Vem vill följa med och rejsa på Spa i Belgien?

Pojkar, pojkar... sluta kivas nu! Alla vet ju att en racerbana per definition måste kantas av stenmurar, häckar, telefonstolpar och hus för att få räknas som en racerbana. Allt annat klassificeras som lekplatser i paritet med bollhavet på McDonalds och kuddhavet på Ikea...:cdevil

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::D

/bg

Det värsta är att.... ja, hur ska jag uttrycka det här... Hmmmmmm..... Jag vill inte säga att du har rätt, men låt oss säga att efter att ha kört på Spa, så har förståelsen för att det är något alldeles extra att köra RRR ökat! Det finns ett par partier på Spa där man inte SKA gå omkull; i Blanchimont hade jag på slutet varvstopp på sexan när jag vek ner i första knycken, och avåkningszonen var högst 20 meter, och jag inbillar mig att man skulle haft vettlöst hög fart in i däcktravarna om man gått omkull. Så, jag var JÄTTENÖJD och GLAD när jag 17.05 söndag em kunde lyfta luren och ringa frun och säga "Jag är hel och ren!"! För hennes skull.....

Så, jag FATTAR att känslan efter att ha genomfört ett vurpfritt IoM-pass, på en bana där det går lika fort och inte finns tillstymmelse till avåkningszon, måste vara ENORM!!!! :tummenupp

Det värsta är att.... ja, hur ska jag uttrycka det här... Hmmmmmm..... Jag vill inte säga att du har rätt, men låt oss säga att efter att ha kört på Spa, så har förståelsen för att det är något alldeles extra att köra RRR ökat! Det finns ett par partier på Spa där man inte SKA gå omkull; i Blanchimont hade jag på slutet varvstopp på sexan när jag vek ner i första knycken, och avåkningszonen var högst 20 meter, och jag inbillar mig att man skulle haft vettlöst hög fart in i däcktravarna om man gått omkull. Så, jag var JÄTTENÖJD och GLAD när jag 17.05 söndag em kunde lyfta luren och ringa frun och säga "Jag är hel och ren!"! För hennes skull.....

Så, jag FATTAR att känslan efter att ha genomfört ett vurpfritt IoM-pass, på en bana där det går lika fort och inte finns tillstymmelse till avåkningszon, måste vara ENORM!!!! :tummenupp

Försökte på en smula ironiskt och skämtsamt sätt (hoppas ingen tog illa upp - är inte helt säker på att jag alltid behärskar det här med smileisar:confused:) påpeka att det oftast finns ytterligare dimensioner i tillvaron. Alla banor har sin tjusning, så även de svenska, men visst är det onekligen något speciellt med kontinentala högfartsbanor. Om man sen får de hårigaste upplevelserna upp för Eau Rouge eller efter landningen i Pflantzgarten lämnar jag till er som har erfarenhet från båda ställena att avgöra...:glömdet Själv har jag tyvärr bara hunnit med att provköra ena stället ännu.

Racing är alltid racing men om vi pratar bandagar så tror jag att det finns goda möjligheter att gasa av sig även på ringen utan att behöva trängas med bilar och turistbussar. Vill minnas att bl.a. tidningen Motorrad anordnat någon form av rena MC-dagar där. Då kanske inte skillnaden mot en reguljär bandag på Spa blir så stor? Tänk vad många fantastiska MC-upplevelser som ligger och väntar på oss runt om i världen...:drool

Nu ska vi bara göra som allas vår förebild Mozz och få tummen ur...:arsele
/Björn

Last edited:
Jag tycker nog passagen ned mot Schwedenkreuz, och Fuchsröre är sådant som etsat sig fast med skräckblandad förtjusning (helvete vad det går...och vilka krafter man utsätts för), men anar att IoM är något helt annat...men man lär ju dit med, och Spa skall avverkas med innan man checkar ut. :D

En sak är säker, det är GRYMT att läsa om era upplevelser, inspirerande. :fakta

Helt korrekt! Nästan! Andreas, vi har kallat "La Source" fel namn hela helgen! "Bus stop" finns inte längre, det var en chikan som gick höger-vänster precis där den nuvarande chikanen går höger-vänster.

