Vargjakten utreds i EU

Om det inte skjutits rådjur i norra Dalsland, hade det då funnits några kvar? :va

Rovdjurstrycket är mycket riktigt stort i vissa delar, jägartrycket är för den delen inte ovidkommande.
Hur har obalansen skapats? Felaktiga beslut åt båda håll, givetvis. Vad annars? Felaktiga kvoter, både av rovdjur och av "födodjur". Hade vi haft kunskapen och förståelsen hade det varit ett ickeproblem. Dock är denna inte den enskilt största drivkraften. Kvot, finns inget som skapar så stor diskussion och sprickor i lag/områden. Att man sen blandar in politik i det hela gör knappast resultatet till det bättre.

Det är bara att inse, vi har misslyckats katastrofalt på en del håll.
Att hävda annat är strutsmentalitet...
Även representanter har insett detta;
"Nu är det det minskade antalet älgar som används som argument för vargjakt. Men enligt Jägarförbundets egen Handlingsplan för älg (Ligné, 2008) är människan, det vill säga avskjutningen, det största problemet för älgstammen.

Dödlighetsfaktorer för älg i Dalarna är jakt 94 procent, varg 4 procent och trafik 2 procent. Det är valår och vi är många som har fått nog. Vi kommer att rösta på politiker som ser skogen som en biologisk värdegrund och inte bara som en lekstuga för jägare. "

Men det finns säkert de som anser sig veta bättre än Daniel Ligné...
Min mark ligger inom ett av Sveriges äldsta vargrevir, Dals-Ed-Halden reviret. Jakten på rådjur har varit mycket försiktig under många år. Sista året vi släppte rådjurshundar var -96, efter det har vi skjutit nått rådjur per år, för att under 2000-talet fram till 2006 skjutit ett par rådjur. Anledningen till den låga avskjutningen är att vi redan då märkte av en vikande rådjurstam, och för egen del är det inte roligt att gå ut och försöka jaga efter de stackare som lyckats klara sig från rovdjuren.

De faktorer som påverkat rådjurstammen är följande, men den största påverkan överst:
Lodjur
Räv
Varg
Vinter
Människan

Vad gäller älgen, så har jägarna inte mycket att säga till om, utan där är det de stora skogsbolagen och naturvårds/länsstyrelsen som sätter hur många som varje jaktlag/VVO ska skjuta.

Angående just vargens påverkan på älg, så säger man att en vargfamilj tar ca 1st älg var 4-5 dag. Beroende på årstid och område är det mellan 2.5 till 6.5 dagar mellan älganfallen.

Jo, det är många som inte lever nära naturen och som helt saknar erfarenhet av hur det ser ut. De är däremot duktiga på att läsa aftonbladet och hänga på nätet bland likasinnade. Jag får gratulera antingen miljöpartiet eller kommunisterna till din röst

Ska bli intressant vad EU.s granskning kommer fram till, hoppas någon får stå vid skampålen till slut, en jävligt pinsam historia från början till slut.
Personligen bryr jag mig inte ett skit vad yrkespolitikerna nere i Bryssel tycker om vad vi i Sverige bestämmer oss för.

Men andra i samhället tycker uppenbart att makten ska vara så långt ifrån folket som möjligt.

Last edited:
Vi i Sverige?
Det var fan ingen demokratisk omröstning gällande det här jävla klavertrampet!
Uppenbart är det tur att vi inte la ut massa skattepengar på en folkomröstning där folk utan att personligen behöva ta ansvar kan rösta hur fan de vill.

Än så länge har vi våran riksdag, som har mandatet att leda vårat land.

Du får väl lägga din röst på Miljöpartiet eller kommunisterna i detta val...

Carlgren, eller vafan, ta hela centerpacket..
Heja Centern :D

Centern vill utöka avskjutningen av varg

Vi har hela 280st officiellt säkra individer av varg just nu. Vargstammen ökar...måste vara jobbigt att höra sånt för er i palestinasjalsmaffian :D

Mycket gnäll å kraftiga uttryck, men ingen som kunnat förklara hur vi fått våra stammar av lodjur och björn dit de är idag, trots att vi utfört precis samma typ av licensjakt på dem under åren.

