Varför inte vända på motorerna?

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
I en av mina, inte helt ovanliga, djupa stunder funderade jag över varför motorerna sitte som de gör i motorcyklar. Dvs utblås framåt och insug bakåt.
Vore det inte bättre att konstruera en motor som är "felvänd", eller rättare sagt rättvänd, som har insuget framåt vilket ger en luffarturboeffekt. På samma sätt får man iväg avgassystemet rakt bakåt och slipper dra det under motorcyklens motor. Motorn kan då monteras lägre och man blir även av med massor av värme snabbt.
Vet ni någon som provat att bygga bakvänt?
Varför görs det inte på serietillverkade mc?
Länkar till något bygge?

Hoppas någon vet något så att jag kan koppla av detta.

Mvh
Poowwerwheelie
 
Powerwheelie skrev:
I en av mina, inte helt ovanliga, djupa stunder funderade jag över varför motorerna sitte som de gör i motorcyklar. Dvs utblås framåt och insug bakåt.
Vore det inte bättre att konstruera en motor som är "felvänd", eller rättare sagt rättvänd, som har insuget framåt vilket ger en luffarturboeffekt. På samma sätt får man iväg avgassystemet rakt bakåt och slipper dra det under motorcyklens motor. Motorn kan då monteras lägre och man blir även av med massor av värme snabbt.
Vet ni någon som provat att bygga bakvänt?
Varför görs det inte på serietillverkade mc?
Länkar till något bygge?

Hoppas någon vet något så att jag kan koppla av detta.

Mvh
Poowwerwheelie

ja du... bra fråga. Men på v-tvinnarna så är ju den ena cylindern vänd åt fel/rätt håll. men vad vet jag :confused:
 
Powerwheelie skrev:
I en av mina, inte helt ovanliga, djupa stunder funderade jag över varför motorerna sitte som de gör i motorcyklar. Dvs utblås framåt och insug bakåt.
Vore det inte bättre att konstruera en motor som är "felvänd", eller rättare sagt rättvänd, som har insuget framåt vilket ger en luffarturboeffekt. På samma sätt får man iväg avgassystemet rakt bakåt och slipper dra det under motorcyklens motor. Motorn kan då monteras lägre och man blir även av med massor av värme snabbt.
Vet ni någon som provat att bygga bakvänt?
Varför görs det inte på serietillverkade mc?
Länkar till något bygge?

Hoppas någon vet något så att jag kan koppla av detta.

Mvh
Poowwerwheelie

De första Morris Mini (Hundkojan. Har jag för mig iaf, möjligt att jag minns fel) och en annan Morris (Major?) hade framåtvända förgasare. Gissa om de hade problem med isbildning på vintrarna? :hihi

Men på en hoj som inte körs när det är minusgrader ute skulle det nog funka.

En annan tanke jag har haft är om rotationsriktningen vevaxeln skulle kanske betyda något för hur lätt framhjulet lättar tex. Vilket håll roterar axeln vanligen?
 
jodå min första funnybike layout var sådan

Har tyvär skrotats på grund av hayabusamotorplaner till nämda hoj
 

Bifogat

  • Recovered_JPEG_312.jpg
    Recovered_JPEG_312.jpg
    60.8 KB · Visningar: 416
  • Recovered_JPEG_321.jpg
    Recovered_JPEG_321.jpg
    59.4 KB · Visningar: 304
  • Recovered_JPEG_322.jpg
    Recovered_JPEG_322.jpg
    40.5 KB · Visningar: 348
  • Recovered_JPEG_325.jpg
    Recovered_JPEG_325.jpg
    46.2 KB · Visningar: 333
som sagt ovan, foggy motor har en sån layout.
(eller rättare sagt eskil suter motorn, suter tog över efter sauber som hittade en jäkla massa pulver, men i helt okörbart register)

Min syn på detta är att vinsterna är mindre än förlusterna.
Avgassystemet sitter i vägen för tanken som därmed håller all bensin högt upp.
Avgassystemet kröks ihop till ett ormbo.
Motor ska ju sitta långt fram vilket ger litet utrymme för luftburk (mellan spjällhus och styrhuvud) och/eller ofördelaktiga vinklar på luftströmmen)
Ofördelaktig vinkel på insugskanalen (utifrån lodrätt)

Flytta ner motorn (drastiskt) är inte riktigt det optimala, man vill typ ha vikten långt fram och på höjden.
Men det är bra fräckt..
 

