Veidec, din svikare i mc-sporten...

sandstream skrev:
... + importörerna, + däcktillverkarna, + övriga sponsorer...

Finns förklaringen att läsa på nätet?
+ Bullshit + bullshit + kanske. Hursomhelst är det ju ingenav dom som tappar något på hur utvecklingen blev nu, men det är en annan tråd.
Tror inte det finns nån officiell förklaring på nätet då SVEMO är old-fashion och endast uttalar sig genom IB. Nån kanske har kvar tidningen och kan scanna.

Maverick_ou812 skrev:
Så frågan är "varför kör du RR?"
Så sant som sagt, jag kör RR enbart för att det är kul, men dom som vill satsa på en RR karriär har det inte så lätt i detta land, motorsport är en styggelse, media visar dock gärna olyckor och annat smaskigt...

Johan skrev:
+ Bullshit + bullshit + kanske. Hursomhelst är det ju ingenav dom som tappar något på hur utvecklingen blev nu, men det är en annan tråd.
Det är väl klart att de gör! 600 säljer dåligt i Sverige trots Veidec Trophy och tidigare Synsam Cup. Klart som korvspad att importörerna vill att de hojar som säljer bäst och som de tjänar mest pengar på också är det som ska tävla. Allt annat är väl bullshit om något!

Johan skrev:
Tror inte det finns nån officiell förklaring på nätet då SVEMO är old-fashion och endast uttalar sig genom IB. Nån kanske har kvar tidningen och kan scanna.
Jo tack, det har vi märkt :D

Maverick_ou812 skrev:
Det intressanta med denna tråden är att den startade med diskussionen om hur en sponsor ställde sig till sin satsning, hurvida den var komersiell eller om den bara baserade sig på intresset för RR.......Om sponsorn inte känner att han får payback så tittar han sig om efter andra aktiviteter att lägga sina pengar på.
Ja, och det verkar många här på SH strunta fullständigt i. De verkar tro att sponsorerna står i kö med mössan i hand och inte vill något hellre än att sponsra vilken klass som helst.
Bara det är tät racing så spelar kubik och mediabevakningen inge roll :rolleyes:

sandstream skrev:
Det är väl klart att de gör! 600 säljer dåligt i Sverige trots Veidec Trophy och tidigare Synsam Cup. Klart som korvspad att importörerna vill att de hojar som säljer bäst och som de tjänar mest pengar på också är det som ska tävla. Allt annat är väl bullshit om något!

Jo tack, det har vi märkt :D

Har en del källor från importörer i sverige, och för dem spelar det faktiskt mindre roll. Det är enbart märket som behöver exponeras, inte en speciell produkt. D.v.s det är skitsamma om det är 600,750 eller 1000cc.

Att det är "profsigare" på STCC är till största delen inte helt deras egen förtjänst! Visst dom är ett företag som jobbar med racing och inte som SM-arrangörerna som är idiella klubbar. Och STCC kan konsten att sälja sin produkt med glitter och glamour, vilket oftast är mer överdrivet än det egentligen är, men publiken går på det och det säljer.

STCC har dom klasserna som är bland dom största i racingen i Sverige. Därmed betyder det att dom bästa förarna som också är bland dom bästa på att dra in och underhålla sina sponsorer finns där! Därför blir det fel att jämföra hur tex depåerna ser ut och sen säga att SM-arrangörerna är kassa, vilket vissa verkar mena! (?)

Innan STCC fick Supersport så var det en av dom tuffaste klasserna att köra i med tanke på konkuransen där. Folkesson, Lindström, Carlbark, Jansson, Lindén, Engdahl med flera körde redan där och hade högsta dåtida status på sina team i SM. När Supersport försvann till STCC märktes det tydligt i SM-depån!

sandstream skrev:
Finns förklaringen att läsa på nätet?

De som har rr-licens får tidningen IB (Idrottsbladet) där man kunnat läsa fakta om fallet. (men visst, här är kanske inte annan fakta så intressant då det redan finns de som vet allt här...) Här nedan är tex ett svar från Svemo på Johnny Westerlunds insändare IB.

"Hej Johny

Precis som du skriver “roadracingensportens fortlevnad och utveckling måste alltid vara en ledstjärna för det vi gör och de beslut vi tar”. Det är just därför vi tagit beslutet att låta STCC förbilliga MC klassen till en 600 Superstock vilket de accepterat. Att ha en MC klass tillsammans med STCC är förstås positivt för roadracingen och de förare som kör där. Men svensk roadracing är så mycket mer än de 15-20 svenska förare som kör i STCC. Det finns två serier som också kör roadracing i Sverige, SM och Skandinavien Open, och allas intresse måste tagas tillvara. Det är där flertalet aktiva roadracingförare kör samt det är där all rekrytering sker.

