Varifrån kommer alla dessa oreggade banhojar?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Undrar varför det är såpass många banhojar som är oreggade? Vissa är tom väldigt nya. Stöldgods? Är det kryssade ramnummer, eller hur funkar det?
 
Krockhojar från utlandet som blivit avregistrerade. Hojar som ska rejsas skall väl ha ramnummer just för att det här med stulet inte ska vara en möjlighet. Hur man nu vet att en hoj som kommer från utlandet inte varit stulen från utlandet är dock för mig helt oförklarligt då man knappast samkör databaser över länderna...
 
Så det går inte att köra bana med en hoj som har kryssat/borttaget ramnummer?
 
Så det går inte att köra bana med en hoj som har kryssat/borttaget ramnummer?
Voine voine, nu är du nog ute på djupt vatten... Det finns inget mer tabu i sporthoj-kretsar än detta ..var och varannan anmäler sin halvförsäkrade hoj stulen såfort de fått en repa eller gått omkull i låg fart, eller det räcker med om de inte fått den såld efter ett par veckor på blocket "äh, säljer den svart istället". Varför tror du vi har så dyra försäkringar??

Det är så lätt och accepterat att kränga skiten svart till ngn banåkar-nisse, som skiftar ramnummer eller "ordnar" mc-id card osv, eller framförallt styckar cykeln i delar för folk betalar bra för motorer/lådor/fälgar etc skall du veta.

Hur många stulna r-hojjar återfinns? Och är det värt att sno en hoj, för att kränga i utlandet och försöka tjäna pengar?! nej bullshit...

Det mesta som stjäls rullar på bana i form av olika delar, tyvärr.
 
Visst går det, om man inte tävlar utan kör på bandagar men de flesta kräver A. en gatreggad hoj eller B. en tävlingshoj.

B. bör väl innefatta en vagnsbok motsv. där ramnummer är ett grundkrav eller nån annan sak som stärker "äkthet" på ramen såsom kvitto från ack. skrotfirma.
Ramnummer skall vara stansat och tillhörande typplåt sitta monterad iaf vad gäller Sbk. Borde väl i rimlighetens namn vara någerlunda liknande krav i de andra klasserna :va

Edit: tydligen fler som är av samma uppfattning att "kryssad/borttaget ramnummer" aldrig skall sätta sina hjul på en bana. På nåt sätt måste stölder beivras....
 
Last edited:
Voine voine, nu är du nog ute på djupt vatten... Det finns inget mer tabu i sporthoj-kretsar än detta ..var och varannan anmäler sin halvförsäkrade hoj stulen såfort de fått en repa eller gått omkull i låg fart, eller det räcker med om de inte fått den såld efter ett par veckor på blocket "äh, säljer den svart istället". Varför tror du vi har så dyra försäkringar??

Det är så lätt och accepterat att kränga skiten svart till ngn banåkar-nisse, som skiftar ramnummer eller "ordnar" mc-id card osv, eller framförallt styckar cykeln i delar för folk betalar bra för motorer/lådor/fälgar etc skall du veta.

Hur många stulna r-hojjar återfinns? Och är det värt att sno en hoj, för att kränga i utlandet och försöka tjäna pengar?! nej bullshit...

Det mesta som stjäls rullar på bana i form av olika delar, tyvärr.


Sorgligt om det är så utbrett som du säger.
 
Sorgligt om det är så utbrett som du säger.
Det är det, men ingen snackar om det... Jag skiter i vilket för jag har lagt ner tävlandet, och aldrig direkt hängt på forum.

Kanske överdrev en smula ang ramar, det är framförallt alla andra delar som används - allt som tar stryk vid krascher på bana. Ramarna klarar sig oftast, men alla delar omkring kostar flis, och köpa en komplett hoj utan papper för 10 lax är ganska billigt jämfört med att gå till yamahacenter och be om en ny fälg eller växellåda till R1 2008 tex :S

Körde rookie600 för ett par år sedan, jag tror fanimig det fanns fd gamla stulna delar på varje hoj.
 
Voine voine, nu är du nog ute på djupt vatten... Det finns inget mer tabu i sporthoj-kretsar än detta ..var och varannan anmäler sin halvförsäkrade hoj stulen såfort de fått en repa eller gått omkull i låg fart, eller det räcker med om de inte fått den såld efter ett par veckor på blocket "äh, säljer den svart istället". Varför tror du vi har så dyra försäkringar??

Med tanke på hur billigt det är med halvförsäkring jämfört med helförsäkring så är det garanterat inte därför vi har så dyra försäkringar.

MC-ID-kort är ett skämt, inte en jävel kommer kolla om du har rätt ram- och motornummer och gör de det så säger man bara att ändringen inte gått igenom än. Och köra bana med kryssat ramnummer? Tja, det är väl där den hör hemma. Det är fler än hemmafixare som kryssar ramarna så att förbjuda det vore ju rätt dumt - det går alldeles utmärkt och är jäkligt lagligt att racea med en inlöst hoj som man köpt loss från försäkringsbolaget. Eller med en skrotad ram.

Att komma ifrån den svarta marknaden är skitsvårt, troligen omöjligt så länge folk faktiskt köper saker privat, man får helt enkelt se till att man tjackar saker från folk man tycker verkar schysst, mer än så kan man faktiskt inte göra så länge märkena tar såna enorma priser för reservdelar. Såvida man inte kör KTM, då är det billigare att köpa nytt original.

Det stjäls nog mer hojar än vad som finns på våra banor totalt!

Ganska mycket mer.

Jag har - tyvärr - personliga kontakter som varit med och exporterat hojar till Baltikum och det handlade om nåt hundratal i taget så det var ingen direkt liten marknad.
 
Last edited:
Det är det, men ingen snackar om det... Jag skiter i vilket för jag har lagt ner tävlandet, och aldrig direkt hängt på forum.

Kanske överdrev en smula ang ramar, det är framförallt alla andra delar som används - allt som tar stryk vid krascher på bana. Ramarna klarar sig oftast, men alla delar omkring kostar flis, och köpa en komplett hoj utan papper för 10 lax är ganska billigt jämfört med att gå till yamahacenter och be om en ny fälg eller växellåda till R1 2008 tex :S

Körde rookie600 för ett par år sedan, jag tror fanimig det fanns fd gamla stulna delar på varje hoj.

Det finns då fanimej inte en stulen pryl på min hoj!

Men visst finns det mindre nogräknade som tar till fultrix tyvärr.
Men hoppas det är få, helst ingen!
Vill inte tro att man avsiktligt köper stulet och skruvar dit och åker med rent mjöl i påsen.

Nu kommer säkert nån med olika jämförelser om stödgots hit å dit!
 
Det finns då fanimej inte en stulen pryl på min hoj!

Men visst finns det mindre nogräknade som tar till fultrix tyvärr.
Men hoppas det är få, helst ingen!
Vill inte tro att man avsiktligt köper stulet och skruvar dit och åker med rent mjöl i påsen.

Nu kommer säkert nån med olika jämförelser om stödgots hit å dit!
Jag m fl, som jag umgick med förr...kunde bli spontant uppringda av försäkringsutredare,. som fråga rakt ut om man kände till somliga delar från div hojjar - bara för att man körde bana, med samma märke i fråga. Men det är inget du märkt av, eller brytt dig om att tänka på? .. det finns så mkt annat skit, så jag vet inte ens vart jag ska börja.

Vet inte om det är så typiskt sverige? ... men här är det så jäkla white-trash betonat jämfört med övriga europa...en vass båge går hand i hand med tattoos och pitbull terrier + bo i betongförort :S utomlands är det mer blandat och inte alls samma faktor, medan sverige: mer krans kommun white trash "ska vara så jävla tufft, och gärna med hals-tattoo" - stuk, på hojkultur av ngn anl? kanske därför det är sån skum stämning i bandepåer här, som man inte ser overseas..
 
Last edited:
Vet inte om det är så typiskt sverige? ... men här är det så jäkla white-trash betonat jämfört med övriga europa...en vass båge går hand i hand med tattoos och pitbull terrier + bo i betongförort :S utomlands är det mer blandat och inte alls samma faktor, medan sverige: mer krans kommun white trash "ska vara så jävla tufft, och gärna med hals-tattoo" - stuk, på hojkultur av ngn anl? kanske därför det är sån skum stämning i bandepåer här, som man inte ser overseas..

Men det har väl inget med stulna banhjoar att göra.:va Vass hoj == fattig och halvkriminell rimmar jättedåligt iallafall i skåneland :) Det är asdyrt att köra hoj !
 
Visst går det, om man inte tävlar utan kör på bandagar men de flesta kräver A. en gatreggad hoj eller B. en tävlingshoj.

B. bör väl innefatta en vagnsbok motsv. där ramnummer är ett grundkrav eller nån annan sak som stärker "äkthet" på ramen såsom kvitto från ack. skrotfirma.
Ramnummer skall vara stansat och tillhörande typplåt sitta monterad iaf vad gäller Sbk. Borde väl i rimlighetens namn vara någerlunda liknande krav i de andra klasserna :va

Edit: tydligen fler som är av samma uppfattning att "kryssad/borttaget ramnummer" aldrig skall sätta sina hjul på en bana. På nåt sätt måste stölder beivras....

