Varför knäskrap?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Han går inte omkull alltså??? Ser übersnett ut. Och inte hänger han så mycket heller.
BTW, han hade nog andra däck än du Hulken :7peta ... OT har du fått klart nåt med hoj/FB?

HansJ skrev:
Han går inte omkull alltså??? Ser übersnett ut. Och inte hänger han så mycket heller.
BTW, han hade nog andra däck än du Hulken :7peta ... OT har du fått klart nåt med hoj/FB?

Han klarar sig bra med den lutningen, han kör ju på slicks ju.
...OT Hojen blir inlöst av FB

Genom att hänga ut med kroppen och benet så ändrar man också aerodynamiken:
Lee Parks skrev:
By moving your body into the inside airstream, the high preassure area created by doing so (especially when dropping a knee out), will give the bike a pivot point to steer around. This further lessens the amount of force needed at the bars to steer.

Annars är ju huvudskälen för att hänga ut att man "sparar" markfrigång och underlättar därmed för fjädringen som kan fortsätta ta upp ojämnheter i banan, detta ger bättre fäste och möjliggör högre kurvhastigheter.

Bifogat

• BodyPositioning.jpg
    BodyPositioning.jpg
    140 KB · Visningar: 180
Hulken_1 skrev:
Han klarar sig bra med den lutningen, han kör ju på slicks ju.
...OT Hojen blir inlöst av FB
Jo, det var det jag tänkte! (När jag läste mitt inlägg såg det lite dumt ut, var inte menat så, jag menade bara att med slicks har man bevisligen MYCKET mer fäste) Trots slicks ser det ändå extremt lutigt ut!
OT Hulken, Hoppas det går fort så du kan komma ut på vägarna igen!

Jag läste en intervju med King Kenny Roberts (senior) som många hävdar är han som som uppfann knäskrapet. Han sa att en bieffekt med att knäskrapa är när man lägger ut knät inför svängen så blir det en icke föraktfull vindbroms som dessutom gör att man svänger snävare...

...typ... :)

Har tänkt på det när man ser bilder rakt framifrån, både knät och att man reser sig upp från huk-ställning borde bromsa en hel del när det går undan.

Nu hittade jag den här bilden, den har säkert varit uppe förut men nu slänger jag in den i den här gamla tråden för att visa ett lite mer säkert sätt att lära sig knäskrap för de osäkra ;)

225.jpg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...