Vargjakten utreds i EU

Du missar poängen...jakt är fel i alla lägen. Vi människor ska inte blanda oss i naturen osv osv :rolleyes:

Det sista har du dock rätt i :D

200 vargar på 450 000 kvadratkilometer. Det finns andra saker att jaga. Den enda anledningen till att man jagar rovdjur överhuvudtaget är för att det ska finnas bytesdjur kvar att jaga för oss människor. Gillar du inte att det springer varg i skogen där du bor, flytta till stan men försök inte övertyga nån påläst människa om att det inte finns plats för fler rovdjur i vårt land—det är endast av egoistiska skäl du för den linjen, inte för naturens skull.

Men å andra sidan så är det väl bara att förstöra så mycket man kan, jorden lär ju ändå inte kunna husera människor mer än några hundra år till så vi kan ju lika gärna göra det så svårt för kommande generationer som möjligt. Eller?

200 vargar på 450 000 kvadratkilometer. Det finns andra saker att jaga. Den enda anledningen till att man jagar rovdjur överhuvudtaget är för att det ska finnas bytesdjur kvar att jaga för oss människor. Gillar du inte att det springer varg i skogen där du bor, flytta till stan men försök inte övertyga nån påläst människa om att det inte finns plats för fler rovdjur i vårt land—det är endast av egoistiska skäl du för den linjen, inte för naturens skull.

Men å andra sidan så är det väl bara att förstöra så mycket man kan, jorden lär ju ändå inte kunna husera människor mer än några hundra år till så vi kan ju lika gärna göra det så svårt för kommande generationer som möjligt. Eller?

Åas, så är inte vargarna jämnt utspridda.
Målet med förvaltningsstrategin är att öka spridningen och minska inavelsgraden.
Om stammen får sköta sig själv, så kommer allt mer närbesläktade individer att få avkomma som antingen stannar i flocken eller startar en ny flock i närliggande område.

Första steget var att begränsa nuvarande stam.
Andra steget är att inplantera nya vargar av rätt sort men utan släktband.

Vargstammen ökar fortfarande.

Nej, jag är inte rädd för varg.
Men jag vill fortsätta att kunna ha hundar, höns, får och nötdjur.

Därför anser jag att rovdjur skall jagas.
Finessen är att djur som skyggar för människa och hund (är vi överens om att det är bra?) sällan blir skjutna.
Djur med felaktigt beteende är lättare att få korn på.
Ger i längden ett fungerande samspel.
Går dessutom förvånansvärt fort.

Vill man se älg i Sverige, så tar man bilen.
Den bryr de sig inte om.
I öststaterna går man till fots.
Där jagar man från bil.

Förmodligen skulle det vara bra att jaga från bil i Sverige med.
Antagligen skulle viltolyckorna sjunka.
Men det känns djävligt fel.

Att varg tar tamdjur är inte så särskilt vanligt som döda-allt-lobbyn vill påskina. De fall där det sker så beror det oftast på att man inte kunnat stänga en hage ordentligt på grund av snålhet eller dumhet.
Att jakthundar går åt om man släpper dom vind för våg får man fan räkna med. Att jägare får ersättning för hunden tycker jag är helt sjukt.
Ska man få ersättning från staten för alla tamkatter som går åt i trafiken eller blir tagna av räven också?
Jag vill inte vara med och betala för ansvarslösa jägares hundar....
Allt ska inte betalas av "nån annan".

Hur många hundar, höns, får och nötdjur har du hittils förlorat till vargen?

Just nu skriks det halsen ur sig för att någon enstaka har förlorat något enstaka djur.

Vi förlorade 28 vargar på en grisblink.

Jakthundar ska dessutom inte inräknas i statistiken, ger man sig in i leken, osv...

Hur många hundar, höns, får och nötdjur har du hittils förlorat till vargen?

Just nu skriks det halsen ur sig för att någon enstaka har förlorat något enstaka djur.

Vi förlorade 28 vargar på en grisblink.

Jakthundar ska dessutom inte inräknas i statistiken, ger man sig in i leken, osv...

Inte en enda.

Mycket därför jag skrev rovdjur i allmänhet.

Till räv, lo, mård, iller och rovfågel har jag däremot förlorat cirka 30 höns och ett dussin får (lamm).
Trots att jag skjuter ganska mycket.
Vargen tar tamdjur om den kan.
Att låta vargstammen öka som den vill, trots ynkligt avelsutbud är inte bara korkat.
Det är ansvarslöst.
1990/91 fanns endast 8 (bekräftade) individer i Skandinavien.
I år har vi haft 10 valpkullar bara i området som berör Dalarna.
Betänk även att vargarna kommer att befinna sig på privatägd mark.