Mycket konstigt...

Hade det vart någon stake i er, så hade ni istället riktat in er på köttindustrin och hur hanteringen av våran föda sköts ur ett etiskt perspektiv. Men många av er käkar väl er kyckling utan tanke på hur de fått leva sina liv?

Men ajja om vi skjuter 28st djur ur en av världens mest framgångsrika rovdjursgrupp...då tar det hus i helvete....fan vilken humor det är egentligen...

Jägareförbundet träffade statsministern

– Det får inte vara uppfattningen på Södermalm som ska styra rovdjursförvaltningen. Det är viktigt att de berörda får inflytande för att kunna fortsätta med sina näringar på landsbygden och att rovdjursstammarna måste vara i balans med lokalbefolkningens behov, menade Fredrik Reinfeldt

Valår, vilka härliga tider :D

[YOUTUBE-ID]tMC7aZNXnL8[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det jag inte fattar riktigt är, vad gör jakten för nytta? Vargar lever väl i flock, ska man minska angrepp på vilt eller tamdjur i ett område, måste man inte knäppa hela flocken då?
Att skjuta ett djur i flocken lär väl inte göra till eller från?

Jag hajar inte riktigt heller det genetiska resonemanget, om man nu rent praktiskt klarar att få in nya individer i landet med friskt blod, kan de verkligen ta sig in och bilda nya alfapar med befintliga flockar? Hur funkar det?

Det jag inte fattar riktigt är, vad gör jakten för nytta? Vargar lever väl i flock, ska man minska angrepp på vilt eller tamdjur i ett område, måste man inte knäppa hela flocken då?

Jag hajar inte riktigt heller det genetiska resonemanget, om man nu rent praktiskt klarar att få in nya individer i landet med friskt blod, kan de verkligen ta sig in och bilda nya alfapar med befintliga flockar? Hur funkar det?

Vargar lever i familjeflockar.
Om flocken består av 10 djur och man skjuter en, så krymper flocken med 10%.
Då går det åt 10% mindre mat.
I flocken är det oftast bara ett par som förökar sig.
Könsmogna djur utvandrar/trängs ut och söker en partner.
Detta vargpar startar en ny flock.
En inbyggd inavelspärr gör att de helst bildar par med obesläktade partner.
Om det finns.

Naturligtvis gäller det att införa nytt blod av så nära ursprung som möjligt, men med så lite släktskap som möjligt.
Det är ju den skandinaviska stammen som ska överleva.
Inte en hoper utplanterade vargar ihopsamlade från världens alla hörn.

Därför gäller det också att införa nya gener när vi verkligen har en stam, men innan den blir för stor eller inavelsgrade blir för hög.
Annars måste man införa ogenomförbart många djur för att uppnå samma effekt, eller acceptera att stammen består av importerade prydnadsvargar utan ursprung i skandinavien.

Skrotnisse & Matin, kan ni inte spela lite paintball med varandra på helgerna? kanske be en god vän att klä ut sig till varg?
Bara en tanke..

Vill du vara min vän?

Last edited:
Vad gäller älgen, så har jägarna inte mycket att säga till om, utan där är det de stora skogsbolagen och naturvårds/länsstyrelsen som sätter hur många som varje jaktlag/VVO ska skjuta.

Jag får gratulera antingen miljöpartiet eller kommunisterna till din röst

.

Ah, åter igen en massa "det är synd om mig". Klart ointressant.

Så, då är det fastslaget, en jägare kan inte tänka själv.
Tack för förtydligandet.

Återkom när rådjursstammen är 200 individer.
Sätt saker i sitt perspektiv och lite utanför din egen lilla bubbla, om det nu är möjligt...

Eftersom du verkar ha ett intresse i ovidkommande ärenden; din studieskuld är inte hög direkt?

Last edited:

Det fanns förslag på att ta bort hela familjegrupper i de områden som haft vargen längst, men det blev nog en alldeles för het potatis för politikerna. Du har en poäng där att nyttan av årets vargjakt är i det närmaste obefintlig rent praktiskt.

