Varvtider relaterat till Hk .

Kul med bra respons :)

Ska du börja försöka köra fort så rekommenderar jag en 600, exv CBR600

Jag har en själv !

Tjaa , visst vill man brassa fett :) Jag ser att du har flera hojar och det vore inte fel om nu tanten och plånboken tillät det ..

Ska man ha 1 hoj till allt så är det inte så lätt min nuvarande är iofs väldigt bra till "allt " utom Touring förstås hehe .

Men efter 4 år så ska jag byta hoj , problemet är bara till vad ..Därav lite av tråden , har kikar på Ducati Sf och Hym även sporthojen Rsv4 så jääla snygg men som sagt blir man frånåkt av ktm690 på Åsen så får man sig en funderare ..

Intessant att en 125´a har banrekordet på åsen om jag fatta det hela rätt .

600cc verkar nästan vara det optimala om man vill ha en sporthoj och inte är nån jätte verkar det som ..

Nu svammlar jag en del men men fortsätt gärna och skriv intressant tråd :)

Jo , min tid sist på Ktm dagen va 1.20 så det finns mkt att hämta :)


Skål på er o gott nytt år :banana
 
Last edited:
Kul med bra respons :)



Tjaa , visst vill man brassa fett :) Jag ser att du har flera hojar och det vore inte fel om nu tanten och plånboken tillät det ..

Ska man ha 1 hoj till allt så är det inte så lätt min nuvarande är iofs väldigt bra till "allt " utom Touring förstås hehe .

Men efter 4 år så ska jag byta hoj , problemet är bara till vad ..Därav lite av tråden , har kikar på Ducati Sf och Hym även sporthojen Rsv4 så jääla snygg men som sagt blir man frånåkt av ktm690 på Åsen så får man sig en funderare ..

Intessant att en 125´a har banrekordet på åsen om jag fatta det hela rätt .

600cc verkar nästan vara det optimala om man vill ha en sporthoj och inte är nån jätte verkar det som ..

Nu svammlar jag en del men men fortsätt gärna och skriv intressant tråd :)

Jo , min tid sist på Ktm dagen va 1.20 så det finns mkt att hämta :)

Nja,ingen 125a har banrekord på sveriges stor(?)banor vad jag vet.

Att dom kör ifrån mig är en sak men banrekord har dom mig veterligen inte och inte åsen iaf.,är väl från i år av en prosbk men på so,eller har jag fattat fel? 1,04högnånting.

Har inte kört liter på bana men med tanke på att jag är så långsam som jag är så skulle nog 1000 sänka mina tider på ren effekt då det går fortare rakt fram,men jag ger inte upp för det.....

Henrik

Ed. Nytt för fan! Flåt,glömde..
 
Last edited:
Tänker direkt osökt på "testet" när ett gäng från en engelsk mc tidning(?) köper ett gäng gamla,(10 år?)och sätter tider som var LIKA snabba mot en helt ny hoj. Det var bl a gamla cbr 900, zx7r finns youtubeklipp på detta.
helt slut i dämpare och effektsmässigt ljusår efter, men resultatet sa något annat än att nytt är snabbast.

Jag känner inte till detaljerna i detta Test men det tyder på att förarnas kapacitet ligger långt ifrån vad hojjarna har kapacitet till. Och jämför man sporthoj (10 år) vs sporthoj (ny) kan det säkert för många förare finnas en poäng i det du säger. Men att en stånka på 60 hk (trådskaparens exempel) skulle ge samma eller bättre varvtider än en R1:a på en stor racerbana...:confused:-vilken förare talar vi om? (Har svårt att se att jag själv skulle köra fortare på en stånka jämfört med min nya bumse - men, jag har kanske helt fel)

Jo, du har rätt, det blev bra mycket mer hk i den nya. Tur att jag tog varvtider både före och efter bytet - så jag inte behöver fundera på om det gick snabbare med den gamla trotjänaren.
 
