Vem är det som blir p-nisse/lapplisa???

Status
Ej öppen för fler svar.
Cujo skrev:
Ironi, ingår tydligen inte i utbildningen.

Grattis, du har just förstärkt stereotypen av en lite trög dörrvakt, helt utan humor! :tummenupp (Obs "tummen upp" skall tolkas ironiskt!)

/
du vet väl inte om jag tolkade det på ett humoristiskt sätt

Last edited:
Cujo skrev:
Ironi, ingår tydligen inte i utbildningen.

Grattis, du har just förstärkt stereotypen av en lite trög dörrvakt, helt utan humor! :tummenupp (Obs "tummen upp" skall tolkas ironiskt!)

/

Det kanske var självironi? :hihi

Cujo skrev:
Har nog sett mer av världen än du någonsin kommer att göra, bortskämd är jag definitivt inte. Snorvalp, var det länge sedan jag var.

Är du lapplisa själv eller?
Sluta kalla det för yrke! För ett yrke krävs det utbildning, som lägst gymnasienivå. Finns inget lappliseprogram, såvitt jag vet... XX-veckor "internutbildning" räknas inte. Ett yrke tar flera år att lära sig.

I Sverige är det ingen som tvingas att bli lapplisa, det är helt frivilligt.

Att vara lapplisa kan liknas vid springa runt på stan och repa bågar/bilar på måfå. I bägge fallen så orsakar du omotiverade kostnader för fordonsägaren. Du springer runt och jävlas, helt enkelt!

/

Haha okej och det är din egen definition av yrke eller? Så det fanns inga yrken före gymnasiet fanns eller? Enligt min ordlista så har du fel. Men det kan du väl ta upp med svenska akademins ordlista.

Jag tror det är ett helt okej jobb att vara lapplisa förutom när det kommer arslen och gnäller för att dem inte kan följa de regler som gäller.

TERMINATOR skrev:
du vet väl inte om jag tolkade det på ett humoristiskt sätt

Det lät inte så på dig... I så fall var din ironi så subtil, att jag omöjligt kunde uppstäcka den. Jag ber om ursäkt för min ofullkomlighet!

/

Cujo skrev:
Det är en liten, men distinkt skillnad, på att säga sin åsikt, och att kalla folk för idiot samt ge dem fingret...

/

men det är ju min åsikt...
man jag kan ju följa trenden å ändra mina inlägg, när jag får kritik för dem.

ser fortfarande inte skillnaden?
du hatar lapplisor, lägger skjutsmilys och förklarar hur lågt stående avskum de är.

baserat på detta tycker jag att du är en idiot och ger dig gärna fingret.
lite fattigt kanske men så är det.
är det personangrepp och påhopp? då kan vi låsa tråden och lägga ner, för det är ju i princip vad det handlat om från första inlägget.

Cujo skrev:
Det lät inte så på dig... I så fall var din ironi så subtil, att jag omöjligt kunde uppstäcka den. Jag ber om ursäkt för min ofullkomlighet!

/

den är godtagen, yttra dej inte när du inte vet

kjuze skrev:
Haha okej och det är din egen definition av yrke eller? Så det fanns inga yrken före gymnasiet fanns eller? Enligt min ordlista så har du fel. Men det kan du väl ta upp med svenska akademins ordlista.

Jag tror det är ett helt okej jobb att vara lapplisa förutom när det kommer arslen och gnäller för att dem inte kan följa de regler som gäller.

Innan gymnasiet fanns, så fick du gå som lärling i många år. Ända tills mäster ansåg att du var tillräckligt kunnig för att bli gesäll. Det finns många tvivelaktiga definitioner... Till exempel att "Rytmisk sportgymnastik" skulle vara en sport.

/

Enligt Cujo "Är du lapplisa själv eller?
Sluta kalla det för yrke! För ett yrke krävs det utbildning, som lägst gymnasienivå. Finns inget lappliseprogram, såvitt jag vet... XX-veckor "internutbildning" räknas inte. Ett yrke tar flera år att lära sig."

Vad räknar du fångvaktare???

Det är en intern utbildning till det, alltså inget yrke enl. dig.
Bara undrar?

bagerah skrev:
men det är ju min åsikt...
man jag kan ju följa trenden å ändra mina inlägg, när jag får kritik för dem.
Antar att det är mig du syftar på...
Ändrade mitt inlägg direkt, efter att jag hade skickat det. Sedan att jag skriver så sakta att någon hann citera, innan ändringen, det är bara olyckligt.

bagerah skrev:
ser fortfarande inte skillnaden?
du hatar lapplisor, lägger skjutsmilys och förklarar hur lågt stående avskum de är.

baserat på detta tycker jag att du är en idiot och ger dig gärna fingret.
lite fattigt kanske men så är det.
är det personangrepp och påhopp? då kan vi låsa tråden och lägga ner, för det är ju i princip vad det handlat om från första inlägget.