Bifogat

  • sauber_jpg.jpg
    sauber_jpg.jpg
    53.6 KB · Visningar: 404
  • team%20foggy%20004smS[1].jpeg
    team%20foggy%20004smS[1].jpeg
    20.4 KB · Visningar: 399
Last edited:
Det största problemet med att vända motorn är värmen från avgassystemet. Fartvinden är din bästa vän.....
 
Jag har vart inne på samma banor själv, faktiskt.

DU har så rätt, för att inte tala om 2-takts cyklar där man kan vinna som bara den.

Ur 2-takts trimingssynpunkt är det optimalt. Dels dra lite nytta av luffarturbon som du snackar om. Men det som jag främst tänker på är att kunna ha en helt rak expansionskammare pekandes rakt bakåt. Hur hård-rock är inte det? :fyllisar

Får starta ny mc-firma och börja bygga riktiga hojar vi då? :D

tuppjuck skrev:
De första Morris Mini (Hundkojan. Har jag för mig iaf, möjligt att jag minns fel) och en annan Morris (Major?) hade framåtvända förgasare. Gissa om de hade problem med isbildning på vintrarna? :hihi

Men på en hoj som inte körs när det är minusgrader ute skulle det nog funka.

En annan tanke jag har haft är om rotationsriktningen vevaxeln skulle kanske betyda något för hur lätt framhjulet lättar tex. Vilket håll roterar axeln vanligen?

I normala fall roterar veven "framåt" så att säga. Står du på vänster sida av cykeln och kollar så roterar veven mot-urs.

Men som sagt, motorer går ju att köras bak-länges. Det har ju hänt förut. =)
 
Om inte jag mins fel så tillverkade Yamaha en 250 (tror den hette TSR, en tvåtaktare) på 80-talet. Den hade motorn bak och fram. Rödmarkeringen började vid 14 000 eller 14 500 varav har jag för mig. På den tiden helt otroligt högt varv.
Jag kan ha lite fel beträffande namnet och varvtalet, men har ett klart minne av denna hoj. Det var inte många som blev sålda och modellen slutade att tillverkas väldigt fort.
Men ända sedan denna modell har jag faktiskt funderat många gånger på varför man inte tillverkar motorcyklar efter denna modell. :va
 
<micke> skrev:
Jag har vart inne på samma banor själv, faktiskt.

Får starta ny mc-firma och börja bygga riktiga hojar vi då? :D
<micke> skrev:
Nej nej NEJ NEEEJ! INTE ge mig mer idéer till något vinterprojekt. Jag har redan för mkt skit i huvudet.... :3freak

Fast åas, växellådsproblemet är ju inget problem, H*host*D har ju separat tranny :tummenupp

Ish.. OHELIGT! En tvåtakts, V-twin custom/chop!? ARGH! :huvet :4skrika :kocko Vilka jävla :tomten -idéer man får...

<micke> skrev:
I normala fall roterar veven "framåt" så att säga. Står du på vänster sida av cykeln och kollar så roterar veven mot-urs.

Men som sagt, motorer går ju att köras bak-länges. Det har ju hänt förut. =)

Åt "fel håll" mao om man vill trycka ned framhjulet. Hm... hmm.... damn. Sluta. Tänka. Nu. På. Dumma. Vinterprojekt....
 
RG500 & RD500 har bakre cylinderraden med avgasportarna bakåt, dock kommer fuggarna in från sidan...

Optimalt är väl att göra som dragsters med piporna vinklade uppåt. Det är ingen slump att de är vinklade uppåt nämligen, det ger tydligen rätt mycket downforce.