Karusellen tar, räknat från där man "bytar sida" efter hansenkurvan till man börjar bromsa inför depåkurvan, 12 sekunder. Långrakan tar omkring 8 sekunder. Detta med vår R1:a och varvtider på 1.40.
Nyfiken. Ungefär vilken hastighet har man i karusellen?
 
beror på hur man ser det, jag ser det så här:
Anderstorp har mer kurvor än rakor, hög kurvhastighet är viktigare än effekt där. (iaf lika viktigt)
Ett exempel tagit ifrån Jörgen Hållinders datalogg i slutet på -90talet,
han spenderade mer tid i karusellen, än på långrakan.

Jo.... men om man kollar vilken bana där man ligger mest tid med öppna spjäll, procentuellt sett, så borde den banan vara den som premierar effekt mest. Och därför ger väl Torpet störst skillnad, för där är det många långa accelerationer. Jämför med Knudan, eller ännu hellre Falken som den var tiden före chikanen, då man ligger med lite mellangas och modererar långa stunder, där bör skillnaderna vara mindre. Väl????
 
Last edited:
Kan ge lite info från det senaste ur den internationella floran av tidningar som intervjuat och "pillat på SBK-hojarna".

1. Aprilia hör till de starkaste 218hkr (har till i år höjt varvet 500rpm, så hkr har säker ökat), men överlägsen elektronik mot de andra och ett suveränt chassi, vilket gjort att de fått ner den kraften i backen och toppat toppfartsligorna på många banor och fått det drivet man behöver ur kurvorna för att vara med i "spelet". De körde racet på Magny -Cours(stavning?)med det nya regelsystemet, då det hävdats att de fuskat tidigare. Biaggi vann ändå, så räkna inte bort Aprilia.
2. Ducati klagar över deras restriktioner, lyckas idag "endast" få ut c:a 198hkr innan det inte håller längre. Men tack vare ett superchassi och välbalanserad hoj som lyckas få ner kraften, så hänger de med bra, utom vad det gäller toppfart generellt(de visar flera siffror/ banor där de är 10-15km efter Aprilia i toppfart), men Cheka har hängt med bra ändå.
3. Honda hör till de starkaste i sällskapet, men får inte ner kraften trots en idag välbalanserad hoj och lider av stort däckslitage. TenKate vädjade om hjälp från HRC, då de märkt/förstått att HM-Plant Hondorna är klart överlägsna deras egna byggen, Plant får ner kraften och har skrämmande 235hkr (om de vill , knapp tar ner effekten mesta tiden, se även John McGuinness i IOMTT, när han trycker på knappen och susar ifrån alla)), mot 223 för TenKate, de sista 3hkr tog hela säsongen att trolla fram. Ten Kate vädjar till HRC om hjälp och HRC skickar över en tekniker, som lägger in ny mjukvara och gör lite "hemliga inställningar", vips så vinner Rea par ett par race och placerar sig bra och är med i toppen och strider. Av någon anledning åker teknikern hem efter 5race och TenKate är tillbaka på ruta ett, då han tog med sig "sina" grejer. Ten Kate är lite frustrerade efter så långt utvecklingsarbete med hojen och inte fått den bättre, men lite sämre förare i BSB, med HM-Plant kan Honda vinna mästerskapet med HRC hjälp.
4. Kawasaki har ingen svag hoj 218hkr, men lyckas inte heller få balans i hojen hur de än flyttar vikt fram och tillbaka och skyller det mesta på att konstruktionen på chassi/vinklar osv.. är föråldrad och att det känns meningslöst vad de än hittar på. Sen kommer Tom Sykes och plötsligt kör riktigt bra och hoppet tänts, när det sen visar sig att de fått bättre resultat redan under tester med nya hojen, ser de med stor tillförsikt fram mot nästa säsong.
5. Suzuki c:a 210 hkr och problem med hållbarhet, de får inte heller ner kraften, men största problemet är att den saknar power, Leon Haslam bokstavligt skriker efter hjälp från fabriken att få mer kraft, men det hela slutar med en mindre satsning pengamässigt inför 2011 mot förra året och de ångrar djupt att de släppte Leon.
6. BMW, överlägset starkaste hojen i sällskapet i en nertrimmadversion för grepp och minskat däckslitage ger den mellan 220-225hkr. Samma med BMW som med Kawasaki, de flyttar vikt, gör 9 rejäla chassi ändringar, men inget hjälper att få ner den enorma kraft de har till sitt förfogande, däcken äts upp efter bara 1/3 av loppet. De satsar enormt på tester, men lider även av "dålig" elektronik, som de vill vara med och utveckla själva, även om de kan tänka sig att köpa från andra leverantörer, det skall vara BMW rakt igenom? Men de hoppas enormt på Leon Haslam inför 2011, han skall få allt han pekar på " money is no problem".
7. Yamaha mörkar, det mesta står om Cal C's frustration om vad Rossi egentligen gjorde eller inte gjorde , när han körde hojen under skadan. Insider hävdar att han ändrade mappning, men inte riktigt så enkelt det framställts i media tidigare att "byt till X mapp " så blir det bra, utan han hjälpte till med en helt ny mapp som inte fanns, samt att han gjorde väsentliga förändringar i viktfördelning och balans på hojen, som gjort den betydligt mer lättkörd än tidigare.
//