Man kan inte göra "personangrepp" på en grupp!
Om jag lägger skjutsmilieys på lapplisor som grupp, så är det inget personangrepp. Visst är det ett angrepp, men inget personangrepp.

Men gå du ut krama en lapplisa om det får dig att bli lycklig.

/

Cujo skrev:
Det märks att du bor i en storstad. Utanför Sthlm, Gbg o Malmö/Lund. Så är kollektivtrafiken oftast inte ett realistiskt alternativ. Om man är två eller fler, så är det dessutom nästan alltid billigare att ta bilen, än bussen/tåget (om du skall åka mellan olika tätorter).

Gå/cykla
Hade människan varit avsedd att transportera sig själv för egen kraft, så hade gud givit henne hjul/vingar. Istället gav han oss en hjärna...

/

Uttala dig inte om någonting som du inte har den blekaste aning om. Jag är född och uppvuxen på landsorten, de första 20 åren av mitt liv. Och, jo, det är ytterst sällsynt att det inte finns kollektivtrafik. Om så skulle vara fallet kan man ta man bilen till utkanten av orten och därefter ta buss/cykel/promenad, alternativt cykeln till närmsta busshållplats.

Du hävdade att det var ytterst nödvändigt att parkera bilen/MCn i sta'n, ett påstående som naturligtvis är helt felaktigt, vilket också bevisas av ditt ytterst genomtänkta argument mot cykel/promenader. :rolleyes: Det är aldrig helt nödvändigt att ta bilen för att ta sig till sta'n, såvida man inte är handikappad men då har man istället rätt till handikapparkering.

Jag kan inte se varför du skulle ha rätt att utnyttja en betalningstjänst utan att betala hyra? Lapplisorna är anställda av markägaren att se till att "hyresavtalen" följs. Detta system används i alla lägen där en tjänst/vara säljs och någon är anställd att se till att kunden betalar för nyttjandet av tjänsten eller inköpet av varan. Men ingen annan av dessa yrkesgrupper blir bespottad på samma sätt som lapplisorna.

Din jämförelse om att lapplisorna lika gärna skulle kunna gå runt och repa lacken på bilarna är faktiskt bland det mest korkade jag någonsin läst på SH. Gratulerar.

Maciver skrev:
Enligt Cujo "Är du lapplisa själv eller?
Sluta kalla det för yrke! För ett yrke krävs det utbildning, som lägst gymnasienivå. Finns inget lappliseprogram, såvitt jag vet... XX-veckor "internutbildning" räknas inte. Ett yrke tar flera år att lära sig."

Vad räknar du fångvaktare???

Det är en intern utbildning till det, alltså inget yrke enl. dig.
Bara undrar?

Enligt mig, inget riktigt yrke. Visst kan man arbeta som fångvaktare, men som jag sa ett riktigt yrke kräver någon form av flerårig utbildning.

Har en polare som extraknäcker som plit, jag och gemensamma vänner med honom har haft vilda diskussioner om de "friheter" (t ex misshandel av interner)som många plitar tar sig. Missförstå mig rätt. Tycker inte att man skall dalta med kriminella, men att plitar misshandlar fångar oprovocerat, är inte heller rätt.

/

Maciver skrev:
Jag skriver för sakta så det kom en massa inlägg i mellan, Läs början på mitt förra inlägg. Det var inte till dig X-pert :)

nu måste jag protestera lite när du kalla mig X-pert, läs mitt nick igen, där står X-Expert, "eks-expert" i betydelsen föredetting, kunde bättre förr.

Skalman skrev:
Uttala dig inte om någonting som du inte har den blekaste aning om. Jag är född och uppvuxen på landsorten, de första 20 åren av mitt liv. Och, jo, det är ytterst sällsynt att det inte finns kollektivtrafik. Om så skulle vara fallet kan man ta man bilen till utkanten av orten och därefter ta buss/cykel/promenad, alternativt cykeln till närmsta busshållplats.

Tre bussar om dagen kallar jag knappast kollektivtrafik. Inte ens med en avgång i timmen är kollektivtrafiken ett alternativ. Där jag bor har jag 12 (tolv) avgångar i timmen under rusningstrafik. Inte ens då är det ett alternativ. Det tar en timme i restid för mig att åka kollektivt, bussen som jag skall byta till går, bara en gång i halvtimmen. dvs kan ta allt mellan 60-90min att komma till jobbet. Med bil tar det max 30 min dörr till dörr, inkl köer i tingstadstunneln.

Som gymnasie- o högskole-stud, samt värnpliktig så har jag åkt mycket kollektivt. Så kom inte o säg till mig att det är ett realistiskt alternativ för den som har råd att åka bil/båge.

/

Cujo skrev:
Spinn-off till "Parkeringsbot på hojen..."

Hur fan kan man ta ett jobb, som bara går ut på att jävlas med folk? :confused: Vad är det som har gått fel? :confused:

Tja... numera åker lapplisor hoj under de varma månaderna. Jag skulle kunna köra bajs om jag fick betalt för det...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien