Men alltså, på riktigt, du förstår inte va? Varför svarar du inte bara på det jag skriver och inte försöker med frågor på frågor.
Dessa "regler" ni har fungerar ju inte vidare bra då hundarna ändå springer så pass långt från er helt utan att ni jägare lyckas ha koll på vad det finns för annat vilt som har revir där dem springer och då finns risken och kommer alltid finnas att något annat djur går till attack, eller hur, en risk man får ta om man nu tvunget skall ha sin hund springandes så långt från en. Kanske lite opassande om man nu verkligen bryr sig om sin hund och är medveten om riskerna som finns?
Fri slakt i den mening att det var fritt fram att slakta vilken individ som helst, tills dess att kvoten (även om det "glömdes rapporteras") var nådd, helt utan någon som helst kunskap eller vetskap om individerna i fråga som slaktades.
Jag är fullt medveten vad inavel kan innebära, men om alla dessa problem nu finns som du säger, hur kommer det sig att du i ena sekunden sitter och påstår att dem vargar vi har fortplantar sig så oerhört bra? Och som sagt, det fanns inga bevis på att någon utav dem slaktade djuren hade några som helst genetiskt betingade defekter. Detta är du också medveten om men varför snackar du runt det? Jag kan sitta och förklara hur en popcornkärna reagerar på värme men det tillför tråden lika lite som du gör när du inte svarar konkret på något jag och andra för fram i tråden.
Hur gener fungerar det är jag rätt väl införstådd med, är du?
Hur avel/fortplantning fungerar är jag rätt väl införstådd med, är du?
Hur man bör göra för att stärka en inavlad genpool är jag väl medveten om, har du någon aning om det?
Att det lyckats bli en kull vargar trots slakten är väl till och med inte något du lyckas få till att det var tack vare slakten?
Dessa "regler" ni har fungerar ju inte vidare bra då hundarna ändå springer så pass långt från er helt utan att ni jägare lyckas ha koll på vad det finns för annat vilt som har revir där dem springer och då finns risken och kommer alltid finnas att något annat djur går till attack, eller hur, en risk man får ta om man nu tvunget skall ha sin hund springandes så långt från en. Kanske lite opassande om man nu verkligen bryr sig om sin hund och är medveten om riskerna som finns?
Fri slakt i den mening att det var fritt fram att slakta vilken individ som helst, tills dess att kvoten (även om det "glömdes rapporteras") var nådd, helt utan någon som helst kunskap eller vetskap om individerna i fråga som slaktades.
Jag är fullt medveten vad inavel kan innebära, men om alla dessa problem nu finns som du säger, hur kommer det sig att du i ena sekunden sitter och påstår att dem vargar vi har fortplantar sig så oerhört bra? Och som sagt, det fanns inga bevis på att någon utav dem slaktade djuren hade några som helst genetiskt betingade defekter. Detta är du också medveten om men varför snackar du runt det? Jag kan sitta och förklara hur en popcornkärna reagerar på värme men det tillför tråden lika lite som du gör när du inte svarar konkret på något jag och andra för fram i tråden.
Hur gener fungerar det är jag rätt väl införstådd med, är du?
Hur avel/fortplantning fungerar är jag rätt väl införstådd med, är du?
Hur man bör göra för att stärka en inavlad genpool är jag väl medveten om, har du någon aning om det?
Att det lyckats bli en kull vargar trots slakten är väl till och med inte något du lyckas få till att det var tack vare slakten?
Nu får man inte släppa en jakthund hur som helst, men det vet du förstås om du nu har det stora intresset för hundar och även är så bestämd i din åsikt?
Vilken fri slakt pratar du om? Borde ha framgått även till dig att det var frågan om en licensjakt på ett begränsat antal djur...
Inavel är inte lika med att våra vargar går runt med 3 ben eller andra grövre missbildningar. Inaveln innebär istället att våra vargar kan få svårt att föröka sig, att de kan få skador på skelett eller inre organ osv. Våra vargar är enligt forskarna mer släkt med varandra än vad helsyskon är...
Jakttiden sattes på den tiden på året då forskarna tyckte den skulle göra minst skada på vargstammen. Dvs. valparna hade hunnit växa till sig såpass att de skulle klara sig på egen hand osv. Detta har också visat sig i det nämnda fallet du syftar på med föräldradjuren, dvs Amungenreviret.
Citat: 3 augusti
Vargföryngring i det tidigare Amungenreviret
Av allt att döma har det skett en föryngring av varg i det område som tidigare kallats Amungen-reviret. Vid månadsskiftet mars-april gjordes två längre spårningar på ett revirmarkerande par i detta område. Det var dock osäkert om detta var ett nytt par eller ett sedan tidigare befintligt par som gjort en längre tur. Det var heller inte säkert att det skulle bli en föryngring eftersom paret konstaterades så sent på vintern och därför kanske inte skulle ha hunnit para sig. Inom kort väntas svar på DNA-analyser kunna avgöra vargarnas identitet.
Efter att flera intressanta observationer kommit in från allmänheten så har Länsstyrelsen alltså bedömt att det har skett en föryngring i nämnda område. Länsstyrelsen följer noggrant händelseutvecklingen i området och är på plats dagligen.
Hur det ser ut med vargföryngringar i övriga delar av länet kommer att redovisas kring den 20 augusti.
Kontaktperson:
Tomas Bernelind, 026-17 12 62