Varför knäskrap?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
WestW skrev:
Tycker nån RR förare borde börja med att köra motard stuket och köra ut med benet. Mer vikt på framhjulet är väl inte fel. Skulle garanterat bli uppmärksammad. :tummenupp

Varför har ingen börjat hoppa höjdhopp jämnfota :va
Har bestämt för mig att man måste ha fötterna på fotpinnarna i RR plus att hög hastighet och fram med foten verkar mot naturkrafterna. Nu brukar ju motardsnubbarna köra så men det är nog mer ett crossfenomen som dessa crossförare har i ryggmärgen. Mer rr-förare in i motard så blir det nog mer forpinneförare och knäskrap.
 
GSXR1100R skrev:
Nu har jag fullt upp med att inte skrapa eftersom puckarna slipas ner för fort på bankörning.

Bullshit! Kostnaden för puckar är INGENTING jämfört med hur läckert det känns att ha rejäl omsättning på puckarna! Dessutom kan du ju sälja de begagnade till wannabees för samma pengar som nya!

Annars kan du köpa ARI-puckar av Oscar -de är slitstarka som få.

-med glimten i ögat- pilsner
 
Där är väl en motardåkare på SRW som kör med typ RR stil??
Dvs hänger ut röven...
 
McRae skrev:
Där är väl en motardåkare på SRW som kör med typ RR stil??
Dvs hänger ut röven...

Han har minst sagt anammat RR-stilen i sin körning även med SuperMotard.

Ser rätt så roligt ut men han kör också rätt så fort så det tar nog ut vartannat...
 
Pilsner skrev:
Annars kan du köpa ARI-puckar av Oscar -de är slitstarka som få.

-med glimten i ögat- pilsner
Orginalpuckarna är mjuka och mysiga, smälter som smör i solsken, Oscars bakelitpuckar skrämmer mig, det låter/känns som man kasar i med hela kåpan, men dom är slitstarka.

Finns det slitstarka tysta puckar :va
 
Kurvmakaren skrev:
Han har minst sagt anammat RR-stilen i sin körning även med SuperMotard.

Ser rätt så roligt ut men han kör också rätt så fort så det tar nog ut vartannat...
Jag tänker fortsätta köra RRstilen på motard tills nån övertygar mig varför det är så bra att ha ena benet ute när det inte är speciellt halkigt :tummenupp

Något som intresserar mig (och som jag kom att tänka på pga bilden där) är när man åker där det är "halkigt", tex grusväg. Det KÄNNS som om det går köra fortast genom att sitta rakt å luta hojjen, men är det så? Bör man sitta lågt eller högt (dvs ihopkrupen eller inte)?
 
GSXR1100R skrev:
Orginalpuckarna är mjuka och mysiga, smälter som smör i solsken, Oscars bakelitpuckar skrämmer mig, det låter/känns som man kasar i med hela kåpan, men dom är slitstarka.

Finns det slitstarka tysta puckar :va
Tro fan att de slits när du står och slipar med rondellen på dem.
 
Last edited:
CorbenDallas skrev:
Försök inte knäskrapa. Försök få flyt i körningen istället. Knäskrapet kommer med tiden när hastigheten/lutningen kommer. Försöker du knäskrapa kommer du bara att aphänga för att få i knät i backen o det ser mest komiskt ut.
Det kanske är därför alla ler mot mig i depån :va :D
 
crallan skrev:
Äsch, :rodnar det säger du bara för att DU HAR TAGIT BILDEN, säg det rakt ut istället, du tycker min häck ser stor ut i den vinkeln.
:hihi du vet vad jag tycker
 
crallan skrev:
Precis på samma sätt som när man lutar sig innåt i kurvan när man kör folkabuss, men med den huvudsakliga skillnaden att det faktiskt påverkar kurvhastigheten på hoj, litegrann som att ha en sidovagn faktiskt, gärna då MED burkslav
Tack. Då var det precis som jag tänkt mig.
 
musse skrev:
Har bestämt för mig att man måste ha fötterna på fotpinnarna i RR plus att hög hastighet och fram med foten verkar mot naturkrafterna. Nu brukar ju motardsnubbarna köra så men det är nog mer ett crossfenomen som dessa crossförare har i ryggmärgen. Mer rr-förare in i motard så blir det nog mer forpinneförare och knäskrap.
Nope, det går fortare i kurvorna med foten ute än med rr-häng, eller jag har mindre lut och högre hastighet med foten/benet ute än med knät/ :arsele .
Fotpinnarna tar i mer/oftare/tidigare med stjärthäng.
 
farmerlip skrev:
Nope, det går fortare i kurvorna med foten ute än med rr-häng, eller jag har mindre lut och högre hastighet med foten/benet ute än med knät/ :arsele .
Fotpinnarna tar i mer/oftare/tidigare med stjärthäng.

Era hojar är ju inte riktigt rätt byggda för racing, jäkligt svårt att få bra tryck på framhjulet..
 
[surmode på] Vadå inte byggda för räjsing...Ska man bli putt nu? [surmode av]
Skilda körsätt i olika dicipliner. Jag sticker inte gärna ut benet när det börjar gå fort.
oFFkeFF skrev:
Era hojar är ju inte riktigt rätt byggda för racing, jäkligt svårt att få bra tryck på framhjulet..
 
farmerlip skrev:
[surmode på] Vadå inte byggda för räjsing...Ska man bli putt nu? [surmode av]
Skilda körsätt i olika dicipliner. Jag sticker inte gärna ut benet när det börjar gå fort.

Nej putt ska du ju inte bli ;) Men det är ju som sagt helt olika chassigeometrier, och ett motardchassi är ju inte direkt optimalt för att lägga tyngd på framhjulet. Supermjuka bakfjädringar som flyttar bak vikten, gaffelvinkel som mer liknar en chopper, upprätt körställning osv. Så det finns ju en anledning till att motardåkare gör allt för att få fram mer vikt, och en anledning till varför ni knappt gör av med framdäck och massor med bakdäck.
Dock går ju en motard att köra med på lite fler ställen än en racer..
 
OT : din signatur var ju riktigt rolig....... :lol


11:44:31 <sammR> Cool, alot of motard-competitions too?
11:44:41 <px|iNjktd> i have no idea what a motard is
11:44:47 <px|iNjktd> is that like a cross between a retard and a moron?


OlleR skrev:
Den enda anledning jag har förstått är att känna hur långt man har till backen, vilket oxo innebär att känna hur mycke däck man har kvar att åka på.

Sen ser det väl lite tufft ut oxo kanske :rolleyes:
 
toxicated skrev:
OT : din signatur var ju riktigt rolig....... :lol


11:44:31 <sammR> Cool, alot of motard-competitions too?
11:44:41 <px|iNjktd> i have no idea what a motard is
11:44:47 <px|iNjktd> is that like a cross between a retard and a moron?

Det där var faktiskt förbannat roligt. Humor på hög nivå :D
 
oFFkeFF skrev:
Era hojar är ju inte riktigt rätt byggda för racing, jäkligt svårt att få bra tryck på framhjulet..

Det är precis det där med trycket på framhjulet som gör att man inte kan köra rr-stil i lika hög hastighet med en i rr-hänseende gunghäst till motard. Nu vet jag iofs folk som kör fort ändå på detta sätt, men de skulle vara ännu snabbare med foten fram. Freddy Papunen visade t.ex. bra prov på det förra sommaren då han piskade allt motstånd på Rörken utanför Uppsala - med knäskrap på motard :) När jag frågade om han inte tyckte det kasade iväg lite mycket med framsulan, var svaret bara: "Jo..." :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top