Vargjakten utreds i EU

Vad jag läst, så tycker jag nästan det är bättre att använda sig av våra djurparksvargar, som i många fall tydligen ska tillhöra den ursprungliga svenska vargstammen. Den frilevande vargstam vi idag har tillhör inte den ursprungliga svenska som fanns förr. Borde gå att sätta upp stora hägn, där man kunde hålla vargen och göra den mindre å mindre präglad av människan, för att senare släppa dem lösa.

Det är riktigt korkat att släppa ut varg som har varit i fångenskap.
Det har testats förr och då visade sig att de vargarna blev farliga för människor.
De ENDA vargarna som dokumenterat varit farliga för människor i sverige är sådana som varit infångade, domesticerade och sedan släppta. De har å andra sidan varit riktigt farliga, så det är väl det du vill uppnå så att du får vatten på din kvarn att vargen minsann är farlig för allt o alla.

Att den frilevande idag inte tillhör den ursprungliga beror ju på att den ursprungliga utrotades. utrotad = inga vargar kvar.

Det är riktigt korkat att släppa ut varg som har varit i fångenskap.
Det har testats förr och då visade sig att de vargarna blev farliga för människor.
De ENDA vargarna som dokumenterat varit farliga för människor i sverige är sådana som varit infångade, domesticerade och sedan släppta. De har å andra sidan varit riktigt farliga, så det är väl det du vill uppnå så att du får vatten på din kvarn att vargen minsann är farlig för allt o alla.

Att den frilevande idag inte tillhör den ursprungliga beror ju på att den ursprungliga utrotades. utrotad = inga vargar kvar.
Läste du någonstans att de skulle släppas ut direkt? Tyckte jag var tydlig med att de skulle avpräglas från människan i stora hägn före vi skulle släppa ut vargen. Tanken är att några av dagens djurparksvargar, sätts ut i stora hägn, där de får leva och att man sedan om ett antal år har en avkomma som man kan anse är likställd med en vild varg.

En annan tanke är att man kan ta nyfödda vargvalpar från djurparkerna och placera dem hos de vilda vargarna och deras vargvalpar. Tydligen ska acceptansen bland vargar för vargvalpar vara hög.

LÄNK1
Citat:En modell kan vara att vargvalpar föds upp i djurparker och sedan släpps ut i områden med etablerade vargflockar. Det finns exempel i USA där den modellen enligt uppgift använts med viss framgång.

LÄNK2

Utan att ha läst hela tråden:

Panga på gråbenen när de visar sig i befolkade trakter så löser problemen med rivna tamdjur etc. sig själv. Vargen lär sig att människor ska undvikas och drar sig till obefolkade områden.

Funkar i östafrika, lejon undviker rödklädda masaier eftersom de regelbundet spjutar dem (visst är det olagligt men också en del av kulturen, vill man bli betraktad som en riktig man gör man det bara).

När säljakten för längesen var fri var det en konst att skjuta dem, de kom aldrig nära och visade inte mer mer hjässan som mål. Nu ligger de och uppvisningssimmar inne i Bohus Björkös fiskehamn eftersom de vet att ingen fara hotar.

Utan att ha läst hela tråden:

Panga på gråbenen när de visar sig i befolkade trakter så löser problemen med rivna tamdjur etc. sig själv. Vargen lär sig att människor ska undvikas och drar sig till obefolkade områden.

Funkar i östafrika, lejon undviker rödklädda masaier eftersom de regelbundet spjutar dem (visst är det olagligt men också en del av kulturen, vill man bli betraktad som en riktig man gör man det bara).

När säljakten för längesen var fri var det en konst att skjuta dem, de kom aldrig nära och visade inte mer mer hjässan som mål. Nu ligger de och uppvisningssimmar inne i Bohus Björkös fiskehamn eftersom de vet att ingen fara hotar.
Ja, man tycker det borde vara självklart. Så körde de i USA när de satte ut vargarna där. Men inte i Sverige, inte ens när björnar går runt i vilaområdena, så är det självklart att man ska få ta bort dem.

