Kan ge lite info från det senaste ur den internationella floran av tidningar som intervjuat och "pillat på SBK-hojarna".
1. Aprilia hör till de starkaste 218hkr (har till i år höjt varvet 500rpm, så hkr har säker ökat), men överlägsen elektronik mot de andra och ett suveränt chassi, vilket gjort att de fått ner den kraften i backen och toppat toppfartsligorna på många banor och fått det drivet man behöver ur kurvorna för att vara med i "spelet". De körde racet på Magny -Cours(stavning?)med det nya regelsystemet, då det hävdats att de fuskat tidigare. Biaggi vann ändå, så räkna inte bort Aprilia.
2. Ducati klagar över deras restriktioner, lyckas idag "endast" få ut c:a 198hkr innan det inte håller längre. Men tack vare ett superchassi och välbalanserad hoj som lyckas få ner kraften, så hänger de med bra, utom vad det gäller toppfart generellt(de visar flera siffror/ banor där de är 10-15km efter Aprilia i toppfart), men Cheka har hängt med bra ändå.
3. Honda hör till de starkaste i sällskapet, men får inte ner kraften trots en idag välbalanserad hoj och lider av stort däckslitage. TenKate vädjade om hjälp från HRC, då de märkt/förstått att HM-Plant Hondorna är klart överlägsna deras egna byggen, Plant får ner kraften och har skrämmande 235hkr (om de vill , knapp tar ner effekten mesta tiden, se även John McGuinness i IOMTT, när han trycker på knappen och susar ifrån alla)), mot 223 för TenKate, de sista 3hkr tog hela säsongen att trolla fram. Ten Kate vädjar till HRC om hjälp och HRC skickar över en tekniker, som lägger in ny mjukvara och gör lite "hemliga inställningar", vips så vinner Rea par ett par race och placerar sig bra och är med i toppen och strider. Av någon anledning åker teknikern hem efter 5race och TenKate är tillbaka på ruta ett, då han tog med sig "sina" grejer. Ten Kate är lite frustrerade efter så långt utvecklingsarbete med hojen och inte fått den bättre, men lite sämre förare i BSB, med HM-Plant kan Honda vinna mästerskapet med HRC hjälp.
4. Kawasaki har ingen svag hoj 218hkr, men lyckas inte heller få balans i hojen hur de än flyttar vikt fram och tillbaka och skyller det mesta på att konstruktionen på chassi/vinklar osv.. är föråldrad och att det känns meningslöst vad de än hittar på. Sen kommer Tom Sykes och plötsligt kör riktigt bra och hoppet tänts, när det sen visar sig att de fått bättre resultat redan under tester med nya hojen, ser de med stor tillförsikt fram mot nästa säsong.
5. Suzuki c:a 210 hkr och problem med hållbarhet, de får inte heller ner kraften, men största problemet är att den saknar power, Leon Haslam bokstavligt skriker efter hjälp från fabriken att få mer kraft, men det hela slutar med en mindre satsning pengamässigt inför 2011 mot förra året och de ångrar djupt att de släppte Leon.
6. BMW, överlägset starkaste hojen i sällskapet i en nertrimmadversion för grepp och minskat däckslitage ger den mellan 220-225hkr. Samma med BMW som med Kawasaki, de flyttar vikt, gör 9 rejäla chassi ändringar, men inget hjälper att få ner den enorma kraft de har till sitt förfogande, däcken äts upp efter bara 1/3 av loppet. De satsar enormt på tester, men lider även av "dålig" elektronik, som de vill vara med och utveckla själva, även om de kan tänka sig att köpa från andra leverantörer, det skall vara BMW rakt igenom? Men de hoppas enormt på Leon Haslam inför 2011, han skall få allt han pekar på " money is no problem".
7. Yamaha mörkar, det mesta står om Cal C's frustration om vad Rossi egentligen gjorde eller inte gjorde , när han körde hojen under skadan. Insider hävdar att han ändrade mappning, men inte riktigt så enkelt det framställts i media tidigare att "byt till X mapp " så blir det bra, utan han hjälpte till med en helt ny mapp som inte fanns, samt att han gjorde väsentliga förändringar i viktfördelning och balans på hojen, som gjort den betydligt mer lättkörd än tidigare.
//
Hkr är absolut inte allt , långt därifrån, texten är sammansatt av flera av varandra oberoende källor. Ta den för vad den är och skapa er en egen uppfattning om vad som kan stämma.
Till sist gör inte som ni brukar --> Döda inte budbäraren!
