Veidec, din svikare i mc-sporten...

Macho Woman skrev:
De sade nej eftersom de alltid har haft policyn att varje klass ska få minst ett år på sig att avvecklas så att förarna kan sälja sina hojar. För min egen del hade jag tyckt att det hade varit oerhört löjligt av SVEMO att ändra den policyn på grund av att ett storföretag vill annat.

Skall det fortsätta som innan då? Jag trode att svemo ville att det skulle köras som en superstock 600 klass och det är det väll inte idag?

Mrlind skrev:
Många företag som går in som sponsor, oavsett vad det avser för evenemang/sport så handlar det ofta om att bygga en image.. Att det sen i det längre loppet kan ge utdelning än just dom här 100k vet man ju aldrig.. Om man inte gör en marknadsundersökning, som i sin tur kostar betydligt mer än sponsringen. Just att kunna ta med sig en storkund eller blivande kund till racen kan skapa kontakter och framtida relationer som kan generera affärer...

Att det sen vid ett tillfälle förra året var 12.000 åskådare varav 4.000 betalande (resterande 8.000 var sponsorer, inbjudna företag mm) visar ju bar vilken marknad det finns för sponsorerna/investerarna...

Sen är det väl lite upp till sponsorn vad man vill förmedla med sitt engagemang.

Det låter som (och jag tror att det är så) många små- och mellanstora svenska företag som sponsrar någon som kör RR gör det med ganska grumliga motiv och dålig kunskap om det ekonomiska utfallet.

Finns någon förare här som kan berätta en solskenshistoria om hur en sponsor har kunnat använda din satsning på ett luckrativt sätt?

All sponsring är väl grumlig ur ett ekonomiskt perspektiv, det gäller väl inte bara RR. Om någon sätter upp reklam i Globen, hur räknar de då hem det? Eller Ola Skinnarmos expeditioner? De gör väl också ett överslag på exponeringen och om det är ett sammanhang de vill synas i (tänk Big Brother :3freak ).

Jag tycker att man ser ett mönster i väldigt mycket sponsring att det grundar sig i ett personligt intresse hos någon beslutsfattare. Ett exempel är Semcon, ett konsultbolag som jag jobbade för tidigare, deras VD är seglingsfanatiker och vi sponsrade Whitbread-tävlingen ett par gånger, bland annat när EF Language vann. De sponsrade också motorsport då VD även var bilintresserad, valet föll då på dragracing eftersom en chef i Stockholm höll på med det. Att just dessa val skulle vara mer ekonomiska än andra tror jag inte ett dugg på utan de var engagerade i detta och det var ett lätt val för dem.

moto-gg skrev:
jag har inte sett så mycket roadracing i dom tidningarna tyvär
Nej, men nu var det STCC jag skrev om i mitt inlägg och de flesta känner till att det är bilar som avses då ;)

Macho Woman skrev:
De sade nej eftersom de alltid har haft policyn att varje klass ska få minst ett år på sig att avvecklas så att förarna kan sälja sina hojar. För min egen del hade jag tyckt att det hade varit oerhört löjligt av SVEMO att ändra den policyn på grund av att ett storföretag vill annat.
Det var det löjligaste jag har hört! :rofl
Så du menar att Svemo ska säga till ett år i förväg att nu är det dags att byta klass, så kör det här året med den hoj du har och försök sälja den så kör vi med andra hojar nästa år.
Nu har de ju bestämt sig för att köra Superstock nästa år och det var ett besked som kom får någon månad sedan, inte över 1 år i förväg.

ALLA sponsorer, ALLA importörer och nästan ALLA förare stod bakom ett byte till 1000cc så det hade nog inte varit några problem för förarna att få tag på nytt material och de hade hela vinter på sig att sälja befintliga hojar.

Ninjaboy skrev:
Jag tycker att man ser ett mönster i väldigt mycket sponsring att det grundar sig i ett personligt intresse hos någon beslutsfattare.
Det är min erfarenhet också. Jag har ett eget företag och skulle 100 gånger hellre sponsra en RR-förare än en handbollslag.

I dagarna beslutade vi att sponsra en sak som har med hojåkning att göra och som kommer att exponeras inom kort. Ingen jättesatsning men ett sätt att visa att vårt företag gillar roadracing. :)

Nyteknik skrev:
Det låter som (och jag tror att det är så) många små- och mellanstora svenska företag som sponsrar någon som kör RR gör det med ganska grumliga motiv och dålig kunskap om det ekonomiska utfallet.
Så tror jag också att det är och det ska RR-Sverige vara väldigt tacksamma för. Precis som NinjaBoy skriver har nog de flesta företag i den storleken någon i organisationen gillar det som de sponsrar.

Killen som sponsrade mig med dekaler fick plats på min buss, dessutom fixade jag en hel del kunder till honom. Fick dessutom en bonus på 2k :)
Hade även hjälp från en mc-handlare i sthlm, han sålde tre nya hojar tack vare mig, fick en shoei hjälm med tillhörande utrustning, knäpuckar olja osv... Handlar ju mycket om att göra sig förtjänt av sponsringen så att nästa gång jag eller någon annan frågar så finns det kanske en chans att dom ställer upp igen.. :tummenupp

Nyteknik skrev:

Finns någon förare här som kan berätta en solskenshistoria om hur en sponsor har kunnat använda din satsning på ett luckrativt sätt?

