Vargjakten utreds i EU

Nej givetvis inte. Dock tror jag att det förekommer någon form av acceptans för jägarna.
Då tror jag du tror fel. Jag tror inte det finns någon som helst acceptans hos jägarna.
Tycker också det är konstigt att det inte får finnas någon som helst risk för skador eller liknande på jägarna utan endast bytesdjuren,
Varför tycker du det är konstigt att det inte får finnas risk för jägare att bli skadade?
samtidigt är det extremt ofta som djuren skadeskjuts innan dem får det dödande skottet.
Är det verkligen så? I så fall vore det högst olyckligt och inte alls i linje med hur det ska vara.
Blir lite som att handla färdigt kött i affären.
Jaha. Tycker du det är bra eller dåligt?

Tycker du att jägare inte behöver ha någon form av uppföljande utbildningar, övningsskytte, syntester samt någon form av lämplighetstest för att behålla och få licens?
Jo, det vore bra.

Last edited:
Roke: Det jag menar är att hunden som på likadant vis försöker fälla djur som vargen gör får inte skadas eller något annat, men varför måste vargen som faktiskt kan skydda sig själv inte göra det heller? Det var mer det jag försökte få fram.

Det förekommer mycket skadeskjutningar och det finns mycket info om detta, visst säger sig vissa sätta 2 skott för att vara säkra på dödsfall men det tror jag inte alla gjorde. T.ev vargjakten var väl typ alla skadeskjutna.

Att det bör finnas sådant tycker nog alla, utom jägarna själva som på något underligt vis slipper....

Du bor inte i eller nära vargrevir va? Inga barn, gamlingar eller husdjur i familjen heller förmodar jag.

Bor tyvärr inte nära dem nej men skulle gärna gjort det.
Har mycket husdjur och jag tävlar aktivt med min hund, men jag går alltid i koppel för det om jag inte är i inhägnat område. Dels för att jag riskerar att få skulden om en annan hund attackerar min och dels för att det faktiskt är lag på koppel, kanske ni har undantag i norrland?

Har både gamlingar och det andra också (bortsett från barn då)... är gamlingar delikatesser för vargen eller?

Last edited:
Roke: Det jag menar är att hunden som på likadant vis försöker fälla djur som vargen gör får inte skadas eller något annat, men varför måste vargen som faktiskt kan skydda sig själv inte göra det heller? Det var mer det jag försökte få fram.

Det förekommer mycket skadeskjutningar och det finns mycket info om detta, visst säger sig vissa sätta 2 skott för att vara säkra på dödsfall men det tror jag inte alla gjorde. T.ev vargjakten var väl typ alla skadeskjutna.

Att det bör finnas sådant tycker nog alla, utom jägarna själva som på något underligt vis slipper....

Bor tyvärr inte nära dem nej men skulle gärna gjort det.
Har mycket husdjur och jag tävlar aktivt med min hund, men jag går alltid i koppel för det om jag inte är i inhägnat område. Dels för att jag riskerar att få skulden om en annan hund attackerar min och dels för att det faktiskt är lag på koppel, kanske ni har undantag i norrland?

Har både gamlingar och det andra också (bortsett från barn då)... är gamlingar delikatesser för vargen eller?

Din version av vad jakt innebär förstår jag inte riktigt.
Du bör nog närvara vid en jakt.
Det enda jag jagar i Skåne är dock fågel (med stående hund), så det ger nog inte mycket.

Det där med "skadskjutningar" har jag redan förklarat.
Lag på koppel finns inte någonstans i landet (om man undantar enskilda individer som visat sig aggresiva), däremot att hunden skall vara under fullständig kontroll.

Edit: Såg i ett tidigare inlägg att du refererade till "Hundar med 0% inavel".
Du vet inte vad inavelsgrad är va?

Last edited:

Jag tycker inte vi ska jämföra tamhundar med vargar. Vilt är vilt och människor och deras tamdjur är inte vilt. Det är skillnad. Därmed inte sagt att vi inte ska respektera viltet.
Jag tror alla jägare respekterar viltet.
Jag tror ingen vill skadeskjuta. Skadeskjutningar är nog varje jägares värsta mardröm. Dessutom är det nog skämmigt att skadeskjuta eftersom det kan tyda på dåligt omdöme eller att man inte kan sikta rätt.

Nja. De flesta jaktlagen och jägarna kräver ju att man övar och årligen skjuter godkänt på älgbanan innan jakten. Kanske inte alla men många. Dessutom måste du skjuta godkänt om du ska klara jägarexamen. Ungefär som uppkörningen till körkortet.

Bor tyvärr inte nära dem nej men skulle gärna gjort det. ...
...Har mycket husdjur ... ...är gamlingar delikatesser för vargen eller?
Flytta och bo ett tag i t.ex. ett revir i Värmland så diskuterar vi igen efter ett år. Finns massor med tomma stugor att hyra/köpa billigt.

Att leva med varg ihop med egna djur, barn, svaga gamlingar och andra som inte är så bra på att själva försvara sig brukar ge vargkramare en annan syn på frågan.

Jakthundar används inte för att de ska ta något vilt. De används för att leta upp och göra det möjligt för jägaren att få skottchans. Dvs. vissa typer av jakt används ställande hund, där jägaren får smyga fram till skottchans, allt medans hunden försöker hålla t ex älgen på samma ställe genom att skalla. Inget angrepp mot älgen från hundens sida. Det samma gäller jakt efter rådjur, där används långsamtdrivande hundraser för att jakten ska vara skonsam mot rådjuren, inget angrepp mot rådjur från hund här heller.

Hur många jakthundar dödas av oss jägare? Agrias statistik från 2000-2005 talar om skadade och dödade, har du siffran på hur många det är som är dödade?

Jag känner ingen jägare som gillar tanken på att skadeskjuta ett djur. Vad gäller vargjakten och dess skott, så är det troligast att det skottet som sitter bäst även var det första skottet, och de andra får anses som extra skott. Detta för att efter första skottet, speciellt om det nu skulle vara en skadeskjutning som du hävdar, så skulle chansen att få till ett skott med rätt placering vara minimal, eftersom djuren kastar iväg och flyr. Eftersom det inte rörde sig om något matvilt, så är det inte konstigt att man försökte få iväg fler skott bara för att vara säker.

Last edited:
Skrotnisse: Min version är att jakt skall få finnas förutsatt att klara regler finns, kontinuerliga jägarprov/prickskytte och lämplighetstest skall genomföras. Det är trots allt vapen vi snackar om.
Att sedan fälla djur av den anledningen att det finns för många utav dem eller liknande ser jag heller inget fel i, förutsatt att djuret slipper lida.
Hela vargjakten har regeringen skyllt på genfel och inavelsproblem, om du läser anmälningen jag länkat in står det klart och tydligt med referenser och allt som kan tänkas att så absolut inte var fallet.

Ingen regel om koppel eller att hunden ska lyda som om den vore kopplad? I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.
Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.
Så lag och regel om koppel finns visst, det kanske inte följs så noga och då är även det ett bekymmer.

Är också införstådd med inavelsgrader, dock orkar jag inte sitta och förklara mig en hel a4 sida vad jag menar med inavel, jag tror min poäng framgick? Även hundar som inte alls är besläktade kan få bettfel.

Roke: Saken är ju att vilda djur kommer skydda sitt revir, och då gör vi människor som vet bättre fel i att ha dem lösa där.
Jag tror inte att alla jägare är helylle jägare som du tror, vet även flera jägare som dem vet om flera som är helt sjuka.

Vincent: Gärna, känns dock inte som att jag ska sälja huset, butiken, kontaktnätet i jobbet som jag har här nere för att bevisa min sak. Vad gör förresten gamlingar springandes inne i skogarna när dem är så svaga? Att du tror dig känna mig är rätt kul, jag har stor respekt för djur och natur och anpassar mig efter min omgivning, men det tror du säkert inte så det är inte lönt att diskutera vidare.

Matin: Läs nu rapporten och anmälningen, nu fick du all bevis du ville ha men jag fick inget svar. Sluta snacka runt allt hela tiden det blir så jobbigt att skriva om mina meningar hundra gånger för att poängen ska komma fram. Oavsett om hunden fäller djuret eller inte, är det löst och spårar eller vallar (eller vad som helst ni nu använder dem till så slipper jag skriva om igen) fram djuret till er.