Haha skojar du eller?
Bara för det finns 200 000 jägare betyder inte det att ert intellekt skall vara likt en pissmyras... eller? Som jag skrev innan är (skall vara, med dig vet jag dock inte) människan smartare än varg och alla andra rovdjur för den delen. När man tar körkort måste man ha en viss syn, kanske man bör ha en ännu bättre syn vid jakt då så att ni lär er se skillnaden på hund och vilt. Eventuellt behöver ni lära er att inte bara panga loss när det kommer andra djur i närheten ?

Du lägger fram fakta som även den visar mängden dödade, och på statistik är väl till och med du medveten om att man får utgå från längre studier för att ha något som helst konkret att visa? Då visar du Agrias som är den enda som sträcker sig över flera år att jägare är den största faran för tamdjur. Med detta sagt kvittar det även om vargen tagit fler än er, jag tycker att det borde vara vargen som tar fler tamdjur än vad ni människor lyckas med då den är vild och skyddar revir.

Sen om du kollar till vargjakt tråden finns det hundra riktiga studier och uttalanden från forskare och inte någon jägare eller jägarförbund. Men dem fungerar inte? När folk som verkligen kan dethär med genetik berättar hur idiotisk slakten var så sjunker det ändå inte in? Så varför ska jag då sitta och länka något du inte har kapaciteten att förstå?

Om du nu är för att sätta ut varg varför ser du inte fördelarna med det jag skrivit? Då hade det inte funnits behov för någon form av slakt för den delen heller men det vet vi ju är lite av din grej.

Det kan liksom inte bli intressant när du inte kan det minsta om genetik, inte heller vill du lära dig eller läsa på lite för då hade du insett att hela ditt resonemang faller. Du tror ju även på riktigt att allt levande som finns på jorden har samma förmåga som människan eller att det kan ställas samma krav på dem.....

Trots allt man postat, så hävdar du att jägare tar livet av fler hundar än vad vargarna gör? Är du svagsint? Kan inte läsa?

Visa mig den faktan, så ska det bli intressant, annars är det bara löjligt.

Det som är roligt är när ni desperat försöker tala om vart jag står och hur mycket jag vill utrota vargen.

Kan du ge oss svar på alla dina påståenden du slänger ut? Jag har postat information på det mesta jag hävdat, men vad har du att komma med?

Visa oss lite fakta nu, så det blir lite intressant!

Ge mig ett exempel på vad jag sagt som är fel och presentera helst lite objektiv fakta som stödjer det du säger.

Last edited:
Haha skojar du eller?
Bara för det finns 200 000 jägare betyder inte det att ert intellekt skall vara likt en pissmyras... eller? Som jag skrev innan är (skall vara, med dig vet jag dock inte) människan smartare än varg och alla andra rovdjur för den delen. När man tar körkort måste man ha en viss syn, kanske man bör ha en ännu bättre syn vid jakt då så att ni lär er se skillnaden på hund och vilt. Eventuellt behöver ni lära er att inte bara panga loss när det kommer andra djur i närheten ?
Nu är jag tydligen i gott sällskap tillsammans med hela regeringen. Varför ska du snacka skit om min person, bara för att jag inte delar din åsikt på att låta vargstammen växa okontrollerat?

Agrias statistik bygger på åren 2000 till 2005. Jag har presenterat statistik på antal angripna hundar av rovdjur från 1997 till 2009. Hur är det egentligen med din egen syn?

Viltskadestatistik

Bifogat

• angripnahundar2.jpg
    angripnahundar2.jpg
    60.9 KB · Visningar: 19
Last edited:
Last edited:
Trötta mig....

Du verkar ha grava problem att läsa du med, då jag frågar om du anser en människas och en vargs intellekt vara på samma nivå? Anser du då inte att ett rovdjur, som överlever genom att fälla andra djur samt vaktar sitt revir med sitt liv, bör få göra detta? Du som människa borde ju inse vad jag menar med att vargen bör ta ner fler hundar än vad ni gör? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Tycker du stora grupper människor skall få göra misstag men vargen får inte skydda sitt?

Sen bemödar du dig inte att läsa genom mina inlägg helt och svara på det jag frågar dig, då finns det ingen anledning för mig att begrunda dina något.

Hur mycket Älg kommer fällas utav er jägare iår? Hur många tar den vargstammen vi har?
Men just det, det är ju vargen som förstör för er jägare... inte tvärt om.

