Varvtider relaterat till Hk .

Janne Hanssons jämförelse mellan sin Pro SBK och en standard R1:a på Åsen i Bike gav ju intressanta siffror. Med hans 300 000 kronors ProSBK R1 kunde han ge gas 18 meter tidigare i långa högern ut på rakan, det gav 7 km/h högre fart innan bromsningen. Jag skulle vilja påstå att det i princip bara kommer från den bättre fjädringen (35 000,-) och lägre utväxling, inte från 115 000 spänn i motortrimmning och liknande...
 
Janne Hanssons jämförelse mellan sin Pro SBK och en standard R1:a på Åsen i Bike gav ju intressanta siffror. Med hans 300 000 kronors ProSBK R1 kunde han ge gas 18 meter tidigare i långa högern ut på rakan, det gav 7 km/h högre fart innan bromsningen. Jag skulle vilja påstå att det i princip bara kommer från den bättre fjädringen (35 000,-) och lägre utväxling, inte från 115 000 spänn i motortrimmning och liknande...

Pro SBK har väl haft fri elektronik 2 år(tror jag iaf) så det kan ju även vara ett avancerat traction control system som givit honom möjligheten att gasa tidigare med mindre släpp och högre utgångshastighet. Enklast är väl att fråga föraren så vi slipper gissa på 3 hands information.

Med ett komplett eftermarknadsstyrsystem så kan man vinna mycket tid om det ställs in korrekt.

/J
 
Hade de kört 1000 på den tiden hade de åkt lite fortare.
Låter mer som ett mindervärdeskomplex.
Du menar de där gathojarna som har alla banrekord i Sverige :rolleyes:
Mja..

Kör man på typ Knutstorp och Sturup som jag mest gör så räcker 50hk till rätt bra. Det är ju roligt att köra trots att man inte sitter på det bästa och mest lämpade..
 
Det är en gammal sanning att högre utgångsfart på rakan leder till en försumbar skillnad i slutfart, Aprilias eventuellt bättre elektronik bör alltså inte göra någon större skillnad.
Det viktiga är väl att hoj A håller den höga hastigheten under längre tid, eller rättare sagt längre sträcka, om hoj A kommer ut ur kurvan med 10kmh högre hastighet än hoj B, även om båda har samma slutfart?
 
Jag tror att en fint inställd 600 möjligtvis skulle kunna vara något snabbare på ring Knutstorp än en 1000cc!
Varför jo har för mig att någon ( Folkesson?) var under minuten redan för ett par år sedan (2006?). Och utvecklingen har ju inte stått still direkt!
Just på denna banan har man mer nytta av en smidig hoj än en bångstyrig 1000cc!

Säger ju lite sig självt att ju knixare bana desto mindre effekt, mer smidighet behövs!

Sen behövs det ju en bra körbarhet i hojarna, körde min Gsxr med fel mapp på Mantorp och den var bara sinnessjukt kul att köra (slangade ut på starten när jag växlade till 4an) men varvtiderna var helt kass!

Sen råkade jag köra med regnmappen på Anderstorp mjuk o fin, lättkörd i mappen, men det fattades alldeles för mycket effekt!

Så dom som har möjligheter med att ställa in hojar efter bana har det lite lättare att få till snabba tider!

Så kan mycket väl tänka mig att flera åker fortare med mindre effekt, och har minst lika kul när man kan kontrollera hojen istället!

Fjädring är helt meningslöst att lägga pengar på om det inte är känt att just den hojen har extremt dålig fjädring eller om man väger mycket eller för lite!
Original fjädring räcker till hutlöst bra tider tex åsen 1.06 tider Gsxr 1000 09a! Nej naturligtvis inte jag:D
 
Last edited:
Hade de kört 1000 på den tiden hade de åkt lite fortare.
Låter mer som ett mindervärdeskomplex.
Du menar de där gathojarna som har alla banrekord i Sverige :rolleyes:

Banrekord på Anderstorp med gathoj? :arsele :krama Det saknas väl några sekunder för att komma ner i varvrekordet med gathojar trots att de använder dubbelt så stor motor :tungan

Men de rekorden kommer säkert slås någon dag, konstigt vore det annars. Har väl stått sig i 20 år nu?