Jahaaa..jaja! dom sköts för att dom åt upp massa människor i glesbygden, nu fattar jag!

Nej det har jag aldrig skrivit så du har nog fattat fel.
Vargen är farlig för andra djur också, exempelvis knähundar som någon skrev. Tänk vad hemskt om en varg gick lös på en massa knähundar mitt i en stad, det är katastrofalt det.
Utanför storstäderna kan dom väl däremot inte göra någon skada?

Inte en enda.

Mycket därför jag skrev rovdjur i allmänhet.

Betänk även att vargarna kommer att befinna sig på privatägd mark.

Dåså, då behöver vi inte skjuta varg, inte en enda!

Andra rovdjur har jagats sedan tidigare såvitt jag vet.

Attans, du menar att vargarna, precis som skogens alla andra djur går där dom själva vill?
Ja, det vore väl konstigt om just vargen skulle kunna läsa lantmäteriets kartor.

Vari ligger problemet med att vargar promenerar över privatägd mark?
Det gör väl Älgar, Renar, Lodjur, Järv, Rävar, Harar, Hjortar, osv, osv...

Vill man nu absolut inte ha in skogens djur på sin privatägda mark får man väl stängsla in marken, det blir djävligt finmaskigt om man ska hindra alla djur, men vad gör man inte för att skydda sin lilla bit natur.

Last edited:
Undrar när man ska sluta förundras över att folk med ingen eller liten kunskap om ämnet, slänger sig med så bestämda åsikter som vissa gör här.

Ljuger och generaliserar vilt, ofta helt okunniga i grundfrågorna. Fast det är väl det som kategoriserar forumstrollen...det viktiga är inte att man är insatt i frågan, utan att man säger något, helst så ofta man kan...

Lägger upp två bilder för att visa vad våra knappt 200 vargar orsakar i förhållande för våra nästan 4000 björnar och 2000 lodjur. Visst är det slående hur mycket våra knappt 200 vargar utmärker sig? Detta är de officiella siffrorna från www.viltskadecenter.se

Att inse att det finns ett problem, är ofta första steget att nå fram till en lösning. Palestinasjalsmaffian befinner sig fortfarande i förnekelsefasen...

Bifogat

• bidrag.jpg
    bidrag.jpg
    76.1 KB · Visningar: 54
  • angripna.jpg
    angripna.jpg
    68.9 KB · Visningar: 45
Men när i hela helvete ska du fatta att det är DU som är helt jävla okunnig.

Förklara för mig hur i hela helvete en genpol på NÅGOT vis kan stärkas när man slaktar av en så liten population som 200+ djur/individer?

Det är ju fan du som lever i någon sjuk form av förnekelse. När kom lagen om koppeltvång? Hur skulle ni förvirrade jägare klara er i tätorterna med era hundar egentligen? För det är väl din enda åsikt i ämnet, att du inte får har din hund springandes inne på andras revir o pissa in ett eget? Eller att boskap blir tagna och bönderna får ersättning, även för stängsel finns ersättning... men nej... du är antagligen 50-talist som kan allt.

Nej nu ska jag ut och gå med min hund... i .... hör och häpna... ett KOPPEL!

Dåså, då behöver vi inte skjuta varg, inte en enda!

Andra rovdjur har jagats sedan tidigare såvitt jag vet.

Attans, du menar att vargarna, precis som skogens alla andra djur går där dom själva vill?
Ja, det vore väl konstigt om just vargen skulle kunna läsa lantmäteriets kartor.

Vari ligger problemet med att vargar promenerar över privatägd mark?
Det gör väl Älgar, Renar, Lodjur, Järv, Rävar, Harar, Hjortar, osv, osv...

Vill man nu absolut inte ha in skogens djur på sin privatägda mark får man väl stängsla in marken, det blir djävligt finmaskigt om man ska hindra alla djur, men vad gör man inte för att skydda sin lilla bit natur.
Om du ska komma undan med vad du säger, kräver det att du även kräver att vi människor ska sluta bruka jorden. Dvs. sluta med vårat skogsbruk, sluta med vårat jordbruk osv. För allt detta gör att dina romantiska drömmar om en natur helt utan mänsklig påverkan inte blir så romantiskt som du verkar tro.
Vår påverkan på naturen innebär kortfattat att det tack vare vårt brukande av naturen i form av skogsbruk och jordbruk, så finns det idag goda biotoper för våra växtätande däggdjur, som inte skulle vart fallet i en helt naturligt utvecklad natur.