Roke: Saken är ju att vilda djur kommer skydda sitt revir, och då gör vi människor som vet bättre fel i att ha dem lösa där.
Det är ett av problemen med varg. Jägarna kan inte längre släppa sina hundar där det finns vargar. Och det förstår jag för vem vill se sin hund uppäten? Ingen skulle jag tro. Vi får hoppas att vargjakten lär vargarna att hålla sig borta från människor och deras hundar.
Jag tror inte att alla jägare är helylle jägare som du tror, vet även flera jägare som dem vet om flera som är helt sjuka.
Finns idioter överallt. Sorgligt men sant.

Last edited:
Matin: Läs nu rapporten och anmälningen, nu fick du all bevis du ville ha men jag fick inget svar. Sluta snacka runt allt hela tiden det blir så jobbigt att skriva om mina meningar hundra gånger för att poängen ska komma fram. Oavsett om hunden fäller djuret eller inte, är det löst och spårar eller vallar (eller vad som helst ni nu använder dem till så slipper jag skriva om igen) fram djuret till er.
Läst rapporten tidigare och som vanligt tar den ingen som helst ansvar mot de som drabbas av den växande vargstammen. Förutom inavelsproblemet, så fanns det även en ökad acceptans för vargen på önskelistan som ett resultat av vargjakten.

Ha gärna varg i Sverige, men låt inte en liten del av landet bära hela bördan.

Finns idioter överallt. Sorgligt men sant.
Konstiga är att det verkar som de icke jagande lyckas känna dem allihopa.

Last edited:
Ja, men det är ju så med förutfattade meningar.
Det som man inte känner igen eller själv behärskar känns främmande och skrämmande och då börjar generaliseringarna hagla.

Läst rapporten tidigare och som vanligt tar den ingen som helst ansvar mot de som drabbas av den växande vargstammen. Förutom inavelsproblemet, så fanns det även en ökad acceptans för vargen på önskelistan som ett resultat av vargjakten.

Ha gärna varg i Sverige, men låt inte en liten del av landet bära hela bördan.

Varför har du trots att du läst denna suttit och försökt debattera att det var pga inaveln som slakten behövdes? Och att det ska stärka stammen när det är precis det du inte vill? Nu säger du att det är pga dem drabbade... antar då att du menar dig själv pga eventuell utebliven jakt för egen del?

Jag personligen känner bara vettiga jägare, bortsett från folk online som t.ex här. Det är mina jägarpolare och deras föräldrar som jagar som i sin tur varit med länge och sett en hel del sjuka saker hända från andra håll.

Roke: Jag har definitivt inte förutfattade meningar. Jag är knappast "genomsnitts svensson" och lever inget svensson liv. Så där har ni fel igen. Jag tror knappast mina vänner som jagar bara hittar på grejer för att försämra sina egna rykten som jägare... tror du det?

Samtidigt kan vi lägga ner diskussionen. Vi har kommit fram till att det inte rörde sig om några defekta djur och att slakten enbart handlade om politik. Den blir då bara mer olaglig enligt gällande regler och lagar.
Att sen vissa tror att precis allt ska anpassa sig efter oss orkar jag inte ens börja med, kan liknas mycket annat i Svensk demokrati som ni säkerligen sitter och gnäller över men måste anpassa er hur som helst.

Varför har du trots att du läst denna suttit och försökt debattera att det var pga inaveln som slakten behövdes? Och att det ska stärka stammen när det är precis det du inte vill? Nu säger du att det är pga dem drabbade... antar då att du menar dig själv pga eventuell utebliven jakt för egen del?

Jag personligen känner bara vettiga jägare, bortsett från folk online som t.ex här. Det är mina jägarpolare och deras föräldrar som jagar som i sin tur varit med länge och sett en hel del sjuka saker hända från andra håll.

Roke: Jag har definitivt inte förutfattade meningar. Jag är knappast "genomsnitts svensson" och lever inget svensson liv. Så där har ni fel igen. Jag tror knappast mina vänner som jagar bara hittar på grejer för att försämra sina egna rykten som jägare... tror du det?

Samtidigt kan vi lägga ner diskussionen. Vi har kommit fram till att det inte rörde sig om några defekta djur och att slakten enbart handlade om politik. Den blir då bara mer olaglig enligt gällande regler och lagar.
Att sen vissa tror att precis allt ska anpassa sig efter oss orkar jag inte ens börja med, kan liknas mycket annat i Svensk demokrati som ni säkerligen sitter och gnäller över men måste anpassa er hur som helst.

http://skandulv.nina.no/LinkClick.aspx?fileticket=j7lx5PBwf9U=&tabid=2333&language=nb-NO

http://www.jagareforbundet.se/Global/Svensk Jakt Nyheter/841a5f5e.pdf

Last edited:
Det går nog bra att ha förutfattade meningar även om man inte lever ett svensson liv?

Jag tycker du har en otrevlig ton och du slänger dig med nervärderande begrepp såsom "vargslakt" när det handlar om vargjakt och jag tycker det verkar som om du vill påskina att jägare är egenyttiga idioter. Det tycker jag tyder på förutfattade meningar.

Last edited:
Vincent: Gärna, känns dock inte som att jag ska sälja huset, butiken, kontaktnätet i jobbet som jag har här nere för att bevisa min sak. Vad gör förresten gamlingar springandes inne i skogarna när dem är så svaga? Att du tror dig känna mig är rätt kul, jag har stor respekt för djur och natur och anpassar mig efter min omgivning
Brukar väl kallas Desk Study när man tycker till efter att bara ha läst vad andra skrivit.

Skrivbordsgeneral kommer mig också i tankarna, sitter torrt, varmt och bekvämt och talar om vad de vid fronten ska göra.

Nä, inte pga inaveln, utan inaveln är en del i hela den här historien. Inaveln är inte lika med 3 ben och ett öra osv. utan ett osynligt hot mot stammen pga. den likartade genuppsättningen. Eftersom det inte är många utan för de mest rovdjursvänliga fanatikerna, som tror att vi kan ha en vargstam på 4000-5000st individer av varg i Sverige, så har vi nu valt att försöka förstärka vargstammen med hjälp av nya individer utifrån, och på det sättet kunna hålla en mindre vargstam.

Nä, jag tror inte du känner några jägare. De få glimtar av något som liknar någon handfast åsikt om hur det är, har genast visat sig att du inte har ens den minsta koll på hur svensk jakt går till. Trots vad det verkar ditt stora hundintresse, så brister du fullkomligt i hur svensk jakt med hund går till.

Det var samma visa när vi började med lodjursjakten, men även där fick Sverige rätt mot rovdjursfanatikerna. Slösas bara massa skattepengar...

För de som är intresserade, så finns det en forskarrapport om årets vargjakt: http://www.cefos.gu.se/digitalAssets/1306/1306652_cefosrapport-2010-2.pdf

(Forskningsrapport från CEFOS, Göteborgs universitet – Licensjakt på varg
År 2010 blev historiskt. För första gången sedan vargens fridlysning i mitten av 1960-talet ser vi återigen en reglering av varg på jakt och där landsbygdens invånare getts möjlighet att förvalta vargstammen. Beslutet att vi i Sverige återigen skall föra allmän jakt på varg följer år av såväl lokala som nationella diskussioner och debatter kring huruvida vargens närvaro i det svenska naturlandskapet är något positivt eller negativt.

Annelie Sjölander-Lindqvist, fil. Dr. i humanekologi, Serena Cinque, fil. Dr. i offentlig förvaltning samt Marianne Karlsson, MSc Riskanalys, alla verksamma vid CEFOS (Centrum för Forskning om Offentlig Sektor), Göteborgs universitet, har inom ramen för det Formas-finansierade projektet Kommunikation inom rovdjursförvaltningen undersökt hur bl a jägare upplevde 2010 års licensjakt på varg.

