Varför knäskrap?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Ny avatar till Crallan :D
 

Bifogat

  • 12004_0628_074912AA.JPG
    12004_0628_074912AA.JPG
    7.3 KB · Visningar: 465
Denna bild förklarar en hel del. Hoppas kvallen blev bra nog så man kan se vad det står. Tyvärr var jag tvungen att förminska den för att kunna posta den alls...
 

Bifogat

  • page08small.gif
    page08small.gif
    95.3 KB · Visningar: 398
Denna blev kanske lite bättre. :)
 

Bifogat

  • page08small.jpg
    page08small.jpg
    131 KB · Visningar: 461
GSXR1100R har en fin variant; hänger ut taxbenet men lutar klothuvudet åt andra hållet. Då kan han ju lika gärna fortsätta vara TIBA med Åsa och Mike.
 
valmers skrev:
GSXR1100R har en fin variant; hänger ut taxbenet men lutar klothuvudet åt andra hållet. Då kan han ju lika gärna fortsätta vara TIBA med Åsa och Mike.

Det nya stället håller inte hans lekamen i lika fast järngrepp som det gamla. En gördel som håller saker o ting på plats är nog att föredra. :hihi
 
McFille skrev:
Nädå, det betyder bara att du har mycket marginal kvar. :tummenupp
Japp!
Flåklypa skrev:
När du väl har landat ett knä så kommer du att göra det hela tiden. Körningen känns faktiskt lite säkrare med ett knä i, men det är viktigare att du fokuserar på rätt spårval och rätt timing för gas och broms om du vill åka fort. Knät kommer för eller senare, det lovar jag.
Jag såg dig på Rörken i måndags och du verkar ju veta vad du snackar om så jag får jobba vidare och hoppas att knät kanske kommer ner nästa måndag :yoparty
 
CorbenDallas skrev:
Det nya stället håller inte hans lekamen i lika fast järngrepp som det gamla. En gördel som håller saker o ting på plats är nog att föredra. :hihi
Stålgördel, i så fall.
 

Bifogat

  • fetto.jpg
    fetto.jpg
    70.3 KB · Visningar: 236
Men sedan kan man koncentrera sig för mycket mycket på knäskrap. Jag körde 1,05 på sviestad och då knäskrapade jag och sedan körde jag ett varv utan knäskrap och körde på 1,03. Ioförsig så körde jag mitt snabbaste varv efter en instruktör som jag inte ville släppa ur sikte :)
 
CorbenDallas skrev:
Denna blev kanske lite bättre. :)

jäääävlar va mycket han lägger ner på bilden längst mer till vänster!!

jag har aldrig lyckats knäskrapa, men jag tycker att man känner rätt stor skillnad på ifall man hänger ut från hojen eller ifall man sitter kvar helt upprätt. jag har provat båda på en kurvig och rätt guppig väg och det känns som att fjädringen jobbar väldigt annorlunda beroende på hur man gör. när man hänger ut så känns det som att det inte guppar lika mycket om det känns som att det inte blir så mycket tryck över bakdäcken. när man sitter kvar upprätt känns det mer som att man guppar mer över guppen och det känns som att det blir ett hårdare tryck över bakdäcket. men som sagt, jag är inte rutinerad för fem öre på det här men så upplever jag det
 
valmers skrev:
GSXR1100R har en fin variant; hänger ut taxbenet men lutar klothuvudet åt andra hållet. Då kan han ju lika gärna fortsätta vara TIBA med Åsa och Mike.
Alla gör så i utgången av denna kurva, om man lutar in överkroppen i denna nypande hårnål så ligger man snart i diket :kocko

Kom ner till SRW söndagen den 11/7 och kolla in själv :banana
 
sandstream71 skrev:
Beror det kanske på att man med hjälp av att flytta ut kroppen så mycket som möjligt och dessutom skicka ut knät förflyttar ekipagets tyngdpunkt och att det är ett måste för att kunna svänga i den aktuella hastigheten utan att dras åt "fel håll"?

Just det är ju den egentliga orsaken till att hänga ut, knäskrapet är ju bara en bieffekt.
 
GSXR1100R skrev:
Alla gör så i utgången av denna kurva, om man lutar in överkroppen i denna nypande hårnål så ligger man snart i diket :kocko

Kom ner till SRW söndagen den 11/7 och kolla in själv :banana


Du har så rätt så....
Denna kurva är mycket speciell med dess stora nivåskillnad i samband med en 180-graders hårnål....Riktigt rolig om man hittar rätt spår.
Många har försökt ta ett kort spår på innersidan och därmed fått påbörja blomsterodling och knyppling i sandfållan.
 
Kurvmakaren skrev:
Du har så rätt så....
Denna kurva är mycket speciell med dess stora nivåskillnad i samband med en 180-graders hårnål....Riktigt rolig om man hittar rätt spår.
Många har försökt ta ett kort spår på innersidan och därmed fått påbörja blomsterodling och knyppling i sandfållan.
Läktarracingspecialisten valmers har tittat för mycket på moto gp, han tror att man kan armbågsskrapa i alla kurvor, trots att det enda som han själv har lyckats med är ett stolpskrap...
 
WestW skrev:
Tycker nån RR förare borde börja med att köra motard stuket och köra ut med benet. Mer vikt på framhjulet är väl inte fel. Skulle garanterat bli uppmärksammad. :tummenupp

Varför har ingen börjat hoppa höjdhopp jämnfota :va

Det funkar på gokartbanor, mindre väl i 200+

Reglerna förbjuder jämfotahopp i höjdhopp.
 
sandstream71 skrev:
Japp!

Jag såg dig på Rörken i måndags och du verkar ju veta vad du snackar om så jag får jobba vidare och hoppas att knät kanske kommer ner nästa måndag :yoparty

Försök inte knäskrapa. Försök få flyt i körningen istället. Knäskrapet kommer med tiden när hastigheten/lutningen kommer. Försöker du knäskrapa kommer du bara att aphänga för att få i knät i backen o det ser mest komiskt ut.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top