre och enklare fälgar har jag inte bytt på. Klart bättre än magnesium. Våldföra gör man dock inte på någon typ av fälg. Att kolfiberfälgar skulle vara sköra och spricka lätt osv kan jag inte säga. Dom som säger så verkar inte ha någon erfarenhet av dom..
Jag har iofs rätt klen erfarenhet av just kolfiber, men av en hel del glasfiber (flygplan), och alltid fått lära mig att dom är känsliga för punktbelastningar och repor, och det kan det ju bli både och av däcksjärn? Iom att dom är viktoptimerade så borde ju fokus ligga på krafterna som blir när man kör med dom, inte när man byter däck :) Lite som med vanliga cykelhjul, grymt tåliga för dom krafter dom är tänka för, men inga som helst problem att ha sönder dom om man belastar fel.

Kränger man kolfiberfälgarna ofta i en däckmaskin så kan dom bli lite skavda på fälgbanan och bli lite fransiga. Enda farliga med det är att man kan få en sticka i fingrarna av en kolfiber. Brukar kunna dröja ett par år innan det sker och det går lägga på lite epoxi på skavda ställen. Men kör man manuellt med vanliga däckjärn så ska man inte behöva slita så mycket pga kränga av och på däcken.

Ja du BigRed, du verkar inte veta alltför mycket om RR, eller så döljer du det riktigt bra.

Likheten mellan svenska och utländska banor är helt ointressant eftersom "vi" svenskar åker tex till Spanien för att kunna köra, det är ju lite svårt att träna i Sverige på våren...

Jag vet inte ett skit om RR, jag bara hänger här racingforumet i brist på annat o för att det är tuffast på hela SH... :rolleyes:

Bättre att köra varannan dag under hela svenska vintern på t.ex. isbana, supermotard/minimoto/fiddymotard inomhus, hårda pass på mx bana på vår o höstkanten samt träna sladdteknik o balans på grusväg m mx hojen, än att som Rookie-Pro trycka in 1-2 vårveckor i Spanien o tro att NU är jag redo o i världens bästa toppform, så funkar det INTE.

Populäraste banan i Spanien för försäsongsträning för nordbor är ingen GP-bana och har aldrig varit heller. Dom kör inte ens deras Nationella Mästerskap där. Den är mera i nivå med våran standard. Så att helt fel typ av bana kan man inte säga det är.

Jag vet att ni kör på de banor som mest liknar de svenska, Axxexs. Jag själv varit med på några vårträningar på Cartagena, Almeria, Val di Vienne o Le Mans. RR-proffs när man frågat: Dom tycker det är viktigast att träna o sladda på mx hoj varannan dag hela vintern o aldrig släppa ned garden på sin koordination o balansträning, "det är livsfarligt".

På vårträningar utomlands micklar man huvudsakligen med hojarna: ställer in allt, kör in motorer o testar alla nya prylar + kringutrustning så den verkligen lirar ihop IRL på bana. DETTA är omöjligt att hinna med i snöslask Swe, det håller jag med om!!

Att kolfiberfälgar skulle vara sköra och spricka lätt osv kan jag inte säga. Dom som säger så verkar inte ha någon erfarenhet av dom..
Den här videon med BST-fälgar fick iaf mig att haja till. Skulle inte våga testa det själv :)

[YOUTUBE-ID]OM0HXrN3_yQ[/YOUTUBE-ID]

Back