Varvtider relaterat till Hk .

Det Andreas försöker förklara är att det inte riktigt är så enkelt. När det spinner har du definitivt slip, men det behöver inte spinna för att du ska ha slip. Slip är helt enkelt skillnaden mellan fordonets hastighet och hjulets vinkelhastighet gånger däckets effektiva radie (dvs periferihastigheten), delat med fordonets hastighet.

Det är en extremt olinjär kurva, beroende på att det är flera helt olika faktorer inblandade. Så fort någon kraft appliceras överhuvudtaget får du slip, beroende på deformationer som uppstår i däcket, och upp till några procent slip så är kurvan hyfsat linjär. Vid högre krafter kommer däcket att börja spinna, och ge mycket högre slip (se exempelgraf nedan), men det är ett helt annat fenomen, och på torr asfalt (där μ är högt) har det inte inträffat ännu vid någon enstaka procent slip (som det talades om här i tråden).

Att kurvan vänder och blir avtagande vid 5-10% slip beror på att däcket där börjat spinna, och när två ytor väl börjat glida mot varandra minskar som bekant friktionen.

Fast dom där kurvorna är väl ändå inte gummi mot asfalt? Det där är väl ganska typiska friktionskurvor för många förhållanden men däck mot torr asfalt tappar inte så där snabbt i grepp vid slip utan visar ökande friktion fram till lite mera slip.

Här är en figur ur en bok i fordonsdynamik.
 

Bifogat

  • DSC00254[1].jpg
    DSC00254[1].jpg
    237.4 KB · Visningar: 55
Last edited:
Fast dom där kurvorna är väl ändå inte gummi mot asfalt? Det där är väl ganska typiska friktionskurvor för många förhållanden men däck mot torr asfalt tappar inte så där snabbt i grepp vid slip utan visar ökande friktion fram till lite mera slip.

Här är en figur ur en bok i fordonsdynamik.
Det var helt enkelt Hans B. Pacejka's Magic Formula, så det är ju bara en approximation (om än en ganska välanvänd sådan). Det principiella utseendet som jag ville visa, och då framför allt övergången från en ganska linjär brant kurva fram tills att däcket börjar glida mot asfalten, är ju dock ganska allmängiltigt, även om det exakta utseendet varierar en del med underlag.
 
... även om det exakta utseendet varierar en del med underlag.
Gjorde en liten egen bild med typiska parametrar för lite olika underlag. Värt att notera kan vara att kurvorna bland mycket annat är beroende av hastighet, för våt asfalt har den ganska stor inverkan. Ju högre hastighet, desto spetsigare topp på kurvan.
 

Bifogat

  • magic.png
    magic.png
    14.1 KB · Visningar: 74
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top