Finns väl bara 3st klasser för racehojar numer, Honda 80, GP125 och Supermono.
 
Finns väl bara 3st klasser för racehojar numer, Honda 80, GP125 och Supermono.
Och färre lär det bli, speciellt för en bakåtsträvare som dig.

Och jag avsåg självklart varvrekorden för de klasser vi kör i Sverige, inte vad någon VM-klass körde på för tider för 20 år sedan.

Vart och när kör Honda 80?
 
Finns väl bara 3st klasser för racehojar numer, Honda 80, GP125 och Supermono.

Vill nog påstå att BoTT passar in din klassificering oxå. Vi får göra vad som helst i trimningsväg och med elektroniken. Det enda som inte är tillåtet är överladdning och bromsskivor av "icke stålmaterial" tror jag.

Det måste man ju utnyttja...;)

/J
 
Det viktiga är väl att hoj A håller den höga hastigheten under längre tid, eller rättare sagt längre sträcka, om hoj A kommer ut ur kurvan med 10kmh högre hastighet än hoj B, även om båda har samma slutfart?

Precis, det är inte oviktigt på något sätt, däremot har det i princip ingen inverkan på slutfarten, däremot snittfarten, vilket gör att du tjänar tid, o lättare kan slipstreama om din konkurrent.

Man förstår det lättare om man tittar på hur grafen för en motorcykels hastighet som funktion av tiden ser ut. Tex en telemetrikurva från en raka. Inte ens om du är 10 km/h snabbare ut ur en böj, vilket är enormt mycket på VM-nivå, även på Pro SBK-nivå, så kommer det att ha någon större betydelse för din toppfart.

Vill nog påstå att BoTT passar in din klassificering oxå. Vi får göra vad som helst i trimningsväg och med elektroniken. Det enda som inte är tillåtet är överladdning och bromsskivor av "icke stålmaterial" tror jag.

Det måste man ju utnyttja...;)

/J

De baseras väl dock på standardhojar?
 
Last edited:
Och färre lär det bli, speciellt för en bakåtsträvare som dig.

Och jag avsåg självklart varvrekorden för de klasser vi kör i Sverige, inte vad någon VM-klass körde på för tider för 20 år sedan.

Vart och när kör Honda 80?
Bakåtsträvare???det är bara ett namn på 2T åkare hehe:)
Tider på torpet! letade fram ett varv som sattes 1983 av
Kenny Roberts 500cc klassen 1.37.11 inte helt fy skam
med tanke att det är 28 år sen.
Men visst går det fortare i dag i 1000cc klassen(för några inte alla)
Men när slutade dom köra VM på Anderstorp 92???
 
Vill nog påstå att BoTT passar in din klassificering oxå. Vi får göra vad som helst i trimningsväg och med elektroniken.
Tyvärr, de är ju baserade på standardhojar vilket enligt den enda läran betyder diskvalificering. Inte ens en WSS eller WSBK-hoj är en riktig räser.

Sen är jag rätt säker på att du har fel angående fri elektronik i Pro Superbike, de får inte ändra så mycket.
 
Tyvärr, de är ju baserade på standardhojar vilket enligt den enda läran betyder diskvalificering. Inte ens en WSS eller WSBK-hoj är en riktig räser.

Sen är jag rätt säker på att du har fel angående fri elektronik i Pro Superbike, de får inte ändra så mycket.

Det tror jag att de får, Lindén har ett Mirasystem och flera andra kör med Ignitech.
 
Pro SBK har väl haft fri elektronik 2 år(tror jag iaf) så det kan ju även vara ett avancerat traction control system som givit honom möjligheten att gasa tidigare med mindre släpp och högre utgångshastighet. Enklast är väl att fråga föraren så vi slipper gissa på 3 hands information.

Med ett komplett eftermarknadsstyrsystem så kan man vinna mycket tid om det ställs in korrekt.

/J

Precis min poäng. Ämnet i tråden är ju mer eller mindre effekt. Lägger man pengar på fjädring, chassi och i mån av tillåtelse elektronik så ger det mer "bang for the buck" än hästkrafter.

Dessutom var den "testen" på 2008:ans modeller har jag för mig, då hade de väl inte fri elektronik, står åtminstone inte så i texten vad jag kan minnas?
 
Last edited:
Mest effekt vinner alltid...
Så trimma mera, det är det enda raka!


(obs inlägget är fullt av ironi, även om jag personligen tycker det är kul att trimma så är det inte hela sanningen att man är snabbast med mest effekt. Det finns flera parametrar som spelar in och kan få varvtiderna att sjunka.)
 
Kollade lite snabbt i reglementet för Pro-SBK:

$18 Elsystem: Kabelstam får bytas eller ändras.

$37 Tändning/motorstyrning: Tändstift får bytas. Tändbox och
motorstyrningsenhet får bytas eller modifieras. Kablar får
bytas. Tändspolar skall vara original. Tändningsrotor
och/eller tändpulsgenerator får bytas eller modifieras.
Tractioncontrol är tillåtet.

$43 Följande får bytas eller demonteras:
Instrument och kabelstam till instrument.
Hastighetsmätare.
Kylfläkt med vidhängande kabel.
Tändningslås och kabel.
Elektronisk startspärr.
Skruvade/bultade delar på bakram.

$46 Datalogging är tillåtet, hål upp till 6 mm får borras för
montering av komponenter och sensorer. GPS är tillåtet.

I princip tillåter detta att man monterar värsta värsta GP styrningen med alla features man ser på tv osv osv. Ett komplett WSBK Motec hamnar runt 125000-175000 + montering + mappning och en person som hanterar detta under säsongen. Det är ingen idé att ha systemet om man inte kan utnyttja alla fördelar och det blir svårt att göra det själv om man samtidigt ska köra och ha 100% fokus på det oxå.

/J
 
I princip tillåter detta att man monterar värsta värsta GP styrningen med alla features man ser på tv osv osv. Ett komplett WSBK Motec hamnar runt 125000-175000 + montering + mappning och en person som hanterar detta under säsongen. Det är ingen idé att ha systemet om man inte kan utnyttja alla fördelar och det blir svårt att göra det själv om man samtidigt ska köra och ha 100% fokus på det oxå.

/J

Du menar att det är lika vettigt som att montera "öhlinare" och inte ställa in dessa efter vikt och justera in de efter sina förutsättningar?
 
Du menar att det är lika vettigt som att montera "öhlinare" och inte ställa in dessa efter vikt och justera in de efter sina förutsättningar?

Förstår inte vad du menar. Jag talar bara om elektronik, om du läst fjädring nånstans så får du läsa om.

Självklart måste fjädringen fungera men den är inte lika svår att justera som elektroniken, och skulle du justera fjädringen fel så resulterar det inte i en krasch eller något allvarligt.

Min största övertygelse är att du kör fortare med en standardfjädring(korrekt inställd) och ett fullt Motec(korrekt inställt) än med WSBK öhlinare runt om(korrekt inställd) och standard elektronik. Kan man sedan få dessa att samspela så hittar man ännu mera tid.

/J
 
En vinkling på denna tråden...om det är OK?

Hur stor påverkan har 10kg på varvtiderna?

F
 
Förstår inte vad du menar. Jag talar bara om elektronik, om du läst fjädring nånstans så får du läsa om.

Självklart måste fjädringen fungera men den är inte lika svår att justera som elektroniken, och skulle du justera fjädringen fel så resulterar det inte i en krasch eller något allvarligt.

Min största övertygelse är att du kör fortare med en standardfjädring(korrekt inställd) och ett fullt Motec(korrekt inställt) än med WSBK öhlinare runt om(korrekt inställd) och standard elektronik. Kan man sedan få dessa att samspela så hittar man ännu mera tid.

/J

Ok...
Jag förklarar vääääldigt enkelt.
Jag menade med lite humor och även med vetskapen om att man köper dyra fjädringskomponenter och inte justerar dessa, så som väldigt många "vanliga" banåkare gör.
Detta i jämförelse med att köpa den utrustning du menade och inte medta den nödvändiga kunskap för att använda den.

Men jag tänker inte ta diskussionen längre än så!
 
Back
Top