Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Ni som tror att klubbarna tjänar fett med deg på att köra SM kan be att få läsa årsredovisningen i er respektive klubb, det har ni full rätt till.
Vem har pratat om att klubbarna gör en fet vinst?
(Jag har kollat LMS och de gjorde ca 80.000:- i vinst på sina två racehelger)

Nå, hur var det nu med det ideela och SO?

Jag är till det absolutaste övertygad om att...

Gör man en motorbana så pass bra att...

Så skulle man kunna tjäna pengar på verksamheten i form av.

Du har rätt, men missar en grymt viktig detalj. Och ja, jag snyter ur mig det är utan varken race eller funkiserfarenhet, men med företagande och annan klubbverksamhet bakom mig.

Problemet är inte den företagsamma och ekonomiskt hållbara strategien i sig. Heller inte att få folk att betala för "bättre" arrangemang.

Problemet är att ditt resonemang bygger på en utökad aktivitet överlag vars resultat kommer av sig själv (det har du rätt i) och genererar en marginal för eliten att ha än högre deltagarantal, med avsevärt bättre kvalitet på evenemangen.

MEN....

Vi bor i sverige. I lilla lilla sosse-Sverige där fritidshusägare gnäller över buller, där tillstånd krävs för ALLT och tar decennier att få godkända. Se bara på VMP, de har gjort ett hästjobb (med sämre resultat än ideellt) och ännu inte ens fått sätta spaden i jorden.

Sporten behöver status och erkännande innan den kan få förursättningar att nå dit. Ungefär som för arbetslösa uteliggare, inget hem = inget jobb, inget jobb = inget hem!

We´re all bums, vi som kör och vill leva livet med fart!

Hade SM varit en bra produkt så hade man kunna ta betalt för inträde.
Jag tror att ett stort problem inom de banor/klubbar som drivs ideellt är att det är samma personer som år efter år arrangerar tävlingarna. Något nytänkande kommer aldrig in eftersom det ska framföras på klubbens möten som inte så många varken har tid eller lust att gå på (av olika anledningar).

Ett annat stort problem är just att det är olika klubbar som arrangerar. Sätt en organisation som ansvarig för SM så hade det nog blivit bättre. SO funkar ju hur bra som helst.

Vi bor i sverige. I lilla lilla sosse-Sverige där fritidshusägare gnäller över buller, där tillstånd krävs för ALLT och tar decennier att få godkända. Se bara på VMP, de har gjort ett hästjobb (med sämre resultat än ideellt) och ännu inte ens fått sätta spaden i jorden.
Du kan inte jämföra en ny bana med dem som byggdes på 60- och 70-talet. Klart det tar tid att bygga nytt. Hade VMP drivits ideellt hade projektet lagts ner för längesedan.

STCC lockar upp emot 20.000 personer och det är enligt mig ett riktigt bra steg i rätt riktning för att öka intresset för motorsporten i Sverige.

Last edited:
Till viss del kan jag tänka mig att många är villiga att betala för både högre säkerhet och kvalité. Sen är den stora frågan om det finns så många som är kapabla att dra fram de summorna som krävs.
Det funkar i STCC för en hel del, men där betalar man för mediatäckningen som kan ge lite klirr i kassan.

Men för att hålla med Eskilsson en aning, vet man att man får ett bra arrangemang för 3500:- kontra något som skötts halvdant för 2000:- så vet jag vad jag hade valt.

Vem har pratat om att klubbarna gör en fet vinst?
(Jag har kollat LMS och de gjorde ca 80.000:- i vinst på sina två racehelger)

Nå, hur var det nu med det ideela och SO?

Precis som STCC nyttjar SO föreningar för att få fram funktionärer..

Last edited:
Oj va med bra insikter!

Kikade in här igen och ser att övervägande många håller med om samma sak, fastän kanske använder olika ord för det(?)

Jag går tillbaks till min gå/startpunkt
Om vi alla förstod storleken på vår sport - och accepterade att den har den storlek den har - så inser förhoppningsvis alla att vi verkligen behöver samarbeta för att den skall växa som företeelse!

Och,
Ju bättre sporten växer i media, pubilktillströmning TV etc desto mer ekonomi kommer det att finnas till alla som utövar eller på något sätt ingår i densamma.

Men,
Det är ibland här jag slår bakut och inte förstår att (med få lysande undantag) så många klocka tankar/personer ändå inte lyckas få ändan ur och lägga krutet där det gör nytta...!