För att klargöra,
"Formula 1 returned to Spa for 2007, with a modified track layout. The Bus Stop chicane was moved back towards Blanchimont and the La Source hairpin moved forward. This allowed more space for the new pit lane."

"Gamla" bus stop gick vänster-höger och den nya är höger-vänster. :banana
Den "nya" chikanen kallas oftast fortfarande bus stop även om allt dom har gemensamt är att dom båda var/är chikaner och låg ungefär på samma plats på banan =)

För att klargöra,
"Formula 1 returned to Spa for 2007, with a modified track layout. The Bus Stop chicane was moved back towards Blanchimont and the La Source hairpin moved forward. This allowed more space for the new pit lane."

"Gamla" bus stop gick vänster-höger och den nya är höger-vänster. :banana
Den "nya" chikanen kallas oftast fortfarande bus stop även om allt dom har gemensamt är att dom båda var/är chikaner och låg ungefär på samma plats på banan =)

Precis, jag körde den gamla sträckningen med bus-stop och "strypt" utgång, smalt som faen, syns i videon här.
(från samma helg jag körde men inte jag)
https://www.youtube.com/watch?v=yHFPvFir5r0

Du sätter griller i huvet på mig, jag har mer att uträtta på Spa, när jag körde -06 så va det tre månader efter jag krossa foten på Atorp, så jag kunde inte lägga vikt på vänster fotpinne, fort gick det inte.
Jag vet att jag måste tillbaka, men när . . .

Jag rekommenderar alla som gillar banåka att ta kostnaden och köra på Spa, banan sopar som sagt mattan med allt, inget kommer nära.

Kanske köra Endurance???
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?265707-Spa-6-hours-endurance&p=5869871#post5869871

Lite extrabilder!!!

Från toppen av depåboxarna och Brasseriet; spanandes ut mot chikanen och i bakgrunden Blanchimont.

Bardisken i Brasseriet hade ett kort på Eau Rouge från 20-talet. Frent!

Det är något visst med Tyre Stickers!!! Däcken ska märkas med gnuggisar, 6 st per racehelg!

Har man verkligen kört ett RIKTIGT race om man inte använt tyre stickers????

Trycket i säckakärran MÅSTE kollas!

Och så även däcktemp!!!

Ställer upp inför start av heat 1

Hittade min fjunige polare från Assen!!!

Skulle inte druckit den sista hallon-ölen igår!!!

Svenska idrottsmän ute i världen och representerar!!! Värdiga representanter för sitt land!!!

Mellan heat 1 och 2 var det fri åkning för alla som ville! 500 bikers på allt från scootrar till hayabusas och långgaffel HD var ute och burnade! Frent!

Personalen på plattan tyckte att det var liiiite fattigt att vi inte tagit med några snygga svenska brewdar som grid-girls! Det enda negativa vi hörde under helgen!

Notera paraplyet, ett "GeBlod"-paraply!

Allt klart! Lycklig!!!

Filmproduktionen var riktig nice i förhållande till sina resurser. Var 4st handburna kameror runt banan och några gopro på topphojarna. Blev ett bra slutresultat och fy fan vad mozz ser snabb ut.

När får vi se Mozzberk race team dra med 20st till utlandet för race? Med denna ledstjärna skulle jag gärna åka utomlands och tävla, sign me up för 2014!!

Sen lite cheyor som hjälper till på griden :-)

När får vi se Mozzberk race team dra med 20st till utlandet för race? Med denna ledstjärna skulle jag gärna åka utomlands och tävla, sign me up för 2014!!

Sen lite cheyor som hjälper till på griden :-)

Monza 2014??!!??

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...