Ungdjuren söker sig ut för att skapa egna revir, så tanken just nu är att släppa nya vargar i utkanterna av våra vargrevir och tillräckligt långt ifrån norska gränsen. Släpper man ny varg mitt i ett redan befintligt revir, så kommer den få en jobbig start :(

Tyvärr så verkar jordbruksverkat ha satt käppar i hjulet för en utsättning pga. att de kräver att de nya vargarna ska hållas i karantän i 6 mån innan utsättning. Tveksamt om man kan hålla en vild varg i karantän så länge.
Vad jag läst, så tycker jag nästan det är bättre att använda sig av våra djurparksvargar, som i många fall tydligen ska tillhöra den ursprungliga svenska vargstammen. Den frilevande vargstam vi idag har tillhör inte den ursprungliga svenska som fanns förr. Borde gå att sätta upp stora hägn, där man kunde hålla vargen och göra den mindre å mindre präglad av människan, för att senare släppa dem lösa.

jaja..den som lever får se :)

Oj här hade hänt mycket sen jag kollade....

Skrotnisse: Om inget så kan du åtminstone föra fram riktiga åsikter och frågor till skillnad från matin. Faktum är ju trots allt att ni jägare tar livet av fler hundar än vad vargen gör, nu vet jag inte om du har detta som en åsikt till varför vargen bör slaktas. Sen är det hundra andra grejer som bör betänkas innan man får för sig att det som hände har något egentligt med svaga gener eller inavelsgrader alls att göra. Det vet ni också om. Om detta vore en ren "hjälpa vargen slakt" så vore det inga slaktade djur. Man kunde som jag sagt tidigare haft utbildad personal som skött flocken, utan att läst på så bör det kunna funkat att steriliserat vissa tikar och sänkt fortplantningen utav de individer, placerat om valpar när det var dags samtidigt som dem sätter in nytt blod. DÅ hade det blivit en mycket kraftig sänkning utav inaveln och en bättre spridning. Men nu handlade allt detta om politik och arga jägare som fått för sig att allt i naturen är deras, inte sagt att du är sån nu.

Matin: Har vi inte hittat hela anledningen för dig nu, du vill ha så lite varg eller andra rovdjur som möjligt så att du får möjlighet att slakta så mycket som möjligt själv? För du har inga andra hållbara teorier. Om ni jägare dödar fler hundar än varg är det tamejfan ett SJUKT stort problem. En varg är en varg, som skyddar sin flock/revir.... Ni bör vara utbildade och då se skillnad på en spårhund eller annan hund som går runt i skogen, ni bör även vara (även om du gång på gång visar motsatsen) ett smartare djur än vargen och då bör ni se skillnad på era egna hundar och bytesdjur... eller?
Men nu kommer du som vanligt med någon helt meningslös statistisk som i slutändan ändå visar att du inte har en aning om ditt snack.

En video när varg fäller en älg... ska det göra att vi vill döda allt i naturen när det är just vad naturen är och alltid varit? Du är bra rolig.

Faktum är ju trots allt att ni jägare tar livet av fler hundar än vad vargen

En video när varg fäller en älg... ska det göra att vi vill döda allt i naturen när det är just vad naturen är och alltid varit? Du är bra rolig.
Trots allt man postat, så hävdar du att jägare tar livet av fler hundar än vad vargarna gör? Är du svagsint? Kan inte läsa?

Visa mig den faktan, så ska det bli intressant, annars är det bara löjligt.

Det som är roligt är när ni desperat försöker tala om vart jag står och hur mycket jag vill utrota vargen.

Kan du ge oss svar på alla dina påståenden du slänger ut? Jag har postat information på det mesta jag hävdat, men vad har du att komma med?

Visa oss lite fakta nu, så det blir lite intressant!

Men nu kommer du som vanligt med någon helt meningslös statistisk som i slutändan ändå visar att du inte har en aning om ditt snack
Ge mig ett exempel på vad jag sagt som är fel och presentera helst lite objektiv fakta som stödjer det du säger.

Last edited:
Jakthundar som blir dödade av vargar...det tycker du är ett problem eller? på riktigt?

Kommer en inbrottstjuv på besök hos mig åker han på stryk, är inte det lite samma sak?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park