Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Hur kan det komma sig att säkerheten för RR-förare fortfarande är så usel 2009?

Ryser fortfarande när jag tänker på Lundhs krasch i går på Mantorp och vilken ofantlig tur han hade som träffade stålräcket som han gjorde. Uppenbarligen hade man insett risken och satt dit ett softfence men varför så snålt tilltaget?

Stod själv i Parisaren och i sista högern, där de går duktigt fort kanske det är max 20 meter till stålräcket och där har man täckt en väldigt liten bit med softfence, resten är helt oskyddat och jag bävar för dagen någon går rätt ut i räcket. Vet inte hur Pro Superbike-förarna resonerar men det känns som att säkerhetskraven är på ett minimum och att många är glada för att de får vara med i STCC-cirkusen.

Hur länge ska vi acceptera dålig säkerhet?
Tills någon dör?

Tyvärr ett vanligt problem
På Åsen fanns Velodromen förr som många kanske kommer ihåg.
När de körde EM där 85 så hade de ivf satt upp halmbalar.
Några veckor senare var det SM och de hade de tagit bort den.
Kenny Karlsson kraschade in där pga bromsproblem och fördärvade rygg eller nacke.

Tills någon dör skulle jag tippa... Räcker nog inte med avåkningar som lika gärna kunde lett till dödsfall, som Lundh på Mantorp eller Joppe på Gelleråsen, tyvärr.
Själv ser jag, tyvärr, inte längre än till bankanten när jag kör. Har fått några aha-upplevelser när folk har påpekat hur när det är till räcken eller annat som kan finnas runt banan. Det kan vara en förklaring till varför inte fler tävlande reagerar på säkerheten. Man vill ju bara köra fortare o fortare för att det är så förbannat kul, så det där bredvid banan glöms lätt bort...
Håller med dig helt och hållet, säkerheten är usel på många (dom flesta) banorna i Sverige.

och sen så joppe som kraschade på gåsen i sommras,

(salty han före men men:))

Last edited:
Det är en sketen biltävling, därför brist på säkerhet.

Det är ju bra publisitet att vara med på STCC tävlingarna. men om man ser det från läktaren, så tycker jag att det är ett patetiskt event där bilbranschen slickar varandras rövar,,,,,,,,, ALLT handlar om BILAR, till och med på läktaren för när det var dags för hojarna att tävla så gick folk omkring som i en djävla hönsgård så man fick ju mota bort folk så man kunde se vad som hände på banan.

Mitt omdöme om STCC är dyr flåffig mat, upptagna läktare (av TOOLs) och dåligt kaffe.:mad:

Men tur att man fick se en riktigt go fajt i Pro Superbike:tummenupp

Last edited:
Sista högern i Parisaren, där gick väl Matti Maaranen ut i räcket och skadade sig illa 2001.
Säkerhet ja, för det mesta finns viljan men inte pengarna, men bitvis har det vart skrämmande hur vissa personer med antingen inflytande över det eller tom direkt bestämmande i frågan helt enkelt har skitit i det trots upprepande påpekande från förare/förarkollegor.
Men samtidigt har man sett brist på lojalitet mellan förare i frågan,
förtjänar man bättre säkerhet än man kräver?

Lösningen? mja du, vete fan om jag inte tröttnat efter alla års tjat.

Last edited:
Sista högern i Parisaren, där gick väl Matti Maaranen ut i räcket och skadade sig illa 2001.
Säkerhet ja, för det mesta finns viljan men inte pengarna, men bitvis har det vart skrämmande hur vissa personer med antingen inflytande över det eller tom direkt bestämmande i frågan helt enkelt har skitit i det trots upprepande påpekande från förare/förarkollegor.

Lösningen? mja du, vete fan om jag inte tröttnat efter alla års tjat

Han skadade sig svårt och varje år skadas det förare inom svensk RR pga bristande säkerhet.
Dom flesta skadorna beror inte på bristande säkerhet men dom allvarliga kan nog relateras till dåliga avåkningszoner.

Han gjorde en liknande sak på Åsen 94 ut på rakan.
Jag och Peter Linden stod vid räcket vid duscharna och snackade när han kraschade rakt in i Armcoräcket.
Peters första reaktion var: Fan överlevde han det ens.

Kan tyvärr medela att det är samma problem inom speedway också.
trots kenny en nära vän dog för nåt år sedan så ser det fortfarande likadant ut.

verkar vara ett generellt problem inom hoj sporten

Han skadade sig svårt och varje år skadas det förare inom svensk RR pga bristande säkerhet.
Dom flesta skadorna beror inte på bristande säkerhet men dom allvarliga kan nog relateras till dåliga avåkningszoner.

Ja, men vi ska inte gå in på enskilda personers skador kanske,
tråkigt va det iaf.

Och ja du har helt rätt enligt min erfarenhet, det stora antalet skador hade hänt ändå, men dom flesta allvarliga kunde ha lindrats.
Lindrats, för uppkomsten till vurpor har sällan med säkerheten att göra.
Själv krossade jag en fot till smulor i en kurva med mkt hög säkerhet, skadan hade lindrats kraftigt med bättre skydd, men den diskussionen hör kanske inte till tråden, eller så gör den det i högsta grad ?

Han gjorde en liknande sak på Åsen 94 ut på rakan.
Jag och Peter Linden stod vid räcket vid duscharna och snackade när han kraschade rakt in i Armcoräcket.
Peters första reaktion var: Fan överlevde han det ens.

Jag stog på bron över depåinfarten och såg det också, ruskigt.