/J
 
Through a series of arguements and studies, 1988 saw the introduction of an entirely different parallel twin, the TZ250U. Both Cylinders were turned 180 degrees. The exhaust now shot straight out to the rear, with the carburetors poking out on the front. This design gave a cooler intake charge and moved the balance of the engine further forward and lower to the ground. A single casting crankcase was used. Yamaha decided to leave the chassis alone, with very few exceptions. This new TZ recieved a comparatively warm welcome from racers around the world. Although far from perfect, it seemed a fresh change and a glimmer of hope for Yamaha.
 
Vevaxeln behöver inte snurra åt andra hållet bara för att insuget är framåt, eller hur? :tummenupp
I normala fall är det ganska praktiskt att dra avgasröret ner under motorn. Man vill gärna att det ska vara ca 1,5m långt. Blir lite snarigt att få till det om man drar rakt bakåt. Bräsnlesystemet, insprutning/förgasare/luftburkar och allt det där tar ganska mycket plats. Lätta saker som man gärna kan låta sitta högt på hojen.

Visst är det kul med udda tekniska lösningar. Citoren (hur det nu stavas) och SAAB har ju varit väldigt inne med att vända saker ut och in. Men dom har inte lyckats revolutionera värden för det :hihi
 
R2 skrev:
som sagt ovan, foggy motor har en sån layout.
(eller rättare sagt eskil suter motorn, suter tog över efter sauber som hittade en jäkla massa pulver, men i helt okörbart register)

Min syn på detta är att vinsterna är mindre än förlusterna.
Avgassystemet sitter i vägen för tanken som därmed håller all bensin högt upp.
Avgassystemet kröks ihop till ett ormbo.
Motor ska ju sitta långt fram vilket ger litet utrymme för luftburk (mellan spjällhus och styrhuvud) och/eller ofördelaktiga vinklar på luftströmmen)
Ofördelaktig vinkel på insugskanalen (utifrån lodrätt)

Flytta ner motorn (drastiskt) är inte riktigt det optimala, man vill typ ha vikten långt fram och på höjden.
Men det är bra fräckt..

Fan, det där avgassystemet är ju ett riktigt konstverk...
 
Vegas skrev:
Through a series of arguements and studies, 1988 saw the introduction of an entirely different parallel twin, the TZ250U. Both Cylinders were turned 180 degrees. The exhaust now shot straight out to the rear, with the carburetors poking out on the front. This design gave a cooler intake charge and moved the balance of the engine further forward and lower to the ground. A single casting crankcase was used. Yamaha decided to leave the chassis alone, with very few exceptions. This new TZ recieved a comparatively warm welcome from racers around the world. Although far from perfect, it seemed a fresh change and a glimmer of hope for Yamaha.
Så här ser en vacker TZ250U ut.

post-2-98011-30th_May_2005_001__Large_.jpg

post-2-76692-30th_May_2005_018__Medium_.jpg
 
På en V-twin borde det ju gå sätta insug från vänster och utblås till höger och tvärtom, för att bygga en kort cykel, eller nåt :3freak
 
Mats757 skrev:
Vevaxeln behöver inte snurra åt andra hållet bara för att insuget är framåt, eller hur? :tummenupp

Vet inte om det var mig du citerade eftersom du klippte bort allt. Men jag tänke mig om man tar en _befintlig_ motor där vevaxeln roterar åt "fel" håll så kan man ju vända den om man vill använda vevaxelns rotationsmoment till att hjälpa till att hålla ned nosen :tummenupp

Jag utgick ifrån <micke>s kommentar om att om man står till vänster om hojen så roterar vevaxeln moturs, dvs det känns som om den egentligen hjälper till att resa hojen upp på bakhjulet.

Möjligt att jag har fel, har inte tänkt närmare på var krafterna finns, om växellådan kompenserar, krafterna från drivpaketet, utväxling, hur mkt fjädring & sving gör etc etc. andersbrink kan säkert det här bakoframlänges :yoparty

Hemgång! Tjo! :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top