FettSnok
96% enligt läkaren
Ska bli intressant vad EU.s granskning kommer fram till, hoppas någon får stå vid skampålen till slut, en jävligt pinsam historia från början till slut.
Carlgren, eller vafan, ta hela centerpacket..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ska bli intressant vad EU.s granskning kommer fram till, hoppas någon får stå vid skampålen till slut, en jävligt pinsam historia från början till slut.
Min mark ligger inom ett av Sveriges äldsta vargrevir, Dals-Ed-Halden reviret. Jakten på rådjur har varit mycket försiktig under många år. Sista året vi släppte rådjurshundar var -96, efter det har vi skjutit nått rådjur per år, för att under 2000-talet fram till 2006 skjutit ett par rådjur. Anledningen till den låga avskjutningen är att vi redan då märkte av en vikande rådjurstam, och för egen del är det inte roligt att gå ut och försöka jaga efter de stackare som lyckats klara sig från rovdjuren.Om det inte skjutits rådjur i norra Dalsland, hade det då funnits några kvar?
Rovdjurstrycket är mycket riktigt stort i vissa delar, jägartrycket är för den delen inte ovidkommande.
Hur har obalansen skapats? Felaktiga beslut åt båda håll, givetvis. Vad annars? Felaktiga kvoter, både av rovdjur och av "födodjur". Hade vi haft kunskapen och förståelsen hade det varit ett ickeproblem. Dock är denna inte den enskilt största drivkraften. Kvot, finns inget som skapar så stor diskussion och sprickor i lag/områden. Att man sen blandar in politik i det hela gör knappast resultatet till det bättre.
Det är bara att inse, vi har misslyckats katastrofalt på en del håll.
Att hävda annat är strutsmentalitet...
Även representanter har insett detta;
"Nu är det det minskade antalet älgar som används som argument för vargjakt. Men enligt Jägarförbundets egen Handlingsplan för älg (Ligné, 2008) är människan, det vill säga avskjutningen, det största problemet för älgstammen.
Dödlighetsfaktorer för älg i Dalarna är jakt 94 procent, varg 4 procent och trafik 2 procent. Det är valår och vi är många som har fått nog. Vi kommer att rösta på politiker som ser skogen som en biologisk värdegrund och inte bara som en lekstuga för jägare. "
Men det finns säkert de som anser sig veta bättre än Daniel Ligné...
Personligen bryr jag mig inte ett skit vad yrkespolitikerna nere i Bryssel tycker om vad vi i Sverige bestämmer oss för.Ska bli intressant vad EU.s granskning kommer fram till, hoppas någon får stå vid skampålen till slut, en jävligt pinsam historia från början till slut.
Uppenbart är det tur att vi inte la ut massa skattepengar på en folkomröstning där folk utan att personligen behöva ta ansvar kan rösta hur fan de vill.Vi i Sverige?
Det var fan ingen demokratisk omröstning gällande det här jävla klavertrampet!
Heja CenternCarlgren, eller vafan, ta hela centerpacket..
Det jag inte fattar riktigt är, vad gör jakten för nytta? Vargar lever väl i flock, ska man minska angrepp på vilt eller tamdjur i ett område, måste man inte knäppa hela flocken då?
Att skjuta ett djur i flocken lär väl inte göra till eller från?
Jag hajar inte riktigt heller det genetiska resonemanget, om man nu rent praktiskt klarar att få in nya individer i landet med friskt blod, kan de verkligen ta sig in och bilda nya alfapar med befintliga flockar? Hur funkar det?
Skrotnisse & Matin, kan ni inte spela lite paintball med varandra på helgerna? kanske be en god vän att klä ut sig till varg?
Bara en tanke..
Vargar lever i familjeflockar.
Om flocken består av 10 djur och man skjuter en, så krymper flocken med 10%.
Då går det åt 10% mindre mat.
Vill du vara min vän?
Och skjuter man bara valpar så blir flocken 100% mindre![]()
Hehe, matte inte din starka sida va?![]()
Till skillnad från din doktorsexamen i biologi?![]()
Jag frågade, eftersom jag var okunnig. Och nej, skjuter man alla valpar i en flock så minskar flocken inte med 100 %. Ledtråd: Alfaparet.
![]()
Vad gäller älgen, så har jägarna inte mycket att säga till om, utan där är det de stora skogsbolagen och naturvårds/länsstyrelsen som sätter hur många som varje jaktlag/VVO ska skjuta.
Jag får gratulera antingen miljöpartiet eller kommunisterna till din röst
.
Det fanns förslag på att ta bort hela familjegrupper i de områden som haft vargen längst, men det blev nog en alldeles för het potatis för politikerna. Du har en poäng där att nyttan av årets vargjakt är i det närmaste obefintlig rent praktiskt.Det jag inte fattar riktigt är, vad gör jakten för nytta? Vargar lever väl i flock, ska man minska angrepp på vilt eller tamdjur i ett område, måste man inte knäppa hela flocken då?
Att skjuta ett djur i flocken lär väl inte göra till eller från?
Jag hajar inte riktigt heller det genetiska resonemanget, om man nu rent praktiskt klarar att få in nya individer i landet med friskt blod, kan de verkligen ta sig in och bilda nya alfapar med befintliga flockar? Hur funkar det?
Trots allt man postat, så hävdar du att jägare tar livet av fler hundar än vad vargarna gör? Är du svagsint? Kan inte läsa?Faktum är ju trots allt att ni jägare tar livet av fler hundar än vad vargen
En video när varg fäller en älg... ska det göra att vi vill döda allt i naturen när det är just vad naturen är och alltid varit? Du är bra rolig.
Ge mig ett exempel på vad jag sagt som är fel och presentera helst lite objektiv fakta som stödjer det du säger.Men nu kommer du som vanligt med någon helt meningslös statistisk som i slutändan ändå visar att du inte har en aning om ditt snack
Jakthundar som blir dödade av vargar...det tycker du är ett problem eller? på riktigt?
Kommer en inbrottstjuv på besök hos mig åker han på stryk, är inte det lite samma sak?
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |