Veidec, din svikare i mc-sporten...

Pålle skrev:
http://www.veidecracing.com/browse.jsp?id=00_01&cikkid=895
http://www.stcc.se/
Jag funderade nästan på att handla lite Veidec-produkter. Men jag väljer nog CRC istället.
/Joakim
Har du läst och förstått vad som stod i pressreleasen?
– Vår ambition var att fortsätta som huvudsponsor för mc-klassen, något som var klart uttalat av vår marknadsgrupp. Varför det inte blir så känner alla till. Det nya reglementet, Standard 600 kändes helt enkelt inte lika intressant som den uteblivna uppgraderingen till 1000 kubiks maskiner, förklarar Rickard Pålsson.
offkeff skrev:
Nu ter det sig mer och mer uppenbart att hela skiten från början egentligen bara handlade om att veidec ville byta spår..
Bilarna har ju också "mindre" motor än tidigare, varför är inte det ointressant?
Det hela handlade om att Svemo inte ville samma sak som Veidec och då valde Veidec att hoppa av. Veidec ville ju sponsra en MC-klass men det kanske du har glömt :rolleyes:

Med tanke på hur de flesta, som INTE hade något med körningen i Veidec Trophy att göra, tyckte om det så tycker jag de gör helt rätt i att sponsra STCC i stället. Mer TV-tid och mer skriverier i tidningarna.

Förstår att de största stjärnorna i årets serie ser sig om efter annat till nästa år....

sandstream skrev:
Har du läst och förstått vad som stod i pressreleasen?
– Vår ambition var att fortsätta som huvudsponsor för mc-klassen, något som var klart uttalat av vår marknadsgrupp. Varför det inte blir så känner alla till. Det nya reglementet, Standard 600 kändes helt enkelt inte lika intressant som den uteblivna uppgraderingen till 1000 kubiks maskiner, förklarar Rickard Pålsson.

När de hoppade av var det väll inte ens klart vad eller ens om det skulle köras mc ihop med STCC nästa år, eller? Jag förstår deras agerande, men stödjer det inte...

/förklarar Joakim Pålsson

Med tanke på hur de flesta, som INTE hade något med körningen i Veidec Trophy att göra, tyckte om det så tycker jag de gör helt rätt i att sponsra STCC i stället. Mer TV-tid och mer skriverier i tidningarna.

Förstår att de största stjärnorna i årets serie ser sig om efter annat till nästa år....[/QUOTE]

Vilka Tidningar?

Mrlind skrev:
Jag.

Min enda riktiga möjlighet att dra in sponsorer ligger i STCC´s beslut för mc´na. Utan STCC och den eventuella tv-tiden så finns det inget hållbart argument för ett sponsorskap... :)

Sant!
Hoppas det ordnar sig iaf:)

flykay76 skrev:
Jo men kanske inte nödvändigt att skriva i en pressrelease....
Mycket förvånande med en så oproffesionel kommentar. :3freak

Jag tror att VEIDECS professionalism riktar sig mot deras kunder, och inte oss motorentusiaster. Det är professionellt mot deras kunder att förklara att deras pengar inte går till någon hobbyverksamhet hos VEIDEC's ledning, utan till en rent kommersiell marknadsföring.

Jag skulle inte vilja att de pengar jag köper sprit för skulle gå till sponsring av segling eller nåt som Systembolagets ledning kanske tycker är intressant privat.

Inget alls. Det som är intressant för deras del (kan vara) är att få komma till banan med sina kolleger/kunder och hänga i depån, mingla å bli fulla.. :fyllisar . Och har jag en sponsor som exempelvis gått in med 100k, så skulle jag aldrig få för mig att dra med mig dom till en SM/SO tävling. STCC är ju otroligt stort och populärt evenemang, för att inte säga hur seriöst anordnat det är, senaste racet hade ca 23 000 åskådare, lägg då till att det är tv-bevakning så låter det ju jävligt bra.. eller.. Sen har jag inte lovat att ni kommer att synas si å så mycket utan just att det kommer att vara tv-bevakning och möjligheter till exponering finns..