Hkr är absolut inte allt , långt därifrån, texten är sammansatt av flera av varandra oberoende källor. Ta den för vad den är och skapa er en egen uppfattning om vad som kan stämma.
Till sist gör inte som ni brukar --> Döda inte budbäraren!:)
 
Jo.... men om man kollar vilken bana där man ligger mest tid med öppna spjäll, procentuellt sett, så borde den banan vara den som premierar effekt mest. Och därför ger väl Torpet störst skillnad, för där är det många långa accelerationer. Jämför med Knudan, eller ännu hellre Falken som den var tiden före chikanen, då man ligger med lite mellangas och modererar långa stunder, där bör skillnaderna vara mindre. Väl????

hm :)

Jo men de långa kurvorna på anderstorp förtar accelerationens betydelse,
det borde ju vara en bana typ Mantorp som ger bäst utslag på effekt,
accelerationer men kurvor som, jämfört men anderstorp, är korta.
eller?

Ok är det då så här på anderstorp?
Nu vet vi förhållandet i tid man spenderar i karusellen / långrakan,
jag tror man med viss säkerhet kan gissa det förhåller sig lika mellan de andra kurvorna och rakorna.
Gamla startrakan / startkurvan
start - opelrakan / opelkurvan
opel - hansenrakan / södra kurvan
depårakan / depåkurvan
etc
FILE0000227.jpg


Jag tror det jämnar ut sig ungefär, nästan samma tid på gas som i kurva, detta drar sig ju åt ena eller andra hållet beroende på hoj, förare, grepp mm.
( om man åkte i samma hastighet runt, hur lång tid lägger man i kurva / raka?, samma förhållande som rakt streck och kurva på banskissen borde det ju bli )
Sen kan man ställa sig frågan om detta är en bana med mkt rakor, eller långa kurvor, sammanlagt?
I förhållande till? andra svenska banor får vi väl hålla detta till va?

Jag säger, kan ju så klart ha fel:
Hög effekt premieras på en bana med långa rakor och korta kurvor.
Hög kurvhastighet premieras på en bana med långa kurvor och korta rakor.
På Anderstorp behöver man både och.
Men det kan vara lätt att tro och tycks vara allmänt vedertaget att på just anderstorp, där jävlar måste man kasta i trim-motorn,
när det eg gäller att åka lite fortare i kurvorna än de andra för att slå dom.

replik tack..
 