Och var gör då krutet mest nytta då Eric?
Knappast på vassa tangentbord och interna omröstningar i nätforum... Utan precis som det alltid har gjort - genom att arbeta för att nå resultat genom människors attityder, intresse och mediaorganisationer. I vårt fall - se lite av tidigare inlägg...

/Eric Hulth

Läser det mesta i tråden och försöker sammanställa. Här körde jag fast lite i tänkandet och vill bara fråga eftersom jag inte förstår efter läst massor av text och jobbat och hämtat barn....eller så förstår jag bara inte tänkandet här.

Säkert har du en förklaring till min fundering :)

Hade SM varit en bra produkt så hade man kunna ta betalt för inträde.
Kunde man få locka dit 2000 personer och få dom att betala 50kr i entre så har du 100.000kr
Får man dom sen att handla lunch och kanske en glass mm och du tjänar 50kr till på varje person så har du ytterligare 100.000 och vips så var dom 200.000kr framtrollade till funkisarna.

.

Få dit personer som betalar (2000 st ) bra där, CHECK
Dessa handlar lunch och glass = bra CHECK

Pengarna som kommer in går då till tunkisarna, vilket låter kanon CHECK

Vem ska betala dom som jobbar i serveringen, för trots om servering finns behövs mer personal om det kommer 2000 personer till. Vem ska betala dom som sitter i kassan och säljer biljetter. Ska det gå av dessa vips 200 000 kr då?

Menar inte vara dum, utan frågar då jag inte förstår. För lunchserveringen får även den då mer omkostnader och det blir omkostnader för ha dom som säljer biljetter.

På Globben har jag fått jobba utan betalning, vi fick dock drick och korv till lunch.

DET NEDAN VILLE JAG FÅ SOM EN EGEN POST I TRÅDEN - MISSLYCKADES MED DET DOCK

Kan vi sammanställa alla punkter där förarna anser att banorna brister i säkerhet. Enklast kanske är att göra det bana för bana.
Efter det se till att varje bana får reda på det på rätt sätt.

Kan meddela att Mantorp Park hade inte fått det framfört från första racet i år till sig. Utan det skrevs bara här på Sporthoj och dom jag pratat med sitter inte och läser på sporthoj om dagarna. utan försöker sköta sina jobb med ta hand om banorna, ordna tävlingar och annat för få banorna att överleva.

Det jag menar är att kritiken måste framföras på rätt sätt och konkret, inte genom skitskriverier på sporthoj där man anklagar varandra om det ena och det andra.

Så kör igång nu,vad brister i säkerhet på banorna

Mantorp

Anderstorp

Knutstorp

Falkenberg

Hacka gärna på mig om ni tycker jag gör på fel sätt, jag försöker i alla fall få till något som vi kan gå vidare med men som säkert är fel i en dels ögon.

/Liwa1

Last edited:
Kikade in här igen och ser att övervägande många håller med om samma sak, fastän kanske använder olika ord för det(?)

Jag går tillbaks till min gå/startpunkt
Om vi alla förstod storleken på vår sport - och accepterade att den har den storlek den har - så inser förhoppningsvis alla att vi verkligen behöver samarbeta för att den skall växa som företeelse!

Och,
Ju bättre sporten växer i media, pubilktillströmning TV etc desto mer ekonomi kommer det att finnas till alla som utövar eller på något sätt ingår i densamma.

Men,
Det är ibland här jag slår bakut och inte förstår att (med få lysande undantag) så många klocka tankar/personer ändå inte lyckas få ändan ur och lägga krutet där det gör nytta...!

Och var gör då krutet mest nytta då Eric?
Knappast på vassa tangentbord och interna omröstningar i nätforum... Utan precis som det alltid har gjort - genom att arbeta för att nå resultat genom människors attityder, intresse och mediaorganisationer. I vårt fall - se lite av tidigare inlägg...

/Eric Hulth
Tack Eric

Du kan inte jämföra en ny bana med dem som byggdes på 60- och 70-talet. Klart det tar tid att bygga nytt. Hade VMP drivits ideellt hade projektet lagts ner för längesedan.

STCC lockar upp emot 20.000 personer och det är enligt mig ett riktigt bra steg i rätt riktning för att öka intresset för motorsporten i Sverige.

STCC lockar en "ok" publik, men hur många av dem betalar? Och hur många hade betalat om det kostat 350 istället?

Och problemet kvarstår, bantiderna räcker inte till ens som det är. och banägarna har nog gärna haft dem fulla dygnet runt även om för lägre hyror. MEN de får inte till stånd godkända bullertillstånd.

Det är för byråkrati idag för att enkom skylla på kostnader eller avsaknad av ideella insatser.

Men håller du inte med om att den som säger att SO drivs ideellt antingen inte förstår eller bara försöker förvirra i diskussionen?

Om SO hade avlönat samtliga funkisar så hade man kunnat kalla verksamheten kommersiell.

Har inte du ett förbundsforum att sköta, eller blev det inget av det heller?

Här märker vi tydligt skillnaden mellan hur en gratisarbetare tänker och hur en entreprenör/företagare tänker. Och jag tror faktiskt vi har mera företagsverksamhet i Stockholm än det är på landsbygden.
Konstigt då att det inte finns någon RR bana i Sthlm...

Last edited:
Om SO hade avlönat samtliga funkisar så hade man kunnat kalla verksamheten kommersiell.
Vilket underhållande resonemang. AIK, som är ett aktiebolag, drivs alltså inte kommersiellt eftersom de inte avlönar alla som hjälper till på matcherna :hihi
Har inte du ett förbundsforum att sköta, eller blev det inget av det heller?
Jag försöker iaf förändra, vad gör du förutom att gnälla?
Konstigt då att det inte finns någon RR bana i Sthlm...
Vi kanske har den största, bästa och modernaste om några år.

Har inte du en dåligt asfalterad crossbana att ta hand om ;)

Bra Lillan :tummenupp

Last edited:
Jag försöker iaf förändra, vad gör du förutom att gnälla?

Jag sitter i HMS styrelse samt i Svemo Södra och gnäller hur mycket jag vill eftersom jag även gör saker IRL för att sådana som du ska få utöva sin sport, fast jag börjar fanimig tröttna...

Vet inte om Globe Arenas är ett så bra exempel om du vill tjäna pengar med tanke på att de gick back 16.4 miljoner kronor efter finansnetto men innan skatt 2008.
Men du förstod garanterat poängen i det Eskilsson skrev så sluta märka ord och skriv något som har med saken att göra istället :)

STCC lockar en "ok" publik, men hur många av dem betalar? Och hur många hade betalat om det kostat 350 istället?

Och problemet kvarstår, bantiderna räcker inte till ens som det är. och banägarna har nog gärna haft dem fulla dygnet runt även om för lägre hyror. MEN de får inte till stånd godkända bullertillstånd.

Det är för byråkrati idag för att enkom skylla på kostnader eller avsaknad av ideella insatser.

Alla som kommer på STCC använder en biljett som någon betalar.
Dock betalas dom flesta biljetter av sponsorer som tar dit sina kunder.
Ett vist antal biljetter betalas av förarna, som förarna delar ut eller säljer, för att få kommande sponsorer och även vänner och familj att komma.

Läser det mesta i tråden och försöker sammanställa. Här körde jag fast lite i tänkandet och vill bara fråga eftersom jag inte förstår efter läst massor av text och jobbat och hämtat barn....eller så förstår jag bara inte tänkandet här.

Säkert har du en förklaring till min fundering :)

Få dit personer som betalar (2000 st ) bra där, CHECK
Dessa handlar lunch och glass = bra CHECK

Pengarna som kommer in går då till tunkisarna, vilket låter kanon CHECK

Vem ska betala dom som jobbar i serveringen, för trots om servering finns behövs mer personal om det kommer 2000 personer till. Vem ska betala dom som sitter i kassan och säljer biljetter. Ska det gå av dessa vips 200 000 kr då?

Menar inte vara dum, utan frågar då jag inte förstår. För lunchserveringen får även den då mer omkostnader och det blir omkostnader för ha dom som säljer biljetter.

På Globben har jag fått jobba utan betalning, vi fick dock drick och korv till lunch.

DET NEDAN VILLE JAG FÅ SOM EN EGEN POST I TRÅDEN - MISSLYCKADES MED DET DOCK

Kan vi sammanställa alla punkter där förarna anser att banorna brister i säkerhet. Enklast kanske är att göra det bana för bana.
Efter det se till att varje bana får reda på det på rätt sätt.

Kan meddela att Mantorp Park hade inte fått det framfört från första racet i år till sig. Utan det skrevs bara här på Sporthoj och dom jag pratat med sitter inte och läser på sporthoj om dagarna. utan försöker sköta sina jobb med ta hand om banorna, ordna tävlingar och annat för få banorna att överleva.

Det jag menar är att kritiken måste framföras på rätt sätt och konkret, inte genom skitskriverier på sporthoj där man anklagar varandra om det ena och det andra.