Nyteknik skrev:
Hur stor exponering av sina varumärken i TV lovar du dina sponsorer; som valuta för deras investering?

moto-gg skrev:
Vilka Tidningar?
Aftonbladet, Expressen osv...
De brukar skriva om STCC och om alla bilar tex har en Veidec streamer på vindrutan så betyder det exponering vilket är precis vad de vill ha.

@Pålle: Veidec ville att mc-klassen skulle vara 1000 cc SuperStock (i princip standard) men det sa Svemo nej till för att konkurrensen med NSBK skulle bli för stor. Då tackade Veidec för sig och långt senare kom förslaget om att sponsra STCC.
Varför Svemo sa nej har diskuterars i ett par andra trådar och jag har min uppfattning klar men tänker inte gå in på det här.

sandstream skrev:
Varför Svemo sa nej har diskuterars i ett par andra trådar och jag har min uppfattning klar men tänker inte gå in på det här.

De sade nej eftersom de alltid har haft policyn att varje klass ska få minst ett år på sig att avvecklas så att förarna kan sälja sina hojar. För min egen del hade jag tyckt att det hade varit oerhört löjligt av SVEMO att ändra den policyn på grund av att ett storföretag vill annat.

sandstream skrev:
Aftonbladet, Expressen osv...
De brukar skriva om STCC och om alla bilar tex har en Veidec streamer på vindrutan så betyder det exponering vilket är precis vad de vill ha.

jag har inte sett så mycket roadracing i dom tidningarna tyvär

Mrlind skrev:
Det som är intressant för deras del är att få komma till banan med sina kolleger/kunder och hänga i depån, mingla å bli fulla.. :fyllisar . Och har jag en sponsor som exempelvis gått in med 100k, så skulle jag aldrig få för mig att dra med mig dom till en SM/SO tävling.

Ett företag som sponsrar en RR-förare med 100.000 kr för att få dricka öl i depån...

:va

jag svarade på din fråga om tv-exponeringen, att dricka öl och mingla var lite av ett skämt, tyvärr verkar du inte ha förstått det, men men. Som svar på din fråga så nej, mina sponsorer behöver inte betala mig 100k för att få dricka öl i depån. Inte öl-drickandet som är relevant, vilket du också är medveten om..

Om vi säger så här då.
Om du ägde ett företag eller var marknadsansvarig, skulle du investera 100k i en förare som kör SM/SO eller en förare som ska ställa upp i stcc??

Nyteknik skrev:
Ett företag som sponsrar en RR-förare med 100.000 kr för att få dricka öl i depån...

:va

Mrlind skrev:
jOm vi säger så här då.
Om du ägde ett företag eller var marknadsansvarig, skulle du investera 100k i en förare som kör SM/SO eller en förare som ska ställa upp i stcc??

Intressant fråga.

Var det mitt eget företag skulle jag troligen vara alltför ekonomiskt medveten (snål och försiktig) för att göra det alls. Jag skulle noga väga kostnaden mot det förväntade utfallet och sannolikt komma fram till att det var mkt svårt att beräkna det senare.

Jag skulle troligen hellre satsa 100.000 kr på direktreklam.

Man ska ju inte kasta sten i glashus, men det finns skäl att ifrågasätta hur effektiv sponsring av någon som kör RR är jämfört med annan marknadsdsföring.

• Med hur stor precision när man målgruppen?
• Finns ett tydligt budskap eller erbjudande till målgruppen?
• Vad kostar varje träff jämfört med andra alternativ (annonsering t.ex.)?
• Kan man efteråt utvärdera/mäta hur effektiv sponsringen var?

Det låter negativt, men jag tror man bör ha fler/andra motiv än strikt rationella/ekonomiska för att satsa sin marknadsföringsbudget på RR.

Nyteknik skrev:
..

..

Det kostar väl företagen mindre att ge 100.000:- i sponsring än 100.000:- till direktreklam? Sponsring går väl som investering ungefär där dom kan betala med oskattade pengar. På reklam gör man väl inte det? Där tillkommer reklamskatten osv?