Detta gör att de växtätande djuren får god tillgång till föda, och har lätt för att föröka sig. När nu vargen och de andra stora rovdjuren kommer tillbaka på bred front, så kommer de till ett överflöd av mat, vilket i sin tur även innebär att rovdjuren har lätt att föröka sig.

Detta får till följd att vi kommer få tider där vi har gott om rådjur, älgar och harar, medans vi har ont om rovdjur. Andra tider råder det motsatta. Här får ni fundera själva vad som händer i de sistnämnda tiderna.

Ska ni ropa på jägarna, för att de ska skjuta ner överflödet av rovdjur, eller ska vi låta utsvultna stora rovdjur gå runt bland oss tills de svälter ihjäl? För det är ju så naturen fungerar, är ju inget Kina där vargarna kommer överens om att endast en valp per kull....

Dvs. balansen som kanske skulle fungerat, kan inte göra det idag i och med människans påverkan på naturen.

Därför måste våra viltstammar förvaltas, så vi undviker de värsta "pucklarna".

Detta får till följd att vi kommer få tider där vi har gott om rådjur, älgar och harar, medans vi har ont om rovdjur. Andra tider råder det motsatta. Här får ni fundera själva vad som händer i de sistnämnda tiderna.

Ska ni ropa på jägarna, för att de ska skjuta ner överflödet av rovdjur, eller ska vi låta utsvultna stora rovdjur gå runt bland oss tills de svälter ihjäl? För det är ju så naturen fungerar, är ju inget Kina där vargarna kommer överens om att endast en valp per kull....

Dvs. balansen som kanske skulle fungerat, kan inte göra det idag i och med människans påverkan på naturen.

Därför måste våra viltstammar förvaltas, så vi undviker de värsta "pucklarna".

Ja, då det finns ett överflöd av varg i skogarna, då ska jag ropa på jägarna, 200 exemplar i det här landet är inget överflöd.

Men när i hela helvete ska du fatta att det är DU som är helt jävla okunnig.

Förklara för mig hur i hela helvete en genpol på NÅGOT vis kan stärkas när man slaktar av en så liten population som 200+ djur/individer?

Det är ju fan du som lever i någon sjuk form av förnekelse. När kom lagen om koppeltvång? Hur skulle ni förvirrade jägare klara er i tätorterna med era hundar egentligen? För det är väl din enda åsikt i ämnet, att du inte får har din hund springandes inne på andras revir o pissa in ett eget? Eller att boskap blir tagna och bönderna får ersättning, även för stängsel finns ersättning... men nej... du är antagligen 50-talist som kan allt.

Nej nu ska jag ut och gå med min hund... i .... hör och häpna... ett KOPPEL!
Nu är det ju så att även jakthundar går i koppel de tider på året som det råder koppeltvång. Den 21 augusti är första datum för att släppa älghundar för träning på älg och hare. För rådjurshundarna är det 1 oktober som gäller. Slut på jakt med älghundar brukar vara runt nyår och samma för rådjur om det inte råder mild vinter, då den kan vara förlängd till 31 januari. Harhundar får jaga tills 15 februari.

Jakthundar går alltså även de kopplade stora delar av året.

Nä, du är en okunnig jakthatare och kan inte ens stå för att du är emot jakt.

Om vi inte försöker förbättra vargarnas genpol, utan istället säger att vi behåller den vargstam vi har utan att sätta in nytt blod. Då måste vi ha en större vargstam räknat i individer, för att den ska kunna anses uppnå till nivån "gynnsam bevarandestatus". Vi pratar om flera tusen vargar i detta fall.

Den andra vägen man kan gå, som regeringen också valt att gå, är att istället tillföra nya gener från vargar utanför den svenska vargstammen. I detta scenario behövs inte ett lika stort antal vargar för att uppnå nivån "gynnsam bevarandestatus"

Med tanke på alla konflikter som följer i vargens spår, så är jag benägen att stödja regeringens linje i detta fall.

Jag tänkte skriva något,men jag orkar fan inte, det är ju som att stånga pannan blodig mot en betongvägg...ni ger er väl inte förrän dom är helt utrotade...

En lösspringande jakthund (med kamera monterad) hade ju blivit attackerad av ett Lodjur i förrgår (AB), hur ser du på det? den skadade ju jycken, borde den skjutas av rena principskäl i din värld då eller?

Ja, då det finns ett överflöd av varg i skogarna, då ska jag ropa på jägarna, 200 exemplar i det här landet är inget överflöd.
Varför ska jägarna hjälpa dig då? Du har ju förstört jakten för dem, så varför ska de ens bry sig i frågan?