När det gäller hur STCC kommer att utveckla/driva den nya klassen väntar SVEMO såväl ni förare besked från STCC. Men vi utgår från att STCC fortsätter att göra ett bra jobb och helst får till den fina mediebevakningen som var när MC kom till dem 2001.

Så ”Vart är roadracingensporten på väg?” då. Vi skulle vilja säga, uppåt! Vi har flera förare som kör/kört i SM och STCC som gör bra resultat internationellt. Sverige har i år tagit en medalj i EM tag vare Fredrik Watz EM-silver i 250cc. Juniorverksamheten i form av 125 junior har växt sig stark och gett sporten många unga lovande förare.

Med roadracing hälsningar
SVEMO’s roadracing sektion"

Nordgren skrev:
De som har rr-licens får tidningen IB (Idrottsbladet) där man kunnat läsa fakta om fallet. (men visst, här är kanske inte annan fakta så intressant då det redan finns de som vet allt här...) Här nedan är tex ett svar från Svemo på Johnny Westerlunds insändare IB.
Deras svar på insändaren var ju inte precis vad jag hade hoppats på när det gäller fakta i fallet.
Frågan är ju varför de sa nej till 1000 cc, ja till 600 cc och därmed fick "svikaren" Veidec att hoppa till en annan serie.

Det är just därför vi tagit beslutet att låta STCC förbilliga MC klassen till en 600 Superstock vilket de accepterat.

En 600 kostar i butikerna ca 105.000:- och en 1000 ca 130.000:-.
Med två hojar per förare innebär det en besparing på 50.000:- och att jämföra med årets serie är ju inte relevant.

Att köra de största hojarna med de bästa förarna ihop med den populäraste motorsportserien borde väl vara prio 1 för en så pass liten sport där förbundet anser att rekryteringen sker via de serier som har minst publik.

Jag har mailat de adresser som Svemo har på sin sajt men varken deras ordförande eller någon annan har svarat vilket för mig tyder på att de inte har något vettigt svar att ge.

sandstream skrev:
Att köra de största hojarna med de bästa förarna ihop med den populäraste motorsportserien borde väl vara prio 1 för en så pass liten sport där förbundet anser att rekryteringen sker via de serier som har minst publik.
En papegoja är diskret i jämförelse.

valmers skrev:
En papegoja är diskret i jämförelse.
Vilket inlägg! Kommer det bara så där eller måste du fundera först...

Om du stör dig på mig när vi diskuterar detta ämne så kan du väl låta bli att läsa istället. Eller hänger du bara på de andra?

sandstream skrev:
Vilket inlägg! Kommer det bara så där eller måste du fundera först...

Om du stör dig på mig när vi diskuterar detta ämne så kan du väl låta bli att läsa istället. Eller hänger du bara på de andra?
Inse att detta är färdigdiskuterat, oavsett om man gillar det eller inte. Du maler på som en gammal LP med hack. Lägg ned någon gång.

sandstream skrev:

.
Kan du påstå att rekryteringen görs på STCC-arrangemangen? Hur många nya förare har vi fått den vägen? :rolleyes:

valmers skrev:
Inse att detta är färdigdiskuterat, oavsett om man gillar det eller inte. Du maler på som en gammal LP med hack. Lägg ned någon gång.
Har du kollat vad tråden heter och vad den handlar om?
Känns lite trist att inte kunna diskutera utan att bli påhoppad av dig.

Nr:18 skrev:
Kan du påstå att rekryteringen görs på STCC-arrangemangen? Hur många nya förare har vi fått den vägen? :rolleyes:
Varför tror du att fotbollsklubbarna inte hade plats för alla som ville spela efter VM 1994? Varför tror du att friidrottsklubbarna inte hade plats för alla som ville vara med efter de senaste framgångarna i friidrott?

Trodde det var uppenbart att ingen direkt rekrytering av nykomlingar sker TILL de högsta serierna men att de som är aktiva där är idoler för många småttingar och att det är tack vare killar som Zlatan svensk fotboll får nya talanger till sin sport.

Tror det är dags för stora delar av RR-Sverige att sluta tänka på sig själva i första hand och prioritera själva sporten lite högre! Det brukar ge resultat i slutänden som gagnar alla aktiva.

sandstream skrev:
Deras svar på insändaren var ju inte precis vad jag hade hoppats på när det gäller fakta i fallet.
Frågan är ju varför de sa nej till 1000 cc, ja till 600 cc och därmed fick "svikaren" Veidec att hoppa till en annan serie.