Mantorp

Anderstorp

Knutstorp

Falkenberg

Hacka gärna på mig om ni tycker jag gör på fel sätt, jag försöker i alla fall få till något som vi kan gå vidare med men som säkert är fel i en dels ögon.

/Liwa1

I räkneexemplet jorde man 50kr i vinst per lunch, efter att inköp och personal betalats.

Men maten som säljs i dag kan man inte ta betalt för, för den är så dålig.
Och i stället för att sälja bryggkaffe för 10kr muggen, så kan man sälja latte för 35kr muggen. problemet är att tänket inte finns.

Last edited:
Men maten som säljs i dag kan man inte ta betalt för, för den är så dålig.
Och i stället för att sälja bryggkaffe för 10kr muggen, så kan man sälja latte för 35kr muggen. problemet är att tänket inte finns.
Min klubb hyr banan av ägaren och har då heller inte rätt att sälja varken mat eller dryck eftersom dom har kontrakt med resturangen, så där finns inga pengar alls att hämta.

Många klubbar sitter säkert i samma sits, klubben är ideell medans banägaren är kommersiell.

Men du förstod garanterat poängen i det Eskilsson skrev så sluta märka ord och skriv något som har med saken att göra istället :)
Nu är vi ju ganska OT här men vi kör på. Jag förstod poängen men håller inte med om slutsatsen.
Min poäng är att Eskilssons räkneexempel ser fint och bra ut vid en första anblick men om man börjar rannsaka siffrorna lite så är det fantasier, eller visioner om man är positiv.

Att tro att banor som ofta ligger långt utanför tätorter, svår balansgång med bullerproblematik vilket ger begränsat antal evenemangsdagar, långa avstånd till närmaste besökare genom stora investeringar (10 tals miljoner om man räknar det som föreslås) i infrastruktur ska få en stor publik och därmed generera en vinst är i mina ögon inte realistiskt.

Om Globen som har 1 300 000 besökare på ett år inte kan generera en vinst, de erbjuder ju allt det som Eskilsson skriver man ska ha på en bana plus ett betydligt bredare spektrum av möjliga arrangemang och eveenemangsdagar har svårt att ge ägarna en vinst så är inte oddsen högre i Anderstorp eller Knutstorp.
Visst ska man ha visioner och sikta högt för att nå en bit på vägen men man behöver samtidigt ha fötterna på jorden när det gäller motorsport i Sverige. Rom byggdes inte på en dag.
----------------------------
När det gäller säkerheten så är det ju så att det finns en förarrepresntant som är på plats på de flesta race. Han har en telefon och man kan framföra sina synpunkter på brister till honom. Det är en av de uppgifter han har. Trots att han pratar konstigt och gillar tvåtaktare så går han att prata med. ;)

Sandis och Eskil slog sina blanka skallar samman med ett klonk
Låt oss berätta hur man bedriver RR utan stön och stånk
Bakom tangentbordet kläcker gossarna ideer som andra borde göra
Vi orkar inte kratta sandfållor åt klubben, vi är upptagna med att köra

Bägge gossarna siktar högt och har vilda planer
Man kan tjäna pengar på att i depån sälja bananer
Kommersiellt och proffsigt skall det bliva
Bäst att undvika besvärliga frågor från Liwa

Ett luff-slott nu vi bygger upp så vi får fans
Svemo skall minsann bjudas upp till dans
Sedan tar vi över världen och dominerar
Alla kommer att häpna när vi regerar

*snipp snapp snut nu tog ironin slut*

Vilket underhållande resonemang. AIK, som är ett aktiebolag, drivs alltså inte kommersiellt eftersom de inte avlönar alla som hjälper till på matcherna :hihi
.......

Hur svårt kan det vara att förstå att absolut inget motorsportevenemang idag bär alla sina kostnader utan de är beroende av att folk arbetar ideellt/gratis för att det ska gå ihop.

Den dagen klubbarna tröttnar på att ställa upp är hela motorsportsverige illa ute.
Tyvärr är vi redan en bra bit på väg dit i hela idrottsvärlden.

----------------------------
När det gäller säkerheten så är det ju så att det finns en förarrepresntant som är på plats på de flesta race. Han har en telefon och man kan framföra sina synpunkter på brister till honom. Det är en av de uppgifter han har. Trots att han pratar konstigt och gillar tvåtaktare så går han att prata med. ;)

En sanning med modifikation; platsen som förarrepresentant är väl ledig, om jag har rätt info? Tror att Nordgren har avslutat den anställningen, men jag är inte säker, nån som vet?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP