Varför knäskrap?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Sätta ut dojjan på en sporthoj i retardstuk finns definitivt ingen plats för..

/B
 
oFFkeFF skrev:
Du sitter förmodligen fel...
Här flyttar jag över en hel del av kroppen, skulle väl kunna lägga cykeln någon grad till, men då går stövlarna/fotpinnen i. Tycker inte jag vinklar ut benet nåt särskilt heller.

attachment.php

Tack för det.. ska tänka på det nästa gång :banana
 
bara för att det är så mycket snack om knäskrap så försökte jag lite idag. jag körde en jävla massa varv på några småvägar. jag fick inte i ett knä en enda gång. jag skrapade fot några gånger men inte mer.
jag fick dock flera gånger så att framdäcket kasade och hoppade/studsade lite i kurvorna. blir det så när man lägger ner lite mer eller gör jag något fel?
jag vill ju mycket hellre att bakdäcken ska kasa ut ett spår utanför :D
 
musse skrev:
Fortare för vem ? för dig ! :hihi Känns inte direkt vetenskapligt utvärderat. :huvet Är det inte så att Supermotard från början var sagt att 80% asfalt och 20% grus men då crosspojkar i Sverige ammanat motard så är fördelningen mer åt andra hållet? Visst styr bantillgången detta men ger fördel crosskörning. Man kan tänka sig att med 80% asfalt skulle man vinna mer på knähäng.

att nån duktig rr-gube skulle kunna köra skiten ur hela motardeliten(rimmade ju :) ) på tex geléåsen med knäskrapsstilen är mycket troligt.
MEN nu kör vi inte motardtävlingar på rr banor med låååånga fina snabba kurvor utan det är ofta 100km/h till tvärnit och kurvor med en radie på 5 m, blanda sen in lite rullgrus i asfaltkurvorna och ett hopp så förstår du att det inte funkar med knäskrap.
 
bmwjohan skrev:
bara för att det är så mycket snack om knäskrap så försökte jag lite idag. jag körde en jävla massa varv på några småvägar. jag fick inte i ett knä en enda gång. jag skrapade fot några gånger men inte mer.
jag fick dock flera gånger så att framdäcket kasade och hoppade/studsade lite i kurvorna. blir det så när man lägger ner lite mer eller gör jag något fel?
jag vill ju mycket hellre att bakdäcken ska kasa ut ett spår utanför :D

Hörru din tosse.
Anmäl dig till en bandag så du kan träna på ett vettigt ställe!!
Annars är väl möjligen obefolkade rondeller ett bra ställe att prova på. Givetvis med sällskap så någon kan skrapa upp resterna efter du klotat... :D

För övrigt ska du nog läsa tråden igen. Speciellt dom inlägg som påpekar att knäskrap är ett resultat av nåt annat, dvs inte ett självändamål.
 
Jag har nog 15-20cm kvar när det börjar slå gnistor från nåt inunder.. I alla fall åt höger... :tummenupp
 
rejser skrev:
att nån duktig rr-gube skulle kunna köra skiten ur hela motardeliten(rimmade ju :) ) på tex geléåsen med knäskrapsstilen är mycket troligt.
MEN nu kör vi inte motardtävlingar på rr banor med låååånga fina snabba kurvor utan det är ofta 100km/h till tvärnit och kurvor med en radie på 5 m, blanda sen in lite rullgrus i asfaltkurvorna och ett hopp så förstår du att det inte funkar med knäskrap.
Nu är det inte så att jag är en förespråkare för att supermotadsnubbar skall börja knäskrapa utan åkstilen kommer nog beroende på förarens bakgrund. Och jag vet att ni inte kör på låååånga fina snabba kurvor rr-banor och tror inte att rr-snubbar skulle sätta motardeliten på plats bara för de är knäskrapsbenägena. Helt klart är väl att motarden har plockat mer förare från motocrossen än från roadracingen och det jag säger är att om mer rr-snubbar skulle intressera sig för motard så skulle nog körstilen vara annorlunda, hoppas jag att du förstår. Plus att om motardtävlingar skulle ha 80/20 skulle det betyda att på en bana på 3km skulle 600m vara grus och hopp vilket ger en snabb asfaltsförare 2400m minus 100m rullgrus "knäskrapsstila" på. :7peta
 
musse skrev:
...och tror inte att rr-snubbar skulle sätta motardeliten på plats bara för de är knäskrapsbenägena. Helt klart är väl att motarden har plockat mer förare från motocrossen än från roadracingen och det jag säger är att om mer rr-snubbar skulle intressera sig för motard så skulle nog körstilen vara annorlunda, hoppas jag att du förstår...

nu läste du nog lite fel...jag skrev ju att det var mycket troligt att en rr-snubbe skulle köra ifrån många duktiga cross/motard åkare på en stor rr eller gocart bana pga bättre kurvhastighet och spårval.
jag tror inte att det hjälper om vi tog topp 10 i nån rr klass och lät dom köra i motard sm istället, några skulle säkert försöka köra med knäskrap till och börja med iaf.
men det funkar inte på de små ofta tillfälliga banor vi kör på helt enkelt.
om vi gör en 500m lång grusslinga istället för startrakan på gelleråsen och resten av banan som vanligt och tar samma topp 10 rr-förare så skulle det garanterat vara med ett gäng knäskrapande dårar i topp.
tyvärr ,eller som tur är för oss med crossbakgrund kanske, så finns det inga sånna motardbanor :)
 
rejser skrev:
nu läste du nog lite fel...jag skrev ju att det var mycket troligt att en rr-snubbe skulle köra ifrån många duktiga cross/motard åkare på en stor rr eller gocart bana pga bättre kurvhastighet och spårval.
jag tror inte att det hjälper om vi tog topp 10 i nån rr klass och lät dom köra i motard sm istället, några skulle säkert försöka köra med knäskrap till och börja med iaf.
men det funkar inte på de små ofta tillfälliga banor vi kör på helt enkelt.
om vi gör en 500m lång grusslinga istället för startrakan på gelleråsen och resten av banan som vanligt och tar samma topp 10 rr-förare så skulle det garanterat vara med ett gäng knäskrapande dårar i topp.
tyvärr ,eller som tur är för oss med crossbakgrund kanske, så finns det inga sånna motardbanor :)
Jag läste rätt men ville inte att detta skulle urarta i vem som är snabbast vi eller ni typ !! Och vill inte jämföra rr med motard bättre eller sämre. Båda får plats i vårt motorfattiga land :fyllisar
 
Jag har bara skrapat tåpuckarna än så länge, inte lika coolt... :( .... :)
 
oFFkeFF skrev:
Du sitter förmodligen fel...
Här flyttar jag över en hel del av kroppen, skulle väl kunna lägga cykeln någon grad till, men då går stövlarna/fotpinnen i. Tycker inte jag vinklar ut benet nåt särskilt heller.

attachment.php


Här är någon i 250R finalen på Sviestad i år som lutar lite mer.

Börjar han närma sig gränsen för ett nedlägg utan att tappa greppet?
 

Bifogat

  • 250R.jpg
    250R.jpg
    83.5 KB · Visningar: 229
Hulken_1 skrev:
Jodå ett fett nedlägg.

Bilden är tagen i essets högra kurva (RoLLER- och Hulken-kurvan) :tummenupp

Ska se om jag kan leta fram en bild till jag har på Frasse från knutstorp förra året, framifrån och nära på värre än den ut ur esset där.
Men jäkelfet bild ovan :tummenupp
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top