Mrlind skrev:
Handlar ju mycket om att göra sig förtjänt av sponsringen så att nästa gång jag eller någon annan frågar så finns det kanske en chans att dom ställer upp igen.. :tummenupp
Precis så vill man ju att det ska fungera som sponsor. :tummenupp

Flera handlare (framför allt i Stockholm) jag pratade med när jag skulle ha ny rejshoj inför nästa år sa att dom hade sponrat folk förr men fått väldigt lite tillbaka (knappt ett tack) och att dom därmed inte var intresserade längre. Sköt er så andra också får chansen!

Don Quixote skrev:
Flera handlare (framför allt i Stockholm) jag pratade med när jag skulle ha ny rejshoj inför nästa år sa att dom hade sponrat folk förr men fått väldigt lite tillbaka (knappt ett tack) och att dom därmed inte var intresserade längre. Sköt er så andra också får chansen!

säkert samma handlare som inte ville sätta upp en reklamaffish för sviestadloppet :kocko

Nyteknik skrev:

VEIDEC AB är en av många sådana företag som fått bra utdelning av sin sponsring. När dom körde med ett eget team i "Synsam" , (med Lilja, Österberg, Börre och Landström), så ska om jag uppfattat rätt och om det stämmer med det jag hört gett en ökning av deras inkomster med 5-7gg den summan som dom satsade på racingen. Hur många kände tex till VEIDEC innan dess mot nu? Sponsringen har nog gett dom mycket mer än vad reklamplats för samma summor skulle gett?

Axxexs skrev:
VEIDEC...en ökning av deras inkomster med 5-7gg den summan som dom satsade på racingen. Hur många kände tex till VEIDEC innan dess mot nu?

Frågan är om satsningen har stärkt varumärket bland den grupp som är deras potentiella kunder.

"Våra kunder består idag av tung och lätt industri, bilverkstäder, kommuner, el- och byggföretag m.fl." (Veidec)

Låter som dom som sponsrar/sponsrat i STCC å Veidec.
Nyteknik skrev:
Frågan är om satsningen har stärkt varumärket bland den grupp som är deras potentiella kunder.

"Våra kunder består idag av tung och lätt industri, bilverkstäder, kommuner, el- och byggföretag m.fl." (Veidec)

Nyteknik skrev:

Det tror JAG absolut. Det räcker ju att en person i kommunledningen eller byggföretaget är intresserad av motorsport så har de hört talas om Veidec och det är knappast till Veidecs nackdel när företagen ska köpa in något.

Syns du så finns du... Så enkelt som det är sagt.
Jag kan jämföra med Percy Nilssons PNB på den tiden det begav sig. Jobbade själv på Skanska då. Percy köpte / hyrde 2 x 2 m mark lite här och där, sökte bygglov och satte upp en PNB skylt på ett betongfundament. Efter ett tag trodde "alla" att PNB skulle bygga där... o där... o där...
Skanska var väl 20 gånger större än PNB men inte i Svenssons ögon...
Där dominerade Percy. Han syntes ju. Och vips så fick han uppdragen oxå. Alla vill ju vara nära en "vinnare"
Tror Veidec har gjort en "Percy"...

Nyteknik skrev:
Konsten är att synas på rätt ställe. Och för oss att hitta sponsorer som kan dra nytta av att synas i en smårufflig miljö befolkad av män i åldern 25-45.

Kan inte låta bli....

Har du frågat Slitz, Café m.fl? :D

"Rätt ställe" bör väl kunna stavas STCC? Finns väl inget sammanhang RR syns bättre i?
Undrar om någon har gjort en marknadsundersökning på hur den "typiske" RR åskådaren ser ut?
Ålder 25-45 enligt dig vilket säkert stämmer, men vad jobbar han med? Vilka produkter är han intresserad av / har han nytta av i sitt jobb och på sin fritid?
Skulle gissa på något av följande:

Hi Fi / hemmabio / TV / bilstereo.
Öl.
Verktyg, manuella och elektriska, högtryckstvättar.
Biltillbehör / MC- tillbehör / däck / fälgar.
"Martin Timell tillbehör" alltså byggvaror m.m.

Kan man presentera en sån undersökning för en tilltänkt sponsor och visa svart på vitt att "hans" målgrupp finns bland åskådarna så finns det ju en anledning för ett sponsorskap.

Nyteknik skrev:
Konsten är att synas på rätt ställe. Och för oss att hitta sponsorer som kan dra nytta av att synas i en smårufflig miljö befolkad av män i åldern 25-45.

Är nog inte på tävlingarna man gör mesta nytta för exponering av sina sponsorer! Vem hinner se en liten dekal på en hoj i 200km/h? Är oftast i andra sammanhang man ger något tillbaka till sina sponsorer.

*/ ?>
Back