Kommer inte ihåg vem det var som skrev ner dig gång på gång i förra vargtråden men där finns alla tänkbara länkar på vad jag skrivit, men iom du inte läste dem sist lär du inte göra det denna gången heller.

Trötta mig....

Du verkar ha grava problem att läsa du med, då jag frågar om du anser en människas och en vargs intellekt vara på samma nivå? Anser du då inte att ett rovdjur, som överlever genom att fälla andra djur samt vaktar sitt revir med sitt liv, bör få göra detta? Du som människa borde ju inse vad jag menar med att vargen bör ta ner fler hundar än vad ni gör? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Tycker du stora grupper människor skall få göra misstag men vargen får inte skydda sitt?

Sen bemödar du dig inte att läsa genom mina inlägg helt och svara på det jag frågar dig, då finns det ingen anledning för mig att begrunda dina något.

Hur mycket Älg kommer fällas utav er jägare iår? Hur många tar den vargstammen vi har?
Men just det, det är ju vargen som förstör för er jägare... inte tvärt om.

Kommer inte ihåg vem det var som skrev ner dig gång på gång i förra vargtråden men där finns alla tänkbara länkar på vad jag skrivit, men iom du inte läste dem sist lär du inte göra det denna gången heller.

* Jag inser att även vi människor brukar naturen och så har vi alltid gjort. Vi jagar, vi brukar jorden & vi har djurhållning. Vår påverkan på naturen är så stor att någon naturlig balans mellan föda och antal djur för länge sedan är rubbad. Det är där vi förmodligen skiljer oss, jag tycker att människan ska ha rätt att jaga och förvalta naturen på det sätt som vi tycker att vi vill ha den. Jag vill inte att vi låter hela den svenska naturen bli ett enda stort naturreservat där viltet får sköta sig själv. Såna områden kan vi gärna ha på avdelade områden där vi låter värdefull natur tillsammans med vilt få utvecklas utan mänsklig påverkan. Jag anser även att rovdjursindivider som inte skyr människan, ska tas bort. Vad vargens ev. intellektnivå har med saken att göra, får du gärna utveckla.

* Jo, jag läser dina inlägg, men då får du gärna vara mer seriös än att prata om intellekt och pissmyror osv. Var lite seriös i dina inlägg, så blir det mer motiverande att svara på dina frågor.

* Man brukar säga att vi fäller runt 100 000st älgar varje år, men under senare år har vi legat under den siffran. En vargflock tar runt en älg var 4-6 dag. Har ingen siffra på vad hela den svenska vargstammen tar som grupp.

* Tror inte det var någon som skrev ner mig, men däremot var det en som snöat in på genetik och la in länkar till forskare i Lund och diverse andra från rovdjursvänner. Gemensamt med dig var att han totalt sket i hur folk hade det ute i de drabbade områdena. Folk ska bara anpassa sig och ändra sina liv eller flytta. Var ungefär så som det framställdes. Tyvärr är det såna åsikter som gör att folk tröttar ute i bygderna och tar saken i egna händer. Inte många ställen som det varit framgångsrikt att tvinga på folk något som de inte vill ha.

Du har fortfarande inte gett oss någon som helst fakta, annat än dina upphetsade inlägg här. Hur svårt kan det vara att länka in något om jag nu har så fel i allt?

Jag anser att människor inte ska få välja fritt vad som skall leva eller inte leva. Vi kan ju istället för som det olagligen beslutades att vargen inte får ha fäste i renområden ha det tvärt om, det var typ halva Sveriges yta som vi förbjuder dem från där.

Men lite snabb fakta du kan läsa finns i anmälan bl.a Naturvårdsverket gjorde: http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/press/EU-anmalan_varg.pdf
Du kan börja på sidan 4, den berättar och bekräftar allt jag försökt få fram i tråden. Jag hinner inte länka mer men mycket står där.

Då politikerna skyller mer eller mindre hela slakten på genfel så hade personen helt rätt att "snöa in" på gener. Iom att dem inte var fel alls, bortsett från ett bettfel som förekommer rätt frekvent på hundar med 0% inavel också.