Återigen...sprid inte ut vargarna på hela landet, när de är koncentrerade till områden kring mellansverige.

Vargjakten skedde ju även i de områden som haft en fast vargstam och dessutom förökat sig i flera år. Det var heller ingen vargjakt på nya områden eller områden där nya värdefulla vargar hade etablerat sig.

Vad har du att komma med, förutom att du är emot jakt och har en romantiserande dröm om en vild orörd natur?

Jag tänkte skriva något,men jag orkar fan inte, det är ju som att stånga pannan blodig mot en betongvägg...ni ger er väl inte förrän dom är helt utrotade...

En lösspringande jakthund (med kamera monterad) hade ju blivit attackerad av ett Lodjur i förrgår (AB), hur ser du på det? den skadade ju jycken, borde den skjutas av rena principskäl i din värld då eller?
Varför är inte lodjur utrotat i Sverige? Eller för all del björnen? De har trots regelbunden licensjakt ökat i antal år efter år.

Om du sätter dig ner och läser statistiken från vildskadecenter.se, så kommer du märka att angrepp från lodjur på hundar är att betrakta som försumbara. Speciellt om man även räknar bort angreppen som gäller de jakthundar som används vid lodjursjakten.

Vi har en lodjursstam på omkring 2000 individer, medans vi har knappt 200 vargar...läs nu den officiella statistiken, så kanske (?) du märker att vargen utmärker sig negativt vad gäller tamdjursangrepp.

Ska vi då sticka huvudet i sanden och låtsas att dessa problem inte finns och låta vargstammen växa okontrollerat? Är det inte trevligare om vi kan ha en vargstam i Sverige som är av sådan storlek att vi klarar av att reglera den, samtidigt som vi håller de negativa problemen vad gäller angrepp på tamdjur på en låg nivå?

Ja vild orörd natur är ju dumt.....
Ja, speciellt när man tänker på att den industrin är hyffsad viktig för sveriges ekonomi och framtid.

Bla bla bla....samma blaj hela tiden.

Men kör på! :tummenupp
Är det bara jag som tycker det är lite samma stuk på jägarsläktet?
Vi kör lite banjomusik & tittar på bilden!
Vi människor är ganska lika, se bara på hur lätt det är för de höga cheferna i Undercover boss att enkelt smälta in bland sina anställda. En keps lite skäggstubb, så är du nere på golvet.

Tycker ditt inlägg säger mer om dig än de på kortet.

Last edited:
Ett par bilder till, från de officiella rapporterna från viltskadecenter.se
Dessa kan ni jämföra mot statistiken för lo och björn, som finns i samma rapport.

Begrunda sedan återigen det faktum att antal individer för de olika rovdjuren skiljer sig åt:
Björn: ca 4000st
Lodjur: ca 2000st
Varg: ca 200st

Bifogat

• angripnatamdjur.jpg
    angripnatamdjur.jpg
    26.4 KB · Visningar: 24
  • ersättningangripnahundar.jpg
    ersättningangripnahundar.jpg
    18.6 KB · Visningar: 22
Ja delar av året men inte hela och då är det alla andra som ska anpassa sig? Prova du som sagt det i storstäder eller större orter så får vi se hur bra det går för dig. Jag skiter väl blint i om ni inte får springa med lösa hundar hela åren långa. När jag ska träna Ipo med min hund kör jag till brukshundsklubben, är ni speciella på något vis och inte behöver göra detta? Eller ni kan inte hålla till och träna på inhägnat område? Annars finns även långlina att använda till hundar, det gör vi när vi spårar efter människor och det borde väl även ni lyckas med till djur.

Kalla mig vad du vill, föga bekymrande. Jag har förklarat tidigare att jag ser skillnad på jakt och slakt, samt inavlade jägare som inte har kapaciteten nog att förstå sig på genetik och hur det fungerar i realiteten.

Om vi skall förbättra generna på något släkte, gör vi det genom att begränsa den totalt? Gör vi det genom att ha FRI slakt i dem regionerna där det förekom utan att ha någon som helst insikt i vilka djur som var inavlade till den grad att dem var skadade? Visade det sig inte efter detta att SAMTLIGA utav dem slaktade djuren var i mycket gott skick och inte visade några som helst missbildningar? Var det ok att slakta föräldrar till ungdjur?

Vore det inte som, om du nu lägger ner kåtheten i att lyckas döda något med bly, bäst att ha några som är utbildade i genetik, avel och vargar att åka ut och söva ner samt kolla upp djuren som dem gör på många andra platser i världen? Och om det då visat sig vara inavlade till den grad att dem blivit "defekta" individer, ta bort dem?