Det är just därför vi tagit beslutet att låta STCC förbilliga MC klassen till en 600 Superstock vilket de accepterat.

En 600 kostar i butikerna ca 105.000:- och en 1000 ca 130.000:-.
Med två hojar per förare innebär det en besparing på 50.000:- och att jämföra med årets serie är ju inte relevant.

Jag har mailat de adresser som Svemo har på sin sajt men varken deras ordförande eller någon annan har svarat vilket för mig tyder på att de inte har något vettigt svar att ge.

Istället för ta ett nytt varv med denna tröttsamma följetong kan du väl försöka förklara vad det är som egentligen gör dig så upprörd i detta.

sandstream skrev:
Ja. Alla vet vad du tycker, vi fattade första gången. Att höra din bittra åsikt trettiofem gånger till känns onödigt.

sandstream skrev:
Tror det är dags för stora delar av RR-Sverige att...

Vilka j-a brösttoner du tar. Grötmyndiga brösttoner, skulle jag säga om jag ville vara lite elak.

Som sagt; kan du inte göra ditt smått hysteriska engagemang lite mer begripligt genom att förklara vad du egentligen är så upprörd över? Vad är det som är så fruktansvärt fel?

Nyteknik: Detta nedan är väl en positiv erfarenhet ur sponsorns synvinkel??

Mrlind skrev:
Killen som sponsrade mig med dekaler fick plats på min buss, dessutom fixade jag en hel del kunder till honom. Fick dessutom en bonus på 2k :)
Hade även hjälp från en mc-handlare i sthlm, han sålde tre nya hojar tack vare mig, fick en shoei hjälm med tillhörande utrustning, knäpuckar olja osv... Handlar ju mycket om att göra sig förtjänt av sponsringen så att nästa gång jag eller någon annan frågar så finns det kanske en chans att dom ställer upp igen.. :tummenupp

sandstream skrev:

Varför tror du att fotbollsklubbarna inte hade plats för alla som ville spela efter VM 1994? Varför tror du att friidrottsklubbarna inte hade plats för alla som ville vara med efter de senaste framgångarna i friidrott?

Trodde det var uppenbart att ingen direkt rekrytering av nykomlingar sker TILL de högsta serierna men att de som är aktiva där är idoler för många småttingar och att det är tack vare killar som Zlatan svensk fotboll får nya talanger till sin sport.

Tror det är dags för stora delar av RR-Sverige att sluta tänka på sig själva i första hand och prioritera själva sporten lite högre! Det brukar ge resultat i slutänden som gagnar alla aktiva.

Givetvis har synsam/veidec gjort att fler fått upp ögonen för sporten.
Konstigt att det funkade med små värdelösa ss600'or de tidigare åren..
Ännu konstigare är det att std600 på svenska banor kör lika fort, eller nästan lika fort som NSBK, inte heller duger som en bra klass för uppmärksamhet i framtiden. Dessutom då lite mindre modifierade billigare 600'or än nu, som rent teoretiskt borde gå lite fortare än std600'orna..
Det SVEMO gjort, är att faktiskt SE det lite större än enbart veidec, att 1000cc-kravet är ganska värdelöst, och dessutom sumpar saker för övriga serier. Du glömmer bort övriga norden också för den delen.
I Danmark kör man en liknande 600-challenge cup, i en liknande serie som STCC, vilket gör att helt plötsligt öppnas det upp för danskarna att komma hit och köra också.. Kan du inte se att Veidec ville gå vidare från hojarna, oavsett om det blivit 1000cc eller inte?
Deras avtal med STCC om att sponsra hojarna gick ut i år ändå..
STCC/Veidec ser om sitt eget lilla hus, SVEMO den större bilden, av sverige, norden, europa.. STCC inser ju tydligen fortfarande värdet av en stocksport/superstock600 vad det nu blev iaf.. Konstigt att veidec inte gör det..
Och kan garantera att det kommer satsas på STCC från importörerna nästa år också..

Stocksport 600 kommer uppenbarligen bli stort i europa framöver också. Jag tycker det är helt schysst med 600.

Men det är ändå som så att Superbike är och ska vara den största och mest prestigefyllda klassen i så gott som alla länder. Supersportåkare kör hjulen av hojarna för att få en Superbikestyrning. World Stocksport kommer nog aldrig bli huvudklassen före World Superbike. Därav känns det lite märkligt att den "största" klassen ska vara 600.

Men utöver den känslan så är det helt schysst. Särskillt om jag får vara med! ;)

*/ ?>
Back