Last edited:
Ja du , På Gotland Ring eller Gelleråsen så är Ktm690 med sina 139hk/65hk snabb så man blir förvånad minst sagt :confused:
Men att en stånka på 60 hk (trådskaparens exempel) skulle ge samma eller bättre varvtider än en R1:a på en stor racerbana...-vilken förare talar vi om? (Har svårt att se att jag själv skulle köra fortare på en stånka jämfört med min nya bumse - men, jag har kanske helt fel)
Nån som har några tider på vad en Ducati Hypermotard har för varvtider på ovanstående banor ? Har för mig att nån körde på 1.13-15 på Ktm 690 sist på Åsen ;)

Hur mkt effekt behöver man ? då måste det väl räknas hk/kg ialf ..

Sedan att det skilljer va det 1 sec från 1000cc VS 600 på gelleråsen va intressant att veta .
 
I svenska eliten ja, vääääääldigt få hoppar på en 600 och kör stadiga 1.06 på Åsen, och sen hoppar på en litershoj och kör stadiga 1.05

Jojo , det förstår jag väl :) Men det är intressant info , jag tror att många med mig har väääldigt förutfattade meningar med att om jag köper 1000cc den med 200hk så åker jag såå mkt fortare en min gamla skorv med 95hk ..


Därav är det kul att se när essen åker så skilljer det 1sec på 40-50hk :)
 
Min kompis Henrik körde 1.13 blankt med sin Yamaha 450 cross med motardhjul under bikweek i trafik med beggade däck :)

Han var snabbare än samtliga sporthojar. Haha sjukt kul.
 
1000 cc har rekordet på alla svenska banor där SM/SO körs.

På den tiden då man körde 600cc i Synsam/Veidec throphy i STCC så hade dom rekorden på dom flesta banorna. Så det verkar mera gälla att dom snabbaste förarna ska få sitta på hojen.
 
Ja du , På Gotland Ring eller Gelleråsen så är Ktm690 med sina 139hk/65hk snabb så man blir förvånad minst sagt :confused: Nån som har några tider på vad en Ducati Hypermotard har för varvtider på ovanstående banor ? Har för mig att nån körde på 1.13-15 på Ktm 690 sist på Åsen ;)

Hur mkt effekt behöver man ? då måste det väl räknas hk/kg ialf ..

Sedan att det skilljer va det 1 sec från 1000cc VS 600 på gelleråsen va intressant att veta .

Med 690 går de åka riktigt fort i standard utförande.
Jag körde höga 1,36 tider där med min ktm 690 gatdäck, o kör nu 1,30 med banhojen. Så 6 sekunder skiljer ca. O då va racehojen fullpräppad me alla öhlinsprylar nya däck med mera. :glömdet
 
oj! då kanske man måste ner ytterligare i effekt innan man kommer ner i varvtider :P

1.18 på aprilia 125std (32hk/ca 100kg) är vell rekordet på gåsen av tommy sköld?
jag själv va bara nere på 1.19.
 
Kan inte någon komma med fakta?!. Vad för hojar har banrekorden runt sveriges banor.

Hoj / hk och villken bana.
Gelleråsen?
Anderstorp?
Falkenberg?
 
Lite OT...

Långrakan tar omkring 8 sekunder. Detta med vår R1:a och varvtider på 1.40.

Vad räknas som långrakan, från utgången på södra kurvan till knixen där flygfältet tar slut, eller från kurva till kurva så att säga?


Stämmer verkligen detta? :va

Det tar mig troligen runt 20sek från utgång kurva - långrakan - ingång kurva :eek:
Inte konstigt att ni är så snabba om det skiljer 12sek enbart på långrakan...
 
Kan inte någon komma med fakta?!. Vad för hojar har banrekorden runt sveriges banor.

Hoj / hk och villken bana.
Gelleråsen?
Filip Backlund, Gixxer 1000, många hk, 1:04.834

Stämmer verkligen detta? :va

Det tar mig troligen runt 20sek från utgång kurva - långrakan - ingång kurva :eek:
Inte konstigt att ni är så snabba om det skiljer 12sek enbart på långrakan...
Snabbt överslag, nej. Från utgången i södra kurvan bort till norra kurvan är det ca 1050m, dvs ca 131m/s, 471km/h, i snitt, jag är skeptisk :hihi
 
Back
Top