Vattentät liner, hur funkar det ens?

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
QUOTE="z1000sx, post: 6606208, member: 68584"]
Puffar gammal tråd.
Hur är din upplevelse av Klim Latitude jackan, du bör väl ha fått några duschar på dig?
Köpte du byxorna också?

Va o kollade idag o provade.
Tänker att någon rea under höst/vinter bör dyka upp.

Vill slippa böket med av o på med regnställ så fort det börjar skvätta när man e på längre tur.
Jag skaffade faktisk också ett latitude-ställ till slut. Har åkt genom några riktiga regnväder och har hållit mig torr.

Har lite smågrejer som är irriterande, exempelvis öppnar sig alla ventilationsdragkedjor på ett håll som är lätt att öppna med en hand men inte stänga. Har mer än en gång hamnat i dunderskurar med luckorna öppna, då får man glatt vänta tills det dyker upp ett bra ställe att stanna för att stänga i farten är omöjligt.

Trots det är jag nöjd, det håller mig både torr och relativt sval, även när det är varmt.

Nu har jag inte Latitude utan Badlands pro men är väl rätt jämförbart. Tycker det går bra att stänga alla ventar i farten. Vissa är knepigare, främst då dom två på ryggen och bak på ärmarna men det går :) Och får man inte stängt dom helt så har det på mig aldrig regnat in där bak ändå.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Puffar gammal tråd.
Hur är din upplevelse av Klim Latitude jackan, du bör väl ha fått några duschar på dig?
Köpte du byxorna också?

Va o kollade idag o provade.
Tänker att någon rea under höst/vinter bör dyka upp.

Vill slippa böket med av o på med regnställ så fort det börjar skvätta när man e på längre tur.
Jag skaffade faktisk också ett latitude-ställ till slut. Har åkt genom några riktiga regnväder och har hållit mig torr.

Har lite smågrejer som är irriterande, exempelvis öppnar sig alla ventilationsdragkedjor på ett håll som är lätt att öppna med en hand men inte stänga. Har mer än en gång hamnat i dunderskurar med luckorna öppna, då får man glatt vänta tills det dyker upp ett bra ställe att stanna för att stänga i farten är omöjligt.

Trots det är jag nöjd, det håller mig både torr och relativt sval, även när det är varmt.

Kan hålla med lite om detta. Dragkedjorna är ganska tröga (förståeligt eftersom de är vattentäta), och när man stänger dem så blir det att man drar med/upp hela tyget i jackan samtidigt. Dra ner dem/öppna dem går dock fint som du säger för då drar man i en riktning så att tyget sträcks, och då håller emot dragriktningen. De på ryggen har jag inte lyckats manövrera vare sig upp eller ner när jag kör.

För ärmarna hjälper det mycket att dra åt justeringsremmarna så att jackan sitter tightare, då får man mer mothåll i dragkedjan.
 
Last edited:

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Ytterligare en grej man kan ha i åtanke om man vill vara snustorr är att kragen är rätt låg. Regnar det ordentligt kan det bli lite fuktigt runt halsen.

Vet att Klim säljer någon form av extra krage man kan sätta på löst. Jag har dock aldrig upplevt det värre än att en vanlig muff/halsduk är tillräckligt, även när det regnar mycket.
 

srolfe5

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2022
Hoj
Märke
Om det inte uttryckligen står att membranet är laminerat i jackan så får du dras med ett foder.
Jackan behöver dessutom vara vattenavvisande i yttertyget ananrs är det inte mycket vits med den.
Men nästan alla tillverkare har någon eller några sådana.
Handelsboden brukar ha några varianter i varierande kvalitet.
En anings kvalitetsförsäkran är det ju om det är Gore-tex i kläderna, även om jag haft otur även med sådana i några fall. Alla andra fantasinamn-tex är ju varianter på samma tema. https://www.sporthoj.com/forum/threads/vattentät-liner-hur-funkar-det-ens.290875/backrooms game

Viktigt för mig var att då ventilationsslitsar på armarna
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top