Vart FAN kom han ifrån????? / Alltid depåsignaler i framtiden!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eftersom fredagsträning är löjligt och enbart slöseri med dyra däck så var jag hemma på jobbet och bankade vett i skolbarnen i stället. Fredagsträning är ett svårt kapitel... Samtidigt som man ska köra fort så får man inte ramla för det kan bli knappt om tid att laga hoj... så hur ska man kunna köra fort på fredagar???
Nåväl, lördag morgon rullade jag in i depån och milt men ändock kraftfullt gav jag mr Lind ett erbjudande han inte kunde motstå. ”Om du vill kan jag campa i ditt stora fina tält!!!!” Såklart föll han mig om halsen. Men vad gör man inte för sina vänner? Ett helt gäng goa människor (Anna, Tom, Anders m fl.) fick min närhet på köpet och de var givetvis sååååååå glada.
Körningen gick ganska ok med ett första pass på på 1.04,7 och stabil körning. Andra passet gick åxå stabilt men tyvärr lite långsammare? Varför gör det alltid det?? Åttonde startposition av tio (Var är alla förare? Pengarna slut?) Alex var bakom och det var väl bra men det var ju en sekund fram till nästa gäng. Inte bra. Intressant var att jag lyckades få generatorkåpan att ta i flera gånger under första passet. Benny hjälpte mig att fixa med fjädringen... något han skulle bittert ångra!! Tack ska du ha dock!!
Warm up på söndag morgon. Hade en ambition att hänga på någon ”snabb jäkel” så när Benny kom och morrade bakom så höll jag honom bakom ett par varv och sedan släppte jag om honom. Och hängde på! Blev såååå nöjd. Det gick tom rätt lätt. Tjoho!! Gick i depå för att kolla varvtider och det hade gått låga 5:or. Hmmmmm, hade kanske hoppats på lite mer fart. När det var några minuter kvar gick jag ut och bara softade några varv, testade nya spår å bromspunkter å så allt medan jag väntade på avflaggning och provstarter. Den har blivit så ”het” på kopplingen nu och svår att starta med. Väl tillbaka i depån blev jag FETT förvånad när jag kört på 1.04,7!! När jag bara åkte och tramsade!!! Trodde att jag körde åttor!! Varför blir det så?

Racedags och sol och fint! Gör en bra start och alla söker sig mot innern så Mozz tar elegant ytterspåret och går ut som sexa! Tjoho!! Gänget framför drar trots utomjordiska ansträngningar ifrån. Kör dock på så gott det går och plötsligt (Varv åtta typ) backar Markus Larsson emot mig! Han måste fått fel på bajken! Sveper om lekande lätt och försöker öka. Tjoho!! Med fyra varv kvar känns det som gaffeln börjar bottna och generatorkåpan tar i ut på rakan. Framhjulssläpp! Läcker gaffeln olja? Kostar på mig att titta bakåt i hästskon och ser Alex låååång borta. Skönt! Näst sista varvet och ytterligare en titt över axeln. Alex låååångt borta. Tjoho!!! Nästan klart. Cruisar ut på sista varvet.... OCH PLÖTSLIGT KÖR MARKUS LARSSON OM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Var kom han ifrån?? :mad: I ivern att slå tillbaka håller jag på att alldeles klanta till det i Liton så det blir en sjunde plats.
Får efteråt reda på att han legat limmad i mitt bakhjul HELA tiden... Skulle ha tittat över vänster axeln i hästskon. Bajs! Könsord! Fula svordomar! :huvet :huvet :huvet Aldrig mer köra rejs utan depåskylt! Detta är andra gången jag blir omkörd på sista varvet! Aldrig mer! :huvet :huvet :huvet

Nåväl, hel och ren i alla fall. Tack Alex och ni andra för att jag fick dela tak med er och för att ni stod ut med mitt babbel. Och Anders, kör försiktigt! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Last edited:
Rasorblade skrev:
kanske en backspegel............ :lol

Ja, varför inte? Kan dom ha i F1 så varför inte i RR? Det vore bra! Fast det skulle ge en möjlighet att köra "snålt" och det är trist....

Du får skaffa backradar. Ett härligt plingande i hjälmen när någon ligger precis bakom :)

magnus_moss skrev:
Eftersom fredagsträning är löjligt och enbart slöseri med dyra däck så var jag hemma på jobbet och bankade vett i skolbarnen i stället. :tummenupp

Dette er ikke hell greit. Ikke må du sleppe disse fyrer foran i siste löpet! Dutte litt på karln...

Vanvittig skicklig story Mosselund..................

Att det gick fort när du var ute och "softa" beror just på att du körde avslappnat och inte hade pressen på dig själv. Det är så du ska köra i fortsättningen.

Spänd, pressa sig brukar inte ge bratider.

Liwa1 skrev:
Spänd, pressa sig brukar inte ge bratider.

Jag motsätter mig å det grövsta.
Avslappnad och lugn = fin körning men det går aldrig mer än halvfort.
Svettig, arg och taggad till tänderna + mycket våld och kraft i körningen = personbästa varje gång.

Don Quixote skrev:
Jag motsätter mig å det grövsta.
Avslappnad och lugn = fin körning men det går aldrig mer än halvfort.
Svettig, arg och taggad till tänderna + mycket våld och kraft i körningen = personbästa varje gång.

Jag provade det på SM-Sviestad. Då var jag inte bara svettig arg och taggad, jag far RASANDE och SUPERARG. Men icke då, det gick lååååååångsamt. Jag tror mer på avslappnad och ha-kul-körning.

Mad Moose skrev:
Jag provade det på SM-Sviestad. Då var jag inte bara svettig arg och taggad, jag far RASANDE och SUPERARG. Men icke då, det gick lååååååångsamt. Jag tror mer på avslappnad och ha-kul-körning.

Nej nej, fly förbannad på flickvän, mamma, polaren som inte bryrsig, Kobbes org hoj, vad som helst men arg ska man vara om det ska gå fort :tummenupp

björn

ecce skrev:
Nej nej, fly förbannad på flickvän, mamma, polaren som inte bryrsig, Kobbes org hoj, vad som helst men arg ska man vara om det ska gå fort :tummenupp

björn
Men blir man för arg så blir man okoncentrerad på körningen och gör misstag istället :fatta!
Lagom är nog bäst :4skrika

Visst går det fortare om man är avslappnad och låter hojen göra jobbet.
Att brottas med hojen gör hela ekipaget stelt och okänsligt för ojämnheter i banan och det jobb som fjädringen (speciellt fram) ska göra. Det har offrats mycket tänk på hur man ska få viktfördelning, styrgeometri, fjädring, bromsar, ram, mm i harmoni med varandra och då är det inte till någon fördel att försöka hålla emot så mycket det går.

Alla som har fått flyt på blöt bana vet vad jag talar om. Sitter man där stel som en pinne och bara väntar på att framhjulet ska försvinna så kan det gå hur sakta som helst.
Slappnar man däremot av, följer med hojen och bara gör de mest nödvändiga justeringarna så går det mycket fortare, men klarar av småsläpp och framför allt, man "smyger" upp till släppen och känner från rätt håll när man nått gränsen.

Ska man dessutom köra längre race så slipper man bli stel i axlar, rygg och armar om man "bara" sitter med och låter hojen göra allt arbete ...

Prova igen magnus_moss så ser du att det är en bra metod att köra avslappnat. Att göra det på beställning kräver dock viss träning
:)

Man kanske ska vara aggressivt avslappnad när man kör då!? :va

Lysande rolig rapport as usual Mossberg. :tummenupp

elwe skrev:
Visst går det fortare om man är avslappnad och låter hojen göra jobbet.
Att brottas med hojen gör hela ekipaget stelt och okänsligt för ojämnheter i banan och det jobb som fjädringen (speciellt fram) ska göra. Det har offrats mycket tänk på hur man ska få viktfördelning, styrgeometri, fjädring, bromsar, ram, mm i harmoni med varandra och då är det inte till någon fördel att försöka hålla emot så mycket det går.

Alla som har fått flyt på blöt bana vet vad jag talar om. Sitter man där stel som en pinne och bara väntar på att framhjulet ska försvinna så kan det gå hur sakta som helst.
Slappnar man däremot av, följer med hojen och bara gör de mest nödvändiga justeringarna så går det mycket fortare, men klarar av småsläpp och framför allt, man "smyger" upp till släppen och känner från rätt håll när man nått gränsen.

Ska man dessutom köra längre race så slipper man bli stel i axlar, rygg och armar om man "bara" sitter med och låter hojen göra allt arbete ...

Prova igen magnus_moss så ser du att det är en bra metod att köra avslappnat. Att göra det på beställning kräver dock viss träning
:)
:7peta Fyll i din profil så att folk fattar att du vet vad du pratar om :)

Kul läsning Mossberg, nästa gång kan jag ställa upp med en tavla.
Va även kul att träffas i helgen, dock är vi fortfarande besvikna på att den inte blev en 5e plats som du sa kvällen innan. ;)

//Emil (Som bodde i bilen ;))

Penguin skrev:
Man kanske ska vara aggressivt avslappnad när man kör då!? :va

Jag tror att det ligger något i vad du säger! Fokuserad ja men aggressiv, som DunQ förespråkar, njaaaa...... Carolina Clüft slår sig själv i ansiktet innan hon gör ett längdhopp eller stöter kula. Inte står hon så när hon ska göra något som tar en stund t.ex springa 800.
Så... alltså har DonQ fel! man ska vara avspänd och fokuserad.
På Åsen senast tog jag i så det knakade och det gick bara långsammare och långsammare...

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back