Den här diskutionen kan fortsätta i all evinnerlighet, tills motorsport förbjuds. När säkerheten blir bättre med bättre avåkningszoner tex. och personligt skydd så körs det bara värre och värre, farten blir högre och vissa med mindre marginaler till dess att det vurpas ändå. Skadorna kommer kanske att, i de flesta fallen blir lindrigare, men det kommer ända att finnas svåra skador.

Jag kommer i alla fall att jobba för att få till bättre säkerhet till nästa år. Hoppas jag får med mig fler förare som är trötta på hur andra dumsnålar och utsätter oss för onödigt stora risker. Det ska inte behöva vara förenat med livsfara att tävla i roadracing i sverige.

Den här diskutionen kan fortsätta i all evinnerlighet, tills motorsport förbjuds. När säkerheten blir bättre med bättre avåkningszoner tex. och personligt skydd så körs det bara värre och värre, farten blir högre och vissa med mindre marginaler till dess att det vurpas ändå. Skadorna kommer kanske att, i de flesta fallen blir lindrigare, men det kommer ända att finnas svåra skador.

Farten blir inte högre pga bättre avåkningszoner, det är på utveckling av hoj, däck och träning som står för det.
Men när det är som Petter skriver dumsnålhet som bedrar då finns det mycket att göra!

Farten blir inte högre pga bättre avåkningszoner, det är på utveckling av hoj, däck och träning som står för det.
Men när det är som Petter skriver dumsnålhet som bedrar då finns det mycket att göra!

Så klart att det kommer att gå fortare om avåkningsytorna är bättre. Det kommer så klart att laddas och satsas värre (chansas), "går det så går det", "pokal eller hospital", "do or die".
Inbillar sig någon, något annat så har den inte verklighetsförankring. Det kommer alltid att finnas några som inte har hjärnan inkopplade när visiret fällts ner, som kommer in i det här med racing.

Men samtidigt har man sett brist på lojalitet mellan förare i frågan,
förtjänar man bättre säkerhet än man kräver?

Lösningen? mja du, vete fan om jag inte tröttnat efter alla års tjat.

Jag kan ha fel nu, rätta mig någon men har inte detta räcke flyttats betydligt mycket närmare banan de senaste åren? På åttiotalet stod det klart längre från banan, men det blir ju sämre publikplatser då.

Kan inte komma ihåg att räcket skar 'in' i banan då som det gör nu, perfekt för den som får en highsiderupplevelse i utgången och ofrivilligt styr rakt ut :näsblod

Många av de svåraste skadorna kommer när folk kraschar eller till och med KÖR rätt in i räcken/murar.

Om murar och räcken är tillräckligt långt från banan och det däremellan finns sand- eller lecafållor minskar risken för tvärstopp oerhört.

Fortfarande kan man slå sig, bli påkörd av medtävlare etc men ett stort riskmoment borttaget gör situatione bättre. Försöker vi göra saker bättre så ökar chanserna att klara sig bra.
Sedan kan ju även föraren välja bättre/sämre skyddsutrustning. En godkänd stövel kanske inte är bra och skyddar foten medans en dyr bättre stövel räddar dig från 3 månader sjukskrivning. :tummenupp

Last edited:
Jag kommer i alla fall att jobba för att få till bättre säkerhet till nästa år. Hoppas jag får med mig fler förare som är trötta på hur andra dumsnålar och utsätter oss för onödigt stora risker. Det ska inte behöva vara förenat med livsfara att tävla i roadracing i sverige.

tyvärr så tror jag vi skriker för döva öron men kommer ändå göra allt för att stödja dig om du lobbar för saken.tror det slutar ungefär som förarmötena i pro.hoppas och försöka är dock det vi måste göra,allt annat vore korkat.
ska själv jobba för säkerheten på falken på medlemsmötet,om jag så ska behöva ta en spade och börja själv:)
det har jag tänkt och sagt länge

Förenat med livsfara kommer det alltid vara hur stora avåkningszoner det än finns.
Men nog fanken kan banägarna göra en betydligt större insats på säkerhetsfronten trots det. Dessutom med rätt enkla medel och insatser på de flesta banorna.

Jag kommer i alla fall att jobba för att få till bättre säkerhet till nästa år.

Bra. Jag är med. Men hur gör man? HUR ska man få Mike att flytta yt räcket längs rakan 10-15 meter? HUR ska man få bort däckstravarna/räcket längs vänsterkanten/bankanten i Nyhem på Falken.

Senast för 4 dagar sen så träffade en förare och mc stålräcket på knutstorp...

Inom MX förs liknande diskussioner och jag antar vi har liknande problem: dålig ekonomi, dyrt material och dyr maskinhyra. I kombination med medlemmar som tycker att deras medlemsavgift ska täcka all tänkbar service.

Jag vet inget annat sätt än att bli medlem i en arrangerande klubb och slita arslet av sig i en enfrågestrid för att sedan fem år senare utbränd lämna klubben och vara osams med halva styrelsen.

Jag tror det skulle vara effektivt att kombinera striden med att engagera sig i vårt älskade Förbund och kanske få till arrangörskrav. Uppfyller man inte en uppsatt standard får man inte arrangera.

Kan vara hårt men även effektivt. Kräver lite stake dock. Skulle vilja se den domare som blåser av ett arrangemang på morgonen.

Styrelse väljs ofta på årsmöten. Plocka ihop en alternativ styrelse och rösta in er själva. Glöm inte att få med någon som KAN ekonomi, annars kan år två bli riktigt jobbigt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP