Skrotnisse: Min version är att jakt skall få finnas förutsatt att klara regler finns, kontinuerliga jägarprov/prickskytte och lämplighetstest skall genomföras. Det är trots allt vapen vi snackar om.
Att sedan fälla djur av den anledningen att det finns för många utav dem eller liknande ser jag heller inget fel i, förutsatt att djuret slipper lida.
Hela vargjakten har regeringen skyllt på genfel och inavelsproblem, om du läser anmälningen jag länkat in står det klart och tydligt med referenser och allt som kan tänkas att så absolut inte var fallet.
Ingen regel om koppel eller att hunden ska lyda som om den vore kopplad? I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.
Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.
Så lag och regel om koppel finns visst, det kanske inte följs så noga och då är även det ett bekymmer.
Är också införstådd med inavelsgrader, dock orkar jag inte sitta och förklara mig en hel a4 sida vad jag menar med inavel, jag tror min poäng framgick? Även hundar som inte alls är besläktade kan få bettfel.
Roke: Saken är ju att vilda djur kommer skydda sitt revir, och då gör vi människor som vet bättre fel i att ha dem lösa där.
Jag tror inte att alla jägare är helylle jägare som du tror, vet även flera jägare som dem vet om flera som är helt sjuka.
Vincent: Gärna, känns dock inte som att jag ska sälja huset, butiken, kontaktnätet i jobbet som jag har här nere för att bevisa min sak. Vad gör förresten gamlingar springandes inne i skogarna när dem är så svaga? Att du tror dig känna mig är rätt kul, jag har stor respekt för djur och natur och anpassar mig efter min omgivning, men det tror du säkert inte så det är inte lönt att diskutera vidare.
Matin: Läs nu rapporten och anmälningen, nu fick du all bevis du ville ha men jag fick inget svar. Sluta snacka runt allt hela tiden det blir så jobbigt att skriva om mina meningar hundra gånger för att poängen ska komma fram. Oavsett om hunden fäller djuret eller inte, är det löst och spårar eller vallar (eller vad som helst ni nu använder dem till så slipper jag skriva om igen) fram djuret till er.