200 vargar på 450 000 kvadratkilometer. Det finns andra saker att jaga. Den enda anledningen till att man jagar rovdjur överhuvudtaget är för att det ska finnas bytesdjur kvar att jaga för oss människor. Gillar du inte att det springer varg i skogen där du bor, flytta till stan men försök inte övertyga nån påläst människa om att det inte finns plats för fler rovdjur i vårt land—det är endast av egoistiska skäl du för den linjen, inte för naturens skull.
Men å andra sidan så är det väl bara att förstöra så mycket man kan, jorden lär ju ändå inte kunna husera människor mer än några hundra år till så vi kan ju lika gärna göra det så svårt för kommande generationer som möjligt. Eller?
Åas, så är inte vargarna jämnt utspridda.
Målet med förvaltningsstrategin är att öka spridningen och minska inavelsgraden.
Om stammen får sköta sig själv, så kommer allt mer närbesläktade individer att få avkomma som antingen stannar i flocken eller startar en ny flock i närliggande område.
Första steget var att begränsa nuvarande stam.
Andra steget är att inplantera nya vargar av rätt sort men utan släktband.
Vargstammen ökar fortfarande.
Nej, jag är inte rädd för varg.
Men jag vill fortsätta att kunna ha hundar, höns, får och nötdjur.
Därför anser jag att rovdjur skall jagas.
Finessen är att djur som skyggar för människa och hund (är vi överens om att det är bra?) sällan blir skjutna.
Djur med felaktigt beteende är lättare att få korn på.
Ger i längden ett fungerande samspel.
Går dessutom förvånansvärt fort.
Vill man se älg i Sverige, så tar man bilen.
Den bryr de sig inte om.
I öststaterna går man till fots.
Där jagar man från bil.
Förmodligen skulle det vara bra att jaga från bil i Sverige med.
Antagligen skulle viltolyckorna sjunka.
Men det känns djävligt fel.