Eller är det rätt att låta er 2000 "män" ta hand om det, "glömma" rapporteringarna och ringa in vargarna långt innan slakten började?
:rolleyes:

Nu är det ju så att även jakthundar går i koppel de tider på året som det råder koppeltvång. Den 21 augusti är första datum för att släppa älghundar för träning på älg och hare. För rådjurshundarna är det 1 oktober som gäller. Slut på jakt med älghundar brukar vara runt nyår och samma för rådjur om det inte råder mild vinter, då den kan vara förlängd till 31 januari. Harhundar får jaga tills 15 februari.

Jakthundar går alltså även de kopplade stora delar av året.

Nä, du är en okunnig jakthatare och kan inte ens stå för att du är emot jakt.

Om vi inte försöker förbättra vargarnas genpol, utan istället säger att vi behåller den vargstam vi har utan att sätta in nytt blod. Då måste vi ha en större vargstam räknat i individer, för att den ska kunna anses uppnå till nivån "gynnsam bevarandestatus". Vi pratar om flera tusen vargar i detta fall.

Den andra vägen man kan gå, som regeringen också valt att gå, är att istället tillföra nya gener från vargar utanför den svenska vargstammen. I detta scenario behövs inte ett lika stort antal vargar för att uppnå nivån "gynnsam bevarandestatus"

Med tanke på alla konflikter som följer i vargens spår, så är jag benägen att stödja regeringens linje i detta fall.

Ja delar av året men inte hela och då är det alla andra som ska anpassa sig? Prova du som sagt det i storstäder eller större orter så får vi se hur bra det går för dig. Jag skiter väl blint i om ni inte får springa med lösa hundar hela åren långa. När jag ska träna Ipo med min hund kör jag till brukshundsklubben, är ni speciella på något vis och inte behöver göra detta? Eller ni kan inte hålla till och träna på inhägnat område? Annars finns även långlina att använda till hundar, det gör vi när vi spårar efter människor och det borde väl även ni lyckas med till djur.
Nu får man inte släppa en jakthund hur som helst, men det vet du förstås om du nu har det stora intresset för hundar och även är så bestämd i din åsikt?

Om vi skall förbättra generna på något släkte, gör vi det genom att begränsa den totalt? Gör vi det genom att ha FRI slakt i dem regionerna där det förekom utan att ha någon som helst insikt i vilka djur som var inavlade till den grad att dem var skadade? Visade det sig inte efter detta att SAMTLIGA utav dem slaktade djuren var i mycket gott skick och inte visade några som helst missbildningar? Var det ok att slakta föräldrar till ungdjur?
Vilken fri slakt pratar du om? Borde ha framgått även till dig att det var frågan om en licensjakt på ett begränsat antal djur...

Inavel är inte lika med att våra vargar går runt med 3 ben eller andra grövre missbildningar. Inaveln innebär istället att våra vargar kan få svårt att föröka sig, att de kan få skador på skelett eller inre organ osv. Våra vargar är enligt forskarna mer släkt med varandra än vad helsyskon är...

Jakttiden sattes på den tiden på året då forskarna tyckte den skulle göra minst skada på vargstammen. Dvs. valparna hade hunnit växa till sig såpass att de skulle klara sig på egen hand osv. Detta har också visat sig i det nämnda fallet du syftar på med föräldradjuren, dvs Amungenreviret.

Citat: 3 augusti

Vargföryngring i det tidigare Amungenreviret

Av allt att döma har det skett en föryngring av varg i det område som tidigare kallats Amungen-reviret. Vid månadsskiftet mars-april gjordes två längre spårningar på ett revirmarkerande par i detta område. Det var dock osäkert om detta var ett nytt par eller ett sedan tidigare befintligt par som gjort en längre tur. Det var heller inte säkert att det skulle bli en föryngring eftersom paret konstaterades så sent på vintern och därför kanske inte skulle ha hunnit para sig. Inom kort väntas svar på DNA-analyser kunna avgöra vargarnas identitet.

Efter att flera intressanta observationer kommit in från allmänheten så har Länsstyrelsen alltså bedömt att det har skett en föryngring i nämnda område. Länsstyrelsen följer noggrant händelseutvecklingen i området och är på plats dagligen.

Hur det ser ut med vargföryngringar i övriga delar av länet kommer att redovisas kring den 20 augusti.

Kontaktperson:
Tomas Bernelind, 026-17 12 62

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...