Veidec, din svikare i mc-sporten...

Axxexs skrev:
Är nog inte på tävlingarna man gör mesta nytta för exponering av sina sponsorer! Vem hinner se en liten dekal på en hoj i 200km/h? Är oftast i andra sammanhang man ger något tillbaka till sina sponsorer.

Vilka sammanhang då till exempel?

Nyteknik skrev:
Företaget jag jobbar på var med och sponsrade en röd /svart BMW i årets och förra årets STCC.
Vår logga var väl inte den största på bilen och syntes knappast i 200 km/h.
Det som teamet ställde upp med var ett besök "backstage" med info om bilen, föraren, teamet, målen. Vi tog dit våra "V.I.P" kunder och dom var mycket imponerade, vi var ju en del av ett vinnande team. Till saken hör att våra produkter inte är var mans intresse så någon merförsäljning på sponsringen kunde vi inte räkna hem.
Vi ville istället göra något exklusivt och annorlunda för våra kunder och på detta sätt skapa en bättre relation till dom.

Maverick_ou812 skrev:
Företaget jag jobbar på var med och sponsrade en röd /svart BMW i årets och förra årets STCC.
Vår logga var väl inte den största på bilen och syntes knappast i 200 km/h.
Det som teamet ställde upp med var ett besök "backstage" med info om bilen, föraren, teamet, målen. Vi tog dit våra "V.I.P" kunder och dom var mycket imponerade, vi var ju en del av ett vinnande team. Till saken hör att våra produkter inte är var mans intresse så någon merförsäljning på sponsringen kunde vi inte räkna hem.
Vi ville istället göra något exklusivt och annorlunda för våra kunder och på detta sätt skapa en bättre relation till dom.

Det verkar vara något som många uppskattar och är beredda att betala för. Men det är för de flesta här inte relevant eftersom man inte kör STCC utan SM/SO. Där tar man inte in någon "backstage" och serverar snittar i en lounge.

Nyteknik skrev:
Det verkar vara något som många uppskattar och är beredda att betala för. Men det är för de flesta här inte relevant eftersom man inte kör STCC utan SM/SO. Där tar man inte in någon "backstage" och serverar snittar i en lounge.
Är inte det ett ganska dåligt betyg till dem som ansvarar för SM/SO?
Arrangemangen är så dåliga (enligt en del) att varken sponsorer eller publik bryt sig.
SM borde väl ha högsta status i Sverige?

Vastrix skrev:
Skall det fortsätta som innan då? Jag trode att svemo ville att det skulle köras som en superstock 600 klass och det är det väll inte idag?

Stämmer, men det är inget större problem att fixa till sin Veidec-hoj så att den funkar med det reglementet.

Kan inte uttala mig om SM/SO då jag inte har besökt en sån tävling ännu men på diskussionen här på SH verkar detta bara vara något för dom närmast sörjande. STCC är däremot en "happening" som väldigt många besöker, oavsett om dom har ett motorintresse eller inte. Man kan ju hoppas att MC klassen i samband med STCC blir ett skyltfönster för övrig svensk RR och därmed göra det lättare för alla att skaffa sponsorer.

Kan göra en jämförelse med något jag känner till bättre. Scandinavian Masters i golf som på Barsebäck drar 100 000 åskådare på fyra dagar. I Sverige finns det 604 466
golfare (2004). Tror knappast det är 1/6- del av dessa som kommer till tävlingen utan det är "alla" oavsett om man har ett genuint intresse eller inte. En del av dom som inte har intresset får säkert upp ögonen för sporten och provar på.
Är helt övertygad om att STCC kan fungera på liknande sätt d.v.s en del kan få upp intresset för att köra MC och besöka en "vanlig" SM/SO tävling om arrangemanget är attraktivt.

sandstream skrev:
Arrangemangen är så dåliga (enligt en del) att varken sponsorer eller publik bryt sig.
Ge upp nån jävla gång. Börja med att bege dig till en tävling och sen kan vi diskutera därifrån istället för att vi ska utgå från dina uppfattningar som du fått från hörsägen. Det blev inte 1000, nu släpper vi det och går vidare....

Johan skrev:
Ge upp nån jävla gång. Börja med att bege dig till en tävling och sen kan vi diskutera därifrån istället för att vi ska utgå från dina uppfattningar som du fått från hörsägen. Det blev inte 1000, nu släpper vi det och går vidare....
Amen.

När det ändå har diskuterats en del marknadsföring i tråden så kan jag delge er med ett talesätt som Henry Ford myntade (fritt översatt) som är väldigt gångbart än idag:

Att avbryta sin marknadsföring för att spara pengar, är som att stoppa sin klocka för att spara tid.

//D

STCC, om man nu kan säga så om hojarna åtminstone tills vi vet vad det kommer att heta efter Veidec, drar ju till sig mer publik just p g a STCC, d v s bilarna. De allra flesta i publiken är ju där för bilarnas skull, dock tror jag de mc-intresserade är fler än på en SM/SO-tävling i alla fall men det kan till stor del bero på att de flesta mc-intresserade också är bilintresserade.

Det finns i alla fall fördelar med alla sorters arrangemang. SM/SO och mindre tävlingar är ju väldigt öppna, det är bara att ströva omkring i depån och kika på Sköldens SBK Ducati m m. Jag har varit på massor av småtävlingar inom alla motorgrenar och tycker det är skitkul att hänga i en speedwaydepå och känna alkolukten och att i en crossdepå snacka med en förare som meckar sig själv skitig mellan heaten utan hjälp, ett enmansteam helt enkelt.