Axxexs skrev:
Det kostar väl företagen mindre att ge 100.000:- i sponsring än 100.000:- till direktreklam? Sponsring går väl som investering ungefär där dom kan betala med oskattade pengar. På reklam gör man väl inte det? Där tillkommer reklamskatten osv?

Nej, båda är avdragsgilla.

Reklamskatt betalas på intäkter från försäljning av reklam; till exempel plats på en lagtröja. Eller motorcykelkåpor.

Nyteknik skrev:
Nej, båda är avdragsgilla.

Reklamskatt betalas på intäkter från försäljning av reklam; till exempel plats på en lagtröja. Eller motorcykelkåpor.

Nu har du fel!! reklamskatten betalas av den som tar ut den DVS jag som fakturerar en reklamplats skall redovisa 11% reklamskatt. Sponsring är avdragsgill om det kan anses stärka varumärket eller öka möjligheterna för intäkter. Man kan också kalla det marknadsföringsbidrag vilket också kan dras av skillnaden mot reklam är att bidraget inte får bytas mot reklamutrymme det får alltså inte synas tex på hojen att man är med, samma gäller sponsring sätter du på en dekal så skall du betala in 11% reklamskatt.

Mina sposorer betalar inte för dekalerna på hojen. Utan för hela arrangemanget med medverkan på mässor etc men även för egen profilering.

Min huvudsposor är med för att man vill visa unga elektriker att man är en organisation som satsar på roliga grejer och på ungdommar och inte bara är en "grå organisation".
Dom har även tagit hjäp av en konsultgrupp som kommit fram till att denna satsning är helt rätt för deras profilering mot unga.

Deras argument till mina pengar gentemot annonsering är att dom kan köra en kampanj med mig i ett år till samma pengar som eett par anonser kostar i branch tidningar. Genomslaget från annonserna har gruppen kommit fram till att den ger verkan ett par veckor, satsningen på mig använd i skolorna ett helt år.

Last edited:
Många företag som går in som sponsor, oavsett vad det avser för evenemang/sport så handlar det ofta om att bygga en image.. Att det sen i det längre loppet kan ge utdelning än just dom här 100k vet man ju aldrig.. Om man inte gör en marknadsundersökning, som i sin tur kostar betydligt mer än sponsringen. Just att kunna ta med sig en storkund eller blivande kund till racen kan skapa kontakter och framtida relationer som kan generera affärer...

Att det sen vid ett tillfälle förra året var 12.000 åskådare varav 4.000 betalande (resterande 8.000 var sponsorer, inbjudna företag mm) visar ju bar vilken marknad det finns för sponsorerna/investerarna...

Sen är det väl lite upp till sponsorn vad man vill förmedla med sitt engagemang.

Nyteknik skrev:
Intressant fråga.

Var det mitt eget företag skulle jag troligen vara alltför ekonomiskt medveten (snål och försiktig) för att göra det alls. Jag skulle noga väga kostnaden mot det förväntade utfallet och sannolikt komma fram till att det var mkt svårt att beräkna det senare.

Man ska ju inte kasta sten i glashus, men det finns skäl att ifrågasätta hur effektiv sponsring av någon som kör RR är jämfört med annan marknadsdsföring.

• Med hur stor precision när man målgruppen?
• Finns ett tydligt budskap eller erbjudande till målgruppen?
• Vad kostar varje träff jämfört med andra alternativ (annonsering t.ex.)?
• Kan man efteråt utvärdera/mäta hur effektiv sponsringen var?

Det låter negativt, men jag tror man bör ha fler/andra motiv än strikt rationella/ekonomiska för att satsa sin marknadsföringsbudget på RR.

Steny skrev:
Nu har du fel!! reklamskatten betalas av den som tar ut den DVS jag som fakturerar en reklamplats skall redovisa 11% reklamskatt.

Men det var ju just det jag skrev; skatt på försäljning av reklamplats.

För övrigt är det kul att du har en lite annorlunda sponsor som kan dra nytta av dig på ett bra sätt; även om en gris ju alltid är en gris hur mycket man än borstar den (den grå organisationen). :D

*/ ?>
Back