Studien är kvalitativ och insamlandet av material har skett genom intervjuer, deltagande observation samt bearbetning av textmaterial. Intervjuerna har utgått från ett etnografiskt förhållningssätt vilket innebär att intervjuaren samtalar med sina informanter under informella former. Vägledande för forskningsarbetet har varit att iaktta och förstå licensjaktens i sitt sociala och kulturella sammanhang. Intervjuer och deltagande observationer på temat vargjakt som utgör det grundläggande empiriska materialet i föreliggande rapport genomfördes med början i december 2009 och avslutades under mars 2010.

Intervjuer har genomförts med jägare och jaktledare i Dalarna, Värmland och Västra Götaland. Vidare har tjänstemän och fältpersonal på regional och nationell nivå intervjuats liksom regionala och nationella representanter för fem intresseorganisationer (Svenska Rovdjursföreningen, Svenska Naturskyddsföreningen, Svenska Jägareförbundet, Jägarnas Riksförbund samt Lantbrukarnas Riksförbund). Antalet intervjuer uppgår till 58. Deltagande observationer har genomförts vid temakvällar om licensjakt samt vid en studiecirkel om jakt på varg.

Studiens syfte har varit att undersöka uppfattningar och erfarenheter av denna första licensjakt sedan ett fyrtiotal år. Studien undersöker också hur de berörda grupperna ser på licensjaktens politiska och organisatoriska förberedelser samt efterdyningar (lärdomar, att tänka på inför nästa jakt), motiv till vargjakt och varför jägarna deltog i licensjakten.

Undersökningens resultat kan sammanfattas i följande punkter:

• Licensjakten uppfattades av en majoritet av de intervjuade jägarna som en plikt att genomföra. Jakten har handlat om att visa på jägarkårens önskemål om att medverka till en god och hållbar rovdjursförvaltning. Deltagande i jakten har utifrån ett jägareperspektiv alltså handlat om att bistå förvaltningen med efterfrågade och nödvändiga kunskaper och erfarenheter för att möjliggöra en beskattning av vargstammen. De intervjuade lyfter fram licensjakten som en lärandeprocess för alla parter.
• Myndigheter och flera intresseorganisationer anser att licensjakten genomfördes på ett seriöst sätt. Jägarna uppfattas, trots begränsad tid och resurser till planering, ha lagt sig vinn om att genomföra uppdraget korrekt. Viss kritik lämnas av de intervjuade avseende att jakten i vissa områden ledde till skadeskjutna vargar. Samtliga intervjuade grupper lyfter att jakten påverkades av den snäva tidsramen från beslut till genomförande.
• Jakten har för myndigheterna varit en utmaning för att anta rätt rutiner och fungerande strategier. Licensjakten på varg upplevdes som svår att styra och kontrollera.
• Deltagande i jakten handlade till stor del om ”att ställa upp för lokalsamhället”. Genom att delta i licensjakten demonstrerade jägarna sin samhörighet med de som lever i rovdjurstäta områden. Licensjakten har även bidragit till ökade kontakter mellan jaktlag vilket jägarna upplever som stärkande för lokalsamhället.
• Beslutet om licensjakt visar på regeringens goda vilja att närma sig lokalbefolkningen. De intervjuade anger att jakten kom att uttrycka och kanalisera en uppdämd önskan att få delta i besluts- och förvaltningsprocesser. Flera av de intervjuade påpekar att de återigen känner ett stärkt förtroende för de nationella politikerna och att även deras relation till förvaltningsmyndigheterna har förbättrats.

Annelie Sjölander-Lindqvist och Serena Cinque har sedan 2003 studerat den svenska rovdjurskonflikten med särskild tonvikt på varg och där förvaltning och lokala perspektiv särskilt fokuserats. För närvarande bedrivs vid CEFOS två forskningsprojekt om rovdjur: Kommunikation vid förvaltning av rovdjur: Möten mellan brukare och beslutsfattare (Formas) samt Innovativa förvaltningsstrategier: Rovdjurspolitikens lokala förankring (Viltvårdsfonden, Naturvårdsverket). För ytterligare information om projekten hänvisas till www.cefos.gu.se/forskning/Natur_och_kulturarv.

Rapportens titel: Att jaga varg – En studie av 2010 års licensjakt i Sverige

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...