vattenkylning

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
ja vattenkylningen funkar ej och jag vet inte vad som är problemet. jag har kopplat in alla vattenkylningsslangar och jag tror jag kopplat alla rätt finns inte så mycket att välja på.

men det funkar inte! jag har testat starta den på tomgång men om man öppnar locket på vattenskylaren så pumpas inte vattnet runt.

vad är det som pumpar runt vattnet en pump? någon form av tryck? för det går inga kontakter alls till vattenkylningen. det går däremot 1 kontakt till cylindern som sitter precis ovanpå topplocket.

det är inte stopp i några av slangarna. vad kan vara fel? är det en pump som pumpar runt det? lr hur fungerar det? pallar inte lämna in den

dt 125 r -90 är det...

Det är en mekaniskt driven "impeller" som sitter innan för ett lock på sidan av motorn. Skruva av locket och kontrollera hur "impellern" ser ut, och om du kan vrida den så är något fel. Du kan även kicka och kolla att den roterar om den inte gör det så är något fel.

Gixxer Rolle skrev:
Det är en mekaniskt driven "impeller" som sitter innan för ett lock på sidan av motorn. Skruva av locket och kontrollera hur "impellern" ser ut, och om du kan vrida den så är något fel. Du kan även kicka och kolla att den roterar om den inte gör det så är något fel.

mm jag har kollat den och den funkar den snurrar när man kickar och det går inte att snurra på den när motorn står stilla.
jag har även testat att blåsa igenom hela kylsystemet uppifrån och det funkar! så det borde inte vara nått stopp.

vad kan nu vara fel?

Vad får dig så säker på att kylningen inte funkar ?

Ett kylsystem är ju inte så komplicerat. Borde gå klura ut hur vattnet ska cirkulera. Kanske tom utan verkstadshandbok.

Troligen har du en termostat nånstans som gör att vattnet inte passerar kylaren förrän motorn är varm. Men pumpen ska det ju passera. (Kommer inte ihåg om termostaten sitter i motorn eller löst) Måste finnas en ingång till pumpen o en utgång från den. Dra igång motorn o häll i vatten o se att det kommer ut som det ska. (Behövs inte så många sek i gång f att kolla det) Eller tryck igenom vatten m trädgårdsslang el dyl.
/u

steff skrev:
ja vattenkylningen funkar ej och jag vet inte vad som är problemet. men det funkar inte! jag har testat starta den på tomgång men om man öppnar locket på vattenskylaren så pumpas inte vattnet runt.

Du ser inte genom att titta ner i kylaren om vattnet pumpas runt...
Termostaten som _oftast_ sitter vid toppen, kommer att öppna upp så att vattnet går via kylaren först vid kanske 50-60 grader...

Tror du själv att vattnet då hade legat lungt och fint i kylaren?
Har du inte ens en instruktionsbok till moppen så du kan se någon bild på hur slangarna är dragna?
Annars oroa dig inte.

Finns det kylvattentempgivare på hojen så är det väl bara att kolla om motorn går för varmt.

Finns det inte så kan man ju köra hojen varm (inte tok-varm, utan en genomvarm motor) och sedan känna på slangar mm att hela systemet blir varmt, ända ut i kylaren. Funkar inte pumpen så tar det ett tag innan värmen sprider sig dit.

På vilket sätt yttrar sig problemet/vad är det som inte stämmer med hojen?

/J

Re: Re: vattenkylning

Bosco skrev:
Du ser inte genom att titta ner i kylaren om vattnet pumpas runt...
Termostaten som _oftast_ sitter vid toppen, kommer att öppna upp så att vattnet går via kylaren först vid kanske 50-60 grader...

Tror du själv att vattnet då hade legat lungt och fint i kylaren?
Har du inte ens en instruktionsbok till moppen så du kan se någon bild på hur slangarna är dragna?
Annars oroa dig inte.

jag har fått det och funka nu.. snälla det är en 125:a moppe tiden är förbi :( inget ont om den dock ;)

Re: Re: Re: vattenkylning

Du får väl ursäkta skämtarna, men det skiljer ju bara nåt tiotal hästar. Huvudsaken är ju att du fått stil på grejerna.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul