Varför knäskrap?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
WestW skrev:
Tycker nån RR förare borde börja med att köra motard stuket och köra ut med benet. Mer vikt på framhjulet är väl inte fel. Skulle garanterat bli uppmärksammad. :tummenupp

Eller tvärtom :va

Knäskrap känns tryggare tycker jag men de flesta motardförare tycker nog tvärtom. Problemet med knäskrap på motard är just att man får för lite vikt på framhjulet.

/Hising

Edit: hmmm, skulle ha läst alla inlägg innan jag svarade...

Last edited:
TomK skrev:
Det är precis det där med trycket på framhjulet som gör att man inte kan köra rr-stil i lika hög hastighet med en i rr-hänseende gunghäst till motard. Nu vet jag iofs folk som kör fort ändå på detta sätt, men de skulle vara ännu snabbare med foten fram. Freddy Papunen visade t.ex. bra prov på det förra sommaren då han piskade allt motstånd på Rörken utanför Uppsala - med knäskrap på motard :) När jag frågade om han inte tyckte det kasade iväg lite mycket med framsulan, var svaret bara: "Jo..." :D
Skulle inte ett lägre styre kunna hjälpa till lite i det här avseendet? Det var det första jag tänkte på när jag prövade motard första gången, man sitter ju antingen lutad bakåt eller långt bak. Ett lägre styre skulle iaf i mitt fall flytta fram tyngdpunkten avsevärt!

Nu har jag ju tyvärr inte hunne köra någe bana utan man har ju bara prövat på gatan men det jag sett av motardtävlingar iaf på lägre nivå verkar det som om de som kör med foten nere e betydligt sämre på hitta bra spår, utan helst bara går in längst innerkanten i kurvorna... Finns det någon fördel med detta eller?

OlleR skrev:
Jag tänker fortsätta köra RRstilen på motard tills nån övertygar mig varför det är så bra att ha ena benet ute när det inte är speciellt halkigt :tummenupp

Något som intresserar mig (och som jag kom att tänka på pga bilden där) är när man åker där det är "halkigt", tex grusväg. Det KÄNNS som om det går köra fortast genom att sitta rakt å luta hojjen, men är det så? Bör man sitta lågt eller högt (dvs ihopkrupen eller inte)?

Jag inbillar mig att slajderna och att rädda upp bakhjulssläpp går betydligt lättare när man har benet att balansera med.
Benet fungerar också lite som ett känselspröt.

Mycket snack- ingen verkstad

4 sidor om knäskrap. Imponerande.

48,5 på Falken, utan knäskrap, WR??

SP250 :banana

Boxer skrev:
4 sidor om knäskrap. Imponerande.

48,5 på Falken, utan knäskrap, WR??

SP250 :banana

Skrapde du inte en hel del annat på falkenberg sist ändå? :rolleyes:

det gjorde jag också iofs, fast på fredagen ;)

oFFkeFF skrev:
Skrapde du inte en hel del annat på falkenberg sist ändå? :rolleyes:

det gjorde jag också iofs, fast på fredagen ;)

Ni knäskraps gurus... jag har en liten förundring... jag har kört några gånger på bana.. och lagt ner så jävla mycket det går tycker jag, flera gånger har jag både skrapat "puckarna" på dojjan och även fotpinnarna... men det känns fortfarande långt kvar till knät är nere.. vad gör jag för fel? är det så enkelt att jag sitter för mycket på sadeln? (känns fan som jag ska trilla av) hehe..

garpenrud skrev:
Ni knäskraps gurus... jag har en liten förundring... jag har kört några gånger på bana.. och lagt ner så jävla mycket det går tycker jag, flera gånger har jag både skrapat "puckarna" på dojjan och även fotpinnarna... men det känns fortfarande långt kvar till knät är nere.. vad gör jag för fel? är det så enkelt att jag sitter för mycket på sadeln? (känns fan som jag ska trilla av) hehe..
TIBA. En exklusiv klubb.

garpenrud skrev:

Svar ja!

benet fram på tex grusväg lägger vikt fram, den här typen av hojar kan lätt ploga (enduro-cross-offroad-motard).
Att lägga till övriga argument.

Det finns en anledning till att den tekniken finns och används.

garpenrud skrev:

Du sitter förmodligen fel...
Här flyttar jag över en hel del av kroppen, skulle väl kunna lägga cykeln någon grad till, men då går stövlarna/fotpinnen i. Tycker inte jag vinklar ut benet nåt särskilt heller.

attachment.php

Last edited:
Frän som fanken va?

Undrar vilken av stilarna det här är, har jobbat en del på att få ut överkroppen från hojen, men vetefanken om jag har lyckats sen bilden togs..

lean.jpg

/B

oFFkeFF skrev:
Du sitter förmodligen fel...
Här flyttar jag över en hel del av kroppen, skulle väl kunna lägga cykeln någon grad till, men då går stövlarna/fotpinnen i. Tycker inte jag vinklar ut benet nåt särskilt heller.

attachment.php
What's that hangin' in yer groin, maaaan?

farmerlip skrev:
Nope, det går fortare i kurvorna med foten ute än med rr-häng, eller jag har mindre lut och högre hastighet med foten/benet ute än med knät/ :arsele .
Fotpinnarna tar i mer/oftare/tidigare med stjärthäng.
Fortare för vem ? för dig ! :hihi Känns inte direkt vetenskapligt utvärderat. :huvet Är det inte så att Supermotard från början var sagt att 80% asfalt och 20% grus men då crosspojkar i Sverige ammanat motard så är fördelningen mer åt andra hållet? Visst styr bantillgången detta men ger fördel crosskörning. Man kan tänka sig att med 80% asfalt skulle man vinna mer på knähäng.

Men att fötterna skall vara på fotpinnarna i RR det är vi överens om eller ?

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...