Om ni fäller 100k älg anser jag att det utan tvekan finns kött till Vargen också, vi människor oavsett vad du tycker måste anpassa oss också. Det gör djuren med men att t.ex inte få jaga i samma utsträckning, ha viltstängsel eller ta emot bidragen samt att antingen sluta använda hundar vid jakt eller ha långlina kommer hjälpa av mycket. Det tillsammans med övriga lösningar jag givit i tråden hade funkat mycket bra.

Roke: Nja, lite har jag men har som sagt även vänner som jagar. Jag tycker personligen det är helt sjukt hur det kan dödas så många tamhundar av jägare. Reguljära synprov och pricktest hade verkligen behövts.

Roke: Nja, lite har jag men har som sagt även vänner som jagar. Jag tycker personligen det är helt sjukt hur det kan dödas så många tamhundar av jägare. Reguljära synprov och pricktest hade verkligen behövts.
Har du problem med att det i misstag kan ha dödats hundar?
Jag tror nog att den som skötfel lider mer än dig. Tror inte du det?

Har du problem med att det i misstag kan ha dödats hundar?
Jag tror nog att den som skötfel lider mer än dig. Tror inte du det?

Vore det min hund hade jag haft större bekymmer med det självklart.

Det jag har problem med är att det skall vara hemskt när vargen river tamdjur som springer löst och även en anledning att döda dem, men att alla dem som dödas av jägarna är helt ok och inga åtgärder behövs, tycker du det är ok?

Vore det min hund hade jag haft större bekymmer med det självklart.

Det jag har problem med är att det skall vara hemskt när vargen river tamdjur som springer löst och även en anledning att döda dem, men att alla dem som dödas av jägarna är helt ok och inga åtgärder behövs, tycker du det är ok?
Jag anser att det är hemskt när varg river tamdjur, även om tamdjuret springer löst. Sån är jag. Jag gillar inte rovdjur om de hotar tamdjur.
Jag tycker inte att det är okej om tamdjur dödas av jägare. Det tror jag ingen tycker är okej. Tror du att någon tycker det är okej att tamdjur dödas av jägare?

Jag anser att det är hemskt när varg river tamdjur, även om tamdjuret springer löst. Sån är jag. Jag gillar inte rovdjur om de hotar tamdjur.
Jag tycker inte att det är okej om tamdjur dödas av jägare. Det tror jag ingen tycker är okej. Tror du att någon tycker det är okej att tamdjur dödas av jägare?

Nej givetvis inte. Dock tror jag att det förekommer någon form av acceptans för jägarna. Det är ju knappast som det finns något förebyggande för jägare men Vargen anses det vara en orsak till att slakta av dem. Jag ser det som något självklart att man som tamdjursägare bör ha uppsyn på sin omgivning och då inte ha hunden lös helt enkelt. I "värsta" fall får man väl sluta jaga med sin hund. Tycker också det är konstigt att det inte får finnas någon som helst risk för skador eller liknande på jägarna utan endast bytesdjuren, samtidigt är det extremt ofta som djuren skadeskjuts innan dem får det dödande skottet. Blir lite som att handla färdigt kött i affären.

Tycker du att jägare inte behöver ha någon form av uppföljande utbildningar, övningsskytte, syntester samt någon form av lämplighetstest för att behålla och få licens?

Nej givetvis inte. Dock tror jag att det förekommer någon form av acceptans för jägarna. Det är ju knappast som det finns något förebyggande för jägare men Vargen anses det vara en orsak till att slakta av dem. Jag ser det som något självklart att man som tamdjursägare bör ha uppsyn på sin omgivning och då inte ha hunden lös helt enkelt. I "värsta" fall får man väl sluta jaga med sin hund. Tycker också det är konstigt att det inte får finnas någon som helst risk för skador eller liknande på jägarna utan endast bytesdjuren, samtidigt är det extremt ofta som djuren skadeskjuts innan dem får det dödande skottet. Blir lite som att handla färdigt kött i affären.

Tycker du att jägare inte behöver ha någon form av uppföljande utbildningar, övningsskytte, syntester samt någon form av lämplighetstest för att behålla och få licens?
Du bor inte i eller nära vargrevir va? Inga barn, gamlingar eller husdjur i familjen heller förmodar jag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park