Det går alldeles utmärkt att köra med kryssad ram på tävlingar. Dock ska ramnumret vara läsbart. I MC-ID registret står ramnumret, och Larmtjänst kollar ofta i det registret. Bortslipat ramnummer får däremot inte förekomma. I NSB/SST ska det vara homologiserade ramar, därför måste dessa ha kvar sitt ordinarie ramnummer okryssat.
 
Det går alldeles utmärkt att köra med kryssad ram på tävlingar. Dock ska ramnumret vara läsbart. I MC-ID registret står ramnumret, och Larmtjänst kollar ofta i det registret. Bortslipat ramnummer får däremot inte förekomma. I NSB/SST ska det vara homologiserade ramar, därför måste dessa ha kvar sitt ordinarie ramnummer okryssat.

Bra där!
Men då blir alltså en stulen hoj(ram) från ex. US med intakt ramnummer, eller för den delen kryssat stört omöjlig att "upptäcka" eller för den delen påvisa...
Inte undra på att det går containrar med 100+ hojar till öst :mad:
 
Bra där!
Men då blir alltså en stulen hoj(ram) från ex. US med intakt ramnummer, eller för den delen kryssat stört omöjlig att "upptäcka" eller för den delen påvisa...
Inte undra på att det går containrar med 100+ hojar till öst :mad:

Importerat stöldgods är inte helt enkelt att "upptäcka". Dock antar jag att det finns register i USA över stulna hojar också? Borde gå att ta reda på.
 
Importerat stöldgods är inte helt enkelt att "upptäcka". Dock antar jag att det finns register i USA över stulna hojar också? Borde gå att ta reda på.
Det förutsätter man, det som kan vara en god tanke (eller så är det bara jag som har jävligt låg tolerans för stulna prylar...) vore om man ex. hade något landsgemensamt register för stulna fordon. Det enda som egentligen behövs är en databas med ramnummer/chassinummer. Med dagens teknik vore det en baggis. Allt för att minska marknaden för stulet borde minska stölderna. Kan inte lössen få sålt så finns det ingen mening med att stjäla, men det är väl en rosenskimrande utopi...
 
gäller dessa regler bara hojjas som tävlas med eller gäller det också de som har banhojar som bara nyttjas på bandagar?
 
Det förutsätter man, det som kan vara en god tanke (eller så är det bara jag som har jävligt låg tolerans för stulna prylar...) vore om man ex. hade något landsgemensamt register för stulna fordon. Det enda som egentligen behövs är en databas med ramnummer/chassinummer. Med dagens teknik vore det en baggis. Allt för att minska marknaden för stulet borde minska stölderna. Kan inte lössen få sålt så finns det ingen mening med att stjäla, men det är väl en rosenskimrande utopi...

Allt som stjäls blir inte stulet för att säljas, men även om det vore så så finns det gott om värdefullt på en hoj att sälja som inte har ramnummer eller liknande. Motorn går ju att demontera och sälja i delar den med.
 
Det är det, men ingen snackar om det... Jag skiter i vilket för jag har lagt ner tävlandet, och aldrig direkt hängt på forum.

Kanske överdrev en smula ang ramar, det är framförallt alla andra delar som används - allt som tar stryk vid krascher på bana. Ramarna klarar sig oftast, men alla delar omkring kostar flis, och köpa en komplett hoj utan papper för 10 lax är ganska billigt jämfört med att gå till yamahacenter och be om en ny fälg eller växellåda till R1 2008 tex :S

Körde rookie600 för ett par år sedan, jag tror fanimig det fanns fd gamla stulna delar på varje hoj.

Haft lite polare som kört banracing och stulna delar var vanligt. TYVÄRR.
Tydligen har det blivit lite bättre koll med id kort mm.

Dock sägs premierna vara dyra pga annat än stulet trots allt.

Inte ovanligt att en hoj "försvann" lagom till hösten om den var rejält sliten om hojen var ärlig och försäkringsbar då dvs.

Värsta jag hört var en som fått strul med kopplingen och lite annat smått som tyckte det var smidigare att dumpa den... *suck*

Jag hoppas självklart att det är en minoritet jag träffat men det är min erfarenhet. 7-8 år sedan...

Får mig att tänka på moppeåldern. Fanns ett tjärn som mopparna sjunk lagom ner i gyttjan... Låg en 6-7 moppar där. en del visste man vilka som hade gjort det. Knepigt nog gola ingen. Kanske man borde gjort...

Kanske likvärdig oavsett racing eller ej. Folk som vll komma billigt undan finns det alltid.

Eller de där 2 som kastade av hojen i fart från kärran för att vara säker på att slippa reparation... Var tydligen smidigare med pengar i fickan och köpa ny... De hade ju ändå tänkt byta båge. Listan är lång...
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top