I STCC är det ju betydligt mer slutet och det har tilltagit på senare år i samband med att proffsigheten/pengarna m m ökat. För bara några år sedan så kunde man i alla fall stå mitt i en depå och surra med de i nedre halvan av fältet. De hade bara en hoj och den var inte så full med dekaler om man säger så. Nu har alla fina tält och de syns inte till heller för de sitter i ett inre tält med sponsorerna. Mer glamouröst, ja visst, men kanske inte för fansen. Om man tar MotoGP så kan man ju i alla fall se depålängan om man är på "rätt" läktare och har man en kikare kan man kanske få en skymt av Rossi om inte porten är stängd. :rolleyes:

Sedan finns det undantag som gör att man får, nästan, det bästa av båda världar som Peter Lindén t ex som släppte in mig i depån då jag nogrannt studerat hans hoj en stund, då fick jag komma in och snacka. :tummenupp Här är en till som är trevlig, notera tröjan vi klämde på honom bak och fram för att loggan skulle synas:

img415b2f8954eee.jpg

Last edited:
Äh, om det blir som så att flertalet sunkiga sporthoj.com-förare letar sig in i STCCs fina salonger nästa år så kommer det nog drickas en del öl och mekas hoj med slägga o spett. Får vi dit hårdrockar-Chrille också är situationen räddad.

Don Quixote skrev:
Äh, om det blir som så att flertalet sunkiga sporthoj.com-förare letar sig in i STCCs fina salonger nästa år så kommer det nog drickas en del öl och mekas hoj med slägga o spett. Får vi dit hårdrockar-Chrille också är situationen räddad.
:yoparty Jag kommer o supportar alla som är härifrån! Gäller SH tröjan som inträde i ditt tält? Och är kravet att man tar med egen bira? :fyllisar

Nyteknik skrev:

Beror på vilken sorts sponsor och vad man kommit överens om osv. Vissa vill inte synas alls och vill inta ha nått tillbaka. Några kanske man får vara med själv eller ha sitt tävlingsfordon vid deras evenemang, tex mässor. Vissa får man själv anordna arrangemang för, tex hyra en bana och göra aktiviteter för deras anställda/kunder. Man finns kanske med på bild/artiklar i publikationer från sponsorerna. Man syns i reportage i tidningar. osv osv.

sandstream skrev:

Är nog mer ett dåligt betyg på Nytekniks förmåga att faktiskt uppfatta att det förekommer sponsorer i SM/SO och att dom finns i depåerna och att man bjuder dom på mat osv. Han såg ju inte ens att Supersport körde vid samma tävlingshelg en gång av dom gånger han körde i år. :tungan Sponsorerna är kanske fler och oftast större företag i STCC och syns mera att dom finns där. Men det betyder inte att sponsorer inte finns i SM/SO.

Motorcykelklassen som kör hos STCC har SM-status.

GSXR1100R skrev:
Axxes brukar ligga stilla i sandfållan och visa sina dekaler.

Många dekaler på hojen skyddar lacken vid krascherna.. :rolleyes:
(Lyckades t.o.m med att krascha min dator nu ikväll..)

Först och främst så startades väl denna diskussion med grunden i att STCC skulle vara bra för att lyckas med sponsorjakten, att SM/SO inte har lika mycket uppvaktning ut av sponsorer beror nog helt enkelt pga av oproffsigheten, enligt min personliga uppfattning.
Hade jag varit sponsor och fått se Viasats sändning av superbike-inslaget (MW och Nordgren, ta inte illa upp, bra att det finns några som gör något för svensk RR, drar snart min strå till stacken) så hade jag bett om att få pengarna tillbaka. Därför menar jag att STCC ger oss förare, inklusive dig Nyteknik (vet ju att du kör 2 takt men ändå), större möjligheter att eventuellt lyckas med sponsorerna. Sen så undrar jag verkligen vad ditt problem är, om det är så att du är i behov av att få tips om hur man kan lyckas med sponsorerna (säger inte att jag lyckas bättre än någon annan) så kan du väl bara fråga?? Man undrar ju verkligen om du ens kör RR i huvudtaget när man läser dina inlägg.. Som sagt inte ute efter att trampa någon på tårna, rätta mig gärna om jag har fel... :)

Nyteknik skrev:

Macho Woman skrev:
Stämmer, men det är inget större problem att fixa till sin Veidec-hoj så att den funkar med det reglementet.

Nu vet du inte vad du pratar om.

Det kostar mer än att köpa en ny.

Mrlind skrev:
Sen så undrar jag verkligen vad ditt problem är, om det är så att du är i behov av att få tips om hur man kan lyckas med sponsorerna (säger inte att jag lyckas bättre än någon annan) så kan du väl bara fråga?? Man undrar ju verkligen om du ens kör RR i huvudtaget när man läser dina inlägg...

Mitt problem? Jag har lyft fram ett par frågetecken kring hur effektiv sponsring av en RR-förare är och skälet har varit den klena närvaron av media vid våra evenemang. (Edit: och frånvaron av tjusiga snitt-lounger). Jag frågade också om några har positiva erfarenheter av sponsorers engagemang, sett hur sponsorernas perspektiv. Det är väl synnerligen relevant?

Johan skrev:
??? En ny topp är väl den största kostnaden, resten bör väl ligga på hyllan hemma.

I Stocksport får du inte byta fjädring som i supersport, elsystem, titanbultar,
slirkoppling, bara byta mellan rör och slutburk på sysytemet etc etc.

I superstock är det i princip supersport med standard motor. V

Steny skrev:
I Stocksport får du inte byta fjädring som i supersport, elsystem, titanbultar,
slirkoppling, bara byta mellan rör och slutburk på sysytemet etc etc.

I superstock är det i princip supersport med standard motor. V

Har man sålt prylarna får man väl skylla sig själv. Om jag ska gå på din sista mening är det ju ännu enklare, bara att byta topp och skruva av alla trimgrejor.

/Joakim

*/ ?>
Back