Vibrationer i framändan.

rusty_13

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2007
Hoj
r6
Jag har vibrationer fram när jag bromsar. Ganska kraftiga. Tänkte det va bromsskivorna som va kassa, men så va inte fallet. Så nu undrar jag om bromsklossar kan bli dåliga eller gamla och att det är dom som gör att det vibrerar. Det är en Yamaha r6 2006.

Är det inte skivorna kan det vara styrlager eller hjullager som är slut.

Vibrerar det när du bromsar i hög eller låg fart? Vibrerar det inget alls när du inte bromsar?

Last edited:
Mest i låg hastighet. Låt säg att jag kör i 80-100 och lägger ett lätt finger på bromsen så vibrerar det.bromsar jag riktigt hårt är det inte lika mycket.

Mest i låg hastighet. Låt säg att jag kör i 80-100 och lägger ett lätt finger på bromsen så vibrerar det.bromsar jag riktigt hårt är det inte lika mycket.

Hur vet du att det inte är skivorna? Hur har du mätt om de är raka?

Gör något som är gratis och kolla om du har glapp i styrlager eller hjullager fram.

Om det bara är när du bromsar så bör det inte vara hjulet som är obalanserat i alla fall. Hur är skicket på framdäcket? Är det nytt eller slitet?

Har du provat bromsa i högre hastighet för att kolla om det vibrerar då? Minskar vibrationerna när du kommer ned i lägre hastighet? Skeva skivor brukar vibrera mer i högre hastighet och sedan mindre och mindre när hastigheten minskar.

Last edited:
Yes har mätt upp dom. Jag tycker att det är tvärt om. Bromsar jag lätt upplever jag mer vibrationer än när jag bromsar hårt. Däcket är några mil gammalt.

Jag ska åka och mäta upp dom på en annan firma på måndag.jag kan inte heller tro nått annat än att det är skivorna. Tack för alla svar!

Du kan ha fått nån form av förorening på skivan ex. från beläggen om hojen stått lite fuktigt. Blir fläckar på skivan och där är friktionen annorlunda.

Går i många fall att avhjälpa med en glasblästring av skivorna.

Kolla och, förmodligen, dra åt styrlagret innan du gör något dyrt.

Billigt, snabbt, lätt och troligt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...