STCC, om man nu kan säga så om hojarna åtminstone tills vi vet vad det kommer att heta efter Veidec, drar ju till sig mer publik just p g a STCC, d v s bilarna. De allra flesta i publiken är ju där för bilarnas skull, dock tror jag de mc-intresserade är fler än på en SM/SO-tävling i alla fall men det kan till stor del bero på att de flesta mc-intresserade också är bilintresserade.
Det finns i alla fall fördelar med alla sorters arrangemang. SM/SO och mindre tävlingar är ju väldigt öppna, det är bara att ströva omkring i depån och kika på Sköldens SBK Ducati m m. Jag har varit på massor av småtävlingar inom alla motorgrenar och tycker det är skitkul att hänga i en speedwaydepå och känna alkolukten och att i en crossdepå snacka med en förare som meckar sig själv skitig mellan heaten utan hjälp, ett enmansteam helt enkelt.
I STCC är det ju betydligt mer slutet och det har tilltagit på senare år i samband med att proffsigheten/pengarna m m ökat. För bara några år sedan så kunde man i alla fall stå mitt i en depå och surra med de i nedre halvan av fältet. De hade bara en hoj och den var inte så full med dekaler om man säger så. Nu har alla fina tält och de syns inte till heller för de sitter i ett inre tält med sponsorerna. Mer glamouröst, ja visst, men kanske inte för fansen. Om man tar MotoGP så kan man ju i alla fall se depålängan om man är på "rätt" läktare och har man en kikare kan man kanske få en skymt av Rossi om inte porten är stängd.
Sedan finns det undantag som gör att man får, nästan, det bästa av båda världar som Peter Lindén t ex som släppte in mig i depån då jag nogrannt studerat hans hoj en stund, då fick jag komma in och snacka.

Här är en till som är trevlig, notera tröjan vi klämde på honom bak och fram för att loggan skulle synas: