Vem vill följa med och rejsa på Spa i Belgien?

Coolt! Men inte på Clady Circuit som det var 1949 va?

Nä precis. Sen 1953 ändrade man till den kortare Dundrod som bara är 11,9km lång. Men spa är inte heller samma som 1949 då den var dubbelt så lång som den nuvarande. :)

Living the F**KING dream. :fyllisar

:fakta:fakta:fakta:fakta:fakta

Så mycket som jag läst om Spa!!! Så VÄL jag känner till alla detaljer i klassiska F1-dueller på denna bana. Så när jag i fredags morse rullade ner längs gamla depån och gav mig ut på banan, så var det magiskt! Beviset för detta kom i morse när jag satt i köket och frun frågade hur det varit. Jag berättade då detta, att ALLA mina barndoms idoler; Stewart, Gurney, Peterson, Clark, Hill, Rindt, Siffert, ALLA, passerat ut genom samma depåutfart och ned längs samma depå. Och nu även Mossberg, från Vänersborg!!! Då höll inte rösten längre, då blev det för känslosamt, detta var stort.... Det blir nog inte bättre. Det skulle kanske vara Monza då...

Axxexx, när går det Superstockrace på Monza???

Grand Prix -66

Vi stack ut och körde en sväng på den gamla banan. Häng med på en historielektion!!!

http://www.youtube.com/watch?v=gAsmMNE2Srg&feature=youtu.be

Underbart att ni tog er tid att upptäcka den gamla banan och att ni dessutom tar tillfället i akt att ge oss i publiken en historielektion på köpet! Tack Boris JR och Mozz...:Bugar

Eftersom jag råkar ÄLSKA(:kär) allt som har med racinghistoria att göra och har sett spelfilmen "Grand Prix" som Mozz refererar till ett otal gånger, så måste jag passa på att dela med mig av ett klipp där flera av de bästa onbordklippen från filmen är samlade. Klippet har sekvenser från i tur och ordning Monaco, Spa, Brands och Monza om jag minns rätt. Bilderna från Spa Francorchamps återfinns mellan minut 2 och 6 ungefär och mycket riktigt kan man känna igen flera av de hus Boris och Mozz passerar under sin rundtur.

Erkänn att banorna var vackrare, racingfordonen sexigare och förarnas bringor hårigare förr i tiden...:7peta;)

http://www.youtube.com/watch?v=jw_vPnzeaLo

MVH Björn

Last edited:
Faktiskt JA!!!! När man ser vad man får där jämfört med vad man får för lite mindre peng i Sverige....

SYND att det är så långt bort!!! Resan kostar typ 5000 kr tor. Så det var synd att ingen ville följa med...

hade jag bara kört 600a så, bara att åka ner med dig hade varit som en dröm, bättre racerpartner kan man inte önska! Att få vara en hel helg med legenden Mozzberk, bara det är ju en dream come true! :yoparty

Du sätter griller i huvet på mig, jag har mer att uträtta på Spa, när jag körde -06 så va det tre månader efter jag krossa foten på Atorp, så jag kunde inte lägga vikt på vänster fotpinne, fort gick det inte.
Jag vet att jag måste tillbaka, men när . . .

Jag rekommenderar alla som gillar banåka att ta kostnaden och köra på Spa, banan sopar som sagt mattan med allt, inget kommer nära.

hade jag bara kört 600a så, bara att åka ner med dig hade varit som en dröm, bättre racerpartner kan man inte önska! Att få vara en hel helg med legenden Mozzberk, bara det är ju en dream come true! :yoparty

Tack, det var snällt sagt! Men din ursäkt för att inte köra, den håller inte, ONK (holländska mästerskapen) körde Superbike-race på Spa åxå!:tummenupp
Bara kör!

Precis! Inga duvungar som kör där vettu.

Andreas sade faktiskt något som jag kanske kan använda som referens för att få köra Superstock 600 under VM. Det var när vi linade upp alla hojar uppe i F1-depån, för att köra ut till race. Jag körde på som jag brukar, skojade till det hela (troligen för att förtränga alla läskiga tankar som kan dyka upp) som jag brukar. Då sa Andreas:

- Magnus, du är den äldsta 10-åring jag känner!

TACK Andreas, det värmer!

Bifogat

• SAM_0133.jpg
    SAM_0133.jpg
    89.3 KB · Visningar: 201
  • SAM_0134.jpg
    SAM_0134.jpg
    96 KB · Visningar: 189
  • SAM_0140.JPG
    SAM_0140.JPG
    196.8 KB · Visningar: 183
  • SAM_0141.JPG
    SAM_0141.JPG
    195.4 KB · Visningar: 165
Värt att notera är att holländska mästerskapen har 3 deltävlingar kvar och samtliga race går på Assen. 8-9/9 22/9 13/10. Skippa ursäkterna och åk ner och gaaasa på en riktig bana.

Skiljedom!

Jag rekommenderar alla som gillar banåka att ta kostnaden och köra på Spa, banan sopar som sagt mattan med allt, inget kommer nära.

..är du helt säker på det? :nordschleife :D

Pojkar, pojkar... sluta kivas nu! Alla vet ju att en racerbana per definition måste kantas av stenmurar, häckar, telefonstolpar och hus för att få räknas som en racerbana. Allt annat klassificeras som lekplatser i paritet med bollhavet på McDonalds och kuddhavet på Ikea...:cdevil

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::D

/bg

Pojkar, pojkar... sluta kivas nu! Alla vet ju att en racerbana per definition måste kantas av stenmurar, häckar, telefonstolpar och hus för att få räknas som en racerbana. Allt annat klassificeras som lekplatser i paritet med bollhavet på McDonalds och kuddhavet på Ikea...:cdevil

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::D

/bg

Stenmurar och häckar? LUXURY. ;) :the4yorkshiremen

i så fall behöver man ju inte åka någonstans, bara ut på bäste vägen . .
Jag menar bana med bandagar som vem som kan köra på, eller race.
Nog för att nordslingan är grym, men ett parti som Eau rouge har den inte.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph